סינגלים, מעיינות ונופים בגוש עציון

מסלול מושלם ליום קיץ חם

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

כתב וצילם: יואב לביא


סנוב! בגוש עציון כבר רכבת?

ירושלים הרים סביב לה, ומסלולי אופניים לרוב. לאחר שנים שבהן אנו מבקרים בסינגלים מכל הסוגים במבואות ירושלים ובהרי ירושלים עצמם – מסינגלי קק"ל מהונדסים בעדולם ובעין ראפה, דרך סינגלים פראיים ואגרסיביים יותר בפארקי קנדה ובריטניה ובאזור המושבים אורה ועמינדב – הגיע הזמן לעשות היכרות עם הצד השני של הרכס- מסלולי האופניים בגוש עציון.

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

איך הכל התחיל?

היוזמה המקומית להקמת שבילי אופניים בגוש עציון באה מתוך כוונה לתת לציבור הזדמנות להיכרות אינטימית עם יישובי האזור ומורשתם וזאת ע"י רשת של דרכים שיחברו את מיטב המעיינות ודרכי הנוף האזוריות, תוך כדי ביקור באתרי היסטוריה ומורשת. היוזמה הבשילה לכדי רשת שבילי אופניים יעודיים מתוכננת היטב שמעניקה לרוכבים בה קילומטרים רבים של הנאה בדהירה בסינגלים זורמים המתפתלים בלב יער או אל מול הנוף הפתוח.

על כך מספר לי ירון רוזנטל המנהל העסקי של קיבוץ כפר עציון היום, ובעבר מנהל בית הספר שדה כפר עציון: "היוזמה החלה ברצון לחבר את הנוער המקומי אל ערכי הטבע, הנוף וההיסטוריה של גוש עציון. החלטנו לעשות זאת ע"י הקמת רשת שבילי הליכה שתחבר את המעיינות והאתרים השונים, תחשוף את המטילים לנופים הייחודיים ולאתרים הארכיאולוגיים והחקלאיים השונים הפזורים באזור. בשנת 2005 התחלנו בבנייה כאשר המוטו הוא שימוש בעבודה עצמית ובלעדית של בני הנוער. בהמשך, כאשר מהפכת הסינגלים של קק"ל השתלטה על סצנת האופניים בישראל ראו בגוש עציון כי טוב, והחלו בהסבת מסלולי ההליכה למסלולי רכיבה, ושוב, כל העבודה הייתה על טהרת הידיים המאמץ של בני הנוער המקומיים. בהמשך בוצעו עבודות גמר מקצועיות בתמיכת קק"ל וגופים נוספים ובשנת 2013 נפתח המסלול המלא בתצורה קרובה מאד לתצורתו הנוכחית."

מאחר והתוודעתי למסלולים הללו תוך כדי עבודה על הספר "רוכבים בשביל החומוס" הרי שבאופן טבעי בחרתי להתחיל ולסיים את הרכיבה במרכז המסחרי של כפר עציון, בחניית "חומוס הארץ" וכך אנו מסיימים את הרכיבה בפינוק ארוחת החומוס המקומי על מרפסת פתוחה אל מול נוף הגוש.

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

המסלול האדום

מרחק: 23 ק"מ

טיפוס מצטבר: 700 מטרים

תוואי: הרוב בסינגלים זורמים, עם מספר קטעי חיבור על דרכי נוף רחבות.

קובץ מסלול לצפייה והורדה ב: Israeli Hiking Map

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

תיאור המסלול

יצאנו מהחנייה בקרירות מפתיעה של בוקר חודש יוני- חשוב לדעת כי אזור גוש עציון יותר גבוה בממוצע מירושלים ולעיתים הוא נהנה בחורף משלג יותר כבד מהלבן לבן היורד על בירת ישראל. זהו למעשה מסלול הסינגלים הרציף היחיד בישראל ששומר לאורך עשרות קילומטרים על גובה ממוצע של 900 מטרים מעל גובה פני הים.

יצאנו מכפר עציון בדרך יער שפונה בסוף היער ימינה ומקיפה מצפון את "הגבעה הצהובה" שעליה ממוקמת המועצה האזורית גוש עציון, כאשר מצפון לנו נפרש הנוף הפתוח ובו עמק מכוסה כרמים פוטוגניים ובאופק היישובים ביתר עלית וצור הדסה.

