מערכות כביש חדשות ואלחוטיות מבית שימאנו  

 Shimano Dura-Ace R9200 / Ultegra R8100

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200


הודעה לעיתונות מאת DAA Sport and Technology יבואנית שימאנו בישראל.

תרגום ועריכה: אורי ניצן    צילומים: אירמו קייזר ואנדראס דובסלאפ באדיבות שימאנו


DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

מחקר במדעי המהירות

זה לא רק פיתוח של מערכת הילוכים חדשה, זהו מחקר מתמשך ומעמיק במדעי המהירות. מערכת Dura-Ace R9200 החדשה של שימאנו מיועדת לרוכבים שלא מוכנים להתפשר.

  • 2X12 הילוכים
  • העברת הילוכים חשמלית בלבד (ללא אופציה מכאנית)
  • בלמי דיסק או חישוק
  • מעבירי הילוכים אלחוטיים
  • העברת הילוכים מהירה
  • קראנק חדש ביחס גלגלי שיניים של 54-40
  • קסטה של 11-34

המערכת כוללת מד וואטים מובנה, מערכת בלימה משופרת בטכנולוגית Serve Wave וגלגלי קרבון חדשים.

שימאנו מציבה רף חדש של ביצועים עם העברת הילוכים מדויקת ומהירה מאי פעם. כל רכיב של מערכת Dura-Ace R9200 תוכנן בקפידה ונבנה על מנת לספק חווית רכיבה מהירה יותר, אמינה יותר ואינטואיטיבית יותר.

המרדף אחר השלמות אינו קל. מחקר, ניתוח ופיתוח המערכת נעשה בשיתוף כמה מהרוכבים הטובים בעולם במעבדות החברה ובעולם האמיתי. הפכנו כל אבן על מנת למצוא את המדע שמאחורי המהירות. את הממצאים שלנו ניתן לחלק לחמש קטגוריות שונות:

  • פלטפורמת ההילוכים
  • ממשק השליטה
  • מערכת ההינע
  • מערכת הבלימה
  • הגלגלים

בואו נצלול לעומק בכל קטגוריה.

פלטפורמת ההילוכים: מהירות, אמינות ואינטגרציה

שימאנו שיפרה את פלטפורמת Di2 שלה באופן יסודי על מנת לספק העברת הילוכים מהירה ללא שום עיכוב, באופן אלחוטי תוך שמירה על אמינות מוחלטת של המערכת.

המנועים של המעבירים עברו עיצוב וחשיבה מחודשת על מנת לצמצם באופן ניכר את זמן התנועה של מעביר ההילוכים ובכך לייצר את המערכת המהירה אי פעם של שימאנו. מדובר אמנם על חלקיקי שניה, אבל התוצאה הסופית היא חיסכון של 58% בזמן העברת ההילוכים של המעביר האחורי, וחיסכון של 45% במעביר הקדמי.

אמינות מוחלטת מושגת באמצעות חיבור סוללה פנימית בודדת המחוברת חוטית למעביר הקדמי ולמעביר האחורי. שיטה זו מבטיחה מתח קבוע לשני המעבירים ומאפשרת טעינה קלה ופשוטה. בנוסף, מעבד ייחודי, מהיר וחסכוני, אחראי על שליחת הפקודות מידיות ההילוכים אל המעבירים באופן מאובטח ואמין

הסוללה הראשית מספיקה לכ- 1000 ק"מ בין טעינות, בעוד סוללות המטבע הקטנות מסוג CR1632 שמזינות את ידיות ההילוכים, מחזיקות כשנה וחצי עד שנתיים.

במערכת החדשה המעביר האחורי הופך להיות המוח של המערכת. דרכו ניתן לטעון את הסוללה של שני המעבירים, והוא גם משדר ANT+ מידע למכשירים חיצוניים כגון מחשבי גרמין למיניהם.

