גלגלי קרבון ליישומי AM/ אנדורו במבחן ארוך טווח

 Fiber Wheels Stage 37

יצרן/יבואן: Fiber Wheels – עידו מגן | מחיר: 4,900 שקלים | משקל: 1,630 גרמים

img_5756-custom

Matzman 3.19  1070×200 אשדוד
טרק קדימה 1070×200
ריסייקלס 3.19 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
Matzman 3.19  1070×200
Matzman 2.19  1070×200

כתבאריק פלדמן

נראה שהעניינים מתחילים להתחמם לאחרונה בגזרת גלגלי הקרבון ליישומים אגרסיביים בשטח. עד לא מכבר זאת הייתה נחלתם הכמעט בלעדית של יצרנים שעיקר התמחותם הייתה גלגלים, וכחלק מאבולוציית הפיתוח שלהם ושל הקרבון עצמו, הם הוסיפו ללין האלומיניום שלהם גם חישוקים מהזהב השחור של תעשיית האופניים. עכשיו כשהקרבון הרבה יותר זמין ובעיקר הרבה יותר זול לייצור במפעלי הענק במזרח, יצרנים רבים החלו לפתח ולשווק גלגלי קרבון תחת מותגי הבית או מותגי גלגלים חדשים. אחד מאלה הוא עידו מגן שייסד את מותג גלגלי הקאסטום Fiber Wheels.לא מכבר נימי כהן בחן כאן גלגלי אלומיניום ליישומי XC/מרתון מבית Fiber Wheels, הפעם אנחנו עוסקים בקרבון וברכיבה אגרסיבית יותר.

Fiber Wheels – גלגלים בהתאמה אישית

עידו מגן הוא דמות מוכרת בענף האופניים המקומי די הרבה שנים. ההיסטוריה האישית שלו עוברת דרך מספר תחנות אייקוניות בענף כמו סלאלום תל אביב, בייק-פלאנט זצ"ל וחנות הדגל של סקוט בת"א. אחרי מספר שנים של עבודה/ רכיבה בארה"ב של אמריקה והתמקצעות בבניית גלגלי קאסטום לשימושים שונים, עידו חזר לישראל והצטרף לצוות בייקדיל– חנות הטריילהד של חורשן, יבואנית טרנזישיין ואיוול ואחת מריכוזי קהילת הרוכבים האגרסיבית בארץ. Fiber מייבאים חלקי גלגלים מיצרנים שונים, בכלל זאת חישוקי קרבון ליישומים מגוונים, חישוקי אלומיניום, נאבות ושפצים הנתפרים עפ"י מפרטים מדויקים, חלקם ממותג תחת השם Fiber Wheels.

לכאורה, כיום לא מסובך מידי לייסד מותג גלגלים, חלקים או אפילו אופניים. עשרות המפעלים במזרח הרחוק רק מחכים להדביק את המדבקה האישית והמעוצבת של "יצרנים" חדשים על אלפי המוצרים הגנריים שהם מייצרים במפעלי הענק שלהם. אולם לרוב, אף אחד מהם לא יוכל להבטיח כי מה שנראה לעין בביתן התערוכה כמוצר מושלם, יעמוד תחת עומס ולא יקרוס או יתקלקל. לשם כך צריך לכתת רגלים, לבדוק, לבדוק ולבדוק שוב, וזה בדיוק מה ש Fiber עשו. אחרי שעידו בחר יצרן מומלץ, ביקר בפס הייצור שלו, ובדק את מוצריו ברכיבות רבות שלו ושל רוכבים מובילים, הוא עיצב ופיתח יחד עם היצרן מספר פרופילי חישוק שיתאמו את צרכיו ואת אופיו כבונה.

