PIVOT FIREBIRD 29 2019

אופני אנדורו במבחן

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

כתב: שחר מיליס   דוגמן: שלומי אברג'יל  צלם וידאו/ סטילס: דותן הלוי

 שיווק: סינגלמאניה  מחיר האופניים במבחן:  22,900 שקלים

 

סוף סוף אנדורו אמיתי

מאז תקופת ה DH התחרותי שלי שהסתיימה באופן רשמי אי שם ב 2007, הנטייה שלי הלכה וגברה לכוון אופניים מוכווני ירידות, בעלי פאן פקטור גבוה ובדרך כלל בעלי מהלך מתלים קצר. כן כן-  קצר! מצאתי שאופניים בעלי מהלך קצר הם זריזים יותר, בעלי מרכז כובד נמוך יותר, יעילי דווש יותר בקיצור, כמעט הכל בהם הוא "יותר" – חוץ מהמהלך. דבר שלא הפריע לי יותר מדי.

אז למה אני מושך אתכם איתי במורד סמטת הזיכרונות הזו? מכיוון שבשנתיים/ שלוש האחרונות יכולות תכנון האופניים בסיוע תוכנות יעילות לחישוב קינמטיקת המתלה, יחד עם זיקוק ההשפעה התיאורטית והמעשית של מרכיבי גיאומטריה מסויימים על הרגשת הרכיבה, ובנוסף, המשקל הכללי שהולך ומצטמצם עם הזמן, הופכים את שוק האופניים למשוכלל מאד, הן ברמת ההיצע והן ברמת הייעוד והביצועים. כך שההבדלים אינם עוד "כמה מהלך" יש לאופניים אלא מכלול גורמים הכוללים גיאומטריה והתנהגות מתלים. עלינו הרוכבים מוטלת האחריות הלא פשוטה – לדעת מה אנחנו רוצים.

ככלל, סקירות וכתבות באתרי אופניים שונים עשויות לחזק תחושות שכבר גיבשנו מראש או להעלות שאלות נוספות לגבי אותו דגם, אך אין תחליף (אמיתי) לרכיבה על אופניים מבחן או להשאיל מחבר ולבחון בעצמנו. טוב, נסחפתי קצת… חזרה לעניין – תהליך האופטימיזציה הזה שעוברים האופניים, הופך דווקא את האופניים בעלי מהלך המתלים הנדיב ליותר אטרקטיביים. תוספת המשקל אינה משמעותית, האופניים יעילי דווש באופן בר השוואה לאחיהם הקטנים ואיכות השיכוך עולה באופן אקספוננציאלי.

כשקיבלתי את הפיירבירד למבחן, מצד אחד נורא שמחתי לקבל סוף סוף אופני אנדורו אמיתיים ולא אופני אולמאונטיין עם מהלך עמוק. המראה הפשוט והקרבי של הפיירבירד מוסיף המון לתחושת "אני רוצה כאלו!!!", ומצד שני לא יכולתי להמנע מהמחשבה "אבל האם הם לא יותר מדי לאזורינו?"

אז החלטתי לבצע מחקר מדעי! מחקר מדעי מתחיל בהשערת מחקר. עלינו כחוקרים לנסות ולשלול את השערת המחקר וכך בעצם להוכיח את תקפותה. כמובן שתוצאות המחקר עלולות להיות לא חד משמעיות ובמקרה שכזה נדרוש השערה נוספת או מבדקים נוספים. מעניין? אז יאללה לעבודה.

השערת המחקר אם כן הינה "פיבוט פיירבירד אינם מומלצים לשמש כזוג אופניים בודד". על פניו זו נראית השערה נכונה לגבי אופני אנדורו שייעודם מאד ספציפי. ועל כן ננסה להפריכה בכתבה שלפניכם.

dh__4977-custom

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

Highlights

  • שלדת קרבון מלאה על גלגלי "29
  • מתלה Dw Link המייצר מהלך של 162מ"מ
  • מהלך מזלג 170 מ"מ
  • ציר אחורי בתקן סופר בוסט – 157מ"מ
  • אורך צינור עליון 625 מ"מ
  • זווית צינור ראש 65 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבי 74.5 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 431 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1217 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 14.7 ק"ג
  • נתונים למידה M

