ליבניו איטליה

המתכון לחופשת אופני כביש חלומית

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

כתב: אסף פורת  צילומים: אסף פורת וחברים לרכיבה

אז החלטתם לנסוע לחופשת אופני כביש בחו״ל, דיברתם עם הצמוד שלכם והתחלתם לאסוף את הקבוצה. יצרתם קבוצת וואטסאפ וקראתם לה ״חו״ל אופניים 2019״ אחרי שעתיים שיניתם ל״טיול גיבורים 2019״ וגם זה החזיק יומיים עד שצרפתם את ההוא שהחליט שבכלל נוסעים לשופינג והרכיבה היא קטע צדדי… נו שויין.

בקיצור התאגדתם, נפגשתם והתחלתם לתכנן. היעד: ליויניו כמובן, בירת הרכיבה של צפון איטליה. הכותרת: ״מחנה אימון גובה – קיץ 2019״.

לטובת המין הנשי אתנצל שהכתבה כתובה בלשון זכר והיא לחלוטין סימטרית בפן המגדרי. מוראובר, זכינו לבלות את הנסיעה האחרונה עם אחת הרוכבות הוותיקות והקשוחות בענף שבזמן שאנחנו פירססנו למראה ענן אימתני שהתיישב בדרך לעיירה השוויצרית Zernez, היא הסתכלה לו בעיניים והוא השפיל מבט.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

הכירו את ליויניו

ליויניו נמצאת בצפון מערב איטליה, במעיין מובלעת איטלקית בשוויץ ככה שבחלק גדול מהמסלולים עוברים מהר מאוד לשוויץ וחזרה כמה פעמים. העיירה נמצאת בגובה של 1850 מטר וחלקה אף מעל זה. הגובה המכובד בה שוכנת העיירה מהווה מגנט לקבוצות רבות שבאות למחנות גובה על מנת להכין את רוכביהם לתחרויות ולטורים הגדולים. סביר ביותר לרכוב ולחלוף על פני קבוצת פרו טור או לשבת בבר במלון יחד עם אלוף איטליה, לאכול ארוחת ערב שולחן ליד קבוצת קוויקסטפ ולאכסן את האופניים במחסן לצד רוכב מקבוצת בורה.

השיא המקצועני אצלנו אגב היה רכיבה עם גיא ניב מקבוצת סייקלינג אקדמי שסיים לאחרונה את הג'ירו ד'איטליה. יצאנו לרכיבה לכיוון אחת העליות שבסביבה תחת הכתבת קצב "קל" לדבריו. מה שפרק אותנו והשאיר אותנו עם הזנב בין הרגליים תוך עשרים דקות של עליה. אגב, אחלה גבר הגיא ניב הזה.

משהו בקרבה הזו לקבוצות מקצועניות גורמת לרוכבים החובבנים להרגיש חלק מהסיפור הזה של העולם המקצועני של האופניים ומאפשר לרוכבים מן השורה להרגיש מקצוענים לשבוע. נחזור לזה בהמשך.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

הטופוגרפיה של האזור

כפי שציינתי ליויניו ממוקמת בעמק באלפים האיטלקים בגובה של 1800 מטרים לערך. מעברי ההרים של הרכסים הסובבים אותה נעים סביב 2,300 מטרים. כלומר כל יציאה לרכיבה מחייבת טיפוס כדי לצאת מהעמק וכל חזרה לעיירה תאלץ אתכם לטפס חזרה להרים שמסביב לליויניו על מנת לרדת חזרה אל העמק. כך שעליות לא חסרות באזור, תבואו מוכנים.

ישנם מגוון מסלולים באזור כך שאפשר בכיף למלא שישה ימי רכיבה מלאים ולחוות את כל הפסים המוכרים לכם מהטורים השונים. להלן כמה מהעליות המוכרות באזור:

סטלביו – הגבוה באזור עם גובה של 2758 מטר – ניתן לטפס משלושה כיוונים שונים.

