סמרתון 2019 הסיכום

אורי ניצן וחברים מסכמים את סמרתון 2019 שלהם

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

כתב: אורי ניצן I צילום: עופר עברי, דותן הלוי, יואב לביא, דובי בליט, אורי ניצן

כבר שנים שאני רוצה, מנסה ומתכנן להשתתף בסמרתון. עוד בשנת 2014 נרשמתי עם קבוצת חברים לסוף שבוע אפיקיסטי מדברי בקיבוץ סמר. אז עוד קראו לזה ״סמר בייק אפיק״. הרעיון היה מאוד דומה לזה של הסמרתון, רק בלי הפן התחרותי. נרשמתי, אך נאלצתי לבטל – כבר לא זוכר למה. ב- 2018 נרשמתי שוב, הפעם כבר קראו לזה ״סמרתון – מרתון סינגלים מדברי״, אולם שוב נאלצתי לבטל ברגע האחרון בגלל מחלה. השנה סופסוף זה קרה, ולמרות הבילדאפ המטורף והציפיות הגבוהות שניבנו במשך שנים, אני מאושר לספר שהחוויה עלתה על הציפיות.

חופשת רכיבה מדברית בחורף הישראלי זו פשוט חופשת האופניים המושלמת. מזג האוויר במדבר, קריר ויבש, ומאפשר רכיבה לכל אורך היום. שבילי המדבר כמעט אינסופיים ומספקים חוויית רכיבה מגוונת ומיוחדת. אבל (תמיד יש אבל…), ישנם גם כמה חסרונות לרכיבת חורף במדבר. למשל, מזג האוויר שיכול להיות הפכפך – רוחות חזקות, אובך, סופות חול, גשם, שטפונות ואפילו איזה חמסין לא צפוי. בשעות הבוקר והערב קר מאוד, ובמשך היום די חמים בדרך כלל. בנוסף, שבילי המדבר עלולים להיות אלימים, קשים ולא תמיד נעימים לרכיבה.

dh__7227
img_5360
img_6476
dsc04266

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

מזל משמיים

בסמרתון 2019, שהוא, כאמור, הסמרתון הראשון שלי, היה שילוב אופטימלי של ארגון מדוקדק ומזל משמיים. נתחיל במזל. מזג האוויר האיר לנו פנים. למעט רוחות חזקות שנשבו בעיקר ביום השלישי לתחרות, וטפטוף קל בבוקר היום הרביעי, קיבלנו מזג אוויר פשוט מושלם. לא קר מדי בבקרים וחמים ונעים במשך היום. באף יום לא היה צורך ביותר מאשר סט ביגוד קצר ושרוולי ידיים. מקסימום איזה וסט קל לזינוק.

dh__7608
img_6744
img_5602

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

אתגר לוגיסטי מורכב

מבחינת הארגון, נעשו מאמצים רבים על מנת לספק לרוכבים חוויית רכיבה מדברית אמיתית. כלומר, רכיבה מאתגרת, קשה, מתישה, אך גם מהנה ומרגשת, וכל זאת מבלי להיות סיזיפית. המסלולים היו מגוונים למדי, וכללו אחוז גבוה מאוד של סינגלים מדבריים זורמים באופן מעורר פליאה, ויחסית מעט קטעי קישור משעממים ושוחקים (מה שנקרא garbage time). בכל זאת מדובר על תחרות מרתון אופני הרים מדברית, אז אי אפשר בלי קטעי התשה פה ושם. אבל הם היו בהחלט במידה סבירה.

הלוגיסטיקה שזה גרר היתה מורכבת, וזה ניכר. שני מסלולי ה- Point-to-Point הצריכו אוטובוסים שיסיעו את הרוכבים לנקודת הזינוק בבוקר ויחזירו אותם לכפר התחרות בצהריים. בכל יום הוקמו שני מתחמים – אחד לזינוק ואחד לסיום – כדי לספק את כל השירותים הנדרשים לרוכבים וגם קצת מעבר. בזינוק קיבלנו עמדות מכונאי אופניים לטיפול בתקלות של הרגע האחרון, עמדות קפה, תה ונשנושים, שמירת חפצים, מכלאות אופניים, וכמובן, קו זינוק מרשים עם עמדת דיג'יי, מכשור למדידת זמנים אלקטרונית, גדרות הפרדה בין הזינוקים השונים, ועוד ועוד. בקיצור – מיני כפר תחרות. גם בסיום היה מתחם זולה לרוכבים, ארוחת צהריים חמה, בירות צוננות, עמדות שטיפת אופניים, מכלאות לשמירת האופניים, מכונאים וכמובן אוטובוסים שיחזירו את הרוכבים לתמנע, כפר התחרות. בפני צוות ההפקה עמד אתגר לא פשוט, ולמעט עיכוב בהגעת האוטובוסים ביום השני של התחרות, וקצת תלונות על האוכל בסיום הסטייג', לא היו תקלות ראויות לציון. שאפו למארגנים שהצליחו לעמוד באתגר הלוגיסטי המורכב הזה ואני בטוח שהם יפיקו לקחים על מנת לשפר את החוויה לשנה הבאה.

