לקראת מגדל אפיק ישראל 2019

יצאנו לראות את השטח בעיניים

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

טייל, כתב וצילם: צחי אוחובסקי

בעוד כארבעה חודשים בלבד תצא לדרך המהדורה השביעית של מרתון אופני ההרים אפיק ישראל, או בשמו המלא – "מגדל אפיק ישראל 2019 – מהדורת אבירי הגליל". לאחר שבשלוש בשנים הראשונות טחן המירוץ עד עפר את איזור רמות מנשה והכרמל, המשיך לשנתיים באצבע הגליל והגולן, ובשנה שעברה עלה באופן מפתיע להרי ירושלים, השנה שוב משנה המירוץ מיקום ולוקח את המתחרים לאיזור מוכר ומתוייר פחות – הגליל המערבי ומישור החוף הצפוני. כמידי שנה, לקחנו את גל צחור, יזם ומארגן האירוע האמון גם על תכנון המסלולים, לסיור מקדים באיזור, על מנת לנסות ולדלות ממנו פרטים נוספים על המסלול. כידוע, המסלולים עצמם הם אחד הסודות השמורים ביותר בנוגע לאירוע ולא מפורסמים עד לרגע הזינוק, אבל בעזרת שימוש בטכניקות חקירה ואיסוף מודיעין מתקדמות, הצלחנו לדלות לא מעט פרטים חדשים על מסלולי 2019.

20190517_133724-copy

מחוף להר

הגליל המערבי ומישור החוף הצפוני הינו חבל ארץ יפה ומגוון המשתרע מאיזור הקריות בדרום, עד גבול לבנון בצפון, ומהים התיכון במערב, ועד הרי הגליל הגבוהים ממזרח. זהו איזור גדוש באתרי טבע, מורשת והיסטוריה, ומגוון רחב של תאי שטח, החל מרצועת חוף מהיפות בארץ, דרך נחלי איתן ומעיינות שופעים, והרים מיוערים ותלולים, אך שזורים בו גם איזורי תעשייה פחות מלבבים. על אף שהאיזור מיושב יחסית, יש בו הרבה שטחים פתוחים, חקלאות, יערות קק"ל ושמורות טבע. בשנים האחרונות זכה האיזור לפיתוח גם בתחום הרכיבה עם בנייתם של מסלולי רכיבה חדשים, החל מגוש שגב, דרך סינגל כברי, ועד סינגלי מצובה וחניתה בצפון. רוכבים רבים נחשפו לאיזור בזכות מסלולים אילו, אבל זהו עדיין איזור פחות מוכר ומתוייר לרוב הרוכבים.

כפר התחרות ימוקם השנה במתחם המועצה האזורית מטה אשר, ליד קיבוץ לוחמי הגטאות צפונית לעכו. המיקום המרכזי יחסית לחבל הארץ הזה מאפשר לכסות בשלושה ימים שטחים נרחבים, כשכל יום יבקרו הרוכבים איזור אחר ומיוחד. המירוץ כולל השנה פרולוג קצר ושלושה שלבים מלאים, כך שהמשתתפים עומדים לכסות לא מעט שטח.

20190517_133827-copy
20190517_130105-copy

פרולוג

לפי דרישת UCI יכלול השנה אפיק ישראל 4 ימי תחרות, כשהראשון הוא שלב הפרולוג הקצר. מדובר על מסלול באורך 22 ק"מ בלבד, אך את הפרולוג הזה סביר שהמתחרים לא ישכחו לעולם. לאחר זינוק מכפר התחרות לכיוון דרום ירכבו המשתתפים לאורך אמת המים העתיקה של עכו, דרך שטחים חקלאיים מישוריים, ועד לאיזור נחל נעמן בדרום, שם יפנו הדבוקה מערבה לכיוון הים. המסלול יעבור לאורך הטיילת הדרומית של עכו, ואם הרוכבים יצליחו להרים רגע את הראש מהגלגל הקדמי יתגלה בפניהם המראה הציורי של נמל עכו על רקע העיר העתיקה על חומותיה ומסגדיה. מבלי שהרוכבים יבינו מאיפה זה בא להם, יעבור המסלול דרך שער אבן עתיק. עוד טיפוס קצר וכואב על מדרכת אבן תלולה, והרוכבים ימצאו את עצמם על ראש החומה העתיקה, רוכבים בין תותחי ברזל גדולים שהגנו על העיר לפני יותר מ 200 שנה. חסרה פה רק דאינריס מלכת הדרקונים להשלמת התפאורה לפרק ממשחקי הכס. להשלמת החגיגה מתוכננת באיזור מוזיקה ואטקציות לצופים, כך שהרוכבים יזכו כאן לזריקת עידוד.

