Ghost SL AMR X 7.9

AM קטנים עם שרירים גדולים

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

כתב: עדי בלן  צילום סטילס/ וידאו: רועי קאפח  דוגמן: דניH אייש

יבואן: בשביל האופניים   מחיר אופניים במבחן: 21,500 שקלים

חברת Ghost היא מותג צעיר למדי בעולם האופניים. החברה נוסדה על ידי שני חברים גרמנים ב 1993, כשלחברות אחרות כבר ניסיון של עשרים שנה ויותר בייצור אופני הרים. אך שני המייסדים מהכפר הגרמני הקטן שעל הגבול עם צ׳כיה היו בטוחים שיש להם מה להציע מול המותגים הקיימים בשוק והשיקו את ה Lector – דגם הז״ק שקיים בליין של גוסט עד היום. ההשראה לשמו נלקחה מדמותו של אנתוני הופקינס – חניבעל לקטר בסרט שתיקת הכבשים שיצא לאקרנים כמה שנים לפני השקת דגם הלקטור המקורי.

כיום גוסט היא חברה משמעותית מאוד המייצרת מגוון רחב של אופני שטח וכביש ומעסיקה כ 300 עובדים ברחבי העולם, מהיבואן הישראלי בשביל האופניים קיבלנו למבחן את אחד הדגמים האגרסיביים ביותר בליין של גוסט – ה SL AMR X 7.9. מדובר בגרסת אנדורו / שרירים לאופני השבילים המצליחים SL AMR.

בניגוד לאחיהם ה״שביליים״ – לדגם האגרסיבי יותר בליין, בולם קפיץ אחורי המפיק 145 מ״מ של מהלך מתלה ובולם קדמי עם 150 מ״מ. הגרמנים גם ציידו את ה AMR X בגלגלים רחבים וצמיגים בשרניים במיוחד.

כשהשבילים במצב שיא אחרי עונת גשמים מבורכת במיוחד יצאנו לבדוק איך כל התוצרת הייקית הזו משתלבת בשבילי כנען. המסקנות לפניכם.

go16-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

Highlights

  • שלדה בעלת משולש קידמי מקרבון וגלגלי 29 אינץ
  • מהלך מתלה של 150 מ״מ
  • בולם קפיץ אחורי עם נעילה
  • גלגלים וצמיגים רחבים במיוחד
  • מתלה 4 צירים ״אמיתי״ (עם ציר בסגנון הורסט לינק על תומכת השרשת)
  • זווית ראש 67 מעלות
  • זווית כיסא 74 מעלות
  • משקל רטוב ללא פדלים – 14.39 ק"ג

מפרט מלא וגיאומטריה באתר היצרן

go12-copy
go15-copy
go10-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

שלדה ומתלים

שלדת ה SL AMR X נראית כבר מהמבט הראשון שייכת לגמרי למשפחת גוסט וזאת בהחלט מחמאה. הפרופילים הזוויתיים היחודיים לחברה מופיעים גם כאן, במיוחד בצינור התחתון הדק למדי במבט מהצד (ורחב למדי במבט עילי או תחתי). ה 7.9 האדומים שקיבלנו למבחן הם גרסת הקרבון של הליין האגרסיבי וכוללים משולש קדמי מקרבון המחובר בעזרת למשולש אחורי עשוי אלומיניום בעזרת מתלה ארבע זרועות "אמיתי", עם ציר על תומכות השרשרת בסגנון FSR, ובולם קפיץ של רוקשוקס.

גאומטריית השלדה (לפחות על הנייר) אינה ממה שנהוג לכנות זן ה ״super slack & low״ ואולי אף תיתפס כמיושנת מעט ביחס לזווית ה"מודרניות" שמציגים יצרנים אחרים. זווית הראש עומדת על 67 מעלות (תלול למדי לאופניים אגרסיביים כל כך) וזווית מוט אוכף היא 74 מעלות, הטופ-טיוב גם הוא מעט קצר באורך של 59.5 ס״מ למידה מדיום שנבחנה.

הרוקשוקס סופר-דילוקס מפיק 145 מ״מ של שיכוך סופר איכותי וכולל יכולת לכיוון ריבאונד ופרילואד בלבד, כמו גם מתג נעילה (שימושי במיוחד כפי שתקראו בהמשך).

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

על השביל

ברגע שהנחנו את עכוזנו הענוג על אוכף ה SDG (הנוח למדי, יש לומר) של הגוסט התבררו לנו מיד שני דברים. הראשון – האופניים האלה קצרים יחסית ומציבים את הרוכב בתנוחה זקופה למדי, בוודאי זקופה יחסית לאופנת הגאומטריה העכשווית, והשני – האופניים האלו לא ינצחו תחרויות קרוס קאנטרי בזמן הקרוב. לא שהעובדה הזו מפתיעה מישהו, אבל האופניים לא הרגישו מאוד זריזים בתחילת מערכת היחסים שלנו איתם והרגשנו שאנחנו הולכים ל״שלם״ בעליות ובגדול.

הסט-אפ הראשוני של האופניים היה קליל. קומבינציית הסטם, כידון וגריפים החיונית מבחינתנו על מנת להתחיל את המבחן הייתה מצוינת וחוץ מלהרכיב את הפדלים שלנו, לנפח אוויר בצמיגים ובבולם הקידמי – לא שינינו מאומה מהסט-אפ המקורי שהגיע מהייקים.

