Specialized Turbo Levo Expert 2022

הדור השלישי של ה Levo במבחן

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200


יבואן: מצמן את מרוץ      מחיר: 38,995 שקלים


בחן, כתב ודגמן: אריק אבגי     צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

הדור השלישי של ספשלייזד טורבו ליבו הושק זה מכבר. הרבה מונח על כתפיו של דגם eMTB פופולרי זה. נדמה שספשלייזד היו שם תמיד. ב-2015, כשהושק הדגם הראשון, הציגו ספשלייזד  דגם פורץ דרך עם סוללה שמוטמעת בתוך השלדה, והתנהגות קרובה ככל האפשר לאופניים לא ממונעים. כבר אז נחשב הליבו לאמת המידה בשוק, וכל דגם שהושק הושווה אליו. מאז, צבר הדגם קהל אוהדים בעולם, והמכירות המריאו. אך הדרך לא תמיד סוגה בשושנים, והדגם היוצא סבל מתקלות מנוע חוזרות ונשנות. ספשלייזד גיבו את התהליך בשרות מהיר ואיכותי, שדרגו ושיפרו את המנוע, ואף האריכו את האחריות למנוע ל-4 שנים.

האמרה הנודעת אומרת שלהגיע לפסגה קשה, אך מאתגר הרבה יותר לשמור על ההישג. לכאן נכנס הדור השלישי עם שאיפה ברורה לשמור על מיקומו כמוביל שוק בסגמנט אופני ההרים החשמליים.

HIGHLIGHTS

  • משולש קדמי ואחורי עשויים קרבון Fact 11.
  • מהלך מתלים 160מ"מ מלפנים 150 מ"מ מאחור
  • גלגל "29 מלפנים עם צמיג "2.6, גלגל "27.5 מאחור עם צמיג "2.6
  • מערכת הינע Sram XO1 עם 12 הילוכים
  • מערכת חשמלית  Specialized Turbo Full Power System 2.2 Motorמבית Brose המספקת 250 וואט ומומנט של עד 90 ניוטון/מטר.
  • מערכת בקרה וניהול חדשה MasterMind TCU
  • סוללת 700 WH אינטגרלית.
  • מעצורי SRAM Code RS, 4-piston
  • זווית כיסא 76.7 מעלות.
  • זווית ראש 65.5/ 64.5/ 63.5 מעלות.
  • בסיס גלגלים 1,225 מ"מ
  • צ'יינסטיי באורך 442 מ"מ.
  • משקל: 23.6 ק"ג כולל אינסרט קדמי וחומר בצמיגים
  • נתונים למידה  S3

מפרט מלא וגיאומטריה באתר היצרן

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

שלדה וגיאומטריה

במבט ראשון ניתן לחשוב שהאופניים לא שונו מהותית מהדגם הקודם. אותה שלדה עם העריסה החד צדדית ומתלה ה-FSR המוכר. צלילה לפרטים מגלה שבספשלייזד עשו שינויים רבים, שיצרו מוצר מוגמר ושונה מקודמו, אך בל נקדים את המאוחר.

השלדה החדשה מבוססת על דגם ה Stumpjumper Evo, אופני האנדורו "לייט" של ספשלייזד, זאת בניגוד לדגם הקודם שנשען על ה Stumpjumper הרגילים, המוגדרים כאופני שבילים. הגאומטריה עדכנית יותר ומתבססת על ריצ' ארוך יותר, כדי להשיג זווית תקיפה טובה יותר בשטח טכני. רוב זוויות האופניים שונו, ועתה זווית הראש עומדת על 64.5, כזו המתאימה באופן מובהק יותר לתקיפת ירידות.

בדומה ל-Stumpjumper Evo האופניים מגיעים עם cup משנה זווית במיסב הראש, המאפשר לשנות את זווית הראש מ63.5 דרך 64.5 ועד 65.5 – כמעט כמו הספשלייזד ליבו בדגם היוצא, שעומדים על זווית 66. שינויי הזווית מאפשרים לכל רוכב להגדיר את האופניים על פי צרכיו. למשל רוכב המכלה את עתותיו במשמר יכול לכוון לזווית של 63.5, ואילו רוכב המחפש זווית שתאפשר לו לתקוף עליות מאתגרות יכול להתקבע על זווית 65.5. מישהו אמר 2 או 3 במחיר אחד?! השינויים מתבצעים בקלות יחסית – נדרשים כלי עבודה בסיסיים וחמש דקות מזמנכם.

בנוסף, ספשלייזד הוסיפו על המשולש האחורי תושבת אקסצנטרית המאפשרת לשנות את ה-bb לטובת מרווח גחון גבוה להישמר מפני סלעים, או לחילופין להוריד את מרכז הכובד לטובת יציבות כיוונית טובה יותר.

אגב הגבהת מרווח גחון- השנה ספשלייזד ציידו את האופניים בזרועות קראנק קצרות יותר כדי למנוע פגיעה בגדמי עצים וסלעים, זאת כנראה מתוך הבנה שבחשמלי לא נדרשים זרועות ארוכות – אבולוציה כבר אמרנו?!