לאחר סיבוב קצר על החומות ירדו הרוכבים חזרה לחפיר ויזרמו איתו לכיון הטיילת הצפונית של עכו, איתה ימשיכו לאורך חופי הטורקיז צפונה לכיוון שבי ציון, ומשם בדרכים חקלאיות חזרה לכפר התחרות. כאמור, סה"כ כ 22 ק"מ, שטוחים יחסית, אבל עמוסי חוויות ואדרנלין בצורה לא פרופורציונלית לזמן הרכיבה, בסופם כולם יבינו מאיפה בדיוק התווסף "אבירי הגליל" לשם התחרות השנה.

prologue-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

20190517_1153130-copy
20190517_115642-copy
20190517_115523-2-copy
20190517_115529-copy

סטייג' 1

הסטייג' המלא הראשון של התחרות, יום חמישי, הוא כבר סיפור אחר לחלוטין. סטייג' זה מוגדר ע"י המארגנים כ Queen stage, שלב המלכה, כלומר השלב הקשה והמפרך של התחרות. אכן, לפי הנתונים היבשים הוא הארוך ביותר ועם הטיפוס הרב ביותר (96 ק"מ על 1650 מ'), אבל הנתונים היבשים לא מספרים את כל הסיפור.

המסלול יתחיל ברכיבה מישורית בין מטעי בננות ושטחים חקלאיים לכיוון נחל געתון, שתתחלף במקטע של גבעות מתגלגלות על שבילים מכוסי אבנים, שיביאו לידי ביטוי יתרונו של השיכוך המלא. המסלול ממשיך צפונה עד שלאחר קצת למעלה מ 20 ק"מ יכנסו הרוכבים לתוך אחד מהסינגלים המוכרים באיזור, באחד המקטעים היותר קשוחים שלו. משם יחל המסלול למשוך מזרחה במגמת טיפוס, דרך חורש ים תיכוני יפהפה, על מסלול שישלב דרכי כורכר באיכות משתנה ומעט אספלט, עד לנקודה הגבוהה במסלול בגובה של כמעט 600 מטרים מעל פני הים. המסלול ימשיך לרדת ולטפס תוך שהוא נושק לאחת משמורות הטבע היפות בגליל, דרך מטעים וחורשות, תוך שהוא מעביר את הרוכבים סמוך לאחד היישובים הגדולים באיזור. זהו מסלול מאד לא שגרתי עם נופים יוצאי דופן , שרידים היסטוריים מפוארים, ונוף עוצר נשימה.

בערך כ 65 ק"מ מהזינוק ישנה המסלול מגמה, ויתחיל למשוך חזרה לגובה פני הים. לאחר ירידת כביש אירופאית-משהו, ירכבו הרוכבים דרך אחד השבילים היפים באיזור. הרכיבה המהירה במגמת ירידה בנופים יוצאי הדופן האילו יזרימו כמויות אדרנלין לדם, אך זכרו – בסוף צריך להגיע חזרה לכפר התחרות, דרך שטחים חקלאיים בדומה לאילו בהם התחלתם את היום. אין ספק שזה ייזכר כאחד השלבים היפים והמיוחדים בהיסטוריה של אפיק ישראל.

stage_1-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

20190517_132800-2-copy
20190517_133003-copy
20190517_133005-copy

טרק קדימה 540×150

Matzman 5.19 520X150
DAA 5.19 520X150

סטייג' 2

אם הסטייג' הראשון היה חגיגת נוף, הסטייג' השני הוא חגיגת רכיבה – סטייג' אפיק אמיתי. הסטייג' יחל ברכיבה לכיוון דרום לאורך אמת המים, יחצה שטחים חקלאיים וימשיך ברכיבה לא קצרה בשיפוע מדומה במגמת עלייה, לאורך אחד מהנחלים הגדולים באיזור. מצפה לרוכבים עבודה מאומצת בדבוקות. לאחר כ 25ק"מ ימצאו את עצמם הרוכבים בינות מטעי זיתים, למרגלות רכס הרים גדול ומוכר יחסית לרוכבי ההרים הישראלים. גם כאן הצליח גל לתפור מסלול לא סטנדרטי, הכולל טיפוס מאתגר בדרכי יער לבנות, ירידה בסינגלים זורמים, עוד טיפוס, ועוד סינגלים, בשילוב של חורש יפיפה כמו גם מטעים חקלאיים מרשימים. חלק מעצי הזית כאן נושאים עימם היסטוריה של מאות אם לא אלפי שנים, אולם גם עבורם זה יהיה מירוץ האפיק הראשון שעובר באיזור. המסלול לוקח את הרוכבים פעמיים לשיא גובה של כ300 מטרים מעל פני הים, אל תתפלאו אם פה ושם איזה עלייה תלולה תאלץ אתכם לעבור לדחיפה.