למי שמעוניין, שימאנו מציעה גם חיבור חוטי מלא בין הידיות למעבירים.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

ממשק השליטה: קוקפיט נקי, ארגונומי וניתן להתאמה אישית

בשנים האחרונות רוכבים מקצוענים החלו מאתגרים את תנוחת הרכיבה הקלאסית ומכוונים לתנוחה אירודינאמית יותר. שימאנו עבדה עם רוכבים מקצוענים רבים על מנת ללמוד את השינויים הללו בטיפוס, ברכיבת נג"ש וביציאה לספרינט והצליחה לאזן נוחות עם ביצועים ועם אירודינמיות על מנת להביא לרוכב שיפורים ארגונומיים חסרי תקדים.

ידיות הבלמי הדיסק במערכת R9200 החדשה מוסיפות הגבהה בחלק העליון של הידית עם קימור קל פנימה על מנת להגדיל את השטח בין הידית והכידון ולאפשר אזור נוח למיקום הידיים. מה שמשפר את האחיזה של הידיות כאשר מחזיקים את הידית בין האגודל לאצבע ושלוש אצבעות נוספות מאחורי ידית הבלם. כאשר אוחזים את הכידון בחלקו המעוקל (הדרופס) הגישה ללחצני העברת ההילוכים קלה ונוחה יותר. שינוי בולט נוסף מגיע בדמות אופסט גדול יותר בין שני לחצני ה- Di2 בידית המאפשר הבחנה טובה יותר בין הכפתורים כאשר רוכבים עם כפפות ארוכות.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

החיבור האלחוטי בין הידיות והמעבירים מאפשר התקנה קלה ופשוטה של הידיות על הכידון, ללא כבלים מיותרים ומייצר מראה נקי של הקוקפיט.

כמו במערכות Di2 קודמות, גם במערכת החדשה ניתן להוסיף כפתורי העברת הילוכים במקומות שונים בכידון עבור ספרינטרים או לשיפור השליטה והנוחות במהלך טיפוס ארוך. הכפתורים מתחברים לידיות באמצעות כבל וניתנים להתאמה אישית על ידי האפליקציה של שימאנו בטלפון הנייד.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

מערכת ההינע: אופטימיזציה של רכיבים, העברה חלקה ומהירה, מד וואטים אינטגראלי

רוכבים תחרותיים מחפשים את הדרך המהירה והיעילה ביותר להגיע מנקודה א' לנקודה ב'. זו התובנה ששימאנו יישמו בתכנון של מערכת ההינע החדשה. הקסטה החדשה בטכנולוגית HyperGlide+ שומרת על גלגל שיניים קטן בגודל של 11 שיניים, ומבצעת אופטימיזציה ליחסי ההילוכים תוך שמירה על היעילות המרבית בין הגלגל"ש השישי לשמיני בקסטה ובכך שומרת על העברת ההליכים החלקה המוכרת כל כך במערכות שימאנו השונות.

טכנולוגיית HyperGlide+ החדשה מאפשרת העברת הילוכים מהירה ומדויקת גם תחת עומס מה שמשחרר את הרוכב מהצורך להוריד קצת לחץ בזמן העברת ההילוך ומאפשר העברת הילוכים מעלה או מטה גם תחת עומס דיווש מלא כשמורידים את הפטיש.

מערכת Dura-Ace R9200 מגיעה עם שתי קסטות לבחירה: 11-30 (כמו במערכת R9100) וקסטה חדשה 11-34 ליחסי העברה קלים יותר לעליות קשות ותלולות. הקסטה החדשה תואמת את הלב המוכר של הנאבות במערכות קודמות של 11 הילוכים של שימאנו, כך שאין צורך להחליף או לשדרג גלגלים.

הקסטה החדשה 11-34 מתאימה לקראנק החדש של שימאנו עם גלגלי שיניים בגודל 54-40 לטובת יעילות משופרת בטווח מהירויות רחב במיוחד.

העברת ההילוכים מתבצעת באמצעות מעביר הקדמי קטן יותר, קל יותר וזורם יותר, ומעביר אחורי מתקדם יותר המשתמש בטכנולוגית Shimano Shadow RD. המעביר הקדמי מציג חתך קדמי רזה ב- 33% לעומת קודמו ומשיל 96 גרם ממשקלו, וכמו כן מאפשר הרכבת גלגל שיניים קדמי גדול של 50 עד 55 שיניים.