שינוי חשוב מאוד נוסף שנעשה הינו המעבר או למעשה החזרה לתקן גלגלים המכונה mullet בניכר. כלומר, גלגל 29 בחזית לטובת דריסה טובה של השטח, וגלגל קטן יותר, 27.5 מאחור, שבא לתת מענה לצורך קריטי/ בעיה בחשמליים. להלן ההסבר: מכיוון שבאופני הרים חשמליים המודרניים יש מנוע בקראנק, נוצרה בעיה/פשרה בגיאומטריה מכיוון שהמנוע תפס מקום רב ביחס לקראנק באופני הרים רגילים. כפועל יוצא מכך השלדות נמתחו ותומכות שרשרת התארכו כדי להכיל את המנוע בשלדה. התוצאה תנועה מסורבלת ואופניים פחות זריזים. עם הקטנת הגלגל האחורי הרווחנו גיאומטריה נכונה יותר, תמרון קל יותר ועל הדרך גם גלגל עמיד יותר, שכן ככל שהגלגל קטן יותר כך מופעלים עליו פחות כוחות צידיים.

טווח מידות חדש- גרסת ה S

בדגם ה Levo ספשלייזד השיקו בפעם הראשונה את מידות ה S הייחודית רק להם. זה למעשה מנעד רחב של 6 מידות (s1-s6) המאפשרת התאמה טובה ומדויקת יותר של ממידי הרוכב למידת האופניים. אך גולת הכותרת של ספשלייזד בעניין זה היא האפשרות להתאמה נוספת לאופי הרוכב/סגנון הרכיבה בתוך המידות. ע"י הזנת נתונים באתר, ספשלייזד מאפשרים לקבל את המידה הרצויה. ניתן לעלות במידה עבור רוכב המבקש יציבות טובה יותר בשטחים סופר מהירים – מדבר, משמר וכדו'; או לרדת במידה עבור שטח טכני צפוף כחורשים אל מידיה ודומיו. בשורה התחתונה, זה עוד נדבך חשוב מאוד שמאפשר לרוכב להתאים את האופניים לדרישותיו האישיות.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

מנוע ומערכת חשמל

גם בגרסה הנוכחית ספשלייזד נשענים על מנוע מתוצרת ברוס הגרמנית, שנבנה ומפותח יחד עם ספשלייזד בתצורה ואפיונים ייחודים להם. המנוע מגיע עתה בגרסת 2.2 וספשלייזד טוענים לשיפור משמעותי באמינותו (שנראה כבר בגרסת 2021). יחידת הכח בת 90 ניוטון מטר, נשענת על סוללת של 700wh.

השינוי הבולט במערכת הוא בצג שנמצא על ה-Top Tube, ומאפשר לרוכב לראות מגוון נתונים: ממצב הסיוע, דרך גובה, מרחק שעה ומהירות, ועד מצב הסוללה באחוזים. ניתן לשנות את התצוגה על ידי ה-Mission Control, האפליקציה של ספשלייזד, המאפשרת כמו בשנים קודמות לשנות את מצב הסיוע ומדדים שונים בהתנהגות המנוע.

אחרון חביב הוא ה- Micro Tune, פיצ'ר המאפשר לשנות את מצב הסיוע שלא דרך האפליקציה, אלא תוך כדי רכיבה, כשבמקביל ניתן לקבל משוב על הצג לגבי השינוי שעשיתם.

אבזור

הגרסה שנבחנה היא גרסת האקספרט שהינה השלישית מלמעלה. מעליה יש את גרסת ה-Pro, וגרסת הS-works בפסגת הפירמידה. בתחילת השנה הבאה עתיד להגיע דגם ה-comp, שבדרך כלל מגיע עם שלדת אלומיניום, רמת אבזור נמוכה יותר, וכמובן תג מחיר נמוך יותר.

בגרסת האקספרט, שלדת קרבון מלאה העשויה Fact 11 כולל המשולש האחורי,  הקרבון האיכותי שהיה שמור עד עתה רק לגרסת הקצה.

על המתלים מופקד מערך חדש מבית פוקס, כשבחזית פוקס 38 החדש שמרגיש נהדר וכל כך מתאים לדרישות של העולם החשמלי. הבולם האחורי הוא ה X2 FLOAT גם הוא מבית פוקס שמגיע מעולם הdh, גם הוא מעיד על היכולות שספשלייזד מחפשים להעניק לאופניים.

המעצורים הינם הקוד RS מבית Sram, כמובן מרובעי בוכנות. הם נעזרים ברוטור קדמי בקוטר 220 מ"מ (החל ממידת S3) ורוטור אחורי במידה 200 מ"מ לטובת עצירה החלטית.

על מערכת ההינע מופקדת מערכת 12 הילוכים ברמת xo1 גם היא מבית Sram.