מפרטים מלאים וגיאומטריה באתר היצרן

dh__5032-custom
dh__5044-custom
dh__5032-custom

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

אנדורו עפ"י כריס קוקאליס

פיבוט פיירבירד הם התשובה של תאגיד פיבוט לדורותיו לדרישה העולה וגוברת לאופני אנדורו. עם גלגלים בקוטר "29, מרווח בוץ נדיב וסכין בין השיניים הפיירבירד עומדים בראש מורם במערכה. לפיירבירד מראה קרבי בעל סקסאפיל מנתץ סקאלות, מתלה DW link של דייב וויגל המצטיין ביעילות דווש בעיקר בתאוצות ביניים, וציר סופר בוסט 157 מ"מ ייחודי מאחור, המאפשר בעיקר קיצור אורך תומכות השרשרת  בנוסף לכך הציר שהומצא ע"י פיבוט ואומץ ע"י עוד יצרנים, גם מגדיל את מפתח החישורים לקבלת גלגל יציב וקשיח יותר צידית, ומאפשר שימוש בצמיגים רחבים (פלוס). האופניים שבמבחן אובזרו במזלג פוקס 36 פאקטורי פיט 2 עם ציפוי קשימה ובולם אחורי פוקס X2 בעל נוכחות מרשימה וביצועים טובים אף יותר. גלגלי 443 על הגלגול ומערכת סראם איגל ברמת GX על ההנעה. על האופניים הורכב כידון ייחודי של פיבוט בעל קצוות חתוכים בזווית עליו הורכבו גריפים ייחודיים של פיבוט בעלי גומי מלא באזור נקודת הלחץ של כף היד. לפיצ'ר זה שתי מטרות. הראשונה, שיכוך נוסף לאיזור שורש כף היד הנושא עומסים רבים ברכיבה, והשני, מניעת סיבוב לא רצוני של הגריפ על גבי הכידון. בוחנים רבים טוענים שזהו פיצ'ר מיותר שמגביל בבחירת גריפים (הכידון חתוך בזוית בקצוותיו כדי לאפשר הכנסת גריפ זה כאמור) – אני לעומת זאת אהבתי אותו מאד. השיכוך הנוסף בגריפ מורגש- ומרגיש ממש טוב, ובכלל, אני אוהב חשיבה מחוץ לקופסא! הפיצ'ר הנוסף הייחודי לפיבוט הוא אוכף HIGH TAIL של WTB בעל "השחרור" או הנגיסה מאחור. חלקו האחורי של המושב כאילו מגולף פנימה כדי לאפשר לגלגל האחורי להשלים את מהלכו כאשר הכסא במצבו הנמוך. זהו פיתוח משותף של יצרן החלקים האמריקאי יחד עם כריס קוקליס מפיבוט ונביא המתלים דייב וויגל. האחרונים ביקשו לייצר אוכף אשר יתאים לאופנים ארוכי מהלך (בעיקר על גלגלי 29), בהם לעיתים נוצר מגע בין האוכף לצמיג בעת סגירת מהלך. למרות שמשווקים אותו כ "אוכף בעל 2 נקודות מגע עם עצמות האגן", זהו אוכף פשוט לא נוח ומרגיש קצר ולא מספיק תומך. במהלך תקופת המבחן הבנתי יותר מפעם אחת מדוע נאלצו המתכננים "לשחרר" עוד קצת מקום באזור הכיסא שהגלגל האחורי "ליטף קלות" את אזור מרכז הכובד שלי.

pivot-phoenix-wtb-hightail-saddle
pivot-phoenix-team-carbon-handlebar-padloc-insert
wtb2

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

לפיירבירד זוית ראש של 65 מעלות והמזלג בעל אופסט מוקטן. זוית מוט אוכף 74.5 בימינו מרגישה מעט מיושנת וזו היתה חסרה במבחן. ניתן לשנות גיאומטריה על ידי הפיכת "פליפ צ'יפ" וקאפ תחתון בהד סט, אלו מקהים בחצי מעלה את זוית הראש ומרימים את הציר המרכזי ב 6 מ"מ (כל כך לא אנדורו… אז זה לא מעניין) ובעיקר מיועדים למעבר לגלגלי "27.5 למי שחפץ בכך. אורך הציין סטיי קצר ביותר לאופניים בעל מהלך של 162 מ"מ – ללא ספק מעלה את רמת הציפיות. הגימור איכותי ומושקע, הן ברמת הצביעה וגימור החלקים והן בפיצ'רים הקטנים. לעומת זאת, לפיירבירד אין מקום לבקבוק בתוך השלדה, חבל. כך שאם תרצו לרכב עם בקבוק איזוטון, כמקובל בז'אנר, תאלצו לתלות אותו מתחת לצינור התחתון באופן לא מחמיא אסטתית, ולהתפלל שלפרות במשמר העמק תהיה עצירות… או שתרכבו עם תיק גב…

