איש עם סינגל- וורן פרייר סוגר מעגל

סינגל יער חוף כרמל

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

כתבה: נועה לוריה  צילום: אריק פלדמן עריכת וידאו: דותן הלוי

הי, קיבלתי מתנה!

תארו לעצמכם שיום בהיר אחד אתם מתחילים לקבל מתנות. כל שבוע-שבועיים מונחת על סף דלתכם מתנה חדשה, שמסבה לכם כזו שמחה וכזה עונג, שבא לכם לצווח בהתרגשות כמו ילדה קטנה. מישהו, רגיש וחכם במיוחד, מפנק אתכם עם הדבר שאתם הכי אוהבים. זו היתה התחושה שלי בשמונת החודשים האחרונים, עם המעקב הצמוד אחרי בניית סינגל יער חוף הכרמל החדש. יחד עם המון רוכבות ורוכבים שזה יער הבית שלהם, מיהרנו לטעום כל מקטע שהושלם בהתלהבות הולכת וגואה, לחבר חיבורים ולטוות מסלולים ולנסות להבין איך ייראה וירגיש הפרויקט בשלמותו. כל מקטע חדש שנבנה היה גילוי מרתק: קטע סינגל זורם ויפהפה, חדש ולא מוכר, בתוך אזור רכיבה עתיק-יומין ששנים אנחנו נאבקים בדרכי הדרדרת ושבילי הפרות הקוצניים שלו.

dsc01344-custom
cof
cof

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

והנה הגיעו העבודות לסיומן ובשישי 15/3 יושק רשמית סינגל יער חוף הכרמל החדש – השלם, הארוך והמשולט למשעי – באירוע משותף לקק"ל ולאפיק ישראל, שההרשמה אליו נפתחת בימים אלה. אז לכאורה, עוד סינגל מצטרף לרשימת המסלולים הארוכה שקק"ל מרעיף עלינו בשנים האחרונות, כולם יפים וטובים. אבל עבור כל מי שאוהב את אזור חוף הכרמל ויער עופר, זה לא פחות מאירוע מכונן ומתנה ענקית. ולכל מי שמכיר את וורן, ברור שיש פה חיבור מאד מאד מיוחד, בין תכנון שבילים מקצועני לבין היכרות אוהבת ואינטימית עם הכרמל שהוא בית. וכפי שמסתבר למי ששואל – יש גם סגירת מעגל גדולה. נגיע אליה תכף.

הסינגל מכסה אזור יפהפה, מגוון וייחודי של הכרמל, שמשתרע בין כביש 4 ממערב, פרדיס ומחצבת שפיה מדרום, בת שלמה וגבעות עופר ממזרח (עם חיבור מתבקש לסינגל בת שלמה) וכביש הגישה של כרם מהר"ל מצפון. הוא עובר באזורי רכיבה וותיקים ומוכרים, כמו "היער הקסום" / The Other Side, אך רובו המכריע הוא בניה חדשה ומקורית שמביאה לאזור משב רוח מרענן של זרימה, פאן ובשעה טובה – מעברי בקר מוסדרים. וכמובן, הוא מזמין רוכבים להיכרות עם אזור שעד היום היה פתוח רק בפני מי שמתמצא או השיג קובץ ניווט סביר.

מה רוכבים, בתכלס?

יצאנו לרכיבה עם וורן פרייר, תושב קיבוץ עין כרמל ועובד בחברת "עז הרים – תשתיות רכיבה" (גילוי נאות: יש לי קשרי משפחה עם העז הראשית ומנכ"ל החברה, בועז גורן. לפעמים אנחנו גם מצליחים לרכוב ביחד) שתכנן והשתתף בבניית הסינגל הזה. וורן מספר שבתום שמונת חודשי העבודה עם צוות הבנאים של קק"ל, הסינגל משלים כ-42 ק"מ, כשהמרחק משתנה מעט לפי המבואה ממנה מגיעים. "זה סינגל ארוך שלא קל לרכוב את כולו ברכיבה אחת, למרות שהוא לא פיזי או טכני מדי" אומר וורן. כדי לאפשר גם לרוכבים היסודיים יותר ליהנות, הוא יצר על בסיס הסינגל המלא 3 לופים קצרים יותר, שמסומנים במשולש צבעוני על גבי סימון קק"ל הרגיל. להלן בצירוף המלצות הגשה:

