Specialized Levo Expert 2018

אופניים חשמליים במבחן

סמרתון 1  1070×200 מיני
recyc 12.18 1070×200 סוף שנה
סמרתון 2  1070×200 מלא
טרק קדימה 1070×200
recyc 12.18 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

כתב: אריק אבגי ן צילום: דותן הלוי ן דוגמן: אריק אבגי

יבואן: מצמן את מרוץ ן מחיר: 26,995 שקלים

את המבחן הזה הרצתי בראש תוך כדי רכיבה ב"כחול-אדום" בבן שמן, בקצב של שעה וחצי. שעה וחצי חברים, זה הקצב של מיסטר שלומי חיימי (1:28 לפי הסטרבה, אם נדייק)!!

אז מה הסיפור של המכונה שלקחה אותי למחוזות התענוג האלה? מייד, אבל ראשית קצת רקע. Specialized  היא חברת הענק הראשונה שלקחה את נושא אופני השטח החשמליים, והפכה אותו לאחת מהאג'נדות המרכזיות שלה בשנים האחרונות והקרובות. המגה חברה האמריקאית נכנסה לתחום באותו אופן בו היא תוקפת כל גחמה/ אופנה/ ז'אנר בעולם האופניים- לא פיתוח בחצי כוח המסתמך על רעיונות של אחרים עם שיפורים קטנים, אלא פיתוח מאפס, בכלל זאת גיוס המוחות המבריקים בענף ופתיחה של מרכז פיתוח ייחודי לתחום בשוויץ. ובשנה שעברה הם כבר התהדרו בנתון מכירות של  מעל 50 אחוז בסגמנט החשמלי באירופה.

הדגם במבחן הוא אבולציה מתקדמת של גרסאות קודמות בתצורה הנוכחית, ולמעשה הוא גרסת ה"כמעט קצה" ושני רק לדגם ה S-Works ששוכן בקצה הפירמידה. ממש לאחרונהSpecialized  השיקו ליין חדש לחלוטין ל LEVO, עם שלדה חדשה וקלה יותר, מנוע חזק וקל יותר, סוללה עוצמתית וקלה יותר, טווח שימוש ארוך יותר, וגאומטריה חדשה. הבנתם את הרעיון – קל יותר, עוצמתי יותר, וטווחי שימוש ארוכים יותר.

dscf0553-copy

Highlights

  • משולש קדמי מקרבון עם משולש אחורי מאלומיניום
  • מתלה FSR המייצר מהלך של 135 מ"מ
  • סוללהLi-Ion אינטגרלית פריקה בצינור התחתון בהספק של 504Wh, 40×3.2Ah
  • מנועBrose תוצרת גרמניה ייחודי לSpecialized בהספק של 250וואט
  • שלושה מצבי עבודה Turbo, Trail, Eco
  • מערכת בקרה/ שליטה באפליקצייתMission Control
  • קישורית Ant+, Bluetooth
  • מזלג 150 Öhlins RXF מ"מ קוטר צינורות 36 מ"מ.
  • פלטפורמת 6Fattie, עם צמיגי 27 פלוס.
  • זווית ראש 66.5 מעלות
  • תומכות שרשרת באורך 459 מ"מ
  • משקל רטוב כולל פדלים וחומר בצמיגים: 21.2 ק"ג

מפרט וגאומטריה באתר היצרן

שלדה, מתלה והטכנולוגיה שביניהם

שלדת קרבון יפיפייה (למעט משולש אחורי) מסתירה היטב סוללה נשלפת בצינור התחתון. המנוע מבית Brose (לא בוש – ברוס) מוטמע היטב סביב הקראנק. המראה נקי גם בזכות חיווט פנימי מלא ואין כמעט סממנים שמעידים על המוצא החשמלי. חדי עין יבחינו במתג ההפעלה על הצינור התחתון וסדרת נורות לד שמציגות את מצב הסוללה. בקוקפיט יש ידית שליטה קטנה המאפשרת לנדוד בין המצבים. וזה הכל. האופניים מבוססים על מתלה ה FSR המוכח והמלוטש של היצרן, עם מהלך מתלה אקטיבי של 135 מ"מ וכיול ייחודי למשקל האופניים. מרכז הכובד שונה מהדגמים ה"רגילים" והציר המרכזי נמוך יותר לטובת יציבות טובה יותר.

