מוט אוכף משכך במבחן- CaneCreek eeSilk

יבואן: Fun Ride    מחיר: 1,500 שקלים  משקל: 300 גרם

20190402_073653-custom

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

כתב: צחי אוחובסקי

מוטות כסא עם שיכוך נמצאים בשוק כבר די הרבה שנים, ונועדו במקור להוסיף מעט שיכוך אחורי לאופני זנב קשיח. בדרך כלל מדובר במוטות כסא עם מתלה בעל מהלך קצר של כ 20-50מ"מ המבוסס על קפיץ או אלסטומר. המעבר לאופני שיכוך מלא מחד, ולאופני ז"ק עם גלגלי "29 מאידך, די ייתרו את המוצר הזה, ובשנים האחרונות כמעט שלא רואים מוטות כאלה, למעט על אופני עיר היברידיים (כביש-שטח) דקי גלגלים, המגיעים לפעמים עם מוטות משככים ברמה נחותה יחסית. צמיחתו של פלח הגראבל יצרה הזדמנות חדשה לשימוש במוטות מסוג זה, וניתן לראות בשוק מוצרים חדשים הפונים לז'אנר. כזה הוא הCane Creek eeSilk שקיבלנו למבחן.

חברת Cane Creek מצפון קרוליינה בארצות הברית היא מהוותיקות בתחום חלקי האופניים וידועה בעיקר בזכות ההד-סטים הראשונים ללא הברגה, סטמים ומוטות הכיסא שלה. היא גם הייתה זאת שייצרה והפיצה את בולמי הRockshox הראשונים בשנות ה-90. ב 2016 הצטרף לחברה מעצב חלקי האופניים Craig Edwards והביא עימו את ליין מוצרי הee החדשניים אותם עיצב. הeeSilk הוא הגרסה החדשה והעדכנית של מוט הThudbuster של החברה שהוא בעל מהלך ארוך יותר וכבד משמעתית.

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

eesilk_white_bg_web-custom

על הנייר

הeeSilk הוא מוט כסא מאלומיניום בעל שיכוך מינימליסטי של 20 מ"מ מבוסס אלסטומר. המוט מגיע בקוטר של 27.2 מ"מ בלבד, ושוקל 295 גרם בלבד – משקל נאה למוט אלומיניום בכלל ובוודאי למוט בעל שיכוך. ניתן להשתמש בשימסים (לא כלולים באריזה) על מנת להתקינו בשלדה המיועדת למוט של עד 31.8 מ"מ. המוצר מגיע עם 3 אלסטומרים בדרגות קושי שונות, כאשר זה המותקן עליו מהמפעל מיועד למשקל של 68-95 ק"ג, והשניים הנותרים מכסים טווח משקלים מ45 ק"ג עד 118 ק"ג. ניתן לרכוש בנפרד אלסטומרים למשקל נמוך מ 50ק"ג או גבוה מ 113 ק"ג. המתלה כולל לינקג'ים חרוטים מאלומיניום, צירי אלומיניום, וברגי טיטניום.

eesilk_web_wide_white-1-custom

מאפיינים עיקריים

מוט כיסא עם שיכוך

שיכוך של 20 מ"מ מבוסס אלסטומר (מגיע עם אלסטומר ב 3 דרגות קושי)

קוטר: 27.2 מ"מ

אורך: 350 מ"מ

משקל: 295 גרם

מחיר: 1500 שקלים

פרטים נוספים באתר היצרן

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

20190402_073657-custom
20190402_073659_001-custom

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

בשימוש

ההתקנה של הeeSilk פשוטה ונוחה. האוכף מתחבר בעזרת שני ברגים השולטים גם על הכיוון, הקדמי העליון בעל הברגה ידנית או מפתח אלן והבורג האחורי התחתון בעזרת מפתח אלן. הלינקג'ים של המשכך לא מפריע להרכיב על הכסא תיק אוכף או רצועה לפנימית.

מטרתו המקורית של המוט המשכך היא לשפר את השליטה באופניים ברכיבה בשטח משובש והפחתת העייפות ברכיבות ארוכות. השילוב של תנוחת הישיבה על אופני גראבל, הצמיגים הדקים, והשלדה הקשיחה, גורמים לכך שברכיבת בדרכים משובשות הגוף סופג לא מעט זעזועים בישבן ובגב התחתון. בורות או חריצים לא צפויים יכולים לעיתים לגרום למכה חדה וכואבת. ישנם מספר דרכים לשיפור, כשהעיקריות שבהן היא רכיבה על צמגים רחבים ככל הניתן ולחץ אוויר נמוך יחסית, רכיבה "רכה" כך שהברכיים והמרפקים משככים את הזעזועים, וכמובן הרמת הישבן מהאוכף במקטעים משובשים. רוכבים מנוסים עושים זאת כבר באופן אוטומטי, אולם רכיבה כזאת דורשת יותר אנרגיה והיא מעייפת יותר. ברכיבות ארוכות יורגש העומס על השרירים ביתר שאת עקב הפעלתם הממושכת לשיכוך זעזועים. הeeSilk משכך מעט את הזעזועים ומאפשר לפדל בישיבה על האוכף לאורך זמן, כאשר יש צורך להרים את הישבן רק כאשר הדרך נהיית ממש משובשת. כמו כן, הוא מנטרל את המכות החדות שחוטפים לפעמים מבורות וחריצים לא צפויים. מבחינת ביצועים, ניתן לפדל תוך כדי ישיבה לאורך חלק גדול יותר מהמסלול, מה שמייעל את הרכיבה. במהלך המבחן רכבתי עם האלסטומר המקורי המתאים למשקל שלי והשיכוך היה מדוייק – לא הורגשה רכות כלשהי בזמן פידול, אולם התרומה של השיכוך בדרכים משובשות ובעיקר בבורות וחריצים לא צפויים כשהרוכב לא מספיק להרים את הישבן מהאוכף, היתה מורגשת.

20190402_074849-custom

סיכום

הeeSilk הוא מוצר מעניין ומודרני המיועד לאופני גראבל ואופני זנב קשיח שבתוספת משקל זניחה תורם מאוד לנוחות הרכיבה. כמובן שלמבנה השלדה ולחומר ממנו היא עשויה יש משמעות רבה – חוויית הרכיבה על שלדת גראבל איכותית מפלדה עם צמיגים ברוחב 40 מ"מ ומעלה תהיה נוחה יחסית לעומת שלדת קרבון או שלדת אלומיניום, והתרומה של מוט הכסא לנוחות תהיה אולי פחות מהותית, אך עדיין תהיה מורגשת. על שלדות קשיחות יותר, ובעיקר אילו המאפשרות צמיגים דקים יחסית כמו רוב  שלדות הסייקלוקרוס, האפקט יהיה עוד יותר משמעותי. כל הטוב הזה לא מגיע בחינם, ועלות של 1500 שקלים אינה זניחה, בעיקר ביחס לעלות של אופני סייקלוקרוס בשווי של עד 5000 שקלים המהווים את הרוב היום והם אילו שיפיקו מהמוט את מירב התועלת.

אין לי ספק שמי שרוכב רכיבות ארוכות בשטח ירגיש את ההבדל, הן במהירות הכללית של הרכיבה, והן בהפחתת העייפות והעומס על הגוף אחרי הרכיבה. אל תצפו לתחושה של אופני הרים עם שיכוך מלא, אבל ההבדל בהחלט מורגש.  

יותר: משקל, נוחות, התאמה למשקלים שונים  פחות: מחיר

20190402_074859-custom

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

כתבות נוספות