את גלגלי הקרבון של Fiber אפשר לבנות בקיסטום מלא עם חישוקים שונים, על בסיס נאבות שונות, כולל אפשרות בחירה של צבעי הניפלים השפיצים והמדבקות. 11 גוונים בניפלים ובמדבקות ו-5 גוונים בשפיצים לבלינג והתאמה מושלמת לצבע העיניים. את גלגלי המבחן בחרנו לבנות עם חישוקים ברוחב פנימי של 30.6 מ"מ על בסיס נאבות Fiber בסטנדרט בוסט- 148 מ"מ מאחור, 110 מ"מ מלפנים. הגלגלים בקוטר 29 אינ'ץ כמובן ומיועדים כאמור ליישומים אגרסיביים אנדורו/ AM.

lrg_dsc00088_compressed
lrg_dsc00089_compressed

Matzman 3.19  1070×200 אשדוד
טרק קדימה 1070×200
ריסייקלס 3.19 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
Matzman 3.19  1070×200
Matzman 2.19  1070×200

נתונים כללים

קוטר גלגל 29 אינץ'

חישוק hookless TLR א-סימטרי (הסטה של 3.5 מ"מ) עם 28 חור בנוי מקרבון T700 בשכבות מנוגדות

רוחב חישוק פנימי  30.6 מ"מ

רוחב חישוק חיצוני 37 מ"מ

גובה חישוק 24.5 מ"מ

נאבה אחורית Fiber בוסט 148 מ"מ, 54 נק' מגע

נאבה קדמית Fiber בוסט 110 מ"מ

חישורים Sapim CX-Ray אווירודינמיים 2-0.9-2.2

ניפלים Sapim polyax SL

משקל סט 1630 גרם עם דרייבר XD

lrg_dsc00079_compressed
lrg_dsc00074_compressed

Matzman 3.19  1070×200 אשדוד
טרק קדימה 1070×200
ריסייקלס 3.19 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
Matzman 3.19  1070×200
Matzman 2.19  1070×200

על השביל

הגלגלים נבחנו לאורך תקופה של כחמישה חודשים אינטנסיביים בתנאים שונים ומגוונים, החל מרכיבות AM קלילות ועתירות דיווש ועד רכיבות אנדורו אגרסיביות, מהירות ומסולעות באיטליה. הגלגלים הורכבו על אופני AM עם מהלך מתלים של 120/ 140 מ"מ, ועל אופני אנדורו אגרסיביים עם מהלך מתלה של 140 מ"מ מאחור ו 160 מ"מ מלפנים. ראשית אי אפשר להתעלם ממראה הגלגלים- החישוקים הרחבים מקנים לגלגלים מראה ייחודי ומאוד קרבי. תוסיפו לכך את העיצוב המינימליסטי והייחודי בלוגו, ויש כאן תכשיט יפיפה שיקפיץ לוק של כל אופניים. הרושם הראשוני מהגלגלים ברכיבה או אפילו בתחושת יד הוא משקלם הקל ביחס לייעודם. ישנה טעות רווחת הסוברת כי גלגלי קרבון תמיד יהיו קלים מגלגלי אלומיניום. ובכן לא תמיד, למעשה לרוב לא. המשקלים אמנם נמוכים, אבל בגלגלי אלומיניום אפשר להגיע למשקלים נמוכים אף יותר. יתרונם של הראשונים הוא בקשיחותם- רכיבה על גלגל קרבון שונה בתחושה מכל גלגל אלומיניום לא משנה כמה טוב וקשיח הוא יבנה.

גלגלי המבחן שלנו נבנו על בסיס חישוקי הAM של Fiber. הם בנויים קרבון T700 בשכבות אריג מנוגדות, א- סימטריים עם הסטה של 3.5 מ"מ ממרכז החישוק. גובה החישוק עומד על 24.5 מ"מ ומשקלו 470 גרם, משקל נאה ללא ספק. החישוקים ברוחב פנימי של 30.6 מ"מ תואמים לחלוטין את אופנת החישוקים הסופר רחבים. יש לא מעט דיונים על התאמת צמיגים סטנדרטיים לחישוקים כה רחבים. נכון, עקרונית השימוש בחישוקים רחבים חוטא לכאורה לתכנון המקורי של הצמיגים. אך בשורה התחתונה, לפחות ברמת התחושה (לא בתנאי מעבדה) ה"פתיחה" של הצמיג על החישוק הרחב עושה פלאים לאחיזה ולא תמיד פוגעת בגלגול או בכל תכונת שימוש אחרת של הצמיג. במהלך תקופת המבחן רכבנו על מגוון צמיגים מיצרנים שונים, תמיד ברוחבי צמיג שבין "2.3 לבין "2.4, ותמיד התחושה הייתה שהחישוק הרחב עושה רק טוב. כאמור גלגלי קרבון ניחנים בקשיחות גבוהה, זה מובנה בחומר ותלוי כמובן בבניה. במקרה של הגלגלים במבחן גובה החתך של החישוקים הוא בינוני, 24 מ"מ כאמור, דבר שמייצר גמישות מבנית מסוימת בחומר (רדיאלית). בבניה טובה עם שפיצים בחתך משתנה התוצאה המתקבלת היא גלגלים קשיחים, אבל לא סופר קשיחים- לטעמנו קשיחות שמתאימה בול לשימוש אגרסיבי. מתחרי XC אולי יעדיפו גלגלים קשיחים מאוד עם חישוק גבוה יותר, אך רוכבים המחפשים קשיחות לצד נוחות ויכולת ספיגה מסוימת טוב שיעדיפו חישוק בגובה בינוני.

