מעצורים במבחן Shimano XT M8020 4pistons

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

יבואן: DAA ן מחיר: 1382 שקלים לסט

כתב: אריק פלדמן

כבר לא מעט שנים שמעצורי ה XT של שימנו הם נקודת הייחוס לאופן בו מערכות ברקסים צריכות לתפקד. נכון, ישנם מעצורים עוצמתיים יותר, קלים יותר, עם מודולציה גבוהה יותר, וסקסיים הרבה יותר. אבל אני נוטה להניח כי תתקשו למצוא סט מעצורים שהשילוב בין כוח עצירה, משקל, מודולציה, אמינות ומחיר יהיה טוב יותר מאשר בשימנו XT. זאת הסיבה שהם כה פופולריים על כל כך הרבה דגמי אופניים במגוון גדול של סגנונות רכיבה. עם התפשטות אופנת האנדורו ובמקביל להתרחבות ענף האופניים החשמלים, הייתה סוג של דרישת שוק משימנו למעצורים עוצמתיים יותר אבל לא כבדים ועוצמתיים כמו סדרת ה Saint של היצרן היפני. ביורובייק של שנת 2017 שימנו הציגו לראשונה את מעצור ה M8020, גרסת ארבעת הפסטונים החדשה והמעודכנת של מעצור ה XT M8000. למה חדשה ומעודכנת? עתיקי הענף יספרו לכם בערגה, כי בתחילת שנות האלפיים מעצורי XT הגיעו רק בגירסת 4 פיסטונים וגם אז היו סוג של בנצ'מארק לעוצמת בלימה ואמינות (אבל אז לא השתמשנו בברקסים…). הגרסה המוגדלת הנוכחית מוצעת לצד גרסת צמד הפיסטונים הרגילה ומיועדת כאמור לרוכבים האגרסיביים/ כבדים יותר על סקאלת הסגנונות, ולאופני הרים חשמליים שמתוקף משקל והמומנט שהמנוע מייצר מצריכים עוצמת בלימה גבוהה יותר.

mde

מאפיינים כללים

  • קליפר עם 4 פיסטונים (בוכנות) נפרדים
  • תוספת של 20 אחוז עוצמת בלימה (עפ"י שימנו) על סדרת ה 2 פיסטונים
  • פיסטונים קרמיים בקוטר 15/17 מ"מ
  • שימוש בנוזל בלימה מינרלי
  • ידיות מעצור M-8000, זהות לגרסת שני הפיסטונים
  • כיוונון ידיות ללא כלים
  • משקל סט מעצורים כולל רפידות (ללא רוטורים) – 618 גרם
shimano-xt-four-piston-hydraulic-disc-brake-caliper_4-pot_br-m8020_detail
stw-2018-06-26-shimano-xt_1

חיצונית מעצורי ה M8020 נראים כמעט זהים לגרסת ה M8000 כפולת הפיסטונים. שתי המערכות חולקות את אותן ידיות מוצלחות עם חוגת הכוונון הגדולה ומנגנון ה servo wave שאחראי למרחק הרפידות מהרוטור ומהירות התגובה של המעצור, כשהשוני הוא במבנה הקליפר בלבד. גרסת ה M8020 משתמשת בשני זוגות של פיסטונים קרמיים בקוטר 17, ו 15 מ"מ בכל צד של הקליפר. כמו כל המעצורים של הענק היפני גם המערכת החדשה משתמשת בנוזל בלימה מינרלי שרגיש פחות לשינויי טמפרטורה ולספיחת לחות. המערכת החדשה משתמשת ברפידות שונות מאשר מערכת 2 הפיסטנים. ה M8020 משתמשת ברפידות רחבות יותר של סיינט המתאימות ל4 פיסטונים. בקופסא מצורפות 2 זוגות רפידות רייסן עם סנפירים, לפינוי חום יעיל יותר מהקליפר ומכאן לבלימה טובה ועיקבית יותר במצבי קיצון.

שימנו טוענים לתוספת של 20 אחוז בעוצמת העצירה ושיפור במודולציה על גרסת שני הפיסטונים. מאחר ואין כאן שינוי בידיות, אין שינוי בכמות נוזל הבלימה שיוצא ממנה ועובר במערכת. ההבדל בין שתי המערכות נעוץ במספר הפיסטונים שלוחצים על הרוטור על מנת לייצר את הבלימה. מערכת ה 4 פיסטונים לוחצת שני פיסטונים בגודל שונה על כל צד של הרוטר ומייצר שטח בלימה גדול הרבה יותר, אבל גם הרבה יותר חום. על מנת להתגבר על העניין, מבנה הקליפר גדול יותר לטובת פינוי חום יעיל יותר, והרפידות מצוידות כאמור בסנפירים המפורסמים של היצרן שאמורים לתת יד (או סנפיר) במלאכת פינוי החום. יש לא מעט חילוקי דעות על עניין הסנפירים והתוספת שלהם לתהליך, אך בשורה התחתונה הוכח כי הם יעילים מאוד בתנאי קיצון של ירידות ארוכות בייחוד כשמשתמשים ברוטורים של היצרן עם טכנולוגיית ה IceTech.

mde
shimano_pastiglie-metalliche-h03c-zee-saint-xt-8020

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

בשימוש

המעצורים הורכבו על אופני AM/ אנדורו קצרי מהלך ונבחנו לאורך תקופה של כ 4 חודשים בשלל מתארים כולל בטיול האנדורו הקיצוני והרטוב של צוות המגזין בפגאנלה איטליה.