img_4844-large
img_5331
img_4816-large
dh__5282-2

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

הרכיבה והמסלולים

האלמנט המשמעותי ביותר באירוע, הוא, כמובן הזמן שבילינו על האופניים. ומהבחינה הזו יש לי רק שבחים לחלק לכל הנוגעים בדבר. בעיקר המסלולים, שהיו פשוט מטריפים. שילוב מדוייק של סינגלים זורמים, קטעי התשה מתישים, נופים עוצרי נשימה ועליות משובבות נפש. לא יכולתי לבקש יותר מזה.

כבר ציינתי את מתחמי הזינוק והסיום המדוגמים. אבל אני חייב איזה מילה טובה על תחנות ההזנה באמצע המסלול. בכל יום (למעט הפרולוג הקצר) צוות הסמרתון העמיד שתי תחנות האכלה (בערך כל 30 ק"מ). בכל תחנה עמד צוות מיומן וסבלני שפינק בכל טוב – בננות, תמרים, חטיפים, סוכריות, ג'לים (רק בסטייג' הראשון), מים ואיזוטון – ודאג להעמיס על הרוכבים את כל מה שהם צריכים על מנת להשלים אנרגיה ולהמשיך במסלול. בנוסף, בתחנה מספר 2 קיבלנו טיפול מיוחד – שטיפה וניקוי של משקפי השמש – ע"י צוות טל אופטיקה בחסות אוקלי ישראל. בשני הסטייג'ים הארוכים נוספה גם תחנת שתיה שחילקה מים של נביעות ומשקה איזוטוני של PowerAde – זה היה חיוני ומוצלח במיוחד באמצע קטע ההתשה הקשה ביום השלישי.

ביום הרביעי והאחרון זכינו לרכוב בסינגל המכרות שזה עתה נחנך בתמנע. הרכיבה בסינגל היתה, ללא ספק, ההיילייט של האירוע. הסינגל מתפתל בתוך נוף קדמוני שמזכיר את פני המאדים, כשבכל כמה קילומטרים הוא משנה את פניו – מסלעי בזלת שחורים, לחול אדמדם ואז סלעי גיר לבנים וחוזר חלילה.

dsc00897-copy-copy
img_6852
dsc03301
img_9355-large

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

הזוגיות

מכיוון שהרכיבה במרתון אופני הרים רב שלבי היא בזוגות, בחירת בן/בת הזוג לרכיבה היא קריטית להצלחה בתחרות. בהגדרה, תמיד אחד מבני הזוג יהיה יותר חזק, והשני יותר חלש (יחס הכוחות הזה לא נשאר קבוע לכל אורך התחרות). האתגר הוא להפיק את המיטב מהזוגיות ולמקסם את הקצב הממוצע של שני בני הזוג.

ניב, הפרטנר שלי לתחרות, הצטרף לאירוע רק 3 ימים לפני הזינוק כשצחי, בן הזוג המיועד, הודיע סופית שהשפעת הכריעה אותו והוא לא יוכל להתחרות. ניב, בפרץ של ספונטניות הסכים להצטרף להרפתקה. ניב ואני מכירים ורוכבים יחד הרבה שנים, אבל לא השתתפנו בתחרות זוגות מאז אפיק ישראל 2014. אנחנו יודעים שניב יותר חזק ממני, אבל לא לגמרי בטוחים איך זה יבוא לידי ביטוי בתחרות.

