אופני גראבל במבחן 

 Wilier Triestina Jena

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

יבואן: רוכבים באהבה  מחיר לאופניים במבחן: 16,000 שקלים

בחן, כתב ודיגמן: צחי אוחובסקי   צילום: אריק פלדמן

ווילייר-טריאסטינה (Wilier-Triestina) היא אחת מחברות האופניים הוותיקות בעולם שנוסדה ב-1906, לקחה ניצחונות רבים בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה, עברה שינויי בעלות בסוף שנות השישים וחרטה על דגלה שילוב של חדשנות טכנולוגית לצד מסורת. ווילייר מספקת זה שנים אופניים למספר קבוצות כביש מקצועניות, כולל בעבר לרוכבים מובילים כמו פנטני, קונגו ובלאן, ובעונה הנוכחית רוכבים על אופניה חברי קבוצת Direct Enegrie הצרפתית. למרות ששורשי החברה באופני כביש, היא מייצרת גם אופני הרים – צמד רוכבי הרים על אופני ווילייר הגיע שביעי בקייפ אפיק השנה ואף ניצח את אחד השלבים – ומספר דגמי גראבל, ביניהם הJena. הJena הינו דגם גראבל מקרבון המצטרף למגוון דגמי החברה הכוללים שלדות אלומיניום, פלדה, ואפילו דגם אופני גראבל חשמליים. אופני ווילייר מיובאים לארץ ע"י רוכבים באהבה.

dsc01497-custom
dsc01504-custom

HIGHLIGHTS

  • שלדת קרבון 60TON
  • מערכת הנעה Sram Rival 1×11
  • בלמי דיסק Sram Rival Direct Mount
  • כידון Ritchey Ergomax
  • מזלג קרבון אינטגרלי
  • סט גלגלים 700c Mavic Allroad עם צמיגי Mavic Yiksion Allraod Elite 40mm
  • משקל רטוב באבזור מקורי (מידה M), כולל טיובלס ללא פדלים – 8.7 ק"ג

מפרטים מלאים וגיאומטריה באתר היצרן

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

dsc01500-custom
dsc01509-custom
dsc01507-custom
dsc01506-custom

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

שלדה וגיאומטריה

הJena הינו דגם הקצה של החברה בקטגוריית הגראבל, כאשר הם מיועדים לקהל מגוון, החל הרוכבים תחרותיים המחפשים אופני גראבל קלים ומהירים, וכלה ברוכבי הרפתקאה המחפשים אופניים ורסטיליים המסוגלים לשאת את המטען הדרוש להרפתקאה של מספר ימים בתצורת Bikepacking. שלדת הקרבון 60TON מונוקוק של ווילייר נבנתה תוך נסיון ליצור איזון בין קשיחות, נוחות ותגובתיות. השלדה כוללת שימוש בסיבי קרבון שונים באזורים שונים – קרבון קשיח יותר באזורים הדורשים קשיחות וחוזק, וקרבון עם תכונות אלסטיות יותר על מנת להבטיח נוחות מירבית. התוצאה היא שילדה השוקלת פחות מק"ג אחד (לא כולל מזלג) – משקל נמוך לשלדת גראבל. האופניים מבוססים על גיאומטריה הדומה לאופני הכביש של החברה, ה Centro1NDR, תוך עידון הזוויות למה שהיצרן מכנה גאומטריית racing-comfort (נוחות-מירוץ). השינוי כולל עידון זווית הראש ל 70-72 מעלות בהתאם למידה (71 בדגם המבחן) על מנת לשפר את היציבות ברכיבת שטח. המשולש האחורי מקרבון עוצב כך שיספוג זעזועים אנכיים מבלי לפגוע בקשיחות הפידול, והוא אכן מציג עיצוב ייחודי. הצינור התחתון של השלדה עבה ובעל נוכחות, והוא בעל פרופיל אווירודינמי הנפוץ יותר באופני כביש מאשר באופני גראבל. צינור הראש הוא בעל עובי משתנה עם פרופיל מצולע וזוית משתנה ברבע הראשון שלו היוצרת צינור ראש משופע יחסית. שני הצינורות הראשיים נותנים לשלדה צורה ייחודית ו"קרבית". על מנת להתאים לייעוד ה"הרפתקני" של האופניים השלדה כוללת מקום לשני בקבוקים בשלדה, שני בקבוקים על המזלג הקדמי, ואפשרות להתקנת מגיני בוץ.

dsc01505-custom
dsc01503-custom
dsc01502-custom

טרק קדימה 540×150

נשיאה טובה 11.18 520×150
Matzman 5.19 520X150
רסייקלס 5.19 520X150
Matzman 3.19 520X150 בוננזה
בוננזה 520X150
בוננזה 520X150
אפיק 1 520X150

חלקים בולטים

דגם המבחן הגיע עם מערכת הנעה Rival 1×11 מבית SRAM עם קראנק בעל 38 שיניים וקסטה 10-42 שיניים. קיימת אפשרות להתקין על השלדה גם קראנק כפול בעל שני גלגלי שיניים, והדגם מגיע עם אפשרות למערכות שימנו 105 וUltegra עם אפשרות להעברת כבלים בתוך השלדה. כידון גראבל של Ritchey Ergomax, עם סטם ומוט כסא גם הם של Ritchey, ואוכף של Selle San Marco, משלימים את האבזור.