ספשלייזד נאמנים לקווים הנקיים ולעיצוב ה"כמו רגיל", עד כדי כך שלא תראו צג דיגיטלי על האופניים כמו אצל יצרנים רבים אחרים. האופניים מצוידים בקישורית Bluetooth וב ANT+ ויודעים לדבר עם הסלולרי ועם התקנים שונים כגון Garmin ודומיהם וכך מתאפשרת קבלת נתונים לפני ובמהלך הרכיבה.

dscf0574-copy
dscf0569-copy
dscf0564-copy

כאמור המנוע הוא מבית Brose, ובתצורתו הנוכחית הוא פרי פיתוח משותף עם Specialized. הסוללה הנשלפת בגודל 504 וואט/שעה מאפשרת טווחי נסיעה של בין 30-80 ק"מ. על הסוללה מופיע חיווי לכמות האנרגיה שנותרה בדמות עשרה קווים. ידית שליטה נוחה על הכידון מאפשרת לנדוד בין שלושה מצבים – בין החסכוני ביותר לחזק ביותר. בנוסף מצב Walk-asistt מאפשר הליכה לצד האופניים בקטע טכני שהעדפתם לא לרכוב. Specialized  ציידו את האופניים באפליקציה נוחה המאפשרת שליטה על אופי המנוע והגדרת דרגת הכוח. ישנם 3 דרגות כח מוכוונות מראש של 30 ,60 ו 100 אחוז,  אך הרוכב יכול להגדיר את דרגות הכח כרצונו-בהחלט יתרון של היצרן. בנוסף ניתן לראות נתונים על המנוע, הסוללה, ומספר הטעינות (בקנייה מיד שניה המוכר לא יוכל לומר לך "שלא יצא לי לרכב". פשוט תבדוק את מספר הטעינות).

המשולש הקדמי עשויה קרבון וכך גם הגלגלים, ורק המשולש האחורי כאמור עשוי מאלומיניום. בסעיף המתלים/ בולמים יש חדשות נפלאות, אל הרוקשוקס  Monarchמאחור מצטרף כוכב חדש יחסית מתחום האופנועים – מזלג קדמי מבית Öhlins השוודית. מזלג זה המצייד עוד דגמים של היצרן, מגיע מבית מעוטר באליפויות עולם בתחום הספורט המוטורי. נראה שהחברים שם בשוודיה יודעים מה הם עושים והמזלג הפגין שיכוך מעולה גם על האופניים הללו.

מערכות ההינע על האופניים מבוססות על חלקים מתאגיד סראם בתצורת 1X11, אליהם מצטרפים מעצוריCODE-R  מעולים עם רוטורים בקוטר 200 מ"מ. המעצורים הפגינו יכולת עצירה מצויינת ו…אמינות נטולת רעשים (יכול להיות שבסראם סוף סוף פיצחו את השיטה לייצור מעצורים??).

סוגר את החבילה מוט אוכף גנרי מבית ספשלייזד. המוט מתפקד מצוין, אך חשוב לבצע מעט ניסוי וטעיה עד שמוצאים את הנקודה (ניפוח ע"י משאבת בולם) בו הוא עולה בהחלטיות, מבלי לשגר את אברי הרבייה שלכם לחלל. לאורך המבחן גיליתי שהמוט רגיש לבוץ הישראלי אך טיפול בסיסי שתוכלו לעשות בבית משיב אותו לתפקוד רגיל.

dscf0585-copy
dscf0566-copy
dscf0578-copy
dscf0582-copy

סמרתון 1  1070×200 מיני
recyc 12.18 1070×200 סוף שנה
סמרתון 2  1070×200 מלא
טרק קדימה 1070×200
recyc 12.18 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

ברכיבה

ראשית, שקט כאן. מנוע ה Brose שקט לחלוטין ולמעט בטיפוסים תלולים מאוד הוא לא נשמע כלל. המנוע מספק כח רציף ממכת הדיווש הראשונה וללא השהייה, דבר המאפשר לתקל בקלות מכשולים.