sdr
cof
sdr

הגלגלים  נבנו על בסיס נאבות ממותגות Fiber. מדובר על נאבות בהזמנת קאסטום מאחד מיצרני הנאבות הטאיוונים הנחשבים בעולם. משקל הנאבות עומד על 410 גרם לסט, הן בניות על בסיס מיסבי TPI יפניים ולנאבה האחורית יש 54 נק' מגע (engagement) סה"כ. השפיצים שמשדכים את הנאבות לחישוקים הם Sapim CX-Ray אווירודינמיים בקוטר משתנה 2-0.9-2.2

לאחרונה נראה שיש פרמטר חדש למדידת איכותם של גלגלים והוא מספר נק' המגע בנאבה. הרף החדש קובע כי לגלגל איכותי צריכים להיות לפחות 120 נק' מגע, ובכן חברים- פייק ניוז. אין בין הרף הזה לבין איכות הגלגלים דבר, מצטערים לקלקל את החגיגה הרועשת. נכון הצרצור שמשמיעה נאבה עם 120 נק' מגע צווחנית הרבה יותר מנאבה עם 54 נק' מגע, אבל מעטים הם הרוכבים שיכולים להרגיש את ההבדלים בתגובת הנאבה ברכיבה. 54 נק' מגע הם די והותר לרוב הרוכבים והתגובה של נאבת ה Fiber על גלגלי המבחן הייתה מעולה.

הגלגול המעולה של הנאבות והקשיחות הכללית של הגלגלים יוצרת תחושת מהירות מדהימה, אמנם זה לא תמיד תואם את התוצאות בסטרבה, אבל התחושה היא שהכל ברגלים- הגלגלים מצידם לא עוצרים. הקשיחות הצידית של הגלגלים שמתקבלת כתוצאה מרוחב החישוק והבניה של עידו הייתה מעולה, התחושה הייתה שהגלגלים מאוד צייתנים ומדויקים.

lrg_dsc00062_compressed
lrg_dsc00069_compressed

Matzman 3.19  1070×200 אשדוד
טרק קדימה 1070×200
ריסייקלס 3.19 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
Matzman 3.19  1070×200
Matzman 2.19  1070×200

מבחן הזמן- עמידות

ככלל חישוקי קרבון טובים חזקים יותר מחישוקי אלומיניום, אבל הרבה פחות סובלניים לטעויות או "תקלות אוויר". אחד החסרונות המובהקים והמאוד כואבים של חישוקי קרבון הוא עמידותם בפני מכות. מכה ישירה והגונה על הקרבון בסלע תשבית אותו ברוב המקרים ותשלח אותו לפח. חישוק אלומיניום לעומת זאת יקבל מכה ויתעקם, אבל ברוב המקרים הוא לא ישבית חישוק וסביר להניח שהאטימה גם לא תפגע כלכך מהר. בחישוק קרבון אין דנטים, מכה חזקה פרושה קריעת הסיבים, איבוד החוזק המבני של החומר, איבוד האטימה וחור רציני בעו"ש. לכן בחישוקי קרבון יש להקפיד הקפדה יתרה על לחץ אוויר מתאים ובטח שלא לרכב על פאנצ'ר. בכלל יותר ממומלץ להצטייד במד לחץ דיגיטלי שייראה לכם באיזה לחץ אתם רוכבים באמת. אנחנו יכולים להתחייב שרוב הרוכבים שחושבים שהם רוכבים עם לחץ אויר של 30PSI שנמדד במשאבת הרגל הוא לא יותר מ 17psi מציאותיים במקרה הטוב. במקרה שלנו הקפדנו על לחץ אוויר מתאים לסגנוננו (לרוב 18-20 psi באחורי, 13-15 בקדמי( ולא נרתענו משום אתגר מגרזן במבחן, יתרה מזאת, מאחר וקיבלנו אישור רשמי מעידו, בחרנו להתעלל במיוחד. בכל תקופת המבחן הלא קצר לא חווינו בירידת צמיג מהחישוק או בריחת אוויר, פרט לשריטות על החישוק, לא נתקלנו בכל שינוי בשפת החישוקים או כל תקלה אחרת, למרות ששמענו את החישוק מתגרזן על סלע יותר מפעם אחת. במהלך כל תקופת המבחן הגלגלים נשארו ישרים ללא רפיון מורגש במתח השפיצים וזאת למרות לא מעט התעללויות וקפיצות כאמור. הנאבה עמדה בכל העומסים שהצבנו לה בחודשי המבחן, עבדה ללא דופי, ללא שינוי ביכולת הגלגול, חופשים, או כל תקלה אחרת.