תנוחת הדיווש היא בסה״כ נוחה וחיובית, היינו שמחים לעוד מעלה או מעלה וחצי בזווית האוכף על מנת להיות מעט יותר ״מעל הפדלים״, אבל עדיין הרגשנו יעילים יחסית על הגוסט. עיקר הבעיתיות בטיפוס עם ה SL AMR X נבעה משני גורמים- הצמיגים הרחבים, הדביקים והכבדים שהקשו על טיפוסים ארוכים ודרשו סבלנות לטיפוס איטי יותר על הילוך ״איגל״ או רגליים חזקות יותר (לא בנמצא במקרה שלנו), כמו גם הבולם האחורי ייצר לא מעט בובינג במצב הפתוח, כך שרוב הזמן מצאנו עצמנו מטפסים שהוא במצב הנעול ומוותרים מעט על נוחות ואחיזה לטובת יעילות דיווש טובה יותר.

אחרי שהצלחנו להגיע לסוף העלייה על הגוסט האדומים, והגרביטציה החלה לעבוד לטובתנו, האופניים הצליחו להשכיח מאתנו את החסרונות המסויימים שגילינו בעלייה, ובגדול!!

go1-copy
go23-copy
go27-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

הגוסט הם ללא ספק אחד מהזוגות הכיפיים ביותר שרכבנו עליהם בזמן האחרון, וככל שהסינגל תלול וקיצוני יותר, כך האופניים הופכים חיים וחיוניים יותר. השילוב של מתלה 4 הזרועות עם שיכוך הקפיץ האחורי (שהמהלך שלו הרגיש עמוק הרבה יותר מ 145 מ״מ המוצהרים) והליריק הקדמי הפנטסטי ייצרו תחושת בטחון (מופרזת?) שגרמה לנו לקפץ ולהתעופף אל תוך מקטעי שביל שבהם אנחנו בדר״כ לא מנתקים מגע עם הקרקע. אותם צמיגים רחבים ודביקים שעיכבו אותנו בעליה, ייצרו הפעם אחיזה מדהימה בירידה ובסיבובים (גם בתנאי רטיבות) והגדילו את תחושת הביטחון שלו יותר ויותר ככל שרכבנו ולחצנו עליהם יותר. מעצורי המאגורה שתפקדו מצוין הוסיפו עוד בוסט לתחושת ״גיבור-העל״ שהתפשטה בגופנו במהלך המבחן על הגוסט והרשינו לעצמו גם לחרוג מידי פעם מהמעטפת הרגילה שלנו על אופניים עם מהלך מתלה כזה.

הגאומטריה שנראית מיושנת על הנייר (זווית ראש תלולה, אופניים קצרים יחסית) פשוט עובדת מעולה כל עוד השביל תלול מספיק. דווקא במקטעים יותר זורמים ומתונים הרגשנו שהיתרון היחסי של הגוסט פחות גבוה, בעיקר בשל מהירות גלגול נמוכה של הצמיגים הדביקים והרחבים.

go2-copy
go24-copy
go25-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

חלקים בולטים

החלקים שהורכבו על הגוסט היו הצלחה גדולה ברוב המקרים, בראש ובראשונה בולם הליריק RCT3 הוא בולם משובח, אחד הטובים שיצא לנו לבחון בשנים האחרונות. הוא סיפק מעטפת ביצועים ובטחון יוצאת דופן כולל כמה כמעטים שלא ברור כיצד היו נגמרים בלעדיו.

סט הגלגלים שנבחר למשימה היה סט סופר איכותי מבית syntace עם חישוקים רחבים בעלי רוחב פנימי של 33 מ״מ. הגלגלים הרגישו מוצקים וחזקים לאורך כל המבחן (לא נשמע מהם ולו ציוץ אחד), לעומת זאת צמיגי המקסיס מיניון 2.5 ו2.4 שעטפו אותם היוו לטעמנו סוג של הגזמה קלה וכנראה שהיה עדיף לבחור צמיגים קלים ומהירים יותר (במיוחד בתנאי שטח של סוף החורף והאביב).

הבלמים של מאגורה תפקדו בצורה מצוינת וסיפקו כוח בלימה טוב, צפוי ועקבי מאוד, חששנו מעט מהבחירה בבלמים האלו בשל נסיון עבר איתם, אך הפעם הם הוכיחו עצמם לאורך כל המבחן.

מערכת ההילוכים של סראם בעלת 12 ההילוכים ברמת X01 שוב התבררה ככמעט מושלמת, לא פספסנו ולו העברה אחת לאורך כל המבחן, ולאור המשקל של האופניים ורוחב הצמיגים, ברכנו את אלוהי האיגל כמעט בכל רכיבה שכללה עליות משמעותיות.

go5-copy
go4-copy

Matzman 5.19  1070×200
DAA 5.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 5.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200

סיכום

ה Ghost SL AMR X 7.9 הם אופניים שונים בנוף אופני האנדורו / אול-מאונטיין ב 2019. היצרן הגרמני בחר לשווק אותם בצורה מעט יוצאת דופן עם בולם קפיץ אחורי, גאומטריה מתונה וצמיגים סופר אגרסיביים. יאמר לזכותם שהצליח להם והתוצאה מרשימה מאוד! אלו לא אופני כל-ההר המושלמים אך כל עוד אתם מעדיפים לטפס בניחותא (או לחילופין, אתם חזקים מאוד)ֿ כדי לשמור אנרגיה להשתוללות אמיתית בירידות – יכול מאוד להיות שהגוסט בגרסת ה X הם הזוג המושלם עבורכם.

go6-copy

כתבות נוספות