img_2884
yoav9956-large
dsc03543
20190214_104548-copy

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

התחרות

ביום הראשון – פרולוג של 20 ק״מ – הגענו מהבית ישר לזינוק בקטורה שנקבע לשעות הצהריים. אחרי נסיעה של כ- 4 שעות, בלי לאכול מספיק בדרך ובלי חימום משמעותי זינקנו למה שהסתכם לרכיבה של כשעה בקצב קטלני all-out. בקילומטרים האחרונים של המסלול ניב התקשה ונתן לי להוביל על מנת לנצל את הדראפט שלי עד לסיום. בדיעבד, ניב הגיע לזינוק במצב לא אופטימלי, מיובש קלות עם שרירים קרים ומכווצים משעות של נסיעה באוטו. בסוף השלב סיימנו במקום התשיעי עם זמן של 1:04:21 ועם כרטיס כניסה ל BOX A. אני רק יכול להניח שאם היינו עושים הכנה קצת יותר טובה היינו משפרים בדקה או שתיים.

ביום השני, אחרי התאוששות טובה, ניב כבר חזר לעצמו. הוא השתדל לרוץ קדימה כמה שיותר מהר ולמשוך אותי יחד איתו. מה שגרם לי לרכוב על הקצה רוב זמן התחרות, להתפרק בקילומטרים האחרונים ולעבור להליכה במעלה קטורה התלול. למעשה ניב חיכה לי כ-5 דקות בראש המעלה. סיימנו את הסטייג׳ בזמן של 4:26:43 שדירדר אותנו למקום 11 בקטגוריה. במקרה זה, אין לי ספק שאם היינו עובדים קצת יותר בתיאום היינו יכולים לשפר את הזמן שלנו בסיום הסטייג׳.

ביום השלישי הפקנו לקחים ועשינו מקצה שיפורים כשניב מנתב את האנרגיות העודפות שלו כדי לעזור לי לרכוב כמה שיותר מהר. אם זה בדחיפה קלה מדי פעם, הובלה ארוכה מול הרוח, או עידוד רוחני. סיימנו את השלב בטיסה מהירה בדשדש של נחל רחם כששנינו מרגישים חזקים ומהירים ויחס הכוחות ביננו די שווה. בסיום הסטייג׳ שנינו הרגשנו שנתנו את כל מה שהיה לנו לתת. שיפרנו למקום השישי בקטגוריה עם זמן של 4:46:41.

ביום הרביעי סבלנו מחוסר מזל כשניב חוטף פאנצ׳ר בזינוק ואני, בחוסר ידיעה מוחלט, ממשיך לדהור קדימה עם הפלוטון. עד שניב התקשר וחברתי אליו, והשתלטנו על התקלה איבדנו 9 דקות יקרות. בהמשך נתנו כל מה שעוד נותר לנו ברגליים על מנת לצמצם את הפער. המאמץ לגשר גבה מחיר יקר וכשהגענו לסינגל המכרות כבר לא נשאר לנו הרבה. ניב, רוכב פחות טכני ממני, הראה סימני מצוקה קלים בכל פעם שהסינגל הפך פחות זורם ובסה״כ רכבנו בקצב לא תחרותי בעליל. סיימנו את היום הרביעי והאחרון בזמן של 3:00:28 שמיקם אותנו במקום 12 בקטגורית המסטרס. סיימנו את התחרות במקום 8 בקטגוריה ו- 25 כללי.

img_5179
img_6507
dh__6572
dh__7668

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

הסיום

מגיעים למתחם הסיום המדוגם באגם תמנע, מתדלקים במשקה חלבון, שטיפה קלה לאופניים ומסתערים על חדר האוכל לארוחת צהריים. אחרי האוכל יוצאים שוב למתחם שם כבר מתקיימת הופעה חיה, ילדים מקפצים במתחם המשחקים ורוכבים ממשיכים להגיע מהמסלול עם חיוך גדול מרוח על השפתיים. אחרי טקס הפודיומים האחרון הרוכבים מתחילים לקפל את הציוד ולהתחיל לעשות את הדרך הארוכה חזרה הביתה וחזרה לשגרת החיים. איך חוזרים לשגרה אחרי דבר כזה?