לאחר שביקרנו במצפה לזכר שלושת הנערים החטופים ובעץ הבודד (האלון הגדול שהוא גם סמלו של גוש עציון), עלינו על דרך האבות ורכבנו אתה מזרחה כשאנו חולפים בדרך על פני אבני המיל הרומיות, מבנה מקווה עתיק ומספר אנדרטאות, עד שהגענו אל התצפית מתחת ליישוב אלעזר, שם נכנסנו אל הסינגל הראשון של היום. לאחר שדהרנו בו אל מול הנוף הפתוח, חזרנו מעט על דרך האבות עד שירדנו אל נחל נעמנים. ממנו טיפסנו בסינגל סובב קיבוץ ראש צורים.

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

השלמנו את הסינגל סובב ראש צורים והגענו אל המעיין הראשון של היום – עין צורים. במרחק מספר דקות הליכה (או רכיבה) מקיבוץ עין צורים נמצאות שתי בריכות מים צוננים ופינת פיקניק ומנוחה המומלצת לביקור גם למטיילים רגליים ומהווה מוקד משיכה למבקרים בגוש ולתושבים המקומיים.

מכאן המשכנו דרך כרם ענבים ציורית שכאילו הובאה מטוסקנה והמשכנו עם המסלול בסינגלים זורמים ומלהיבים עד למעיין הבא – עין מסלע. בעונה ניהנה מהתאנים העסיסיות הגדלות על העץ הגדול שצמוד למעיין ונמשיך בסינגל.

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

מכאן – הפתעה! עוד סינגלים… אך הפעם לאחר שנרד עוד קצת, נתחיל לטפס בסינגל המתפתל דרך היער ואף עובר מתחת לאומגה הארוכה בארץ, השייכת למתחם חוות האיילים, איתו נחצה את כביש הגישה העולה מצומת גבעות אל גוש עציון. מכאן נמשיך בירידה אל עבר נקודת מנוחה ושכשוך פסטורלית – עין יצחק – עין סג'מה. המקום מתאים ביותר להפסקה לקראת החלק האחרון של הרכיבה.

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

לאחר ההפסקה נמשיך ברכיבה בסינגל אל עבר חורבת ג'ומג'ום וממנה נמשיך בירידה בסינגל אתגרי וסלעי עד לנחל ליבנה הצמוד לבת עין. נעלה בשביל האדום בנחל, עליה קצרה עד לנקודת השכשוך הראשית במסלול, עין לבנה – זהו מעיין המשמש גם כמקווה פתוח לתושבי בת עין. מומלץ לא לפספס את השכשוך במים הצוננים של המעיין, לקראת העלייה המשמעותית שמצפה לנו.

העלייה בנחל ליבנה מאתגרת ולא קלה וכרוכה בטיפוס בשביל תלול ומדורדר. אך לאחר כרבע עד חצי שעה נגיע אל הכביש המחבר את בת עין עם כפר עציון ומשם לחניה לנקודת הסיום של המסלול ולארוחת החומוס המפנקת/ גלידה או מוצרי מאפיה משובחת הממוקמות בסמוך לאותה חניה.

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

התוספת שתופסת

מי שמגיע לקראת סוף המסלול ורוצה להצדיק עוד פיתה לארוחת החומוס ולהוסיף אתגר מאומץ, יכול לרדת דרך בת עין בכביש הראשי עד לבתים האחרונים של הישוב ולעלות בחזרה בדרך התלולה העולה בנחל צופית ולחזור אל נקודת סיום המסלול.

את גרסת המסלול האדום שלאחר השכשוך בעין ליבנה יורד בחזרה ומקיף את בת עין ועולה בנחל צופית ניתן לראות ולהוריד כאן.

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

אחרית דבר

הרכיבה בסינגלי כפר עציון היא חוויה ייחודית ומרעננת ומתאימה במיוחד לקיץ הישראלי החם וההביל. מזג האוויר בגבהים מעל 900 מטרים מעל פני הים פחות חם ולח והמעיינות השופעים לאורך המסלול נותנים הזדמנויות רבות לאתנחתא, ריענון ושכשוך במהלך הרכיבה.

הרכיבה במסלול האדום הרגישה לי בטוחה וחופשית ובכל מקרה לא נדרש כל תיאום בטחוני וכך גם כביש הגישה לאזור מהיישוב נווה מיכאל אשר בעמק האלה.

המסלול האדום המלא שתיארתי מיועד לרוכבים אתגריים ומיומנים אך יש אפשרות לקצר אותו ולהתאימו לרוכבים יותר רגועים.

איך?

על כך בפרק הרלוונטי בספר "רוכבים בשביל החומוס" אשר עדין זמין לרכישה מוקדמת במימון המונים  ממש כאן

דמו דיי 1070×200
גרמין 1 1070×200
ctc 01.21 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
אנדור 3 1070×200

כתבות נוספות