סמרתון 2019

סיכום סטייג' 1

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

יום חמישי – סטייג׳ 1 – מקטורה לנאות סמדר (76 ק״מ)

כתב: אורי ניצן I צילום: עופר עברי, דותן הלוי, יואב לביא, דובי בליט, מערכת בייק

מזנקים לדבר האמיתי

זהו הסטייג׳ המשמעותי הראשון של סמרתון 2019. אחרי פרולוג מאתגר אך קצר מגיע השלב הראשון המלא של התחרות. מסלול Point-to-Point שמתחיל בקיבוץ קטורה ומסתיים אחרי 76 ק״מ ו- 1300 מטר טיפוס בנאות סמדר.

הזינוק נקבע לשעה 7:30. בחישוב זמנים לאחור זה אומר ארוחת בוקר ב- 5:15, יציאת אוטובוסים מתמנע בשעה 6:00 והגעה לקטורה ב- 6:30. מה שמאפשר זמן לטיפול אחרון באופניים, חימום קצר והתמקמות על קו הזינוק. הודות למאמץ שהשקענו אתמול בפרולוג קיבלנו את הזכות המפוקפקת לזנק מ- Box A יחד עם 25 הזוגות המהירים בתחרות. אני חייב להודות שהרגשתי קצת לא שייך. אחרי תדריך קצר אנחנו יוצאים לדרך בזינוק מתגלגל בתוך הקיבוץ לקול תשואות התושבים שיצאו לאחר לנו הצלחה בתחרות. מיד ביציאה מהקיבוץ דרמה. השרשרת של ליאור זהבי, מוביל קטגורית המסטרס נקרעת והוא נאלץ לעצור לטפל בבעייה. ליאור זך-מאור, הבנזוג, חוזר לעזור, אך זה יעלה להם בזמן יקר ואולי אפילו בדירוג הכללי.

20190214_070801-copy
20190214_071804-copy

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

המסלול

המסלול מתחיל בשביל רחב לכיוון דרום. בשלב זה הפלוטונים עדיין גדולים וכולם מנסים לשפר מיקום בדבוקה. יחד עם תוואי השטח המדברי הקשוח זה מכניס הרבה עצבנות בפלוטון ונרשמו לא מעט כמעטים. אחרי כ- 5 ק״מ הדבוקה כבר מפורקת למספר פלוטונים קטנים ונכנסים לקצב רכיבה מהיר אך רגוע יותר.

סביב ק״מ 8 פונים מערבה לכיוון המצוק ומתחילים בטיפוס הדרגתי של מעלה שחרות וצוקי שיירות, העלייה הראשונה של היום. דרך ג'יפים עם קטעים מדורדרים ותלולים ופה ושם קטעי הליכה קצרים אך מתישים. בשלב זה הערבה נפרסת לרגלינו והנופים הנשקפים פשוט מדהימים.

העלייה הסתיימה (בשעה טובה) אחרי 16 ק״מ ואז נכנסנו לסינגל שהוא חלק משביל ישראל באופניים לכיוון כללי דרום. אחרי קטע קישור קצר על דאבל רחב ועוד קטע סינגל גמלים מהיר התחברנו חזרה לשביל ישראל באופניים וטיפסנו בסרפנטינות מרהיבות עד לקו המצוק – שוב נופי הערבה הדהימו ביופים. משם בירידה מהירה בנחל זוגן עד לגדר של בסיס עובדה. רכבנו צפונה לאורך הגדר בדרך מהירה עם רוח גב דרומית ומפנקת. אחרי מספר קילומטרים מהירים, עוזבים את בסיס עובדה ופונים מזרחה. אז גם נגלית לנו תחנת ההאכלה הראשונה שתופעלה במקצועיות ונחמדות ע״י משפחת רונן ממשמר העמק.