מורטירולו – הקשה בשל השיפועים הדו ספרתיים.

גאביה – מגיעה בדר״כ אחרי המורטירולו – ארוכה וקשה

ועוד ועוד…

מזג אוויר ועונות מומלצות

בשל הגובה באזור ומיקומו היחסית צפוני בשרשרת ההרים, המקום אידיאלי בעונת הקיץ החמה, קרי יולי- אוגוסט. במאי יהיה קר מדי ומעברי ההרים יהיו כנראה סגורים ומושלגים ולגבי יוני זה כבר תלוי כמה קשה היה החורף. השנה היה חורף קשה יחסית ועד כמעט סוף יוני חלק מהפסים היו מושלגים וסגורים. קחו בחשבון שיוני יהיה גם מעט יותר פגיע לגשמים וקרירות במהלך היום.

הטמפרטורות ביולי בליויניו נעות בין 10 מעלות בבוקר לסביב ה- 25 מעלות בצהריים אבל מכיוון שהמסלולים עוברים גם בגובה וגם בעמקים הנמוכים יותר, תהיו מוכנים לשאת טמפרטורות של שלושים מעלות ויותר באזורים הנמוכים.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

אם ירדתם לסוף דעתי, יוצאים לרכיבה עם ביגוד רזרבי בכיסים, שרוולים ו-ווסט זה בסיסי. כפפות ארוכות לימים היותר קרים ואף שרוולי רגליים. עם קצת מזל לא תתקלו בגשם בשבוע שלכם.

הזכרנו גשם… דבר חשוב לזכור שעצם התחזית באזורים הללו בעייתית. היכולת חיזוי חלשה וסביר שיום שיסומן כגשום באפליקציה יניב בסופו של דבר חצי שעה של גשם מצטבר. מעבר לזה, השינויים במזג האוויר חדים ומהירים, אתם נעים מיום שמשי וחם לרוח וגשם וחזרה תוך שעה. לרוב בעונה הזו הגשמים מקומיים ונעלמים כלעומת שבאו אז אל תתרגשו יותר מדי כשמתחיל הטפטוף.

עקב הגשם התדיר יחסית באזורים הללו, האחיזה של הצמיג בכביש לא דומה לזו שבארץ. האספלט נקי ומצוחצח ותוכלו לרדת מהר יחסית. כמובן שלא בקצב של אספלט יבש, אך לא גם לא בפחד מוחלט. זה לא מגרש ההחלקה המוכר מהארץ אחרי גשם קיצי.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

איך מגיעים

אז סגרתם את היעד וסימנתם את התאריך ביומן. בואו נדבר קצת על ההגעה ועל המשמעויות סביבה.

בכל שלושת הפעמים בהם ביקרנו באזור מצאנו את עצמנו נוחתים בציריך. למה ציריך אתם שואלים?

ובכן, הטיסות נוחות, החבר'ה שם בשוויץ מסודרים, ומרחק הנסיעה אל ליויניו יחסית קצר.

לרוב לקחנו טיסות שנוחתות בציריך סביב 08:30 בבוקר וממריאות חזרה לארץ בלילה סביב 22:30.

זה מאפשר הגעה יחסית מוקדמת לליויניו (בסביבות 14:00) ועזיבה יחסית מאוחרת (15:00). שעת ההגעה היחסית סבירה, מאפשרת לנו לבצע את המשימות הלוגיסטיות עוד ביום הנחיתה:

  1. צ'ק אין והתארגנות בחדר.
  2. הוצאת והרכבת האופניים שלנו או קבלת האופניים השכורים מהחנות.
  3. יציאה לסיבוב של שעה שעתיים לבדיקת התקינות ו/או ההתאמה של האופניים.
  4. קצת קניות אם בניתם על קנייה של מזון או איזה בגד לפני הרכיבה הראשונה.

טסים עם אופניים או שוכרים שם?