השלדה קשיחה מאוד ויחד עם מרכז הכובד הנמוך האופניים מצטיינים בשמירת קו. זה מורגש מאוד בקטעים טכניים מהירים ובסיבובים פתוחים, ובולט מאוד ביחס לגרסת האלומיניום של האופניים. המזלג הקדמי של Öhlins תפקד מצוין. בגלל משקל האופניים לא תמיד פשוט להניף/ לשלוט בגלגל הקדמי כמו באופניים רגילים, לכן על המזלג מוטלת אחריות משמעותית וגדולה יותר בעבודת השיכוך. במקרה דנן האוהלינס עובד נפלא, משכך, שומר קו ומשמר את האנרגיה של הרוכב.

בכלל סוגיית משקל האופניים עולה רבות בשיחות עם רוכבים. נכון יש כאן עניין של משקל עודף ביחס לאופניים רגילים והם לעולם יתפקדו אחרת. אבל כאן המשחק של מרכז כובד מדויק ותכנון נכון של השלדה יוצר את ההבדל בין אופניים חשמליים שהם אופניים, לבין גוש אלומיניום/ קרבון עם מנוע חזק. ובמקרה של הטורבו ליבו הם עושים זאת בהצטיינות יתרה. משקל האופניים מורגש בעיקר בהנפה שלהם מהרכב או בבדיקה בחניה. ברגע שמניפים רגל מעל האופניים והמנוע נכנס לפעולה שוכחים מהמשקל ונהנים מיכולת תמרון מעולה, מקצב גבוה ומפאן פקטור מוגבר. לא נתקלתי בקושי לייצר עימם זרימה בקטעים צפופים עתרי סיבובים, או בזמן אויר. עם זאת בקטעים סופר טכניים ואיטיים בירידה, הדורשים לעיתים הקפצה של האופנים או האצה קצרה ומהירה לשינוי כיוון, המשקל הגבוה בהחלט מפריע.

בקטעי טיפוס האופניים זורחים! זה לא רק תוספת הכח שמעניק המנוע, אלא ובעיקר האחיזה המעולה שמייצרים הצמיגים ברוחב 2.8, וכמובן המסה שמושיבה את האופניים על השביל. שיפועים קיצוניים וקטעים טכניים שמעולם לא חשבתם שתוכלו לטפס, פתאום הופכים לרכיבים ומאוד מהנים. ישנם מצבים שבהם תגבור המנוע חזק מידי וגורם לסבסוב של הגלגל האחורי או להתרוממות של הגלגל הקדמי, הורדה של עצמת המנוע בדרגה פחות, לרוב פתרה את הבעיה.

למרות התפיסה המוטעית שטוענת שהאופניים החשמליים מנוונים את הרוכב, אני חש שהיכולת הטכנית שלי משתפרת. השילוב של שלדה קשיחה עם גלגלים רחבים ומתלים איכותיים יוצרת מעטפת ביטחון גדולה מאוד, וכשאתה מרגיש בטוח, אתה רוכב מהר יותר וטוב יותר. האופניים אפשרו לי לצלוח קטעים טכניים במהירות גבוהה משרכבתי עד כה. הקווים שבחרתי היו "קשוחים" יותר, מורכבים יותר, ומהנים הרבה יותר- כייף גדול!! אלמנט נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו והוא יתרון עצום שמגיע עם האופניים החשמליים, הוא העייפות. או ליתר דיוק חוסר העייפות. שמירה על דופק עבודה נמוך יחסית גם בקטעי עליה תלולים מביא את הרוכב לא מחומצן לקטעים הטכניים הדורשים ערנות וחדות- התוצאה רכיבה מדויקת, בטוחה ומהירה הרבה יותר.

dscf0503-copy
dscf0528-copy

סמרתון 1  1070×200 מיני
recyc 12.18 1070×200 סוף שנה
סמרתון 2  1070×200 מלא
טרק קדימה 1070×200
recyc 12.18 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

למנוע החשמלי יש כאמור שלושה מצבים שנשלטים על ידי כפתור הפעלה נוח מהכידון. רוב הזמן רכבתי על המצב האמצעי ועברתי למצב הגבוה רק כדי לשמר מומנט, או כדי לצלוח עלייה חדה במיוחד. במצב זה השגתי טווח נסיעה של כ 50 ק"מ ברכיבת אנדורו הגונה. ברכיבה במצב מקסימלי האופניים פשוט טסים, אך קחו בחשבון שתשלמו בטווח נסיעה קצר יותר כ 30 ק"מ בלבד.