הקראנק מגיע בשתי גרסאות, אחת עם מד וואטים מובנה והשנייה ללא מד וואטים. שתי הגרסאות עושות שימוש בטכנולוגית HollowTech II ומגיעים במספר שילובים: 50-34, 52-36, 54-40 באורכי זרוע של 160 ועד 177.5 עם Q-Factor של 148 מ"מ. מד הוואטים משדר בשתי טכנולוגיות: ANT+ ו- Bluetooth.

השרשרת של מערכת Dura-Ace R9200 לקוחה ממערכת השטח XTR M9100.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

מערכת הבלימה: שליטה, רגש, שקט ותחזוקה קלה

מהי מהירות ללא שליטה? מערכת בלימה טובה יכולה לעשות את ההבדל בין מיקום על הפודיום לבין אכזבה. מערכת הבלימה החדשה של שימאנו Dura-Ace R9200 מאפשרת שליטה טובה יותר בפיתולים האגרסיבים והמהירים שמוצאים בסיטואציות תחרותיות. התוספת של טכנולוגית Serve Wave לידיות הבלמים הלקוחה מעולם השטח והגראבל של שימאנו, מייצרת פחות תנועה חופשית לפני שהרפידות פוגשות את הרוטור ובכך מייצרת חיבור מיידי יותר של הבלימה ומספקת יותר מודולציה. התוצאה היא שמירת מהירות סיבוב גבוהה יותר במצבים טכניים.

עוד שיפור שהגיע מעולם השטח של XTR, טכנולוגית השקטה של מערכת הבלימה מגדילה ב- 10% את המרווח בין הרפידה והרוטור מה שמייצר מערכת שקטה יותר עם פחות התחממות של הרוטור ופחות דפורמציות שנוצרות ברוטור כתוצאה מהתחממות.

בנוסף, תחזוקת הבלמים הופכת קלה יותר עם המערכת החדשה הודות ליכולת לבצע בלידינג של הנוזל ההידראולי מבלי לפרק את הקליפר מהשילדה ובזכות ספייסר חדש המקל על תהליך הבלידינג.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

גלגלים: אירודינמיות, קשיחות ומשקל קל

הקטגוריה האחרונה במערכת החדשה של שימאנו היא הגלגלים החדשים.

הנקודה האחרונה בה הכוח שהרוכב מייצר מתורגם למהירות היא הגלגלים. שימאנו עיצבה מחדש את ליין הגלגלים שלה תוך איזון שלושת המרכיבים החשובים:

  • הקטנת חיכוך מבלי להקריב את השליטה
  • הגדלת קשיחות בהעברת כוח
  • הפחתת משקל

הגלגלים מגיעים בשלושה פרופילים שונים בגרסאות טיובלס וטובולאר.

  • פרופיל 36 לטיפוס
  • פרופיל 50 לשימוש כללי
  • פרופיל 60 לספרינטים ומקטעים מהירים במיוחד

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

מערכת Dura-Ace R9200: לאלו שאינם מוכנים להתפשר

המחקר של שימאנו במדעי המהירות לקח את מערכת הכביש שלה לרמה חדשה. עיצוב מחדש של מעביר ההילוכים, קאליפרים, גלגלים, שיפטרים קסטה וקראנק ובנוסף הטכנולוגיה האלחוטית החדשה מוכיחים ששימאנו הפכו כל אבן ונכנסו לכל פינה על מנת לספק את המערכת המהירה והאמינה ביותר ששימאנו ייצרו עד היום.

המערכת הוצגה גם בגירסת הביניים Ultegra R8100 בתצורה דומה למערכת ה- Dura-Ace, עם אותה מערכת אלחוטית חדשה ושיפורים במשקל, קשיחות, ארגונומיה ומהירות.

המערכת תהיה זמינה החל מאוקטובר 2021.

מערכת Dura-Ace R9200 חדשה עושה את דרכה כרגע למבחן במגזין ע"י צוות הכביש, בקרוב נפרסם סקירה נרחבת ומבחן משמעותי למערכת, המשיכו לעקוב.

כתבות נוספות