החלטה נוספת שתאלצו לקחת, והדעות חלוקות בנושא, היא האם לשכור או להטיס אופניים ולכך יש מגוון משמעויות כגון:

  1. השכרת רכב – ברכב שכור סטנדרטי (רצוי סטיישן) יכנסו רק שני זוגות אופניים. אם הקבוצה מאורגנת יותר ניתן לשכור מסחרית לכולם ולהקטין את מצבת כלי הרכב.
  2. תקלות וטענות – בהשכרת אופניים יש לכם אמא ואבא לכל תקלה.
  3. התאמת האופניים למידותכם – המוכר והטוב מהבית אל מול אופניים לא מוכרים בחנות.
  4. האם בבעלותכם מזוודת אופניים איכותית ונוחה או שאתם בונים על קרטון משומש מחנות האופניים השכונתית.

העלות של הטסת אופניים תלויה בחברת התעופה. בחברת Swiss בה בחרנו לטוס, האופניים נחשבים למזוודה (רצוי להודיע מראש לחברת התעופה) ואין בגינם תשלום נוסף. במידה ותרצו לשלוח מזוודה (בנוסף לאופניים) תחויבו בתשלום על מזוודה מלאה.

מומלץ לרכוש, להשכיר או להשאיל ארגז אופניים כהלכתו ולא ללכת על הקרטונים של חנויות האופניים.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

ארגז כהלכתו יאפשר את היתרונות הבאים:

  1. הגנה טובה יותר על האופניים.
  2. זמן פירוק יחסית נמוך וכמובן גם זמן הרכבה נמוך.
  3. נוחות נשיאה/גלגול בשדה.
  4. אפשרות אריזת דברים נוספים בתוק ארגז האופניים (כגון קסדה, נעליים, כלי עבודה ותזונה).

בכל אופן זכרו שהמשקל המקסימלי להטסה של הארגז (כולל האופניים וכל הציוד שבארגז) לא יחרוג מ- 23 ק"ג כמו של מזוודה רגילה – הקפידו על כך.

החיסרון העיקרי של טיסה עם האופניים שלכם הוא, שאין לנו מושג איך חברות התעופה משליכות את ארגזי האופניים בדרכם למטוס והחוצה ממנו, וכמה הארגז ישמור לנו על האופניים היקרים בזמן ההובלה. מעבר לזה, ישנו תמיד הסיכוי שהמזוודה לא תגיע יחד עמכם אל היעד.

מה שמביא אותנו לטיפ נוסף…

תארזו חכם. מה הכוונה? תניחו שמשהו לא יגיע ליעד. ולכן אם בכוונתכם לקחת שני זוגות נעלי רכיבה, תארזו אחד בתיק האופניים ואחד בטרולי, כנ"ל לגבי ביבים, חולצות, קסדה, וכו'. בנסיעה האחרונה שלנו מזוודות האופניים הגיעו, אבל 4 מזוודות רגילות נשארו בנתב"ג לעוד כמה ימים. מי שהיה לו ציוד רכיבה במזוודת האופניים היה מסודר, אולם מי שלא נאלץ לרכוש ציוד יקר על מנת לא לפספס ימי רכיבה. חשוב לעשות ביטוח נסיעות איכותי שבמקרים כאלה מזכה אתכם על הרכישות (עד תקרה מסוימת, כמובן). גם חברת התעופה תזכה אתכם על הרכישות שנאלצתם לעשות, שוב, כמובן, עד תקרה מסוימת.

לעומת ההטסה, עלות ההשכרה של אופניים נעה בין 35 ל- 55 יורו ליום כתלות ברמת האופניים. במלונות מסוימים (כגון האלפן ווילאג' בו שהינו) יש שירות השכרת אופניים במקום. זה מאוד נוח גם בהגעה וגם ביציאה. מסיימים רכיבה, מעבירים למכונופן של המלון שבודק כל תלונה משל הייתם רוכבי פרו טור – מומלץ בחום.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

לכמה זמן טסים?

