Merida eONE-SIXTY 800 2019

המתכון לסוס חשמלי מנצח

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

יבואן: רוזן ומינץ  מחיר: 21,118 שקלים לחבר מועדון

בחן, וכתב: אריק אבגי  דוגמן: רוני מזרחי  צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

עוד ועוד יצרנים מצטרפים למגמת החישמול בענף האופנים. אחד היצרנים שנדמה שהיה שם תמיד הוא מרידה. גרף המכירות והביקורות בעולם הראו שלמרידה יש סוס מנצח, המרידה eONE-SIXTY 800 הוא אחד מרבי המכר בארץ ובעולם ולא בכדי, מרידה התאפיינו תמיד כיצרן שנותן תמורה מצוינת לכסף בדמות אבזור ברמה גבוהה ביחס לכל שקל שמשלמים עליהם.

אבל לא רק זאת, דגם ה eONE-SIXTY 800 חולק את אותה שלדה עם ה eONE-SIXTY 900 אחיו הבכיר שקוצר שבחים בעולם ונתפס כאחד ממובילי הקטגורית האופניים החשמליים ארוכי המהלך.

dh__8310-custom

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

Highlights

  • שלדת אלומיניום שיכוך מלא בעלת תקן בוסט 148 מ"מ עם מהלך מתלה של 160 מ"מ.
  • גלגלי "27.5 בתקן פלוס
  • מזלג: Rock Shox Yari RC מהלך של 160 מ"מ.
  • בולם אחורי: Rock Shox Super Deluxe
  • מערכת הילוכים: Shimano SLX 11
  • צמיגים: Maxxis DHR II 27.5 x 2.8
  • מערכת חשמלית: Shimano Steps E8000 המייצרת כוח 70Nm.
  • סוללה: Shimano E8010 500Wh
  • מעצורים: Shimano SLX
  • משקל: 22.5 ק"ג למידה מדיום כולל פדלים וחומר בצמיגים

מפרט מלא וגיאומטריה באתר היבואן

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

שלדה וחלקים בולטים

מרידה שפכו לקדירת ה eONE-SIXTY 800 תמהיל חלקים שאמנם אינו עומד בקצה הסקלה אך נותן חבילה נכונה, מאוזנת ואיכותית.

ה eONE-SIXTY 800 מבוססים על השלדה המוכחת של מרידה עם 160 מ"מ של מהלך מתלה וציר אחורי בתקן בוסט 148 מ"מ. המנוע מוטמע בשלדה בצורה אלגנטית אך הסוללה לעומת זאת יושבת באופן חיצוני על השלדה וניתנת לניתוק. יש הטוענים לקשיחות משופרת של השלדה במבנה זה וכן לקירור משופר של הסוללה, לא הייתי חותם על זה, אך לא אופתע אם מרידה יישרו קו עם שאר הייצרנים המובילים ויציגו בדור הבא שלדה עם סוללה אינטגרלית.

לאופניים גלגלים בקוטר "27.5 בתקן פלוס הפופלרים מאוד בגזרה החשמלית בשל עמידותם. החישוקים ברוחב פנימי של 38 מ"מ לטובת "פתיחה" טובה יותר של הצמיג ועמידות לתקרים וצמיגי מקסיס מיניון בקוטר 2.8 אינץ מלפנים ומאחור תורמים בתורם ליכולת השיכוך של האופניים.

מערכת ההינע בעלת 11 הילוכים מבית שימנו ברמת  SLX, כך גם המעצורים שמסתעים ברוטורים גדולים בקוטר 203 מ"מ. האופניים עוצרים את המשקל על 22.5 ק"ג, נתון מרשים מאוד בגזרה החשמלית. מוט אוכף מתכוונן מבית מרידה באורך של 125 מ"מ שתפקד מצוין במבחן את המפרט הנאה כאמור.

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

מערכת חשמלית

ה eONE-SIXTY 800 מגיעים עם מערכת חשמלית STEPS e8000  מבית שימנו. זאת המערכת החשמלית האיכותית ביותר של היצרן היפני. למערכת הספק מקסימלי של 70 ניוטון מטר, והיא עומדת בתקינה האירופאית, משמע המנוע מפסיק לסייע במהירות של מעל  25 קמ"ש. שימנו טוענים למנוע שאינו מתנגד לדיווש אחרי שעוברים את מגבלת המהירות והמנוע עצמו מהקלים בקטגוריה ושוקל 2.8 ק"ג בלבד. אהבנו גם את המבנה הצר של המנוע ובהחלט ניתן לזהות  את המגמה של מנועים ההולכים ומתמזערים.

המערכת עצמה כוללת שיפטר ארגונומי ונוח לתפעול בעל שלושה מצבי כח: ECO מצב הסיוע הקל ביותר,TRAIL  מצב הביניים שכשמו כן הוא מוכוון לשימוש "על השביל", והאחרון BOOST שהוא החזק ביותר. בנוסף לשלושת מצבי הרכיבה יש גם מצב הליכה (להליכה לצד האופניים כשיש מכשול שלא ניתן לצלוח ברכיבה).

צג שליטה ברור ונוח לקריאה (אך לא גדול מידי) על הכידון מציג נתונים לגבי מצב הסוללה ומצב הסיוע וכן נתונים נוספים. נציין גם שהצג והמערכת "יודעים" להתממשק עם מערכת di2 למי שיחפוץ בכך. המערכת מגיעה עם סוללה בקיבולת 504 וואט, עם טווח של 100 ק"מ ו 1000 מחזורי טעינה לטענת היצרן.

אהבנו במיוחד את האפשרות הקלה להסיר את הסוללה ששוקלת 2.5 ק"ג ואז להניף את האופניים למנשא הגג בקלות (יחסית), לא מובן מאליו כלל כאשר עוסקים באופניים חשמליים!

