MEGAMO TRACK 07

תפסת מרובה, לא תפסת

מצמן 2.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
רסייקלס 2.19  1070×200
שופ הרים 1.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

יבואן: סינגלמאניה   מחיר אופניים במבחן: 15,990 שקלים

בחן וכתב: חנוך רדליך  צלם: אלון רון  דוגמן: בארי (The Kid) ברנע

חברת MEGAMO הספרדית היא עולה חדשה לארץ הקודש, ועל אף ששמה לא מוכר לרוב מדוושי השבילים בישראל, מדובר במותג חזק ובעל מבחר גדול של אופניים בכל הסוגים והרמות. הוא אמנם חסר דגמי דאון היל ואנדורו בליין שלו, אבל באתר החברה תוכלו למצוא סגנונות רבים, החל מכביש תחרותי, דרך XC ועד שבילים, אופני הרים חשמליים כמובן ואף פאט-בייק לילדים…

סינגלמאניה, יבואני MEGAMO העבירו אלינו למבחן את אופני ה-XC התחרותיים של החברה, אשר עברו "ישראליזציה", שנועדה להתאימם לטעם הייחודי של הרוכב הישראלי. מהו התהליך המדובר? החלפת הבולם הקדמי (100 מ"מ במקור) לאחד בעל מהלך ארוך יותר (120 מ"מ), והחלפת גלגלי הקרוסמקס המקוריים של מאביק לסט גלגלי קרבון ברמה סופר גבוהה (ועל כך בהמשך) של חברת 443.  ניתן, כמובן, לרכוש את האופניים עם המפרט המקורי כפי שנמכרים בחו"ל, עם בולם 100 מילימטרים מלפנים, וככוונת המשורר, אך כמנהג הישראלים- הלכנו על אופציית ההגדלה בשקל תשעים, כפי שיעשו רוב הרוכשים להערכת היבואן.

ron_7389-custom

אתעכב לרגע על עניין ה"ישראליזציה" של האופניים, ברשותכם, ואנסה להסביר מדוע יש הרגשה שהיא כה נחוצה במדינה הלבנטינית שלנו. הסיבות לטעם הייחודי של הרוכב הישראלי הן שונות ומגוונות, והן בעצם שילוב של מספר גורמים:

  • אנחנו אוהבים להרגיש שקיבלנו יותר תמורת הכסף שלנו, ולא משנה אם "יותר" יתייחס למעביר אחורי יותר טוב או למהלך בולם קדמי הארוך בשני סנטימטרים מן המקור…
  • אופי מירב השבילים בישראל נותן יתרון לאופני "מרכז הפעמון"- אופני שבילים לייט, עם 120-130 מילימטרים. לעיתים מולידה עובדה זו שינויים מבניים באופניים שמגיעים מן החברות השונות. הארכת הבולם הקדמי היא הדוגמא הטובה ביותר לשינוי שכזה.
  • לא מזמן פורסם מחקר חשוב ונרחב, אשר מציב את הגבר היהודי האשכנזי כבן האנוש עם מנת המשכל הגבוהה ביותר על פני כדור הארץ. מוזמנים לבדוק אותי. ומה אני רוצה לומר בזה? יש לנו הרגשה אמיתית שאנחנו פשוט יודעים יותר טוב מאחרים מה נכון לנו, ומה נכון יותר באופן כללי.
  • אנחנו מאד אוהבים להשוויץ ש"לנו יש יותר גדול" וש"עשינו התאמות מיוחדות לאופי הרכיבה יוצא הדופן שלנו".

לאחר מאות רבות של קילומטרים, במגוון תאי שטח ובתנאי מזג אוויר לא פשוטים, הגעתי לכמה מסקנות, והנה הן לפניכם.

ron_7407-custom

HIGHLIGHTS

שלדת קרבון מלאה, עם העברת כבלים פנימית.