כפי שמקובל בדגמי הגראבל המודרניים, הJena מיועד לגלגלי 700c עד לרוחב של 44מ"מ או 650b עד לרוחב "1.95, כאשר דגם המבחן הגיע עם גלגלי 700c של Mavic עם צמיגים גם הם של Mavic המותאמים במיוחד לפרופיל של החישוקים. הגלגלים הם עם ציר 12×100 מלפנים ו12×142 מאחור. הבלמים ההידראוליים של Sram מצויידים בדיסקים בקוטר 160מ"מ.

ה Jena מגיעים בשתי צביעות שונות, כאשר דגם המבחן שקיבלנו הוא בצבע אפור מתכתי עם פסים כחולים וכיתובים בצבע צהוב. צביעה מיוחדת ובולטת לעין, גם אם לא לגמרי לטעמי. בשורה התחתונה, כמו גם בדגמי הכביש של ווילייר, האופניים מרשימים מאד ומושכים תשומת לב.

dsc01429-custom
dsc01426-custom
dsc01433-custom

על השביל

כבר מהרכיבה הראשונה ניתן להרגיש את האופי האיטלקי הרייסרי של האופניים עם שילדה קלילה ויעילת דיווש. בפידול התחושה היא כמו באופני כביש יעילים ומהירים, ובפידול מואץ בעמידה הקשיחות בהחלט מורגשת. הקלילות של האופניים מאפשרת הרמה של האופניים לאוויר בקלות יחסית, מה שתורם למשחקיות גבוהה, שנפגמת מעט בגלל תנוחת הרכיבה הארוכה יחסית עבורי במידה זו. ייתכן שסטם מעט קצר יותר היה מסדר את העיניינים. האופניים מרגישים יציבים מאד, ולעיתים אפילו נותנים תחושה של ניהוג מעט איטי או קשיח, בזכות זווית הראש המתונה יחסית.

מה שמוסיף לתחושת היציבות הוא כידון הRitchey Ergomax – זהו כידון מעניין עם עלייה של 10מ"מ מהסטם לקטע השטוח כך שתנוחת הרכיבה על החלק העליון של הכידון זקופה יחסית. הדרופים מוטים הצידה ב 12 מעלות (flare) והחוצה 4 מעלות (sweep), מה שפותח את הידיים מעט החוצה ומגביר גם כן את היציבות.

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

dsc01435-custom
dsc01460-custom

מערכת ההינע עובדת בצורה טובה – למרות קפיצות גדולות בין ההילוכים יחסית למערכות 2x, מערכת הSram מספקת טווח יחסי העברה מספק, הנוחות של פלטה אחת מלפנים ממכרת. העברת ההילוכים במערכת ה Sram Rival דורשת מעט תרגול ובעיניי היא פחות נוחה ממערכות שימנו, אבל לאחר מעט תרגול היא עובדת בצורה טובה. הבלמים ההידראוליים של Sram מספקים יכולת בלימה טובה ומדוייקת.

בדרכים משובשות הקשיחות של השלדה גוברת על הנוחות שמפרסם היצרן. השלדה אמנם מרגישה טוב לעומת שלדת כביש, אך עדיין מרגישה קשיחה לעומת שלדת הגראבל פלדה הפרטית שלי. בנסיון לשפר את המצב הורדתי לחץ אוויר בגלגלים, בציפייה שהשילוב של צמיג וחישוק יעודי יאפשרו לרכב על לחץ אוויר נמוך יחסית. הנוחות אכן השתפרה, אבל בלחץ אוויר נמוך הצמיגים נפחסו מידי, כך שהייתי צריך לחזור ללחץ אוויר של 35PSI ומעלה (למשקל 70ק"ג). אגב הצמיגים, הMavic Allroad היו מהירים על כביש ומשטחים מהודקים, אבל הפרופיל העדין יחסית שלהם פחות מתאים לקרקע רכה ושבילים עם אחיזה בעייתית.

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

dsc01473-custom
dsc01480-custom

סיכום

ה Jena אכן מהווים שילוב מוצלח של ביצועים ונוחות, כאשר לטעמי הדגש הוא יותר על הביצועים. אילו אופני גראבל סקסיים ומודרניים, המאפשרים מגוון רחב של שימושים, ומהווים אופציה נהדרת למי שמעוניין בזוג אופניים אחד לכביש ולשטח. לשימוש הרפתקני יותר, כמו רכיבות ארוכות בשטח משובש, בייקפקינג, וכד', הייתי בודק את אופציית גלגלי ה650b שישפרו לדעתי את נוחות הרכיבה. אמנם אילו לא אופניים זולים, אבל במחיר פתיחה של כ 13,200 שקלים לדגם עם מערכת שימנו 105, אילו אופניים מענייינים למי שמחפש מכונת גראבל מודרנית, מהירה,ורסטילית ומיוחדת.

dsc01487-custom
dsc01482-custom

טרק קדימה 540×150

נשיאה טובה 11.18 520×150
Matzman 5.19 520X150
רסייקלס 5.19 520X150
Matzman 3.19 520X150 בוננזה
בוננזה 520X150
בוננזה 520X150
אפיק 1 520X150

כתבות נוספות