כמובן שבהתאגדות שלכם יתחילו דיונים על משך הנסיעה, קרי כמות הימים שנעדרים מהבית. אנחנו מצאנו ששבעה ימי שהייה עם חמישה ימי רכיבה מלאים מהווה באלאנס טוב בין ההיעדרות מהבית למיקסום החוויה. כלומר, יום הנחיתה ויום ההמראה לא נחשבים למניין ימי הרכיבה על אף העובדה שיוצאים בהם לרכיבות קצרות.

חלוקת העומס המומלצת לחמישה ימי רכיבה היא כנראה שני ימי רכיבה קשים, יום קליל ועוד יומיים משמעותיים. הוספתי כנראה כי זה מה שנראה טוב לרובנו. על פי רמתכם תשחקו עם חלוקת העומסים עד להסכמה.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

איפה לנים?

מצוין, סגרנו יעד, תאריכים, הזמנו טיסות והחלטנו לקחת את האופניים כי סבתא אמרה שיש לה ארגז מצוין לתת לנו. כעת הגיע הזמן להחליט על מלון.

כפי שציינתי קודם, ליויניו יושבת בעמק בגובה 1850 מטר עם רכסי הרים גבוהים מסביבה.

מרכז העיירה נמצא בנקודה הנמוכה ביותר והעיירה מתפרסת משם ומאכלסת את העמק מצפון לדרום. במדרונות המזרחיים של העמק לכיוון Eira, יושבת עיירה שבעצם מחוברת לליוניו אך נקראת טאולה (Teola)  ומכילה גם כן מקומות לינה. נזכיר כאן שני מלונות בעלי מאפיינים שונים ונפרט את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

אופציה א' -לישון במעלה ההר

מצד אחד של המתרס יושב מלון האופניים הידוע Alpen Village שממוקם על אותו מדרון מזרחית לליויניו. המלון יושב בסרפנטינה הראשונה לטיפוס ל- Passo Eira. כפי שכבר הבנתם, ההגעה למלון בסיום הרכיבה תאלץ אתכם לטפס כ- 70 מטר אנכיים נוספים ויוסיפו כחמש דק' נוספות לרכיבה שלכם. נשמע סבבה נכון? אז זהו שלפעמים, אחרי שכבר רכבתם 130 ק"מ עם מעל 3,000 מטר מצטבר, ה-70 מטר האלה הם לא הדבר הראשון שתחפצו בו.

לנוחיותכם מצרף כאן את הסגמנט לנקודה.

העובדה שהמלון ממוקם מרחק נסיעה קצרה ממרכז העיירה היא גם שיקול. מרכז ליויניו הוא רחוב מקסים עתיר חנויות ומסעדות ששורה בו אווירה אמיתית של ספורט וחופשה. לא נדיר לראות חבורה של רוכבי פרו טור יושבים לקפה וארוחה קלה בסיום הרכיבה. היציאה לעיר בסיום הרכיבה כולל מציאת חנייה היא טרטור קל בפרט עקב מצב הצבירה בו תהיו.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

שלא ישתמע שאין למלון יתרונות…

המחירים שלו מאוד תחרותיים, וארוחת הערב העשירה (כשלוקחים חצי פנסיון – מומלץ!) מקלה על הצורך לחפש מקום לאכול בו כל ערב. הנוחות בארוחה במלון היא שיקול חשוב. זכרו שזמן היציאה שלכם בבוקר הוא צפונית ל-09:00 והחזרה גם ככל הנראה מעבר ל-15:00 (לפעמים הרבה מעבר) כך שזמן המנוחה בחדר אינו רב עד שתוגש הארוחה. משהו בחצי פנסיון מרגיע, אין את הלחץ להתחיל את הדיון איפה אוכלים ולשריין מקום. אתה נח, מתאושש בג'קוזי, טובל בבריכת המים הקפואים לשחרר את השרירים, נח עוד קצת, ויורד ללובי לאכול.

דירה שכורה עלולה להפחית את העלויות, אבל למי יש כוח לעסוק בלוגיסטיקה של כביסות ואוכל בנסיעה כזו, הרי לא באנו לעבוד.

