Santa Cruz Blur CC XO1

XC מודרני במבחן

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

בחן וכתב: אילן כרמל   צילום וידאו וסטילס: רועי קאפח   דוגמן: תום יצחקי
יבואן: ציר מרכזי  מחיר לאופניים במבחן: 32,595 שקלים לקיט XO1 על שלדת CC

 

לפני כעשרים שנה סנטה קרוז היתה עדיין מה שנקרא אז חברת בוטיק, קטנה יחסית לענקיות האופניים אך עדיין כזאת שודעת לעקוץ בזכות חדשנות, איכות, לוגו ענק וקסם ייחודי שהפך את המותג לנחשק. במהלך 2002 חברה סנטה לחברת אינטנס, המהוללת לא פחות, לרכישת פטנט למתלה שהבטיח שילוב חסר תקדים בין יעילות דיווש ללא נדנוד לצד איכות שיכוך.
הדגם הראשון שזכה במתלה הVPP  היה הבלר של סנטה קרוז, ואיתו הבשורה לטשטוש (BLUR) הפער בין אופני קרוס-קאנטרי סגפניים לכיף בשבילים. ואכן הבלר כבשו מקום של כבוד וביחד עם ה v10 האגדיים הזניקו את סנטה-קרוז לצמיחה אדירה, כזאת שהיום כבר קוראת לעצמה (יותר מדויק לקבוצת ה DH שלה) "סינדיקט" ומקפידה לתחזק מגוון דגמים לכל דיסיפלינות השטח, רובם בעלי אותו מתלה VPP, שעבר כמובן כמה וכמה מקצי שיפורים ושדרוגים.
הבלר היו אופניים ש"עשו הכל" (כן, שם בערך הומצאה הקלישאה) וכאמור היו הצלחה מסחררת. מהנדסי סנטה-קרוז המשיכו והוציאו עוד תתי דגמים כמו ה LT ארוך הרגליים, ה XC התחרותי, וכמובן יקירי הקהילה, האופניים שתמיד יזכרו כפורצי דרך, ה4X האגדיים.
ב 2008 זכו הבליר למקצה שיפורים נוסף (XC2, LT2) ואז ב 2013 הם נעלמו מהארסנל והוחלפו ע"י דגם הטולבוי הוורסטילי על שלל גרסאותיו.

sa19-copy

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

חמש שנים עברו על סנטה, חלקן בריקודים, וב 2018 החליט מי שהחליט בקליפורניה להחזיר את דגם הבלר (סימן 3). הפעם לא כאופניים קצרי מהלך המתפקדים על קו התפר, אלא כאופניים הממוקדים בעליות, במרתונים ובמרוצי הכאב הסגפניים – בקיצור, הולכים על פול-קרוס-קאנטרי.

בהתאם לחוקי הפורמט הבלר מצוידים בגלגלי "29 בעליי צירי בוסט, משולשי השלדה והמתלה האחורי קשיחים מאי פעם ומגיעים בשני גימורי קרבון (יוקרתי ויוקרתי יותר). המהלך האחורי קבוע על 100מ"מ כשהמזלג מגיע עם מהלך 100מ"מ ברוב הדגמים, ו 110מ"מ בדגם הTR  המוקשח.
למבחן קיבלנו את דגם השלדה של הביוקר (CC) שצויד ברמת האבזור XO1 ובשדרוג גלגלים לסדרת RESERVE- גלגלי הקרבון מבית סנטה קרוז.

האופניים מגיעים במקור עם צמיגי מקסיס אספן קלילים, מהירים ובעליי חתך קוביות מינימלי. זהו אמנם הסט החביב על נינו שורטר שיודע דבר או שניים על מה טוב לרוכב הקיצוני, אך אנחנו ביקשנו   להחליף את הצמיג הקדמי לכזה שיוסיף אחיזה לרוכב האנושי.
כמו כן, מסתבר שסנטה מתעקשים להוציא את כל גרסאות הבלר (למעט דגם הTR  המוקשח) ללא מוט אוכף מתכוונן כמקובל בעדות הרייסרים, אך מכיוון שאנחנו כבר מזמן פחות רייסרים ביקשנו וגם קיבלנו מוט אוכף מודרני מהיבואן המפרגן… אז זאת הזדמנות לומר – תודה!

אישית, המבחן היה עבורי סוג של סגירת מעגל וחזרה לדגם האופניים שהכניס אותי לעולם הרכיבה האגרסיבית. ב 2003 אלה היו פארק בריטניה, כרמי יוסף, הר שוקף וכמובן מירב, בכולם הבלר המבריקים באנודייז שחור הצטיינו, ובהחלט היו שווים את מטר הירידות שהייתי סופג מידי ביקור בציר-מרכזי אצל רם ודניאל… אבל די נוסטלגיה, קדימה ל 2019.