whatsapp-image-2019-03-02-at-08.29.50

לופ כרם מהר"ל הצפוני – משולש אדום: 14 ק"מ. מכסה את אזור היער הקסום. שפע של סינגלים זורמים ודרכי יער וחקלאות, כולל מעבר בתוך היישוב עופר. יש בו כמה ירידות שיגרמו לכם להתפלץ מאושר. מבואה מוסדרת בחניה של יקב אמפורה, סמוך לכרם מהר"ל. אפשר להוסיף: טעימות יין ביקב, המבורגר ובירה בדיינר רוסה (צומת עופר), קפה מעולה וג'חנון בשבת בקפה אתא טורק (חניון אתא טורק הסמוך).

לופ פרדיס הדרום-מערבי – משולש כחול: 10 ק"מ. לופ מתפתל שמכסה את אזור הגבעות צפונית לפרדיס. נופים משגעים לים, צמחיה מגוונת, יערות ברושים ואורנים ועוד. מבואה מוסדרת בתוך פרדיס –  ובהזדמנות זו, ברכות לאוכלוסית רוכבי פרדיס ההולכת וגדלה! אפשר להוסיף בליסה מקומית על כביש 4: כנאפה משובחת, פלאפל טרי וכמובן חומוס.

לופ בת שלמה המזרחי – משולש סגול: 12 ק"מ. אפשר לחנות בכניסה ליישוב ולפגוש את הסינגל אחרי חימום קל. לופ מיוחד במינו, רובו עובר בחורש טבעי שמרגיש מרוחק מכל מקום, מלא שמחה וסוויצ'בקים, עליות וירידות. רצוי להוסיף מק-שוף קרה או שתיים אצל זיו ב"החנווניה". ואפשר להיעזר במכונאי של BIKEDEAL במקרה של תקלה.

whatsapp-image-2019-03-02-at-08.59.58

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

על היסטוריה מקומית וסגירת מעגלים

יער עופר הסמוך למרכז מיר"ב הוא אחד מאזורי הסינגלים הראשונים בארץ ורבים רואים בו את ערש רכיבת השטח הישראלית, "איפה שהכל התחיל". וורן התחיל לפני למעלה מ-20 שנה לבנות בו סינגלים עבור עצמו וחבריו, כשהרעיון לשבילים מוסדרים היה עוד חלום רחוק. למרות הפופולריות של היער, נעשתה בו לאורך השנים מעט מאד עבודה רשמית של קק"ל לטובת רוכבי האופנים והתוצאה היא יער עופר כפי שאנחנו מכירים אותו היום:  אזור קטן של סינגלים פרועים ואינטנסיביים יחסית, שורץ רוכבי אינדורו קשוחים ושאר חובבי טכניקה. איפשהו בשנות ה-90 וורן הגה רעיון של שביל מוסדר ומקיף ליער. הוא תכנן אותו – בטוש על גבי תצ"א ענק – והניח תוכנית מפורטת על שולחנו של יערן קק"ל חוף הכרמל.

השנים חלפו, קק"ל וגופים אחרים החלו לתמוך באופן פעיל בפיתוח שבילי אופנים, וורן הפך לבונה שבילים מוסמך ולאורך השנים תכנן או פיקח על כמה יצירות פאר, ממקטעים של שביל ישראל בנגב ובערבה, דרך הכחול-צהוב בעין השופט, חניתה-מצובה בגליל המערבי ועוד. התצ"א עם ציור הטוש נשאר תלוי בסלון ביתו והתוכניות לסינגל חוף הכרמל – במגירות משרדי בית היערן. היא עברה גלגולים שונים, יצאה פעמיים למכרז ולוועדות פרויקטים, הלכה וחזרה בין יערנים ומנהלי אזור שהתחלפו, אך בשורה התחתונה, למרות התלהבות ורצון טוב שהיו קיימים – לא זזה לשום מקום.