המלצה למסעדה משובחת

על אף האמור לעיל החלטנו לצאת באחד הערבים לארוחת ערב בחוץ, לחגוג באלגנטיות עם כל החבורה. היעד: מסעדת Il Camino הממוקמת בחלקה הדרומי של ליויניו לכיוון Passo Forcola. אל תפספסו את המנה המכונה The Must או את מנת הדגל של המסעדה סטייק פיורנטין במשקל הזוי של קילו ומעלה. והכי חשוב, תחלקו את המנה עם חברים… גם את הקינוח…

חלק מהשירותים במלון:

  • שירותי כביסה כלולים – תוכלו לבוא עם סט ביגוד אחד לכל החופשה 😂
  • בריכה קטנה, ג'קוזי וסאונה כולל חדר מנוחה.
  • חצי פנסיון בתוספת מחיר צנועה.
  • שירותי מכנופן עם עמדת שטיפה לאופניים וחדרי אכסון נעולים.

השהות במלון תשרה עליכם את התחושה שאתם ספורטאי צמרת. תאכלו כנראה יחד עם רוכבים מוכרים ואף תחלקו את הסאונה והג'קוזי עימם. במלון כולם שווים… בעליות… קצת פחות.

אופציה ב' – לישון במרכז העיירה

בצידו השני של המתרס יושב מלון Bivio האופנתי שממוקם בול בפופיק של ליויניו. המלון המדורג 4 כוכבים קטן בהשוואה לאלפן ווילאג'. המלון הוא Bike Friendly כלומר יש חדרי אכסון לאופניים אבל ללא מכנופן זמין. בניגוד לאלפן הוא לא ממש חי את עולם האופניים אך נותן מענה סביר לצרכים. בשל דירוגו ומיקומו המלון יקר יחסית לאלפן – שיקול נוסף בבחירה.

הפלוס העיקרי שלו זה המיקום המנצח. סיימתם רכיבה היישר לפאב היושב על הרחוב המרכזי בתחתית המלון, הרי רובכם באתם לחופש לא למלחמה והאפרול שפריץ תמיד טעים יותר בליויניו…

בכל אופן הקרבה הזו מגניבה ומאפשרת לרבוץ ברחובות העיר לצרכי שופינג… סיפרתי כבר שאין מע"מ בליווניו?

אני באופן אישית מעדיף את ה- Alpen Village בגלל השירותים שהוא מעניק לרוכבים. בכל אופן, שניהם מצויינים ותעשו בעצמכם את החשבון מה חשוב יותר או פחות.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

מוכנים? נתחיל.

הגענו לעיר, כמובן שמיד אצנו רצנו לקחת או להרכיב את אופני הכביש המלוקקים שלנו, יצאנו לסיבוב קצר לבדוק את הכיוונים, את המכלולים ובגדול שנוח לנו. אין צורך לומר אבל בכל זאת… אל תזלזלו. תביאו אתכם את המידות מהארץ גם לאופניים שלכם, הרי תפרקו אותם לאריזה וההרכבה עליכם. זכרו שאתם עומדים לבלות כמה שעות טובות כל יום על האוכף אז השקעה בכיוון הנכון קריטית.

אם החלטתם לשכור אופניים אל תשכחו מתקן לגרמין (לא תקבלו כזה מהחנות) ותשקלו להביא את האוכף שלכם מהבית אם אתם בררנים לגבי אוכפים.

המסלול הקלאסי לבדיקת התאמות ישלח אתכם לפורקולה פס. תחוו "קצת" עליה (קצת כי זה קצה הקרחון לעומת ההמשך), ירידה ומישורים ככה תרגישו איך האופניים מרגישים לכם בכל המתארים ולא תופתעו ברכיבות הארוכות.