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

על השביל

מרידה גאים בגאומטריה של ה eONE-SIXTY 800 ולא בכדי, חשוב להבין שמערכת חשמלית מעמיסה על מהנדסי התכנון אילוצים נוספים לעומת אופניים "רגילים" בעיקר כאשר משתמשים במערכת גנרית כדוגמת שימנו. ואכן מרידה הצליחו להגיע לזוויות אופטימליות של אופני שבילים, ובמבחן העכוז מרגישים עליהם בבית מיד מהרגע שמתיישבים עליהם. הישיבה זקופה ונוחה והרוכב ממוקם במרכז האופניים.

ברכיבה הראשונה נתקלתי בפגיעות של זרועות הקראנק בסלעים, מצאנו שכיוון בסאג לשקיעה של 20 אחוז במזלג ו 30 אחוז מאחור משיגים תוצאה אופטימלית. עם כידון ברוחב 780 מ"מ וסטם באורך 35 מ"מ לא הרגשנו צורך לשנות דבר.

עם הנגיעה הראשונה בדוושות המנוע נכנס לפעולה בצורה "טבעית" לא הרגשנו שהיות או פרצי כח בולטים. רוב הזמן רכבנו על מצב טרייל שהוא מצב הכח האמצעי כאמור, במצב זה המנוע יעיל מאוד ויחסית חסכוני באנרגיה ומאפשר רכיבה בטווח של כ 40 ק"מ במתווה ותכסית AM ישראלית טיפוסית. הופתענו לטובה מעצמת המנוע למרות ששימנו מצהירים על הספק מקסימלי של 70 ניוטון מטר לא הרגשנו בחוסר כח ביחס למנועים מיצרנים אחרים שהתנסנו בהם ומתהדרים בנתון גבוה יותר.

במצב Eco ו Boost השתמשנו לעיתים רחוקות יותר במהלך המבחן, מצב ה Boost חזק מאוד והוא אידאלי לצליחת עלייה תלולה או מכשול בולט, אך הרכיבה עליו מחסלת את הסוללה בקצב מהיר ובכלל מצאנו את הבוסט מסרס מעט מחוויית הרכיבה. אמנם כיף לטוס איתו אך מצב הTRAIL  מספק תחושה יותר "נכונה"  של הרוכב ופחות מעורבות של המנוע. הECO  מאפשר טווחי נסיעה ארוכים משמעותית של כ 80 ק"מ והיינו ממליצים להשתמש בו בקטעי קישור בלבד או בטיולים ארוכים.

dh__8518-custom
dh__8469-custom

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

המרידה התגלו כאופניים מאוזנים להפליא, רכבנו איתם במהלך ינואר הגשום והבוצי ובניסיונינו להגיע למקומות יבשים יחסית הגענו לאזור הפתוח הנמצא בין תל חדיד לשוהם, בואכה מתקן אדם. אזור שמתאפיין בשיפועים חדים ומשטחי סלע מזמיני החלקות. בתנאים הקשים האלה האופניים טפסו מצויין, בעיקר בזכות העברת כח לינארית של המנוע ללא פרצי כח. הצלחנו לייצר עקיבה החלטית ורצופה של הצמיגים הרחבים על משטחי הסלע ללא החלקות מיותרות- משימה לא פשוטה בתנאים הללו. מצאנו שלחץ אויר של 18 מאחור היווה איזון טוב בין אחיזה לשמירה על הצמיג מפני סנייק-בייט. אפרופו צמיגים, המיניון הקדמי היה מצויין אך אחיו מאחור התקשה לעמוד בעומסים ובמשקל וקיבל לא מעט תקרים- כך שהיינו ממליצים להחליפו למשהו עמיד יותר.

בירידה היארי של רוקשוקס עם 160 מ"מ מלפנים, עשה עבודה מצוינת. האופניים אמנם אינם שומרים קו כאופני אינדורו ארוכים, אך עדיין הפגינו יציבות מצוינת. הטענה היחידה בעניין זה היא למעצורי ה SLX שהתקשו לעצור את המסה. אין ספק ששדרוג למעצורים מרובעי בוכנות יתרום משמעותית לביטחון וזו כנראה ההערה הבולטת ביותר ליצרן בבחירת החלקים המעולה שלו.

ברכיבה בסינגלים צפופים האופניים זורחים. עם זוויות מעודכנת ותומכות שרשרת קצרות, האופניים מרגישים זריזים ונשלטים, נכנסים בקלות לפנייה ומאפשרים בחירת קווים אגרסיביים יותר- תענוג אמיתי!!

dh__8638-custom
dh__8453-custom

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

סיכום

כשרכבנו על ה eONE-SIXTY 800 של מרידה לא יכולנו שלא להבין מדוע הם מככבים ברשימת רבי המכר  של הז'אנר. נכון, הם אכן נותנים תמורה מצוינת לכסף עם בחירת חלקים מעולה (למעט מעצורים), אלא שלא מדובר כאן רק על העניין הכלכלי. ה eONE-SIXTY 800 הם אופניים מאוזנים עם זווית מצוינות שהתגלו כאופניים מהנים לרכיבה, משרי ביטחון וככאלה שגם הרוכב המתחיל וגם עמיתו המתקדם יפיקו מהם הנאה רבה.

dh__8478-custom
dh__8461-custom

בוננזה 19 1070×200
ריסייקלס 5.19 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
אפיק 1 1070×200
שימנו 5.19 1070×200
Matzman 3.19  1070×200 בוננזה
בוננזה 19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
נשיאה טובה 11.18 1070×200

dh__8555-custom
dh__8440-custom

כתבות נוספות