KTM Macina Kapoho 272

אופני הרים חשמליים במבחן

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

יבואן: ד.ל.ב מוטוספורט- KTM  ישראל   מחיר האופניים: 27,500 שקלים

בחן וכתב: שחר מיליס  דוגמן: דן דורון  צילום סטילס/ וידאו: דותן הלוי

"כולם חייבים לרכב על אופניים חשמליים".  עם הצהרה זו בפתיח אפשר לצאת בקול גדול לצעוק!

הרי בימי תקופת אפרה בחירות אלו, פופולרי לומר "די לפלגנות בעם" ומיד לשסות את דעתנו הבלתי מרוסנת כנגד הקבוצה השנייה תוך הבהרה מנומקת מדוע לא רק שהם טועים אלא גם מטעים והורסים כל חלקה טובה של הספורט הזה – אם בכלל ייחשב ספורט אחרי טרנספורמציה מלאה לחשמל – השמנים האלו (מבלי לפגוע בשמנים ט.ל.ח).  "כיף" לראות אותנו רוכבי האופניים מתנהגים בהתאמה לחלקנו היחסי באוכלוסיה. הרי הרשתות החברתיות מלאות במשפטים כמו "אני לא נגד חשמליים – אבל בחיים לא ארכב על כאלו כי אני לא זקן, אני בכושר, אני חיה, אני אוהב עליות, אני אוהב ירידות (מכל הסוגים) אני טבעוני, אני אוכל סטייקים, אני מחובר לטבע, אני אוהב שקט, אני שונא שקט, אני אוהב פרחים וצביים קטנים כאלו –נו במבי כזה…. אני שריר, אני מסה, אני דופק 52 במנוחה אני 7% שומן ולכן לא ארכב על חשמלי לעולם" מצד שני לא חסרות תגובות בסגנון "על מה אתה מדבר, זה הדבר הכי טוב שקרה לי ומי שלא קונה היום – שלא יגיד אחר כך שלא אמרתי לו כי הוא יצטער על כך כל ימי חייו האומללים, ובכלל מי רוצה לרכב עם רוכבים איטיים כאלו בעליות, כאילו יש לכם עודף של זמן, אני שורף מלא קלוריות בפידול, ומתאמץ כמה שאני רק רוצה, רק יותר מהר, יותר יפה, יותר גבוה ויותר חזק, אני לא מטושטש, אני רואה את כל הצבעים בקצה העליה, לא רק צבע שחור– עוד תבואו להתחננן שאסלח לכם אבל אני אזכור את זה שלא רציתם לנסות אופניים חשמליים וארדוף אתכם לנצח" … או משהו בסגנון, טוב הבנתם את הראש.

כבוחן אופניים מקצועי (עאלק) נפלה בחלקי הזכות לבחון ולהתנסות בהמון מוצרים בתחום. לבחון גם אופניים חשמליים, גם אופניים שלא לטעמי וגם ציוד שלא הייתי בוחר בו או רוכש מכספי שלי. מנגד, קורה גם לא מעט שמוצר מסויים יושב לי בול בטעם ובהעדפות. ממרום התנשאותי לאחר כתיבת משפט זה אני רוצה לומר שקיצוניות לשני הצדדים לא מועילה ושאם ניגשים למשהו בראש פתוח, אפילו אם זה משהו שלא הייתי בוחר בו מרצוני – דברים נפלאים קורים.

KTM מוכרת בראש ובראשונה כחברת אופנועים, אופנועי שטח בעיקר, אבל המותג השולט בתחום המוטורי משותף גם לחברה נפרדת המייצרת כלים דו-גלגליים המונעים בכוח האדם (ובשנים האחרונות גם בכוח הסוללה והמנוע של Bosch) מאז 1964, כך שלמעשה למעלה מ50 שנה מיוצרים אופניים המעוטרים בשילוש האותיות הקדוש לעולם המוטורי.
ל  KTM מגוון רחב מאוד של אופניים, החל מכביש דרך אופני עיר, ועד אופני שטח בכל טווח הדיספלינות שבין מרוצי קרוס קאנטרי לבין מרוצי אנדורו, וכמובן מגוון אופנים עם מנוע עזר חשמלי.

הפעם אנו סוקרים את KTM Macina Kapoho 272. בגל חדש של דגמי אופניים חשמליים שנפלו בחלקנו בשנת 2019 ועוד יבוא עלינו לטובה אנו חשים בתנועה העולמית המגיעה לישראל באחור מה. אופניים חשמליים למגוון סגנונות רכיבה וברמות מחיר שונות.