בסיבוב בעיירה פתאום תגלו שיש עולם שלם של אופניים בעיירה…

כאלה עם גלגלים שמנים, עם קפיצים מוזרים, אופני כביש עם מנוע חשמלי, אופני שטח שיכוך מלא חשמליים, הכל הולך כאן.

היום הראשון עבר בהצלחה. אחרי 4 שעות טיסה ועוד 4 שעות נסיעה ברכב, הגעתם למלון, התמקמתם בחדרים, האופניים מוכנים, הציוד ערוך ומסודר ליום הרכיבה המלא הראשון. אז בואו נדבר קצת על מסלולים.

כמה מסלולים לדוגמא

אנסה לסכם לכם את המסלולים הרלוונטיים והמוכרים באיזור. הזכרתי את העליות בתחילת הכתבה והשאלה איך אלו משתלבים עם השהות בליויניו.

להלן המלצות לכמה מהמסלולים שעשינו:

  • לופ סיינט מוריץ – לופ חביב, מעולה ליום הראשון. מטפס לפורקולה ומשם לברניה. שתי עליות ארוכות אך לא קיצוניות. מבקרים באגם המקסים של סט. מוריץ וחוזרים דרך Zernez.
  • לופ טיראנו – גם כן לופ חביב. לאחר הטיפוס ל- Passo del Foscagno יורדים לבורמיאו וממשיכים במגמת ירידה עד לטיראנו שנמצאת בגובה 500 מטר. עכשיו כל שנותר הוא לטפס חזרה את הפורקולה (2315 מטר) מהצד התלול ולקנח בירידה מפנקת חזרה לליויניו.
  • יציאה מבורמיאו ואז מורטירולו גאביה – ישנם מסלולים שעדיף להתחיל ביציאה מעיירה סמוכה כמו בורמיו. המסלול של המורטירולו גאביה הוא אחד כזה. יוצאים מבורמיו במגמת ירידה לכיוון טיראנו, ובעיירה Piazzola שוברים מזרחה ומתחילים בטיפוס הקשה למורטירולו. יורדים לעמק המקביל ורוכבים צפונה לכיוון Ponte di Legno ושם מתחילים בטיפוס לגאביה עד לגובה 2652 מטר. משם יורדים חזרה עד לבורמיו. אחרי 110 ק"מ עם 3100 טיפוס, האמיצים יכולים לחזור חזרה לליויניו ברכיבה כשהשפויים בחבורה מחזירים את הרכבים.
  • סטלביו (הצד האיקוני) וחזרה – אין הרבה לומר על הסטלביו. העליה הכי מפורסמת באזור שמגיעה לגובה של 2758 מטר ושימשה כ- Cima Coppi בעשרות תחרויות אופניים כולל ג'ירו ד'איטליה כמובן. הכיוון המומלץ הוא מהעיירה Prato משם מטפסים 24 ק"מ ו- 2000 מטר עד לפסגת הסטלביו.
  • קנקנו (לא לפספס – להמשיך עד הבית קפה שבסכר) ובורמיאו 2000 – מסלול מהמם ביופיו שכולל את אחת העליות המיוחדות באזור לאגם קנקנו. הטיפוס לא ארוך אבל מקסים ושווה ביקור. בקצה העליה מגיעים לדרך גראבל איכותית. אל חשש, ניתן להמשיך בדרך עד לסכר הגדול ולבית הקפה שנמצא לידו.

אגב, אני ממליץ על סטראבה לתכנון המסלולים כי אחד הכלים החזקים באפליקציה, הוא ה-Heat Map  הכלי מראה על גבי המפה באמצעות צבעים, את הנתיבים בהם רכבו הכי הרבה רוכבים. וודאו שמדובר בכביש ולא שביל לשטח ותוכלו לכסות את כל מסלולי החובה שיש לאזור להציע לפי כמות הביקורים בהם.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

הבטחנו גם קצת שופינג

סיימתם את הרכיבה היומית, שתיתם, אכלתם, נחתם קצת, אז הגיע הזמן לדבר החשוב באמת…

ליויניו, היא אזור ללא מכס. כלומר המע"מ האיטלקי שעומד על מעל 20% לא חל שם. תמצאו את רוב המותגים המוכרים לרוכבים בהם קאסטלי, אסוס וקראפט. יש חנויות לאופני ביאנקי, סקוט, ספשלייזד, קנונדייל ועוד. בנוסף לאופניים יש גם חנויות מטיילים ומותגים כגון The North Face, Patagonia, Columbia ועוד, כיאה לעיירה אלפינית שכזו.