20190214_100804-copy
20190214_100830-copy

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

אחרי עצירה זריזה ומפנקת אנחנו ממשיכים מזרחה בנחל לכיוון גב עישרון. אחרי הגב ישנה עלייה, לא ארוכה, אבל מאוד טכנית עם סרפנטינות צפופות ומדרגות סלע, מה שמאלץ אותנו ואת הרוכבים הנוספים על המסלול לעבוד לקטע hike-a-bike קצר. אחרי גב עישרון אנחנו מתחברים חזרה לשביל ישראל באופניים ורוכבים צפונה לאורך המצוק בסינגל שהוא פשוט מדהים ביופיו ובאיכות הבנייה שלו.

בשלב מסויים הסימון מושך אותנו מערבה חזרה לגדר של בסיס עובדה, אך הפעם אנו נאלצים להתמודד עם רוחות פנים חזקות שנושבות במרחבי המדבר הפתחים. רוכבים עוד קטע קצר צפונה לאורך הגדר של בסיס עובדה ופונים מזרחה לכיוון חולות כסוי. קצת לפני הכניסה לשמורה מחכה לנו הפתעה, תחנת ריענון של מי נביעות ומשקאות איזוטון של PowerRade. חוטפים בקבוק איזוטון ודוהרים לכיוון הדיונות של חולות כסוי.

חוצים את הדיונה הגדולה בסינגל שנבנה ביד אמן. בין דיונה לדיונה אבנים מונחות בדיוק של שען שוויצרי שמונע שקיעה בחול ומאפשר זרימה קלה עלך גבי דיונות מרהיבות. ללא ספק אחד ההיילייטים של המסלול. יורדים את הסרפנטינות של מעלה כסוי וגולשים את מעלה טלי ומגיעים לתחנת ריענון מס׳ 2 (56 ק״מ מהזינוק)

עוצרים להתרעננות ומקבלים טיפול VIP מטורף. ארבעה אנשים קופצים עלי ועל האופניים. אחד משמן שרשרת, שני ממלא בקבוקים באיזוטון, שלישי דוחף כמה ג׳לים לכיס החולצה ורביעי, שוס אמיתי, שוטף ומנקה את משקפי השמש המאובקים. יצאנו משם רעננים ומאוששים להמשך המסלול.

img_7250-copy
yoav9691-large

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

עולים על ציר הנפט לכיוון דרום. ציר הנפט היא דרך ג׳יפים רחבה אך מאתגרת בגלל העליות בשיפועים קורעי רגליים והירידות טכניות ומאתגרות. אחרי ירידה מאתגרת במיוחד עוזבים את ציר הנפט ופונים שוב צפונה לכיוון כביש 40. בזכות המרשלים שמסמנים ומזהירים חצינו את הכביש ללא בעיה ובלי לעצור והתחלנו לעשות את דרכינו בנחל קטורה לכיוון מעלה קטורה, שיהווה את האתגר האמיתי של הסטייג'. לאחר 73 ק"מ ברגליים ומעל ל- 1100 מ' טיפוס מצטבר, מעלה קטורה הוא האתגר המשמעותי של היום.

מעלה קטורה מאלץ אותנו לעבור להליכה מדי פעם, גם בגלל השיפוע התלול אבל בעיקר בגלל העייפות המצטברת של היום. אך כמו כל דבר טוב, גם הוא נגמר ואנחנו עולים עד שביל דאבל רחב ונוח שמביא אותנו למטע התמרים של נאות סמדר, שם מחכה לנו פריסה של אוכל חם ובירות.

dsc04669
img_4628-large

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

קצת על זוגיות

בתור בתול סמרתון הופתעתי מאוד מרמת הסינגלים המדבריים שרכבנו היום. לא ציפיתי שסינגלים שנבנו בשטח מדברי קשה ואלים יכולים להיות כל כך זורמים ומהנים. אנשי המקום עשו עבודה מדהימה ביצירת רשת הסינגלים המספקים חוויית רכיבה אחרת ומפתיעה. מי שמכיר את המדבר משבילי הג׳יפים הגסים ומלאי הקוליסים יופתע כמוני מחוויית רכיבה מדברית אחרת. מהנה ומפנקת.