אז מה עם השערת המחקר שלנו? המשיכו לקרוא

dh__5000-custom
dh__5023-custom
dh__5012-custom

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

על השביל

הדבר הראשון ששמים אליו לב מיד בסיבוב הפדלים הראשון הוא ש"אלו אופניים גדולים". הדמיון לאופני DH לא בא ליידי ביטוי רק במבנה הצינורות העבים אלא גם בדביקות של האופניים לרצפה. מתלה DW link ארוך מהלך יודע לעשות זאת כהלכה. בנוסף, למרות שהאופניים במידה M, הם הרגישו ארוכים מספיק בתנוחת רכיבה אפילו שהסטנו את המושב לפנים על גבי המסילות. כאמור, לאופניים ציר אחורי ברוחב 157 מ"מ – סופר בוסט פלוס. בתחילה חששתי מפגיעת עקבים בתומכות השרשרת אך תנוחת הפידול והגיאומטריה הכללית לא נפגעת מרוחב ציר הגלגל. לעומת זאת, למרות שהאופנים הרגישו קשיחים מאד, לא חשתי ביתרון עצום הנובע מהסופר בוסט. מלאי הגלגלים המתאימים לרוחב זה מצומצם ומטיל את יתרונותיו בספק מסוים נכון להיום.

מתחילים לרכב במשמר העמק, ללא ספק מקום ראוי לבחינת אופניים כאלו. הטיפוס בכביש מדגים נדנוד מורגש במתלה האחורי. מהיכרותי עם מתלי DW רבים, חשתי הפתעה מסויימת בציפיה למתלה יציב סביב נקודת הסאג עם מהלך נדיב שכזה- אבל הנדנוד מתקבל בסלחנות. כמובן שהנדנוד נעלם כלא היה עם העברת הבולם האחורי למצב פידול. העליה לפינקי (סינגל חדש במשמר העמק) ארוכה יחסית ובסופה הרגשתי שטיפסתי עם אופניים גדולים. ייתכן שתחושה זו נובעת מזוית מוט האוכף הסטנדרטית במונחי 2017 אך לא מספיק תלולה ל 2019 (מפתיע איך 2-3 מעלות יכולות לשנות יעילות דווש בטיפוס) או למשקל הכולל המורגש. באופן כללי בטיפוס מנהלתי האופניים לא הצטיינו, אבל למי אכפת?… עם הכניסה לסינגל מיד מבינים על מה מדובר. פידול אסרטיבי מעיף את האופניים קדימה (בולם במצב פתוח כמובן) כמו שרק דויד (דייב ויגל) יודע לעשות. תוך שני פידולים אני רוכב במהירות שיא ומרגיש על ענן. צמד הבולמים והמתלה מסונכרנים היטב יחד ומספקים רכיבה רכה בתחושת חדי קרן, קשת בענן צבעונית ומלא עננים רכים כמו צמר גפן מתוק בצבע וורוד. יכולת שיכוך הקטנות מעולה והמתלה מגיב לכל אבן קטנה על השביל. כך גם בולם הפוקס 36 מלפנים. המהירות הנצברת משרה בטחון והשיחים בצדדים הופכים לכתם מטושטש בצבע ירוק.

dh__4914-custom
dh__4941-edit-custom
dh__4907-custom

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

השביל מתפתל בעדינות והפיירבירד עוקבים אחריו בקלילות. מספר מדרגות סלע משתטחות בפני הפיירבירד כמו רווקה באומן בשלהי ספירת העומר וקיקר קטן מזניק את האופניים לאויר בכיף קריר ואוורירי. פניה חדה באופק, לחיצה על הבלמים והמתלה מפגין עקיבת קרקע מפתיעה עבור מתלה מסוג זה – נהדר! אני חושב לעצמי. כניסה אסרטיבית לתוך הפניה ו… (עצור! הופה הופה) האופניים ממש מתנגדים- מבקשים להתיישר ולשמור את הקו. אני מאבד את הקו ואת המהירות שנשאתי לתוך הסיבוב. בסיבוב שלאחר מכן שוב, תופעה דומה. למעשה, במהלך ארבעת השבועות שהאופניים היו אצלי במבחן, ניסיתי תנוחות רכיבה וטכניקות רכיבה שונות כדי למצוא את נקודת האיזון ולהכניע את האופניים לציית לפקודותי בפניות. לצערי, גם בתום תקופת המבחן, לא שלטתי בהם באופן מוחלט ונאלצתי להאט יותר ממה שהייתי רוצה כדי להשאר בקו שבחרתי ולצאת מהפניה עם מספיק אנרגיה פוטנציאלית הנובעת מהסיבוב ודחיסת הבולמים. איזור טווח שיווי המשקל בפיירבירד, לתחושתי, מצומצם מאד והעברת המשקל בין מצב "מוטה לפנים מדי" עם תחושה שאתה עוד שניה עף מעל האופניים לבין משקל "מוטה אחורה מידי" ואתה מאבד אחיזה בגלגל הקדמי הוא מיידי ודורש דיוק מצד הרוכב. תופעה זו פחתה ככל שהמסלול היה תלול יותר, שם הפיירבירד הרגישו לי יותר בבית. בקפיצות, האופניים כאמור מאד מאוזנים והנחיתות רכות ומאפשרות צבירת מהירות מחודשת באופן מיידי. דווש הביניים מצויין ויעיל ומסייע להאיץ במהירות לאחר מכשול או פנייה הדוקה. נקודת האיזון בירידה תלולה וסוף המהלך מלווה לרוב בשפשוף הגלגל האחורי בישבן. כזה שהופך לעיתים אלים. תכיפות אירועים אלו ועוצמתם מבהירה מדוע נאלצו המתכננים לקרוץ חריץ שחרור בחלקו האחורי של המושב. מורגש, לא נעים אך גם לא נורא.