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

Highlights

  • שיכוך מלא 160 מ"מ מלפנים ומאחור
  • מנוע Bosch המספק 250 וואט ומומנט של 75 ניוטון/מטר
  • סוללת ליתיום איון 36 V בעלת הספק 500 וואט/ שעה
  • זוית ראש 66 מעלות
  • אורך צינור עליון 605 מ"מ
  • אורך תומכות השרשרת 498 מ"מ
  • בסיס גלגלים של 1242 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 24 ק"ג
  • נתונים למידה "19

גיאומטריה מלאה ניתן למצוא כאן, ומפרט מלא באתר היבואן

פגישה עיוורת

אני מודה, הפגישה הראשונה שלי עם זוג האופניים הזה הייתה ברגשות מעורבים, בעיקר אחרי שקיבלתי ספוילר קטן מאריק, עורך המגזין שלקח את האופניים לרכיבת טרום מבחן. מצד אחד אתחיל בכך שנאמר שהטעם האוסטרי בעיצוב לא תואם את הישראלי, או לפחות את הטעם האישי שלי. אלה לא האופניים  היפים ביותר שראיתי לאחרונה… אבל כרגיל היופי הוא עניין של טעם ואני משוכנע שיהיו כאלה שלא יסכימו איתי. מצד שני אופניים חשמליים עם מהלך מתלים של 160 מ"מ כבר רומזים לאן עניין האופי ייקח אותנו – והכיוון טוב כמובן! מזל שהייתה לי הכנה מוקדמת…

הקפוהו הצבועים בכחול מט מעושן עם כיתובים בצהוב זרחני, מצויידים בגלגל בקוטר "29 מלפנים לצורך גלגול ומעבר מכשולים טוב יותר, וגלגל "27.5 פלוס מאחור שמספק אחיזה מעולה ושיכוך נוסף. הם בעלי גיאומטריה מודרנית, יחידת הנעה בטופ של הסקאלה ומעצורי ZEE נפלאים בעלי 4 בוכנות. תוסיפו מזלג עם מהלך נדיב ו – SAY NO MORE. לדקדקנים ביננו, בקפוהו ניתן גם לרכיב מתקן בקבוק במשולש הקדמי שיתאים לבקבוק של כ 600 מ"ל. מוט הכסא המתכוונן של KS בעל חווט חיצוני שבימינו נראה קצת תלוש. אז לפי האבזור אנחנו כבר חושבים אולמאונטיין בואך אופני אנדורו חשמליים…  הכיוון מעולה.

dh__0540-custom

יחידת ההינע

מערכת הבקרה והמנוע הינם של בוש, כשהמנוע מספק 250 וואט ומומנט של 75 ניוטון/מטר. הסוללה האינטגרלית בצינור התחתון המצומדת אליו הינה סוללת ליתיום איון 36 וולט בעלת הספק 500 וואט/ שעה כמקובל אצל מרבית היצרנים. צמד מנוע/סוללה זה מאפשר לרכב כ 40 ק"מ בטעינה אחת ברכיבה אגרסיבית חזקה ותלולה וכמובן שיותר במצבים חסכוניים יותר ובתוואי עם פחות עליות. ניתן להטעין את הסוללה בחיבור ישיר לאופניים, כמו כן ניתן לפרק את הסוללה ולהטעינה בנפרד. לשונית הסיליקון המכסה את פתח הטעינה לא מהוקצעת, סגירתה קשה ומסורבלת ולרוב היתה תלויה והתבדרה לה ברוח.