בתחרות רכיבה זוגית, בהגדרה, יש רוכב חזק יותר ורוכב חלש יותר ושניהם צריכים לגמוע את מרחק התחרות בזמן הקצר ביותר האפשרי. זה מייצר אתגר לא פשוט אצל שני בני הזוג – אצל החלש, זה די ברור, הוא צריך לנסות לרכוב ביעילות מקסימלית ו״לנצל״ את הזוג החזק כדי להרוויח כמה שיותר זמן. אם זה ״ישיבה״ על הגלגל של הרוכב החזק, או אחיזת החולצה שלו. בכל מקרה, לרוכב החלש תהיה תחושה שהוא סובל יותר מכיוון שהוא תמיד יהיה ב- 100% שלו. אבל גם לרוכב החזק יותר ישנו אתגר לא פשוט. כשרוכבים בתחרות קשה לרכב ״קל״ ולא לתת את ה- 100% כל הזמן. וזה דורש עבודה. היום, ללא ספק, ניב היה הרוכב החזק בזוגיות ולקח לו זמן להפנים שאני לא תמיד יכול לעמוד בקצב שלו. אבל לשמחתי, בשלב מסויים הוא הפנים והחל פשוט להנות מהרכיבה. הוא הפנה את האנרגיה שלו לסייע לי עד כמה שניתן, ובעצם להקטין את הפער ביכולות שלנו.

img_7242-copy
img_7266-copy

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

20190214_104913-copy

גברים
מקום ראשון: Cory Wallece, Soren Nissen
מקום שני: Guy Sessler, Shlomi Haimy
מקום שלישי: Ori Leonzini, Tomer Zaltsman
נשים
מקום ראשון: Naama Noyman, Gali Weiberg
מקום שני: Nathalie Schneitter, Noga Korem
מקום שלישי: Sandi Griffin, Silke Lehnhof

זוגות מעורבים
מקום ראשון: Ilan Edelson, Deborah Ohayon
מקום שני: Noam Schiller, Idit Shub
מקום שלישי: Frederic Gombert, Sophie Giobane

מאסטרס 40+
מקום ראשון: Dan Zigmond, Roy Haker
מקום שני: Shavit Kohavi, Amitay Cohen
מקום שלישי: Gal Tzachor, Nadav Lugasy

גרנד מאסטרס 50+
מקום ראשון: Gil Kashi, Ronen Shirizly
מקום שני: Marcel Hofmann, Rigo Schultz
מקום שלישי: Yakov Cohen, Ziv Anaphi

20190214_115418-copy
20190214_115114-copy

סמרתון הוא מרתון סינגלים מדברי החוגג ב-2019 את שנתו החמישית. זהו אחד ממרוצי השלבים הייחודים והיפים בעולם. באמצע פברואר כשהחורף בשיאו רוכבים מכל העולם נהנים ממזג אוויר מושלם ואיזון מופלא בין אווירה מדברית משוחררת לרכיבה קשוחה על סינגלים ונאקבים עתיקים ששורטטו במהלך ההיסטוריה על ידי שיירות גמלים, והותאמו לרוכבי אופניים ע"י חבורת הבנאים המוכשרים של קיבוץ סמר וחברת רגב תשתיות ופיתוח.
הסמרתון היא תחרות אופניים מקצועית בת ארבעה סטייג'ים המרכזת מידי שנה את טובי הרוכבים בארץ. השנה משתתפים במירוץ 350 רוכבים ורוכבות, מתוכם 30 אורחים שהגיעו אלינו מחו"ל.

הסמרתון הוא הפקה משותפת של החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל איילות, פארק תמנע,  קיבוץ סמר וחברת עז הרים הדרכות והפקות בסיוע איגוד האופניים בישראל, ה-UCI והמועצה האזורית חבל איילות. לחזון התחרות התגייסו נותני חסות רבים, וביניהם: משרד התיירות, משרד התרבות והספורט, דרך הערבה, קק"ל, קיבוץ נאות סמדר, קיבוץ קטורה, סמי נופי ובניו, המחסן למקצוען, Israel Cycling Academy, זירת האופניים Bike.co.il,Joe's No Flats , Shimano Israel, Jinga, OAKLEY, Powerade, נביעות, יוטבתה פרו ובננות כרמל.

כתבות נוספות