מוט אוכף מתכוונן, שיורד נמוך לתוך השלדה, סוגר את רשימת האבזור, המהווה שיפור כמעט בכל פרט.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

כיוונונים והתאמות

יצאתי לבחון את האופניים באזור חורשים ובן שמן, בואכה אל-מידיה. מכיוון שמדובר בשטח תובעני, מרובה אבנים, כיוונתי את הסאג של הבולמים על 30% מלפנים ו-40% מאחור, לטובת שיכוך טוב יותר. 25 psi מאחור לטובת גלגול ועמידות בפני תקרים, ו-18 psi בחזית לאחיזה בתנאי הדרדרת הקשים. אציין שבמסגרת השינויים התקנתי אינסרט בחזית לטובת לחץ אוויר נמוך, וצמיג עמיד יותר מאחור – פירלי סקורפיון s.

את זווית הראש שיניתי לאורך המבחן, אך לבסוף קיבעתי אותה על 64.5 ו-bb  גבוה מאחור.

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

ברכיבה

כמו כל זוג חדש נדרשת הסתגלות קצרה, וכרוכב ליבו דור קודם חשתי בשינוי משמעותי. התחושה הבולטת ביותר היא יכולת השיכוך של האופניים. השילוב של הגיאומטריה החדשה הממקמת את הרוכב במרכז האופניים עם מערך המתלים החדש מבית פוקס, הוציא ממני קריאות התפעלות. גינות סלעים ודרופים שאתגרו את הדור הקודם, נבלעים בקלות תחת הגלגלים. לרכוב בסינגלים התובעניים של הרי ירושלים ,IMBA ואחרים הרגיש כמעט "לא פייר". האופניים מאפשרים צליחה מהירה יותר של אותם מקטעים.

בסיבובים רחבים לא חשתי ביתרון מובהק של המאלט ביחס לדגם הפול 29 היוצא. אך בסיבובים הדוקים קל ומהנה להוציא את הגלגל האחורי מקו הפנייה, ותענוג לגלות שהתאוריה של תומכות שרשרת קצרות המביאות לזריזות – אשכרה עובדת.

בזכות השיכוך המעולה הרגשת הביטחון עולה ואיתה המהירות. בפירוש הצלחתי להיות מהיר יותר בסינגלים המוכרים, והפלטפורמה החדשה אפשרה לי לבחור קווים חדשים.

המעצורים מבית Sram מפגינים יכולת עצירה נהדרת (קחו 2-3 רכיבות עד שהרפידות יתקבעו) ותורמים גם הם להרגשת הביטחון. פחות אהבתי את מערכת 12 ההילוכים, ואני עדיין לא מבין את הצורך של היצרנים לשלב מערכת כזו בחשמלי. הייתי מעדיף מערכת עם פחות הילוכים שתהה עמידה ואמינה יותר.

זוויות הראש החדשות, בעיקר ה64.5 וה63.5 (במשמר) מאפשרות לרדת במהירות גבוהה יותר.

עוד תכונה שבולטת באופניים היא הקלות שבה הם מתרוממים לאוויר. כל אבן ותלולית הופכים לקיקר מזדמן. זה הופך את הרכיבה למהנה, מאתגרת ובסוף גם למהירה יותר.

בטיפוס – האופניים מפתיעים. חששתי שבניגוד לדגם היוצא שנחשב כ"מטפס מעולה", האופניים יתקשו לטפס וייטו להזדקר בגלל זווית הראש החדשה. לשמחתי טעיתי. שינויים קלים בדמות הזזת המושב מעט קדימה על מסילותיו, וישיבה על קצה האוכף, מאפשרות טיפוס נשלט היטב.

מילה נוספת על המנוע – ספשלייזד התעקשו על הברוס הנוכחי ושיפרו וליטשו אותו במהלך השנים, כולל עדכוני קושחה שנעשים מפעם לפעם. בשורה התחתונה המנוע הזה הוא מטפס מעולה. העברת הכח נשלטת לינארית לחלוטין לכל אורכה. אין פרצי כח מפתיעים שיגרמו להרמת גלגל קדמי או לסיבסוב האחורי. השליטה היא בידי הרוכב, וניתן למנן בעזרת הרגליים את הכח שיועבר לגלגל האחורי. מכאן ועד צליחת עלייה דרדרתית בחיוך ובסיפוק – הדרך קצרה.

סיכום

ספשלייזד הלכו דרך ארוכה, והמוצר שיצא תחת ידיהם הפעם הוא תוצר אבולוציוני, כזה המבטא היטב את האמרה שהשלם גדול מסך חלקיו. המון שינויים קטנים וגדולים, שיפורים וליטושים, הביאו את היורש של הדור הקודם להיות מכונה מדויקת ואיכותית, כזו המאפשרת התאמה למגוון רחב של רוכבים, התאמה לסגנון ולמידה של כל רוכב, ובסוף מעניקה חווית רכיבה מהנה ומהירה יותר. היה שווה לחכות!

DAA 09 1070×200
דמו דיי 1070×200
סגפרדו 1070×200
גרמין 1 1070×200
DAA 09 1070×200
KTM  1070×200
ctc 01.21 1070×200
מצמן 1 1070×200

כתבות נוספות