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

HIGHLIGHTS

  • שלדת קרבון מלאה (2.06 ק"ג ללא בולם אחורי)
  • מתלה VPP המייצר 100 מ"מ מהלך
  • זווית צינור ראש 69 מעלות
  • זווית צינור אוכף 74 מעלות
  • בולם קדמי – Fox 32 Step-Cast Performance Elite עם נעילה מהכידון
  • בולם אחורי – Fox Float Performance Elite DPS עם נעילה מהכידון
  • גלגלי קרבון מבית סנטה קרוז ברוחב פנימי של 25מ"מ
  • כידון קרבון מבית סנטה קרוז ברוחב 750ממ
  • מערכת הינע 12 הילוכים SRAM EAGLE X01
  • מעצורי SRAM LEVEL TLM
  • משקל רטוב באבזור מקורי, כולל טיובלס ופדלים – 10.5 ק"ג
    (החלפת צמיג קדמי ותוספת מוט אוכף מתכוונן הוסיפו כ 600 גרם)
  • נתונים למידה לארג'

מפרטים מלאים וגיאומטריה באתר היצרן

sa11-copy
sa2-copy
sa14-copy

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

שלדה וגאומטריה

נתחיל בעיקר, הבלר נראים מעולה בפאלטת הצבעים החביבה עלי הכוללת בעיקר את הצבע השחור. השלדה שומרת על הצללית הייחודית (יש יגידו שגרתית) מבית סנטה והאופניים נראים מהירים ושוחרים לטרף גם במצב סטטי.
המעבר לפלטה אחת ללא מעביר קדמי איפשר לנטוש את המבנה האסימטרי המקורי של המשולש האחורי ובכך לחזק אותו ולקבל מבנה קשיח מבעבר. בכלל מבנה הצינורות של השלדה נראה נפלא בשילוב של עיבוי במקומות הנכונים, ללא ספק גימור בליגת העל.

מבחינת גיאומטריה, הREACH  ארוך יחסית לאופני XC אחרים מתוך כוונה לפרוש את גוף הרוכב קדימה ברכינה אגרסיבית למדיי, והSTACK  נמוך כדי לאפשר משחק עם האופניים בקטעים הטכניים. תומכות השרשרת גם הן קצרות יחסית (432 מ"מ בלבד) לטובת יכולת תמרון גבוהה.
זווית הראש מקובעת על 69 מעלות כמקובל באופני XC מודרניים הנדרשים לתקל ירידות חדות וקטעים טכניים, וזווית האוכף היא של 74 מעלות לטובת מיקום נכון מעל הציר המרכזי לטובת דיווש יעיל תוך כדי שמירה על אחיזה של הגלגל האחורי. הציר מרכזי גם הוא הונמך לטובת יציבות מיטבית, נקווה שלא הונמך מדיי.

מבנה חוליית המתלה התחתונה עברה שיפור ההמונע חדירה של אבנים מזדמנות בינה לבין השלדה, אך זאת עדיין נקודה המאפשרת איסוף בוץ שמומלץ לנקותו לפני שיתקשה ויגרום נזק.

sa7-copy
sa8-copy
sa5-copy

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

שלדת הבלר מאפשרת רכיבה עם שני בקבוקים, מיקום הבקבוק במשולש המרכזי מאפשר הכנסת בקבוק גדול אך מיקום ההתקן השני מתחת לצינור התחתון לא אופטילי מכיון שאינו מאפשר גישה תוך כדי רכיבה ומזניח את הבקבוק הנוסף לאיסוף בוץ ורסיסי מוקשים טריים ודביקים בחסות העדר המקומי.

מהנדסי סנטה שכנראה מקדשים את הפרקטיות הוסיפו מגן פלסטיק קשיח מתחת לצינור התחתון כדי לשמור על השלדה, ובשם התחזוקה הקלה והאמינות שמרו על ציר מרכזי אמין וחסין קרקושים בחיבור הברגה (threaded) במקום מנגנון הPressfit  המודרני (והמקשיח) שלא תמיד שומר על השקט לאחר תקופת הרצה.

יחד עם זאת לא הכל מושלם בפרט במקרה אחד בו גברה הפרקטיות על הנראות. החיווט הגלוי לסירוגין של מעביר ההילוכים, נעילת הבולם, הבלם האחורי ומוט האוכף המתכוונן הוא נהדר לתחזוקה שוטפת, אך משאיר את הסקסיות הכללית של הבלר קצת מאחורי חלליות המרוץ של יצרנים מתחרים. בנוסף לכך סבך החיווטים שנגלה מהכידון הוא בהחלט מהעמוסים שראינו. כל זה קצת חבל כי כאמור שאר מאפייני השלדה הם ברמה הגבוהה ביותר.