מבט מהיר על ה M8020 מצביע על איכות ייצור גבוהה המאפיינת לרוב את הענק היפני, עם מראה שמסגיר מיד את הייעוד של המעצורים. התחושה הראשונית מוכרת מאוד- הידיות הן אותן ידיות כמו של המערכת הפופולרית והתחושה הכללית דיי זהה. הידית הקצרה והארגונומית של ה XT כרגיל מרגישה מעולה גם לבעלי ידיים גדולות וגם לאלו עם הידיים ה"עדינות", והכיוונים של מרחק הידית ומהירות הבלימה נגישים ומאוד נוחים לכוונון. ההבדל במשקל בין שתי המערכות עומד על 30 גרם בלבד.

אומנם קשה יהיה לחוש בהבדל בין מערכת 2 הפיסטונים לזאת של הארבע ברכיבת בן שמן שגרתית, אולם מיד כשנכנסים לירידה ארוכה ומשמעותית ההבדל מיד בולט בעוצמת הלחיצה על הידיות. די בליטוף קל על הידיות ע"מ להשיג את אותה עוצמת עצירה שהייתה דורשת לחיצה משמעותית יותר בגרסת שני הפיסטונים. אני יכול להעיד על עצמי כי יש לי את היכולת (הנדירה) להבדיל בין מודולציות שונות של מעצורים, אך אני גם מודה כי אני מאלו שהמודולציה של מערכת ה XT הקלאסית הייתה לטעמי. במערכת ה M8020, התחושה של המעצור דומה, אך המודולציה בפרוש טובה יותר. הרבה יותר קל למצוא את נקודת הזהב שבין שליטה טובה על הבלימה לטובת אחיזה לבין נעילה של הגלגלים.

כ

sdr

ככלל רכיבה במצבי קיצון היא האינדיקציה הטובה ביותר לטיבם הכללי של מעצורים. ירידות תלולות וטכניות יגרמו למעצורים לייצר חום, לפגוע ביעילות הבלימה, להשפיע על מהלך הידית, ולגרום לעייפות של הידיים ולתפקודו הכללי של הרוכב. מהבחינה הזאת ה M8020, היו נהדרים. בכל תקופת המבחן, בכל המתארים בהם רכבתי המעצורים תפקדו מעולה. בירידות התלולות, הסלעיות והאין סופיות של פאגנלה בתנאי רטיבות שלא תמיד מפרגנים למעצורים, ארבעת הפיסטונים של ה XT היו המלאך השומר שלי. לא משנה כמה ארוכה, כמה תלולה וכמה טכנית הירידה, המעצורים תמיד היו שם בשבילי. ( לא כל המשתתפים בטיול יכולים להגיד את זה…) עוצמת העצירה הייתה עקבית, מהלך הידית היה יציב, תמיד אצבע אחת על הידית בשליטה מלאה והידיים נשארו פרש- מוכנות לירידה הבאה. אני יכול להגיד שבזכות התפקוד המעולה של המעצורים (ושל הבולם הקדמי) לא הרגשתי כל נחיתות עם מהלך המתלה הקצר של האופניים שרכבתי אליהם ביחס למהלך ולאוריינטציה של האופנים ששאר החבורה רכבה אליהם.

edf

סיכום

ה M8020 הם מעצורים מעולים, ממש מעולים. בתוספת של 30 גרם בלבד (ו-333 שקלים) על מערכת שני הפיסטונים של XT, מקבלים כאן מערכת מעצורים מעולה, עוצמתית, יעילה ואמינה לכל מתאר רכיבה ולכל מצב. אולי יש שיגידו שאין להם צורך בעוצמת בלימה גדולה יותר מאשר במערכת הקלאסית, יתכן והם צודקים. אך רוכבי AM/ אנדורו שאוהבים לבלות חלק ניכר מהרכיבה שלהם בשיפוע שלילי, ימצאו את תוספת כוח העצירה של ה M8020, כשדרוג משמעותי לרכיבה שלהם (ולא ירגישו את התוספת של ה 30 גרם). עניין נוסף ולא פחות חשוב הוא האמינות והעקביות של המעצור. ככלל אני מחזיק בדעה שמעצורים צריכים לעבוד בשבילנו ולא אנחנו בשבילם. הם צריכים להיות זמינים עבורנו תמיד, באופן עיקבי וללא תדירות תחזוקה גבוהה מידי. במקרה של ה M8020, הוא לא שונה ממערכות אחרות של שימנו. בכל ארבעת חודשי המבחן האינטנסיבי הדבר היחיד שנדרשתי לו הוא החלפת רפידות מלפנים. לא בליד, לא ניקוז ולא כיוונונים- המערכת עובדת היום כפי שעבדה ביום שהורכבה.

יותר: משקל, כוח עצירה, עקביות, אמינות I פחות: מתנצלים, לא מצאנו דבר

cof
mde
mde

כתבות נוספות