מתלה ציר יחיד בתצורת ארבע זרועות בעל גמישות מובנית בתומכות האוכף

 סט גלגלי קרבון ברמה מאד גבוהה, של 443

מערכת הינע מבית סראם ברמת GX EAGLE

מעצורי שימנו XT

בולם קדמי FOX 34 ברמת PERFORMANCE

זווית צינור היגוי לאחר הארכת בולם- (הערכה) 68 מעלות

משקל: 11.6 ק"ג כולל פדלים וחומר בצמיגים

מפרט מקורי וגיאומטריה באתר היצרן

מצמן 2.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
רסייקלס 2.19  1070×200
שופ הרים 1.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

ron_7444-custom

חלקים בולטים

אופני ה-MEGAMO האלה יפים מאד בעיני. צבע תכלת אה-לה-ביאנקי, עם סכמת צביעה יפה ובולטת. האופניים נראים ארוכים ונמוכים, והתנוחה נראית לא קרבית מדי- הגיוני, בהתחשב בניתוח הרמת הפרונט שעברו האופניים. חלקים שראויים לציון הם סט גלגלי הקרבון של 443, עם לב נאבה בעל 108 שיניים (לטובת אינגייג'מנט סופר מהיר), חישוקי קרבון בעל רוחב פנימי של 23 מ"מ ובמשקל כולל של 1470 גרמים לסט מלא. מערכת ההינע היא מבית סראם, ברמת ה-GX איגל, עם 12 הילוכים, ועל הבלימה אמונים בלמי ה-XT האלמותיים של שימאנו. הכידון גם הוא מקרבון, וגם הוא מבית 443. הבולם הקדמי, שבמקור הגיע כ-STEP CAST 32 100 מילימטרים של פוקס, הוחלף בבולם פוקס 34 עם 120 מילימטרים של מהלך, ברמת פרפורמנס. הצמיגים שהורכבו על אופני המבחן הם האייקון הסופר מהירים של מקסיס.

ron_7413-custom
ron_7402-custom
ron_7411-custom

על השביל

הMEGAMO הם, אינהרנטית, אופניים מהירים מאד. אופני XC תחרותיים, עם מתלה ציר יחיד בעל גמישות מובנת בתומכת האוכף במקום ציר מסורתי שמכוון ליעילות. משקל האופניים קל למדי, תנוחה רכיבה רכונה וארוכה לפנים, גלגלים קשיחים וקלים וצמיגים עם התנגדות גלגול נמוכה.

הדיווש עליהם נענה בהחלטיות מופגנת, והם צוברים מהירות בקלות יתרה. אין כאן את הזינוק הנחשוני של אופני קצה (אחרי הכל מדובר באופני אמצע הדרך מבחינת רוב האבזור), אך מורגש שהם מכווני יעילות.

התנוחה עליהם היא נינוחה בהרבה מאשר על אופני XC קלאסיים, בזכות הארכת הבולם הקדמי ל-120 מילימטרים. עובדה זו תורמת מאד לביטחון הרוכב בירידת קטעים תלולים ותחת בלימה אלימה. אין את ההרגשה המפחידה של "עוד רגע אני עומד ללחך את הקרקע עם כל הפרצוף שלי", שמאפיינת לעיתים אופני XC עם כידון נמוך במיוחד ביחס למושב.

זווית הראש של האופניים, שכבר מלכתחילה הייתה מאד נינוחה ביחס לאופני XC (69 מעלות), הפכה לקהה עוד יותר בתהליך הארכת הבולם, וכנראה קרובה יותר ל-68 מעלות. מדובר בזווית הנושקת לעולם השבילים, והשפעתה, במקרה של ה-MEGAMO היא משמעותית מאד- ולאו דווקא לטובה…

ron_7427-custom
18 שנים של לפטי
ron_7433-custom
ron_7439-custom

החסרונות של הארכת המהלך הקדמי, ובכך גם הארכת בסיס הגלגלים האפקטיבי של האופניים, באים לידי ביטוי בדמות גמלוניות יתר, איטיות בתגובות להפניה והרגשה כללית של אופניים ש"נופלים" אל תוך הפניה לאחר הוראת הרוכב.

כל עוד מדובר ברכיבה בפניות ארוכות ונינוחות, לבסיס גלגלים ארוך יותר דווקא יתרונות, בעיקר בתחום היציבות הכיוונית, אך כאשר מתחילים להעלות מהירות, או כאשר הפניות והסיבובים הופכים לצפופים ותכופים יותר- האופניים מתבלבלים, ולא "מספיקים" להיכנס לפניה כמו שצריך. התוצאה היא תת היגוי, או במילים אחרות: "הגזע הזה מתקרב אלי במהירות גבוהה בהרבה משחשבתי…". אופס.

לזכותם של ה-MEGAMO שעברו "ישראליזציה" יאמר שהם מהירים מאד, כשהתנאים מתאימים לתכונות שנוצרו להם בגלל התהליך הנ"ל. לטובה יזכר KOM שהושג בקלילות בסינגל גבעת המורה בירידה, למרות גזעים שנפלו על השביל, בדיוק בגלל אופי השביל- המון ישורות ארוכות בשיפוע מתון בירידה, ופניות "סוויפרים" ארוכות ונוחות למדי.