בכל מקרה, אחרי שגמרנו לעסוק בזוטות הגיע הזמן לעבור לדבר שלשמו התכנסנו, הרכיבה עצמה…

sa21-copy
sa22-copy

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

על השביל

בזמן האחרון אולי קראתם על אופניים שמצריכים מספר ימים להתרגל אליהם, ללמוד אותם, להסתגל אליהם… אבל מסתבר שבסנטה קרוז לא קוראים את אותם מאמרים. התיישבתי על האופניים ולמרות שלמעלה מעשור לא רכבתי על אופניים מבית סנטה קרוז אני מרגיש מיד בבית – הכל מרגיש בול!
הגיאומטריה מודרנית אבל אינה קיצונית, יש נטייה ברורה לכיוון ה "ארוך, נמוך ונינוח"
(long, low & slack) אבל לא ברמה קיצונית שמחפשת בכוח ליצור בידול משאר התעשייה (לא נזכיר שמות) אלא בצורה מושכלת.

מהדיווש הראשון ברור שהבלר רוצים שתיקח אותם ואז תתקוף ותתקוף חזק.. תתקוף במישור, תתקוף בעליה ותתקוף בירידה. .. בקיצור, אלה לא אופניים לפציפסטים.

כאופנים שייעודם המרכזי הוא טיסה במגמת פודיום (או לפחות בשאיפה ל KOM) הבלר מצוידים בידית לנעילת בולמים כפולה להעברת כוח ביעילות מקסימלית. אך כרגיל מדובר בעליה וקוץ בה ולאורך הרבה סינגלים במגמת עליה הייתי שמח לנעילה אחורית בליווי בולם קדמי פתוח (או במצב טרייל, מרוסן) לטובת אחיזה ונוחות משופרים.

לגביי יעילות הדיווש במצב פתוח, רוכב קרוס-קאנטרי קליל בעל משמעת פידול עגול כנראה לא ירגיש צורך בנעילה למעט בקטעים סלולים. רוכב כבד יותר (או כבד משמעותית ככתבכם הנאמן), החובב הסתערויות מזדמנות וחסרות משמעת, יאמץ את השימוש בידית הנעילה כטבע שני.
נסכם זאת כך, למרות שהבלר מאד יעילים בדיווש בישיבה, הם כל כך מזמינים לצאת מהאוכף ולתת בראש, שזה פשע סטראבאי לא לעמוד וללחוץ עליהם בכל הזדמנות… והם אכן מתגמלים ובגדול.

sa24-copy
sa26-copy
sa34-copy

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

עקב ריבוי ימי הגשם יצא לנו גם לחוות ימים של שבילים לבנים וסינגלי דיונות מהירים ומפנקים, וגם שם הבלר הצטיינו כראוי מאופני מרתון קלילים שגמיעת מרחקים אומנותם. יחד עם זאת, אם עליות לבנות הן ה"אובוויוס", הבלר המשיכו לככב גם בעליות טכניות. המתלה הפתוח מאפשר אחיזה מעולה ואיבוד אנרגיה מינימלי, הפרונט נמוך, ותנוחת הרוכב פרושה בצורה מיטבית לטובת שמירה על אחיזה ללא צורך בשינוי תכוף של תנוחת הרכיבה.

מבחינת יכולות תמרון ורכיבה בסינגלים זורמים קק"ל–סטייל (עין השופט, להב, ירוק-כחול-אדום וכמובן חוף-הכרמל הנפלא) האופניים כצפוי מהירים מאד, מתמרנים היטב, מתגברים נפלא על מכשולים מזדמנים וכאמור מגיבים היטב לכל לחיצה על הדוושות – תענוג!
גם קטעים צפופים, תלולים ופחות מתורבתים (ימב"א, חורשן) האופניים המשיכו להפתיע. למעשה אחרי בחינה של לא מעט אופני סינגל-פיווט מהדור החדש (כלומר רוב המתחרים בקטגוריה), יעילות השיכוך של הבלר ומתלה הVPP  המשופר נמצאים לדעתי בטופ מבחינת ספיגה ויציבות ומרגישים כיותר מאותם 100 מ"מ של מהלך אחורי שנותנים המתחרים (וסליחה על הקלישאה).

