נעלי שטח במבחן Shimano S-Phyre XC9

oznor

Matzman 3.19 825X155 בוננזה
רסייקלס 5.19 825X155
בוננזה 19 825X155
Matzman 5.19 825X155
טרק קדימה 825×155
בוננזה 19 825X155
שימנו 5.19 825X155
נשיאה טובה 011.18 825×155
אפיק 1 825X155

Matzman 3.19 825X155 בוננזה
רסייקלס 5.19 825X155
בוננזה 19 825X155
Matzman 5.19 825X155
טרק קדימה 825×155
בוננזה 19 825X155
שימנו 5.19 825X155
נשיאה טובה 011.18 825×155
אפיק 1 825X155

יבואן: DAA שימנו ישראל  מחיר: 1,439 שקלים   משקל: 359 גרם כולל קליט שימנו (מידה 46)

כתב: אריק פלדמן

נעל ה S-Phyre XC9 היא נעל הדגל של שימנו ליישומיי שטח תחרותיים- XC. היא נמצאת בשוק בתצורה הנוכחית "החדשה" כבר משנת 2017, ונחשבת כאחת מחביבות הקהל בקרב רוכבי XC/ מרתון. ב 2019 כמעט כל ליין הנעליים של הענק היפני קיבל מתיחת פנים בכלל זאת גם הS-Phyre XC9. הגרסה החדשה מקבלת מראה קצת יותר נקי ומינימליסטי, עם שלושה גוונים לבחירה. חורי האוורור בחזית הנעל קטנו, אך מספרם הוגדל ביחס לגרסה הקודמת. חזית הנעל גם קיבלה תוספת הגנה לאצבעות וככלל היא מרגישה ונראית קצת יותר צרה על הרגל מהגרסה הקודמת.

77011-custom
668793-23ff32-original2-custom

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

מאפיינים כללים

כמו ב RC9 דגם הכביש הבכיר של היצרן, גם ב XC9 גפת הנעל מחוררת בצורה עדינה ואסטטית עם שינויים מסוימים במתווה לעומת הדגם היוצא כאמור. הגפה עשויה מיחידה אחת של עור סינטטי, ללא פאנלים או שילוב של אריגי רשת, הכל לטובת נוחות מקסימלית והקטנת ההפרעה או לחץ שמייצרים תפרים. למעשה רק תפר אחד שטוח בצד הנעל, במקום הכי פחות מפריע מחבר את הגפה. הנעל נרכסת ע"י שני אבזמי BOA, התחתון (הקדמי) מקובע לגפת הנעל והאבזם העליון יושב על לשונית/ רצועה רחבה אשר משתחררת עם שחרור המנגנון ונמתחת עם מתיחתו. כבל המתיחה עובר על הנעל בצורה א-סימטרית בין מחברי פלסטיק עדינים על מנת לאפשר הידוק יעיל ונוח של הנעל על הרגל ולמנוע תזוזה. בסיס הסוליה עשוי קרבון, וחלקה הגדול של הסוליה מצופה בגומי ייחודי וממותג מתוצרת מישלין, כולל זיזים מפלסטיק בציפוי גומי למניעת החלקה מלפנים ומאחור. בחזית הסוליה ישנם שני זיזים מתברגים אופציונאליים (כלולים במארז) להגברת האחיזה בזמן הליכה והמיועדים בעיקר לשימוש בתחרויות סייקלוקרוס. העקב מצופה ביציקת פלסטיק חיצונית להגברת אחיזת הנעל על הרגל ושמירה על העקב מפני חבלות. חלקו הפנימי של העקב מצופה באריג ייחודי עם חיספוס חד כיווני בדומה ללשון חתול. האריג מאפשר השחלה/ החלקה נוחה של הרגל ומונע יציאה לא רצונית ע"י חיכוך שהוא מייצר עם הגרב. הלשונית של הנעל היא בעצם המשך הגפה ואינה יכולה לזוז.

oznor
sdr
sdr

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

התאמת הנעל לרגל ורכיסה

ה S-Phyre XC9 כאמור מצוידת במנגנוני רכיסה כפול וא-סימטרי של BOA. לטעמנו אחד ממנגנוני הרכיסה הפשוטים, היעילים והנוחים בהם נתקלנו. החוגה מושכת כבל פלדה, המותח את החלק העליון של הגפה ומהדק אותה לרגל באופן בו הנעל מרגישה הדוקה מאוד על הרגל אבל ללא כל נק' לחץ לא נוחות. הרכבת הקליטים פשוטה ועל הסוליה יש סימון ברור שעוזר לכוון את הקליטים למצב המתאים. הנעל מגיעה בשתי מידות רוחב, כאשר הדגם הרגיל שבחנו הוא ברוחב סטנדרטי. הנעל מרגישה סופר נח על הרגל, אפילו ביחס לנעלי שימנו אחרות שבעיננו נחשבות מהנוחות בשוק. אל תטעו, זאת נעל קשיחה ויעילה מאוד, אך באותה עת גם מאוד נוחה לשימוש ברכיבות אפיות וארוכות.