חנויות הסופר והמשקאות זולות גם כן, גבינות, בשרים ואף שוקולדים שוויצרים נמכרים במחירים זולים. אגב, יש פער של פי 4 במחיר של טובלרון בליויניו אל מול אותו השוקולד בחנות בשוויץ… מזכיר קצת את המילקי הגרמני.

משקאות חריפים זולים מהדיוטי פרי בארץ, אבל זכרו את איסור נשיאת בקבוק מעל 100 מ"ל למטוס.

למרבית החנויות יש יום חופשי (שלרוב אינו שבת או ראשון) ושעות השלאף שטונדה של החנויות הן בין 12:30 ל-15:00. החנויות לרוב נסגרות בסביבות 19:00 בערב.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

כמה טיפים לסיום

אם יש לכם יום ספייר קחו לכם אופני שטח חשמליים לכמה שעות. כן, חשמליים, שמעתם טוב. זה יעזור בהתאוששות ויפתח לכם עולם חדש של נופים ואזורים שלא תכירו אחרת. לאופניים האלה מנוע של 250 וואט וסוללה של כ- 700 וואט לשעה. כלומר יש לכם בערך שלוש שעות של סוללה להביא אתכם לפסגות הגבוהות ולגלוש מטה בסינגלים – תבקשו מסלולים מהחנות וצאו להנות.

בימי הרכיבה הארוכים, תעצרו לנשנש בדרכים. מבחינת המזון שתיקחו עליכם, לרוב זה יהיה סנדוויץ' או שניים עם ריבה וקצת חמאה שתכינו בבוקר ובנוסף, מזון האנרגיה המוכר שניתן לקנייה שם או להביא מהארץ. תמיד תהייה עצירה או שתיים לקפה ומשהו קל לאכול.

כדאי שכל אחד יעשה את החשבון שלו, לי אישית אין בעיה לאכול שני משולשי פיצה לפני עליה משמעותית או סנדוויץ' טוב בדרך. אני תמיד מעדיף אוכל אמיתי על פני חטיפי האנרגיה… את חטיפי האנרגיה, אני שומר למקרי חירום, כשאני מרגיש שלא תכננתי נכון את התזונה או שתוקפת אותי חולשה פתאומית. לרוב חזרתי עם יותר מחצי מחטיפי האנרגיה למלון בימים הקשים. אחרים, לעומת זאת, מתקשים לאכול אוכל אמיתי במהלך ימי רכיבה ארוכים ומתישים ומעדיפים להסתמך על חטיפי אנרגיה וג׳לים באופן מסודר. אז שכל אחד יעשה מה שעובד עבורו, רק חשוב להקפיד להכניס מספיק קלוריות בימים כאלה. זה עוזר לשמור על רמות אנרגיה גבוהות במהלך הרכיבה וגם בהתאוששות לקראת היום הבא.

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

זהו, נראה לי שאתם מוכנים

 בכל זאת אחת הנקודות המרכזיות שאני בא להעביר כאן היא זו, אל תפחדו מהלא מוכר במקרה הזה. אין צורך תמיד להישען על קבוצות גדולות או חברות שיארגנו עבורכם את הנסיעה, העסק פשוט מאוד. תזמינו טיסה, מלון, אופניים, קחו כמה מהמסלולים שמצורפים כאן וצאו לדרך. ההנאה מובטחת!

רכבו בזהירות ונתראה בליויניו!

Matzman 11.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 11.19  1070×200

כתבות נוספות