dh__4887-custom
dh__4901-custom

Matzman 7.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 6.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 7.19 1070×200

בטיפוסים טכנים המתלה זרח ושמר אחיזה טובה גם בתוואי קרקע סלעי, רטוב או מדורדר. כדי לקבל זוית אוכף אפקטיבית תלולה יותר, הסטנו את המושב לפנים ככל שניתן והטיפוס הטכני סביר בהחלט. סיבובים צפופים ותלולים, כאלו שניתן למצוא בחורשן בכמות נכבדת נרכבו בבטחון ויציבות (כבר אמרתי שתלול זה הקטע שלהם) אך שוב באה ליידי ביטוי נקודת האיזון. למרות אורך הצ'יין סטיי הקצר, רוב נסיונותי להרים את הגלגל האחורי בסיבוב תלול ולהטות את האופניים לתוך הסיבוב, הסתיימו בתנועה מאולצת ומגושמת וניתוק מינימלי של הגלגל מהקרקע אם בכלל או איבוד אחיזה של הגלגל הקדמי. אופניים לא סלחניים לכל הדיעות. חזרה לשיכוך ולמהירות. לא משנה מה גודל המכשול, הפירבירד בקשו עוד. המתלה רך מאד בתחילת המהלך ויציב מאד במרכזו. גינות סלעים התגמדו באופן מעורר יראה, למראה האופניים שועטים לעברם. קווים תלולים נראו כהמשך טבעי של השביל ולמעשה ברכיבה שלי ניתן היה להבחין בבחירת קווים הרבה יותר ישרים ודורסניים מכל אופניים אחרים שבחנתי. לטוב ולרע.

dh__4989-custom
Pivot Firebird 29 Sandstorm Bike
dh__5013-custom

סיכום

אני מודה, לקח לי זמן לכתוב סקירה זו. זאת בעיקר כי הפיירבירד השאירו אותי עם יותר שאלות מתשובות. הלוק המרשים, המחיר האטרקטיבי ותכונות המתלה המצויינות הן נקודות זכות חזקות מאד. לעומתן, תחושת חוסר הסיפוק מהצייתנות ונקודת האיזון, הקושי בפיצוח האופניים השאירו אצלי רגשות מעורבים.

לגבי שאלת המחקר שלנו – האם פיבוט פיירבירד מספיק וורסטילים להיות זוג אופניים אחד?

אין לי מסקנה ברורה. הטיפוס המנהלתי אינו מרשים אך יעילות הטיפוס בסינגל כן! האופניים מושכים לרכיבה במהירות מטורפת ומשרים שם ערמות של ביטחון, אך מאלצים את הרוכב להאט יותר בפניות. השיכוך רך כמו ענן במהירויות גבוהות אך בועט בישבן בסוף המהלך. ייתכן והפיירבירד פשוט נועדו לפארקים תלולים עם אלמנטים גדולים, שם לתחושתי הם יזרחו ואף יותר מזה. לטעמי, בהינתן שאזור הרכיבה הוא בגבולות המנדטוריים של ישראל, הסוויצ'בלייד מבית פיבוט אולי יתאימו יותר למבחן "זוג האופניים האחד" מכוון שהפיירבירד הן חתיכת זוג אופניים פראי. אבל אם את/ אתה הרוכב שירידות תלולות, מהירות וטכניות הם הפורטה העיקרי שלה/ שלו, כנראה שהפיירבירד הם בכל זאת " זוג האופניים האחד" שלך, שם הם יסבו לך עונג רב.

dh__4850-edit-custom

כתבות נוספות