סוכן חשאי “RAKE 51”

היסט מציר ההיגוי או RAKE / Fork Offset

כתב: עמית לביא, סינגל טרק תל אביב, תבלינים: אלון שפר, סינגל טרק בית אורן

במסגרת סדרת מאמרי הרוחב העוסקים בסוגיית גיאומטריית האופניים, ובהמשך לכתבה על מרכיבי הגיאומטריה השונים, הפעם עמית לביא מסינגל טרק ת"א עוצר בסוגיית היסט המזלג (Fork Offset) ותוקף אותה לעומק.

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

"שישי אחה"צ טסים בסינגל המפותל, ברם מתעקל ימינה, הדופק בשמיים, יוצאים רחב, האצבעות מושכות את ידיות הבלם, מנסים נואשות לקזז מהירות, הגלגל הקדמי מלחך את זווית הסלע משמאל ומתחיל להחליק, תחושת ספוגיות בהיגוי, ואיכשהו הוא שב ונאחז בקצוות הסינגל ואנחנו יוצאים מהסיבוב עם בטן מכווצת, וזיעה קרה …
ואולי אנחנו מטפסים עליה מדורדרת הקדמי מרחף לו, מתקשה לנתב את דרכם של האופניים שאחריו, נעמדים מעבירים משקל קדימה, האחורי מפרפר, הגוף במנח שלא מאפשר פידול נוסף, האופניים על סף עצירה, הקליט לא משתחרר ואנחנו שכובים בשיח שבצד הדרך מגדפים את עצמנו, כמה רצינו כבר להכניע את העלייה הזו….
אז זהו שלפעמים זה לא רק אנחנו יש מרכיב נעלם ומסתורי על האופניים שלנו שלו השפעה קריטית על התופעות האלו ואחרות שכולנו מכירים, יש לו שם בלועזית- RAKE, בעברית ….טוב בואו נקרא לו היסט.
לא רבים, שמים לב, ו/או מודעים למשמעות של היסט המזלג מציר ההיגוי, ולאורך שנים היה זה תחום רדום ומובן מאליו, אלא שלאחרונה התעורר מחדש מרכיב גיאומטריה חשוב זה. בשורות הקרובות אנסה לצלול מעט לנושא ולהבין את משמעותו, את האופן שבו הוא משפיע על הרכיבה וגם, כמובן, מה יש לנו, הרוכבים, לעשות עם זה.

מה זה היסט מזלג Fork Offset /Fork Rake

היסט של המזלג הוא המרחק שבו מוסט ציר הגלגל מציר ההיגוי

-custom

כפי שאפשר לראות, את היסט ציר הגלגל ניתן להשיג על ידי הסטה של הרגליים העליונות מציר ההגוי ו/או הסטה של ציר הגלגל עצמו מהרגליים התחתונות וכמובן גם מציר ההיגוי.


טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

מושגי מפתח קשורים

מספר מושגים קשורים לדיון על היסט המזלג מציר ההיגוי.

עקיבת גלגל

עקיבת הגלגל היא המרחק בין נקודת המפגש של הקו הדמיוני של ציר ההגוי לבין נקודת המגע של הגלגל עם הקרקע.

ככל שהמרחק בין ציר ההיגוי לציר הגלגל גדול יותר, כך היציבות הכיוונית תהיה גבוהה יותר וההיגוי כבד ומעט מסורבל יותר. אפשר להשוות זאת לגלגל הקדמי של עגלת קניות בסופר. ציר הגלגל נמצא מאחורי ציר ההיגוי המושך אותו. כך גם באופניים.

–custom

זווית ראש

זווית הראש היא הזווית של ציר ההיגוי בייחס לקרקע, בזווית של 900 המזלג ניצב לקרקע, מרחק העקיבה יהיה, כמובן, 0. כשמתחילים עם זוויות רבים מאתנו מתחילים להיזכר בשיעורי הגאומטריה מכיתה ז'. נוכל לפשט זאת ולשים זאת במילים פשוטות בהן נתייחס לזווית החדה השולחת את הגלגל הקדמי הרחק לפנים כזווית פתוחה ולזווית הקהה המקרבת את הגלגל אל השלדה כזווית סגורה וזריזה. זוויות ראש מקובלות באופני שבילים הן 650-670, ובאופני XC הזווית יכולה להיות ניצבת יותר ולהגיע אף לערכים של 69-700, זוית ראש של אופני אנדורו יהיו בסביבות 640 ואופני DH בהם מתמודדים עם מכשולים במהירויות גבוהות, הזווית שואפות להגיע אפילו ל 600. הסיבה לכך היא שהמהירות הממוצעת באופני DH גבוהה יותר, וזוית הראש (יחד עם גורמים נוספים) החדה מאפשרת היגוי נשלט ויציב. באופני XC מרוויחים זמן בעליות. באופן טבעי המהירות הממוצעת בעליה איטית יותר ומנח האופניים בטיפוס מוריד משקל מהגלגל הקדמי ולכן זוית ראש קהה יותר תאפשר היגוי מדוייק וזריז בדיוק לטיפוס הטכני התחרותי.