כמו בכל האופניים החשמליים החוקיים, הסיוע החשמלי הינו פדל אסיסט, עם הגבלת מהירות של 25 קמ"ש. למערכת ארבעה מצבים הנשלטים בעזרת מתג הממוקם על הכידון ומאפשר שליטה על המצבי הסיוע ומחשב הדרך. ארבעת המצבים מספקים הבדל מורגש. במצב ECO המערכת החשמלית תסייע בעדינות לרוכב לפדל ובמצב TURBO, עם תחילת הדווש, המנוע משתלב בעוצמה גבוהה ומזניק את האופניים קדימה. החלק המעניין של מערכת הבקרה המעודכנת של בוש הינו מצב eMTB (המצב השלישי) שמספק כח באופן "חכם" לפי מהירות הדווש וזווית האופניים, כך שיספק הרבה כח בטיפוס ויבזבז מעט כח כאשר אין צורך ממשי בסיוע, כל זאת בכדי לנצל את הסוללה באופן מיטבי ולמנוע "מכות כח" מיותרות. מסך השליטה הענק מראה את מצב הסוללה, מהירות הרכיבה ורמת הסיוע. בנוסף על המסך מחשב דרך המעריך את הטווח שנותר וכן סימון בעזרת חץ המורה מעלה / מטה ומסמן לרוכב להעלות או להוריד הילוך במידה והוא לא מפדל בסל"ד המתאים למהירות ולעומס – פיצ'ר נחמד אך כמעט ולא ניתן להבחין בו (רוב הרוכבים מסתכלים על הדרך ולא על המסך בזמן הרכיבה). מחשב הדרך המראה את טווח הנסיעה התגלה כלא מדוייק ברמת המיקרו אך קולע לא רע ברמת המאקרו. הרי העומס וצריכת הסוללה משתנה כתלות במצב הסיוע ובגובה וזוית הטיפוס. בסוף היום, זהו הכלי היעיל ביותר להעריך את ייתרת הסוללה שנשארה כדי להביא אותך בבטחה בחזרה הביתה (בטח יותר מאשר חישוב מספר הקווים בסוללה).

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

dh__0543-custom

המנוע חזק אך מעט רועש יותר מהמנוע של BROSE ולעומת זאת שקט יותר מהמנוע של שימאנו. בהחלט ניתן לשמוע את פעולתו ברכיבה על אופניים לצד הרוכב הממונע, וגם כמובן מעמדת הרוכב. חסרון מסויים (בטח בעולם של קסטומיזציות על כל פיפס) הוא שמערכת הבקרה הסגורה של בוש אינה מתממשקת עם אפליקציה כלשהי. משמע, יש לסמוך על הגדרות היצרן בעניין יחידת הכח ולבצע עדכוני תוכנה בחנויות מורשות. גם לקפוהו מצב "הליכה" בו האופניים מתגלגלים בכוחות עצמם בקצב הליכה, מצב זה התגלה כיעיל מאד באותם טיפוסים סלעיים וצפופים שלא ניתן היה לרכב. זהו מאפיין שפותח במיוחד עבור רוכבי האנדורו והשטח הטרשי הקשה בו מוצא עצמו הרוכב לא פעם דוחף את האופניים בשטח שאינו רכיב.

במבחן ה "טחן את האופן" המסורתי במשמר העמק הצלחתי לסחוט מהאופניים כ 38 ק"מ עם כ 1350 מטר טיפוס עד להתראות סוללה נמוכה והבהובי "הצילו" עד להדממה. חשוב לציין שבמצבי סיוע חסכוניים יותר ורכיבה עם פחות טיפוס, הטווח צפוי לגדול אף יותר.

נדבר רגע על בחירת חלקים. על הקפוהו מורכב מזלג קדמי פוקס 34 – לשם השוואה, באופני AM קלים ובעלי מהלך מתלים דומה או מופחת, לרוב מרכיבים מזלג מעט יותר בשרני. הכידון צר מהמקובל וגם הסטם אררררוך יחסית למקובל בסגנון זה. תנוחת הישיבה על האופניים זקופה ומעט ארכאית. מסך הבקרה ומחשב הדרך הגדול ממוקם מעל הסטם עם פונט קידוש לבנה ענקי שניתן לקריאה גם מקצה הסינגל. כל אלו לא משדרים לנו אנדורו אלא יותר שוט של מגה גלופלקס ביום כיף בשבילי 4X4 של קק"ל. אז מה קורה כאן? נשארנו המומים אך יצאנו לבדוק, הישארו עמנו.

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

על השביל

(הוא לא התחבר למראה אבל מה שקרה אחר כך ישאיר אתכם המומים…)

טוב, זה נחמד נורא "לקטול" מראה של אופניים. אז נכון שהם לא הכי מרשימים שראיתי, ובחירת מכלולי ההיגוי לא תואמת את האופי הארצישראלי אבל תקשיבו טוב – אלו אופניים פאקינג טובים!