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

בשימוש

ראשית וכמעט הכי חשוב, הנעל נראית מעולה! הן בגרסה השחורה שלה ובעיקר בגרסה הכחולה שלה (מומלץ). כמצופה מדגם הקצה התחרותי, הנעל מרגישה כאמור קלילה ומאוד נוחה, אך גם קשיחה עם העברת כח מורגשת מאד. בנעלים המצוידות במנגנון BOA יש לעיתים נטייה להדק אותו מעט מידי בהתחלה, אולם אחד היתרונות הגדולים של המנגנון הזה הוא האפשרות הקלה למתוח ולהדק אותו תוך כדי רכיבה במידת הצורך. ב XC9 אופן מעבר הכבל על הגפה מייצר מתיחה מאוד יעילה ונוחה ללא לחץ. לאחר מתיחה ראשונית גם אם היא לא כלכך הדוקה הנעל עוטפת את כף הרגל בצורה נוחה ויעילה ולא מורגש כל עיוות של הנעל בזמן פידול- גם לא בעת פידול אגרסיבי בעמידה. לאחר מספר קטן של רכיבות קצרות יצאתי עם הנעליים למסע דו יומי ארוך ממצפה רמון לאילת- מרחק רכיבה גדול כל יום והרבה זמן עם הנעלים על הרגלים. למרות החשש, בעיקר לנוכח המראה הצר והאנורקטי של הנעל, ה XC9 עשתה עבודה מצוינת. הקשיחות הוכיחה את עצמה ואפשרה פידול יעיל ביותר, אולם למרבה הפלא, גם את קטעי ההליכה, והיו כאלה, צלחה הנעל בצורה טובה למרות קשיחותה.

oznor
oznor

לעיתים הנטייה שלנו להוריד משקל מחלקים מסתובבים מדלגת על הנעלים וזאת טעות. ההבדל ביעילות/ קלות הדיווש בין נעלים קלות לנעלים כבדות הוא משמעותי ומורגש ביותר. במקרה דנן, ה XC9 קלה מאוד וזה בהחלט מורגש בפידול. גם בקטעי "לא XC" מובהקים כמו ירידות ארוכות ותלולות משובצות בקטנים טכניים, ה XC9 הפתיעו והרגישו נוחות ויציבות למרות המבנה הצר של חזית הנעל וריבוי הקרבון בסוליה. בתנאי החורף בהם בחנו את הנעליים קשה להתייחס לנושא האוורור, אולם ברכיבה בימים קרים מאד מורגש קור, כך שאני מעריך שפתחי האוורור עובדים. כמו כן הנעליים התייבשו מהר יחסית לאחר הרטבה. הורדת הנעליים קלה ומהירה הודות למנגנון שחרור מהיר – משיכה של אבזמי הBOA למעלה משחררת את המתיחה באופן מיידי ונח לשימוש.

oznor
oznor

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

סיכום

כמצופה מיצרן מוביל כמו שימנו, דגם הקצה שלהם מקיים אחד לאחד את מה שהוא מבטיח. הנעל קשיחה וקלילה, נותנת תחושה של העברת כח מלאה ויעילה אך בא בעת סופר נוחה (אבל ממש נוחה…). העיצוב, והצבע הנועז (במקרה של הכחול "שימנו") מושך מבטים ולא משאיר אף אחד אדיש. הנעל מרגישה איכותית, וגם לאחר מספר רכיבות מאומצות כולל ימי מדבר קשים ומפרכים, ורכיבות בוץ חורפיות, הנעל גילתה עמידות גבוהה ולא נראו סימני בלאי. כצפוי מדגם קצה של יצרן מוביל, הדגם הזה אינו זול. מה שבטוח הוא שמי שיכול להרשות לעצמו את דגם ה XC9 יקבל מוצר מקצועי ברמות הגבוהות ביותר.

יותר: משקל, נוחות, העברת כוח, מנגנון רכיסה, מראה   פחות: מחיר

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

כתבות נוספות