מן הסתם גם האבזור הכל-כך נכון של סטם קצר וכידון רחב יחסית לז'אנר (750 מ"מ) תרמו מאד לתמרון ולתחושת הביטחון והיציבות, אבל (וזה אבל מסוייג) ככל שהשלדה דירבנה לדחוף יותר בקטעים הטכניים התגלה שהבולם הקדמי, המשובח לצרכי מרתונים, לא מצליח להשתוות לשאר רכיבי האופניים מבחינת קשיחות והתמודדות עם תנאי שטח אגרסיביים ומהירים. אך אני מסייג ואומר שגם במקרה זה הדבר כנראה לא יורגש ע"י רוכבים קלילים וזורמנים.
לשמחתי גם החשש שהזכרתי לגבי מיקומו הנמוך יחסית של הציר המרכזי פג ולמעט קטעי דיווש לאורך משטחי סלע מאד לא אחידים לא נרשמו פגיעות מיותרות בקרקע.

sa29-copy
sa23-copy

טרק קדימה 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
DAA 7.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
Matzman 8.19  1070×200
סגפרדו 1070×200

חלקים בולטים- תפקוד

קוראינו חדי העין בוודאי הבחינו שהבולמים מבית פוקס אינם מדגם הפאקטורי המוזהב והעילאי אבל אני יכול להבטיח שגם דגם הPerformance Elite  המושחם שחולק את אותו הדאמפר, מספק בהחלט. למעשה אני די בטוח שלא אוכל להבדיל בין ביצועי השניים בעיניים עצומות (מה גם שזאת כנראה תהיה רכיבה קצרה מאד).

מערכת 12 ההילוכים של סראם מדגם 1XO תפקדה בצורה מעולה, אך למרות שניתן להרגיש בהבדל מה באיכות ההעברה לעומת הגרסאות העממיות יותר, עיקר יתרונה הוא במשקלה הנמוך יחסית ובלוק היוקרתי כמובן. מן הראוי לציין את השימוש הכל-כך נכון בפלטת 34 שיניים שמתאימה בדיוק לאופי האופניים וחוסכת החלפה במעמד הקניה

ההתעקשות שלנו להוסיף מוט אוכף מתכוונן הוסיפה מאד (מאד!) לתפקוד ולהנאה, אך מיקום הידית בסמוך לידית נעילת הבולמים גרמה לפעמים ברגעים של חוסר חמצן לבלבול ובמקום לנעול לקראת תקיפה בעליה יצא שהורדתי את האוכף.. אוף.
אגב, בדגם ה TR המוקשח התגברו על הבעיה באמצעות מנגנון נעילה לבולמי הפוקס ע"י טוויסט-לוק (תחשבו על גריפ-שיפט בעל שני מצבים) מבית רוק-שוקס (!!) וכך הם חיים בהרמוניה לצד ידית מוט אוכף בתצורת טריגר.

לגביי הנעילה האבסולוטית של הבולמים, זאת כאמור מאד מתגמלת בעלייה בשבילים הדוקים אך היינו מעדיפים להשאיר רק את הנעילה האחורית מהכידון ולהסתפק בשליטה ידנית מסורתית על הקדמי. בפועל, אחרי מעט הסתגלות, תודות לצמיג הקדמי הרחב שנופח בלחץ סביר התרגלתי מהר מאד גם לקטעי רכיבה עם בולם קדמי נעול.

הגלגלים מבית סנטה הם פשוט נפלאים מבחינת תפקוד ולא פחות חשוב, מגיעים (כמו גם השלדה והמיסבים) עם אחריות לכל החיים שהופכת את קנייתם לשדרוג מתבקש לדעתנו. החישוקים, ברוחב פנימי של 25 מ"מ יחד עם צמיגים ברוחב 2.25 סיפקו אחיזה, נוחות והרגשת ביטחון בכל תוואי שטח, מדרכים מדורדרות ועד מסלעות לחות. אפילו צמיג ה"אספן" החנוני למראה הפתיע מאד לטובה כאחורי הן מבחינת אחיזה והן מבחינת עמידות בקטעים מטלטלים וטרשיים (כאמור, נינו הזה מבין באופניים).

sa16-copy
sa18-copy
sa9-copy

סיכום

הבלר הם אופני מרוץ ייעודיים ומהירים שבהחלט מצליחים להיות כיפיים לרכיבה ובפרט לכל מי שמבלה בשלל סינגלי קק"ל המודרניים.
הם יפים, קלילים, יעילים ופשוט דוחפים את הרוכב קדימה גם בקטעי הדיווש וגם בירידות הטכניות. בנוסף, הם מגיעים מבית טוב המספק אחריות ראויה לציון, מאובזרים מצוין ונותנים תמורה איכותית לכסף שלכם.
אז נכון שהחיווט החיצוני לסירוגין אינו סקסי ומיקום הבקבוק השני אינו אופטימלי אך למעט זוטות אלו לדעתנו הבלר חייבים להיות בשורט-ליסט שלכם לקראת ההצטיידות באופני הקרוס-קאנטרי-מרתון הבאים שלכם, צאו לדרך!

sa33-copy
sa27-copy

כתבות נוספות