בשביל להנות מהאופניים ולהשלים מבחן הוגן התואם לסגנון הרכיבה אליו אני מכווין זוג זה (סינגלים טכניים, ירידות, פאן, אולמאונטיין ואנדורו על המובן הרחב של המילה) החלפנו את הכידון לאחד רחב יותר בעל רייז קטן יותר, ואת הסטם החלפנו לאחד מעט קצר יותר. כחובב סינגלים טכניים בירידה, נכון להיום כבר יש באמתחתינו נקודות ייחוס רבות לאופניי 160מ"מ חשמליים. ולכן למבחן זה יש חשיבות רבה להבנת נקודות החולשה והחוזק של אופניים חשמליים בסגמנט זה – שזה שונה מאופניים רגילים בהרבה מובנים. על אף התהייה הראשונית בבחירת המזלג, הפוקס 34 הרגיש טוב מאד בשיכוך המהמורות הקטנות ותפקד מצויין גם בקפיצות ובניצול מלא של המהלך. דבר שכן הורגש במידה מסויימת הוא הגמישות של הבולם, בעיקר בבלימה ובגינות סלעים, בכל זאת יש כאן הרבה מסה לשנע. אני מודה שהמזלג תפקד מצויין ולא הייתי מחליפו משיקולי עלות תועלת, אך בהחלט הייתי שוקל שדרוג במהלך הקניה, במידה ואפשר, למזלג מעט רובסטי יותר שיעמוד איתן בכוחות המופעלים על מזלג באופניים חשמליים שרוכבים מהר. שאר החלקים על האופניים אמנם אינם חלקי קצה, אך תפקדו מצויין לאורך תקופת המבחן. בלמי ה ZEE היו מצויינים ואפשרו לאופניים להאט ולעצור בבלימות מורכבות בשיפועים חדים תוך מודולציה מלאה והרגשה מדוייקת של נקודת נעילת הגלגל.

dh__0577-custom
dh__0618-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

הקפוהו אינם אופנים חשמליים כבדים ובהחלט נמצאים במסגרת הסביר לקטגוריה. למרות המשקל (בכל זאת 24 ק"ג), האופניים בעלי מרכז כובד נמוך ונשלטים היטב הן בשינויי כוון על הקרקע והן באוויר. הרכיבה הפתיעה מאד לטובה בקלות היחסית הנדרשת לניהוג האופניים ומהיכולת של האופניים לייצר אחיזה בבלימה ובפניות. הקפוהו לא מתנהגים כפי שהם נראים ולקח לנו מספר רכיבות להשתחרר מהתדמית ה"מבוגרת" וליהנות מאופניים זריזים מאד הנענים לרצון הרוכב לקפץ בין קוים נבחרים בקלות. שני הבולמים עבדו בסינרגיה מלאה ביניהם, המתלה והבולם האחורי של פוקס 2DPX ישבו היטב סביב נקודת הסאג וסיפקו מהלך חיובי ושלילי מפתיע ברוב תנאי השטח ובמהירות של עד כ 35 קמ"ש. במהירות גבוהה מכך, נראה שהמשקל הלא משוכך הרב של גלגל 27.5+ מכריע גם בולם זה והאופניים התחילו לאבד אחיזה ולהעביר "מכות" מהקרקע. תחושת הרכיבה בעמידת המוצא מרגישה מאד בבית לעומת תנוחת הישיבה המיושנת, האופניים מאוזנים מאד וצייתניים באופן שאינו הולם את משקלם הכבד. אני אומר את המשפט הבא בזהירות רבה אך גם בנחרצות: הקפוהו התנהגו באופן הכי דומה לאופני AM רגילים – וזו בהחלט מחמאה.