לאחר כ 65 ק"מ, כששתי העליות והירידות העיקריות כבר מאחורי הרוכבים, ימשכו הרוכבים חזרה לסיום, לא לפני שירכבו עוד מקטע סינגל יפה בעלייה ובירידה, עד לסיום ברכיבה של כ 10 ק"מ מישוריים יחסית עד לכפר התחרות.  סה"כ 92.5 ק"מ על כ1410 מטר טיפוס. יום ארוך, קשה, מיוחד ומהנה, עם מסלול ייחודי ויחסית לא מוכר.

stage_2-copy
המסלול הקלאסי מתחיל ב- Passau ומסתיים בוינה

טרק קדימה 540×150

Matzman 5.19 520X150
DAA 5.19 520X150

20190517_133654-copy
20190517_133724-copy

סטייג' 3

היום הרביעי והאחרון של מגדל אפיק ישראל 2019 מרוויח ביושר את הקלישאה באנגלית: Last, but not least. כמו במהדורות קודמות, גם כאן הסטייג' האחרון, המעט קצר יותר מקודמיו, מצליח לשלב הפתעות וסינגלים שיגרמו למסיימים להגיע לקו הגמר עם חיוך גדול על השפתיים.

התחלה מישורית, מהירה, ובלתי נמנעת, תביא את הרוכבים לרצועת חוף מהיפות בארץ, בואכה גבול הצפון. מבט שמאלה יגלה בפני הרוכבים את החוף המסולע ומי הטורקיז, עד לטיפוס חד לתצפית יוצאת דופן לעבר החוף מהגשר התלוי של ראש הנקרה. לגמרי מצדיק עצירה לתמונה למי שלא נלחם על פודיום. משם ימשוך המסלול מזרחה, בדרך נוף ייחודית ולא מוכרת לרוב רוכבים. מבט ימינה יחשוף בפני הרוכבים את קו החוף הארוך והיפה, אולם די מהר ימצאו את עצמם הרוכבים בתוך יער סבוך, בתוך אחד מהסינגלים המשובחים של האיזור. מי שמכיר את הסינגל מודע לגאונות בה הוא נבנה, אבל גם יודע שמדובר בסינגל פיזי עם עליות תכופות וירידות מהירות הדורשות ריכוז. ביום התחרות הרביעי יידרש מהרוכבים עודף תשומת לב.

משם ימשיך המסלול דרומה תוך שהוא תופר עוד מקטעים מסינגלי האיזור, עד שיחל למשוך חזרה מערבה, ויוביל את הרוכבים דרך שטחים חקלאיים מישוריים חזרה אל כפר התחרות. סה"כ סטייג' לא פראייר בכלל, עם כ 72 ק"מ ו870 מטרים טיפוס, ולא מעט סינגלים.

stage_3-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

20190517_130713-copy
20190517_130902-2-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

עושה חשק

למרות הצנזורה הקשוחה שעברה כתבה זאת, מי שקרא עד כאן כבר מבין שהמסלולים השנה מלהיבים אותנו. מדובר באיזור פחות מוכר ומתוייר, המשלב באמת מגוון רחב של תאי שטח ונוף. מספיק להציץ בתמונות שצילמנו במהלך סיור ההיכרות באיזור, המספקות עודכמה רמזים קלים, על מנת להבין את הפוטנציאל. למשתתפים השנה צפויה חוויה רצינית ומיוחדת. לצערי אני אישית לא תכננתי לרכב השנה באפיק, אבל אחרי שנחשפתי מעט למסלולים זה עוד עשוי להשתנות. צריך לקבל החלטה עד סוף החודש, כי אז נסגרת ההרשמה.

20190517_115912-copy
20190517_120634-copy
20190517_120811-copy
20190517_120755-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

כתבות נוספות