מבחינתי הסמרתון ענה על כל הציפיות גם במישור התחרותי וגם מבחינת האווירה, החברים והארגון. יאללה, מתי נפתחת ההרשמה ל- 2020?

img_6003
dsc05654
dsc05648
dsc05644

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

סמרתון בהפתעה – הזווית האישית של ניב

לפני כמה ימים דיבר איתי אורי ניצן וסיפר שבן הזוג שלו לסמרתון חולה ולא יוכל להשתתף. בדר"כ רוכבים נערכים לאירוע רכיבה רב יומי זמן מה מראש- על פניו, 4 ימי רכיבה עצימים דורשים הכנה גופנית ואולי גם מנטלית. כמי שעשה שני אפיקים בעבר (אחד מהם עם אורי) והשני שנה שעברה עם בן זוג חזק מאוד, יודע שמרתון מסוג זה, הוא לא דבר זניח (בטח יכול להיות קשה מאוד, בעיקר אם אתה מתעופף פעמיים מהאופנים כמוני). אורי מבטיח שבאים ליהנות, אורי הוא רוכב מיומן ומנוסה, אני חושב לעצמי, שזו יכולה להיות הזדמנות טובה להגיע לרכב וליהנות, לאיזה חוויה מתקנת, ולא רק "לתת בראש" ולגרד את סף הסבל בכל דיווש.

אז אחרי אישור מאשתי המפרגנת, יצאנו לפארק תמנע.
4 ימים של מרתון מדברי עם כל העוצמות שיש למדבר להציע. יצא לי לבלות על האוכף בדיוק 13 שעות ו 18 דקות.

ממוצע שעות הרכיבה השבועי שלי בשנת 2018 היה בדיוק 7 שעות ו – 58 דקות. רובם מישוריים, מצד אחד לא מעט,  (4 רכיבות שבועיות, פעמיים שעה באמצע השבוע, ושישי שבת 3 שעות בכל יום) זוהי תוכנית אימונים סבירה שניתן לעמוד בה, האם זה יספיק, נגלה בהמשך.

מזנקים. היום הראשון, מרגיש כמו תחרות של הליגה, מסיימים, הדופק בשמיים, ואני חושב איך אני שורד את שאר הימים, פאדיחה אם אני משתנק. למחרת מזנקים, הפעם הקצב רגוע יותר, אני אפילו נהנה מהנוף ולאט לאט כל החששות שרכיבה מדברית תחרותית תהיה מאוד ׳מענישה׳ – התבדו.
בניית מסלולים מעולה, סינגלים וזרימה מדהימה. אני יכול לומר בוודאות שזאת אחת מחוויות הרכיבה המהנות (וגם מאתגרות) שהיו לי. נימי וכל צוות ההפקה, עושים הכל כדי שהרוכבים ייהנו בתחרות, אלו שבוחרים לסבול מעט, עושים זאת על דעתם בלבד…ורק בגלל מניעים פנימיים לא ברורים… מרתון סינגלים ושבילים מדהים, מזג אויר מעולה, ארגון מצוין, אוכל משביע וטעים. חופשה אתגרית אולטימטיבית.

כמי שמתחרה בקבוצה בליגה, תהיתי מדוע אין תחרות קבוצתית במרתון…יכול לעודד קבוצות להגיע, ויכול להיות מעניין (מוגש כחומר למחשבה…)

img_6006
img_7430-copy
20190214_104536-copy
yoav9691-large

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

סמרתון – חוויות של משתמש כבד

כתב: אילן טבת

את הסמרתון הראשון ב-2015, פספסתי, מסיבות שאינני זוכר. מאז 2016 אני משתתף בסמרתון עם השותף הקבוע שלי אמיתי טפלא וסדרי העדיפויות שלי הסתדרו: תאריך האירוע הזה חקוק אצלי ביומן. ברזל. אין תקופה יפה יותר מהחורף לרכיבות מדבר, והסמרתון ממוקם בול על היומולדת שלי, פלוס מינוס שבוע, כך שהמרחק למיסוד המנהג של חגיגות עם מעגל הרוכבים של קומונת4EPIC  לא היה רב.