הבחירה של מנהל המוצר ב SRAM Code R היא נכונה מאוד. המעצורים מרובעי הבוכנה מבית SRAM תפקדו כאמור היטב, לינארים, חזקים, ומאפשרים בלימה מאוחרת לפני מכשול.

מה שתפקד פחות טוב היא מערכת ההנעה מבית SRAM, המערכת נדרשה לכיוון מדי כמה שעות רכיבה, ובתדירות גבוהה הרבה יותר מאשר על מערכת כזאת המורכבת על אופניים לא חשמליים. להערכתי לא ירחק היום ורוב היצרנים יציידו את האופניים החשמליים במערכת הינע ייחודית, כזו שתדע להתמודד עם העומס הנוסף שמייצר המנוע.

נקודה נוספת. קחו בחשבון שברכיבות הראשונות יתכן ויכאבו לכם השרירים. פשוט היו סבלניים: מכיוון שהאופניים מהירים משמעותית, פלג הגוף העליון פשוט עובד הרבה יותר (קימה ישיבה והטיות גוף), זה חלק מתהליך האקלום על זוג חשמלי נמרץ.

לחץ אויר- באחד הפוסטים שקראתי פעם, כתב הקמת"ר (קצין מתלים ראשי), מר אסף שיפ, כי לא חשוב כמה טוב המתלה, במידה ולחץ האוויר בצמיגים גבוה מדי האופניים יתפקדו גרוע. במהלך המבחן חיפשתי את לחץ האויר האידאלי. הרעיון הוא להגיע אל לחץ האויר הנמוך ביותר שאפשר, בלי סכנת דנטים, ובלי התעוותות של הצמיגים תחת העומס. בשילוב לחץ אויר נכון וצמיגי 27.5+ תקבלו מכונת שיכוך ואחיזה אחרת ממה שהכרתם. 17 מאחור ו 13 מלפנים היה מצוין עבורי.

dscf0535-copy
dscf0393-copy
dscf0466-copy

סמרתון 1  1070×200 מיני
recyc 12.18 1070×200 סוף שנה
סמרתון 2  1070×200 מלא
טרק קדימה 1070×200
recyc 12.18 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

סיכום

הליבו אקספרט הם מכונת פאן פקטור רצינית. אני יכול להעיד על עצמי שיש מעט זוגות אופניים שגרמו לי להשתפר כל כך ביכולות הרכיבה שלי כמו האופנים הללו. התחושה שאתה רוכב על אופניים אמיתיים עם מרכז כובד מדויק, שלדה קשיחה ומתלים מעולים, בתוספת הרבה אוויר בריאות, גרמה לי לתקל קטעים טכניים בדרך ובמהירות שלא העזתי עד היום. ביחס לגרסת האלומיניום שהתנסיתי בה לא מעט, גרסת הקרבון קלה יותר קשיחה הרבה יותר, ובשילוב עם מכללים מצוינים, מקבלים כאן אופני שבילים/אנדורו מעולים ומהנים במיוחד.

סדרת הליבו של ספשלייזד הם ללא ספק הבנצ'מארק של הז'אנר לא מעט שנים, גרסת האקספרט קרבון לוקחת אותו ( את הבנצ'מארק) אפילו עוד כמה צעדים קדימה ומקבעת אותו חזק בפסגה.

recyc 12.18 520×150

נשיאה טובה 11.18 520×150
recyc 12.18 520×150 סוף שנה
סמרתון 1 520X150 מיני
סמרתון 2 520X150 מלא

dscf0397-copy

סמרתון 1  1070×200 מיני
recyc 12.18 1070×200 סוף שנה
סמרתון 2  1070×200 מלא
טרק קדימה 1070×200
recyc 12.18 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

כתבות נוספות