מצמן 2.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
רסייקלס 2.19  1070×200
שופ הרים 1.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

ron_7422-custom
ron_7440-custom

הערות והארות

מערכות ההינע והבלימה פעלו, כצפוי, באופן נהדר, וההרגשה היא שמקבלים "הרבה אופניים" בתמורה ל- 15,990 שקלים שלך.

גלגלי ה-443 הם סופר קלים, ובנויים מחלקים ברמה מאד גבוהה. חישוקים השוקלים פחות מ-300 גרם לחישוק, לב נאבה באיכות גבוהה, עם 108 שיניים, המתאים מאד לאפליקציה תחרותית ויעילה, ומשקל כולל של 1470 גרם לזוג גלגלים. הם נבנים ומורכבים בארץ, על ידי בוני גלגלים מוצלחים וטובים. נדיר מאוד למצוא גלגלים ברמה כזאת על אופניים בתג מחיר כזה.

במהלך המבחן התגלתה בעיה במתח השפיצים, והגלגלים נזקקו למתיחה חדשה, קורה. השירות של החברה הישראלית ראוי לציון, ובהתראה קצרה נלקח הגלגל והוחזר למחרת עד לפתח ביתי, על ידי היזם ובעל החברה הסופר נחמד. חשבתי שמדובר באיזה שירות VIP בגלל המבחן, אבל בירור עם לקוחות אחרים של מוצרי 443 העלה תמונה דומה לגבי השירות יוצא הדופן. חשוב לתמוך בחברה שכזו, שעל אף שהמוצרים שלה מיוצרים בטייוואן (שבניגוד למה שנראה- זה רק דבר טוב), החברה היא ישראלית לחלוטין.

מצמן 2.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
רסייקלס 2.19  1070×200
שופ הרים 1.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

ron_7425-custom

סיכום

ה-MEGAMO TRACK  בגרסת ה-07 הישראלית שקיבלנו, הם אופניים עם מספר פגמים מובנים- רק בגלל תהליך הישראליזציה שעברו. לפעמים יותר שווה פחות, ועל אף התמורה יוצאת הדופן למחיר, במקרה של אופני המבחן מדובר בבחירה לא מוצלחת של היבואן ב"שדרוג" האופניים לקהל היעד. לטעמי המעבר ל-120 מילימטרים מלפנים פגע מאוד בהתנהגות האופניים. אני בטוח כמעט לחלוטין, שהאופניים מתפקדים טוב בהרבה כפי שבנו וייעדו אותם המהנדסים- עם בולם 100 מילימטרים מלפנים.

אם אתם מחפשים אופני XC טובים, מהירים ומאוד יעילים, שמספקים תמורה טובה מאד למחיר, כנראה שה-MEGAMO בגרסת 100 המילימטרים יהיו בחירה נבונה ומוצלחת עבורכם.

כמו שבחנו אותם, עם בולם בעל מהלך של 120 מילימטרים מלפנים, הם אופניים פגומים מבחינת התנהגות, והיינו ממליצים להימנע מרכישתם בקונפיגורציה הזו.

ron_7444-custom

אחרית דבר

למרות מה שנדמה לנו, לא תמיד אנחנו יודעים טוב יותר ממהנדסים שעומלים שנים על דיוק הגיאומטריה ואיכות הבניה של המוצר שלהם. נוסף על כך, למרות שנראה לנו, לעיתים, שמהלך ארוך יותר יתקן או ישפר את התנהגות האופניים שאנו רוכשים, לא תמיד כך הוא הדבר. נכון, ישנם לא מעט יצרנים שמציידים את אופני ה XC שלהם עם בולם 120 מ"מ, אבל לא כל אופני XC יחיו טוב עם מהלך מוגדל מלפנים.

אהבתם את האופי, המחיר, והמשקל של ה-MEGAMO? קנו אותם מהיבואן בגרסת 100 המילימטרים שלהם. הם יהיו מאוזנים בהרבה, ויתנהגו בדיוק כפי שתכננו המהנדסים שלהם…

מסתבר שזה נכון- לפעמים גדול יותר הוא לא בהכרח טוב יותר.

טרק קדימה 540×150

נשיאה טובה 11.18 520×150
טרק קדימה 540×150
רסייקלס 2.19 520X150
מצמן 2.19 520X150

כתבות נוספות