הדחיפה שהיתה חסרה הגיעה לבסוף בדמותו של שלי בן-ישי, שהתמנה לפני כשנה למנהל אזור כרמל-אלונים בקק"ל. שלי, כרוכב וכבנאי שבילים בעצמו (ריש לקיש, שמשית, אלון הגליל ועוד) הבין את הפוטנציאל הטמון בחיבור אזורי רכיבה ברצף ממרכז מיר"ב ועד חורשן, בת שלמה ויערות מנשה ועשה את הדרוש כדי להוציא את הסינגל לדרך. מכאן הדרך כבר היתה חלקה יותר, וכפי שוורן מציין, התאפיינה בהירתמות ושיתוף פעולה מלא של כל הגורמים המעורבים, החל בקבוצת מתנדבים מקומיים שארגנו לובי ופרצו ידנית מקטע ראשון, דרך אנשי קק"ל בתפקידים השונים ועד בעלי השטחים והבקר באזור. ממש לא מובן מאליו ולא קורה בכל מקום.

dsc01355-custom
dsc01346-custom
dsc01358-custom

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

"…רציתי להביא את השביל לשם".

" אתה מסתובב בהר הזה עשרים-פלוס שנים, אתה מגלה פינות יפות עם נוף לים… כל מיני פינות שמצאתי בטיולים שלי ורציתי להביא את השביל לשם", אומר וורן. ובאמת, כשרוכבים אותו מרגישים כמו סיור ארוך וזורם בין שכיות חמדה של טבע ונוף. בלי סוף פינות קטנות שמזמינות לשבת רגע ולהציא ערכת קפה.

הבנייה עצמה נעשתה ע"י וורן וצוות מיומן של האחים שחאדה על המיני-באגר ועוזר היערן ג'מאל על מלאכת הגיזום. וורן מספר שבאזור כמו הכרמל הוא מעדיף את עבודת המיני-באגר על פני עבודה ידנית, בגלל איכות התוצאה וההשפעה המועטה יחסית על השטח. הסגנון של וורן מוכר לנו כבר מסינגלים אחרים שתכנן – הרבה ברמים איפה שאפשר, מסלול לא קל אבל זורם מאד, שיכול להתאים למגוון רמות רוכבים.

בועז גורן מרחיב קצת את התמונה ומסביר שמאחורי כל מטר שנבנה בסינגל יש חשיבה, דיון, פתרון בעיות והתחשבות במגבלות. "אין כלום שתוכנן ונבנה במקרה – לכל יש סיבה. הרבה פעמים הרוכבים לא יודעים מהם השיקולים, למה הסינגל עובר דווקא פה ולא שם, למה הוא צריך להתפתל או למה הוא יוצא לדרך כורכר וחוזר אליה. אז חשוב להדגיש שרשימת השיקולים היא ארוכה. אם למנות רק כמה מהם: מעבר בשטחים פרטיים, מפגש עם שטחי עתיקות, הימנעות ממעבר באזורי מחייה, קינון ודגירה של חיות בר ועוד. דוגמה נוספת היא שבעל שטחי הבקר באזור דרש שתימנע כניסת רכבי שטח ממונעים (רייזרים ואופנועים) לשטחו ולכן נעשה שימוש גם במעברי בקר להולכי רגל, שמאלצים את הרוכבים לרדת מהאופנים ולהניף אותם מעל המעבר".

נתראה ב-15/3 באירוע ההשקה. מתנות מחכות לכולנו…

cof
cof
cof

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

dsc01360-custom
dsc01368-custom
dsc01377-custom

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

cof
cof
sdr

ריסייקלס 3.19 1070×200
Matzman 2.19  1070×200
סינגלטרק 1070×200
אפיק 1 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200
GFNY 1070×200

כתבות נוספות