dh__0673-custom
dh__0594-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

לבולם האחורי מתג בעל שלושה מצבים – פתוח, נעילה ופידול אשר נשאר פתוח בתקופת המבחן. פשוט אין בו צורך. בניגוד לאופניים חשמליים אחרים שבחנו, הקפוהו מאד יציבים בנקודת הסאג ולא הורגש נדנוד גם במצב בולם פתוח. יחד עם זאת, בדווש מאומץ לתאוצת ביניים, מורגשת שקיעה של הבולם והשיכוך מרגיש עמוק ומעט רך מדי. עוד קצת על הגבלת מהירות (25 קמ"ש כקבוע בחוק) בירידות, המהירות המתפתחת עולה על 25 קמ"ש, המנוע מפסיק לסייע ומתחיל להפריע בכל פידול. ככל שרמת הסיוע גבוהה יותר (מצב טורבו לדוגמא) כל הפעלה וצימוד של המנוע, בין אם זה בפידול או החלפת כוון פדלים יגרום למנוע להשתלב ולמעשה לבלום את האופניים מעט. במנוע של בוש התנגדות זו מורגשת במיוחד. תאוצות הביניים במהירות של 25 קמ"ש ויותר ללא סיוע מרגישות מסורבלות ובפועל קשה להאיץ את האופניים במישור מעבר למהירות זו ללא סיוע המנוע. קשה אך אפשרי! לעומת זאת בירידות, כאשר המנוע לא משולב, המהירות מטפסת ואינה מושפעת מהגבלת המהירות. לכן, בסינגלים טכניים ותלולים, בהם נדרשת יכולת ריסון מהירות ולא דווש, ניתן לרכב במהירויות ממוצעות של 35-40 קמ"ש בקלות. התנגדות מנוע נמוכה הורגשה גם בדווש ללא מנוע כאופניים רגילים – למקרה שהרוכב נתקע ללא וואט אחד לרפואה בסוללה.

dh__0623-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

סיכום

אז אחרי שטחנו עד דק את נושא הקיום והמקום של האופניים החשמליים, יש לבחון אותם כעובדה קיימת וככלי רכיבה עצמאי. הקפוהו של KTM הם זוג אופניים עם יכולות רכיבה מרשימות מאד. השיכוך רך ועמוק, ומתמודד היטב גם עם מהמורות קטנות וגם עם שטח טכני אלים בצורה מפתיעה. האופניים נשלטים ומרגישים קלילים בסינגלים צפופים, סוויצ'בקים וחריצי חורף. הם משתפי פעולה מלאים עם שינויי כוון, דילוג מעל מכשולים ושמירת קווים. ובכלל הרגישו כאופני "פאן" בניגוד מוחלט למראה חמור הסבר שלהם.

בחירת גלגל קדמי 29 עם צמיג "רגיל" ואחורי 27.5 עם צמיג רחב הסתמנה כקומבינציה טובה שיצרה אחיזה מספקת מאחור והתנהגות והיגוי קלילים מלפנים.

מערכת ההנעה משתלבת ומתנתקת עם דיליי מינימלי (טוב יותר מהמתחרים שבדקנו) ומצב eMTB הוא חידוש מרענן שלדעתי נראה (גם בגרסאות משופרות אף יותר) הרבה בעתיד. מה שמייחד מצב זה ממצבי סיוע רגילים הוא שהסיוע מספיק גדול כשצריך את הכח הזמין ומצד שני, חוסך מהרוכב את פרצי האנרגיה הבלתי מרוסנים שאופייניים לרכיבה חשמלית טיפוסית במצבי סיוע גבוהים. הצג ממוקם במרכז הכידון ובולט מעל הסטם כך שהוא חשוף לפגיעות ולא מאפשר להפוך את האופניים מבלי למחוץ את המסך הגדול מידי. כאשר ה"מוח" של מערכת הבקרה נמצא במסך, נראה שפגיעה ברכיב זה עלולה להיות כואבת.

בחירת הכידון, סטם מזלג לדעתי לא תואמת את העדפותיו של הקהל הישראלי, ובניגוד להחלפת המזלג שלדעתי אינה הכרחית. הקוקפיט חייב עדכון מקומי כדי לנצל את מלא הפוטנציאל של האופניים.

dh__0640-custom
dh__0504-custom

אז איך הם בהשוואה לחשמליים אחרים בעלי מהלך דומה? הפאנטיק אינטגרה שנבחנו כאן זה מכבר, נאמר שהם אופני אנדורו. ככאלה הם חיים טוב יותר בסביבת מהירות גבוהה ובתוואי שטח תלול וטרשי מאשר הקפוהו. אם נשווה אותם למרידה 800E בעלי צמד גלגלי ה27.5+ השמנמנים, שם נקבל חווית רכיבה קצת אחרת, יותר משוככת וצמודה לקרקע ופחות מתמרנת וקופצנית לעומת הקפוהו. ולכן הקפוהו של KTM, מסתמנים כאופניים מאד ורסטיליים, כאלו שיתאימו מצד אחד לרוכב היותר מטייל ומצד שני גם לרוכב מחפש הריגושים. באופן אישי, מאוד שמחתי לגלות אופניים טובים ומרגשים שהפתיעו אותי במיוחד אחרי רושם ראשוני צונן ולא מוצדק.

dh__0510-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200

כתבות נוספות