רבים שואלים אותי למה לחזור שוב, שנה אחרי שנה לאותו אירוע? אז זהו, שהסמרתון מצליח שנה אחרי שנה לשלב בין חדשנות במסלולים מצד אחד ושמירה על ווייב צעיר ואווירה ייחודית ובלתי מעונבת מצד שני. מה הכוונה חדשנות במסלולים? לסינגל המכרות החדש של תמנע שנחנך באירוע אגיע תכף, אבל אני רוצה לדבר אתכם קודם כל על המרחב שבין קטורה, נאות סמדר, הר ברך, באר אורה ותמנע. שטחו של אזור זה, כ-600 קמ"ר (בשביל הפרופורציות, מדובר על משהו שגדול פי 20 משטח יער בן שמן) מרוצף בשבילי 4X4 נידחים, עליות וירידות ארוכות ומאתגרות, ותודות לעבודת הקודש של חולמי ומגשימי שביל ישראל לאופניים, גם בסינגלים לרוב. מרחב האפשרויות העצום הזה מאפשר למתכנני הסמרתון לתפור מסלולים שמהווים חידוש משנה לשנה. אישית, למרות שאני מכיר את האזור היטב גם מאירועים אחרים ופיראטיים יותר (HLC, נונסטופ וסתם טיולים), אני כל פעם נפעם מחדש ממה שהאזור הזה יכול להציע. השנה ההיילייט עבורי היו סינגל שחרות בהפוכה בסטייג' של שישי (אחר לגמרי!), והירידה המטורפת של ציר הנפט חזרה לנחל קטורה (מהירויות שעליהן מקבלים שלילה). אבל כל זה מתגמד מול סינגל המכרות החדש של תמנע! מי שזכה לרכב בו ביום התחרות האחרון, עם שמיים מעוננים וגשם קליל קיבל חוויה נדירה. לדעתי מגיע למתכנני הסינגל הזה צל"ש, לא פחות. מדובר פשוט ביצירת אומנות של זרימה בין פסלי אבן בכל צבע אפשרי, מתחת לצוקים מיתמרים ונופים שגורמים לך לקונפליט: לזרום בברמים בירידה ובעליה שתוכננו ביד של גאון רכיבה, או לעצור ופשוט להביט בכל היופי הזה מסביב. היות ובתחרות עסקינן בכל זאת, זרמנו.

הדבר השני שהסמרתון מצטיין בו הוא האווירה. אולי זה המקום, והזיקה לסמר ולקהילה המיוחדת שלה. אולי אווירת כפר התחרות הייחודית של תמנע עם האגם ופכפוך המים במזרקה. הסיכומים המצחיקים מידי ערב של המנכ"ל נימי והדיאלוגים עם ירון הנשיא. אולי זו ההתארגנות החברית במעגלי האוהלים מהבית, חבורות חבורות של מעגלים חופפים, כי רבים רבים הם כבר אורחים קבועים ושמחים להיפגש מידי שנה באותו המקום. עבורי זה הכל יחד אבל בעיקר החברים הקרובים מהקומונה (סמר, קומונה, 4EPIC…) שחוזרים שנה אחרי שנה לחגוג יחד למשך כמה ימים מתנתקים מהשגרה ועושים רק מה שאנחנו כל כך אוהבים, פשוט לרכוב.

להתראות בפברואר הבא, בסמרתון 2020.

yoav0436-large
yoav8611-large
dh__6797

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

סמרתון הוא מרתון סינגלים מדברי החוגג ב-2019 את שנתו החמישית. זהו אחד ממרוצי השלבים הייחודים והיפים בעולם. באמצע פברואר כשהחורף בשיאו רוכבים מכל העולם נהנים ממזג אוויר מושלם ואיזון מופלא בין אווירה מדברית משוחררת לרכיבה קשוחה על סינגלים ונאקבים עתיקים ששורטטו במהלך ההיסטוריה על ידי שיירות גמלים, והותאמו לרוכבי אופניים ע"י חבורת הבנאים המוכשרים של קיבוץ סמר וחברת רגב תשתיות ופיתוח.
הסמרתון היא תחרות אופניים מקצועית בת ארבעה סטייג'ים המרכזת מידי שנה את טובי הרוכבים בארץ. השנה משתתפים במירוץ 350 רוכבים ורוכבות, מתוכם 30 אורחים שהגיעו אלינו מחו"ל.

הסמרתון הוא הפקה משותפת של החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל איילות, פארק תמנע,  קיבוץ סמר וחברת עז הרים הדרכות והפקות בסיוע איגוד האופניים בישראל, ה-UCI והמועצה האזורית חבל איילות. לחזון התחרות התגייסו נותני חסות רבים, וביניהם: משרד התיירות, משרד התרבות והספורט, דרך הערבה, קק"ל, קיבוץ נאות סמדר, קיבוץ קטורה, סמי נופי ובניו, המחסן למקצוען, Israel Cycling Academy,  Bike.co.il ,Joe's No Flats , Shimano Israel, Jinga, OAKLEY, Powerade, נביעות, יוטבתה פרו ובננות כרמל.

img_7420-copy
img_6774
dh__7725

כתבות נוספות