אחריות- מה עושים אם בכ"ז נשבר?

עניין האחריות על גלגלי קרבון היא סוגיה משמעותית מאוד אשר זוכה לתשומת לב רצינית מאוד מצד היצרנים השונים. מדניות של אחריות מלאה no question ask מוגבלת זמן היא אופנה חדשה בקרב כמה יצרנים גדולים- שברת, לא משנה מאיזה סיבה, תקבל מיד חישוק חדש ללא שאלות. הרוב המוחלט מנהיגים קראש פולסי, דהיינו הנחה משמעותית בקניה של חישוק חדש במידה ואתה הוא האחראי על השבר. Fiber  מציעים מדיניות אחריות מאוד נוחה. שנתיים אחריות על פגמי יצרן (סדק בחיבור השפיץ, קילוף בשכבת השרף, פגמי צבע וכ'), ובמקרה של שבר או סדק שלא בגלל פגם בייצור, Fiber מציעים קראש פולסי של שנתיים במחיר של 800 שקלים לחישוק חדש, כולל בניה מחדש של הגלגל- תכלס שווה לאללה. על הנאבות אחריות של שנה.

cof
sdr

Matzman 3.19  1070×200 אשדוד
טרק קדימה 1070×200
ריסייקלס 3.19 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
Matzman 3.19  1070×200
Matzman 2.19  1070×200

סיכום

גלגלי קרבון לרכיבה אגרסיבית עדיין מעוררים פחד אצל חלק מהרוכבים וזה מובן. אולם תעשיית הקרבון עברה לא מעט תמורות בשנים האחרונות וניסיונם של יצרנים ושל רוכבים כה רבים בעולם מראה שאין ממש ממה לפחד. אמנם יש לנהוג משנה זהירות בהקפדה על לחצי האוויר, אבל פרט לכך לשחרר ברקסים וללחוץ על הפדלים. Fiber הוא אמנם לא יצרן גלגלים גדול, אבל את העבודה עידו מגן בהחלט יודע. מעבר לשאפו הענק שמגיע לבחור על התעוזה להיכנס לשוק כה תחרותי וחסר רחמים של גלגלי קרבון לשטח, יוצאים תחת ידיו יופי של גלגלים. הם קלים, קשיחים, סופר מתגלגלים, עמידים ויכולים להתחרות ראש בראש מול כל מותג גלגלים ותיק, מפורסם ומבוסס. גם בסעיף המחיר, Fiber מציעים מחיר אטרקטיבי ביחס למתחרים בטח כאשר מוסיפים לעניין את הבניה האישית והקיסטום של כל גלגל.

יותר: משקל, קשיחות, עמידות, איכות, מחיר (יחסית למחירי השוק) I  פחות: מחיר- למרות שהתייחסנו למחיר בסעיף היתרונות, ומחירים של גלגלי Fiber זול יותר מרוב המתחרים-  4,900 שקלים הם הרבה כסף…

img_5751-custom

Matzman 3.19  1070×200 אשדוד
טרק קדימה 1070×200
ריסייקלס 3.19 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
Matzman 3.19  1070×200
Matzman 2.19  1070×200

כתבות נוספות