pivot-mach-5.5-carbon-55sa
pivot-mach-5.5-carbon-75sa
pivot-mach-5.5-carbon
מס' דוגמאות לזווית ראש שונות באותו דגם של אופניים

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

גודל גלגל

ככל שגודל הגלגל גדול יותר, כך ציר הגלגל גבוה יותר, וכך בהתאמה גדל מרחק העקיבה. נחזור לדמיון משולשים משיעורי גיאומטריה בתיכון, בהנחה שזווית ההיגוי לא השתנתה, גלגל גדול יותר יוצר משולש עם אותן זוויות אך עם צלעות ארוכות יותר וכתוצאה, מרחק עקיבה גדל גם הוא.

–

בסיס גלגלים

בסיס הגלגלים מתקצר כאשר ההיסט קטן / זוית הראש קהה (סגורה כפי שקראנו לה), ומתארך בהתאמה ככל שהיסט המזלג גדל / זוית הראש מתחדדת (נפתחת). יש רוכבים שיעדיפו שלדה גדולה יותר כאשר מורכב מזלג עם היסט קטן המקרב את הגלגל את תוך האופניים.

geo9
המרחק האופקי הנמדד בין ציר הגלגל האחורי לציר הגלגל הקדמי.

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

אינטגרציה

ככלל, המהנדסים בחברות האופניים השונות עושים עבודה טובה, מאזנים יפה את המשתנים השונים, כמעט בכל זוג אופניים שניקח לרכיבת מבחן.

לאחרונה עם צבירת הפופולריות של הגיאומטרית ה "ארוך, נמוך ונינוח" (long, low & slack), יצרנים רבים עושים שימוש בהיסט מזלג קצר על מנת לפצות על היגוי עצל שמגיע כתוצאה מבחירה בזווית ראש חדה (פתוחה) מאוד.

יחד עם זאת, הרוכבים שונים אחד מן השני במידות האישיות, בסגנון הרכיבה ובמרכיבים רבים אחרים. לא פעם אני פוגש רוכבים המעידים על עצמם כי הם נמצאים בין מידות, מצב המוביל לפשרות שונות, ופתרונות מוזרים למדי, כדי להתאים אופניים במידה סטנדרטית לרוכב ספציפי.

מרכיבי הגיאומטריה קבועים ולא נתונים לשינוי על ידי הרוכב, היסט המזלג לעומת זאת, הוא משתנה שבהחלט יכול להיות בידיו של הרוכב, אפשר להעדיף מזלג עם היסט ספציפי ו/או לשנות היסט של מזלג נתון (על כך בהמשך)

רוכב עם נטייה לרכיבה אגרסיבית במהירויות גבוהות, ייהנה יותר ממזלג עם היסט נמוך ומרחק עקיבה גדול יותר. רכיבה מהירה דורשת יציבות כיוונית גבוהה על מנת להתמודד עם מכשולים על הנתיב. במהירות גבוהה אין פניות חדות תוך כדי רכיבה, לפיכך אין גם צורך בהיסט של המזלג על מנת לצמצם את מרווח העקיבה.

רוכבים המאופיינים ברכיבה טכנית במהירות נמוכה, נדרשים ליכולת היגוי זריזה, יעדיפו מזלג עם היסט גבוה, המצמצם את מרווח העקיבה, ומשפר את כושר ההיגוי של הרוכב.

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

מה יכול הרוכב לעשות עם זה?

על מנת לשפר את התנהגות האופניים בכיוון הרצוי יכול הרוכב לבחור מזלג עם היסט גבוה / נמוך יותר. זוהי אפשרות יקרה יחסית, כיוון שמזלג הוא רכיב יקר יחסית באופניים והחלפתו כרוכה בעליות מן הסתם. עלות מזלג בקוטר 32 לדוגמה יכולה לנוע בין 2,000 ל 5,000 שקלים

אפשרות מעט פחות קיצונית היא להחליף את הרגליים העליונות, לכאלו עם ההיסט המתאים, ההיסט הוא בקראון ולא ברגליים התחתונות. עלות החלפת הרגליים העליונות יכולה לנוע בין 1,100 ל 1,400 שקלים

אחרונה נוספת, הזולה מכולן, היא לפרק את הרגליים העליונות של המזלג למרכיביהן: סטירר, קראון, וצינורות (סטנקשנס) ולהחליף את הקראון באחר בעל היסט גדול / קטן יותר מהקיים.

פעולה מסוג זה כרוכה בפירוק והרכבה מחדש של המזלג תוך שימוש בלחץ גבוה ודבקים אנארוביים מתאימים. עלותה של פעולה כזו יכולה לנוע בין 400 ל 600 שקלים

img_20190319_132026-1-custom
img_20190318_152301-custom

בהצלחה בסיבובים, בדריסות ובטיפוסים 😉

לפרטים נוספים היכנסו ל www.st-tlv.co.il

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

כתבות נוספות