Trek Fuel EX 2020, לעשות את הטוב טוב יותר.

רכיבה ראשונה על Fuel EX 2020

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

כתב: אריק פלדמן  צילומים: Trek

אנחנו אומנם בשלהי 2019, אבל במסגרת הפריווילגיות שלנו כמגזין אופניים הוזמנו להתרשם ולרכב על מיטב דגמי 2020 של Trek, ענק האופניים מוויסקונסין. אחד היתרונות הגדולים של אירועי השקה (מעבר לכל היתרונות הברורים של לרכב ולבלות מחוץ לגבולות Zion עם אנשי אופניים ועיתונאים מובילים מכל העולם…) הוא האפשרות לדבר עם אנשי הפיתוח של הדגמים השונים ולהבין מה השיקולים העומדים מאחורי החלטה או בחירה כזאת ואחרת בפיתוח האופניים. לא ספקולציות או ציטוטים מהצהרות שיווקיות, אלא ירידה לפרטים קטנים ומשמעותיים שמעניינים חפרני אופניים כמונו. ההשקה הנוכחית הייתה באיטליה סמוך מאוד לוונציה באזור שטוח יחסית, אך עם התרוממות של שיפועים משמעותיים (הם קוראים לזה גבעות בשבילנו אלה הרים…) כאלה שיתאימו לרכיבה הגונה על אופני עיר, כביש, שטח וכמובן על אופני שטח חשמליים- וזה בדיוק מה שעשינו… לפני הצהרת המארחים שלנו, זאת ההשקה הגדולה ביותר של טרק ב 20 שנה האחרונות מבחינת מספר הסגמנטים ודגמי האופניים שהושקו.

 במסגרת חוקי האמברגו הנוקשים שאנו מחוייבים לעמוד בהם, אנחנו נחשוף כל פעם דגם אחר עליו התנסינו בהשקה. נתחיל ברשותכם עם ה Fuel EX החדשים.

fuelex98_20_29090_a_portrait-custom

Trek Fuel EX 2020

סדרת הפיול תמיד שאפה לקרב לבבות ולהתאים את עצמה למכנה המשותף הרווחי והרחב ביותר. מאז הושקו לראשונה ב 2005 ה Fuel EX מילאו את תפקיד המיינסטרים בליין של טרק כאופני XC אגרסיביים/ אול-מאונטיין/ אופני שבילים. סוג של אופני ה'אול-אראונד', אלה ש'עושים הכל טוב', הזוג ה'אחד' ושאר סיסמאות, הכול בהתאם למיתוגי התקופה ובעיקר ליכולות הרוכב. לאורך השנים הקונצנזוס לגביהם לא השתנה, אופניים טובים ואמינים מבית יצרן חזק, סוג של 'טויוטה קורולה' על שני גלגלים- לא קיצוני בשום תחום אבל בסדר, ממש ממש בסדר כמעט בהכל.

הדגם המשמעותי האחרון הושק ב 2017, כשאיתו הגיע הטוויסט האגרסיבי (הנכון מאוד לאותה תקופה) עם פוקוס ברור אל הירידות והפאן. מהלך המתלים שהוגדל מ 120 ל 130 מ"מ, שלדה שהציגה תפיסה חדשנית בקשיחות בשם StraightShot, וגיאומטריה ש"התיישרה" עם המגמה העולמית דאז. הדגם זכה למגה פופולריות בעולם ובמיוחד בארץ ולא בכדי, זה היה מדגמי האופניים המושלמים לרוכב הכנעני- אגרסיבי במידה הנכונה ומפרגן ביותר לדיווש.

fuelex98_20_29090_b_portrait-custom

אז מה חדש ב 2020?

אם נתחיל מהשורה התחתונה, אזי 2020 לא יכולה להירשם כשנת מהפך בסדרת הפיול EX, אלא יותר שנת ליטוש ושיפור המוצר המעולה שהוצג ב 2017. להלן עיקר החידושים:

 

גיאומטריה (עוד יותר) מודרנית

אז ב 2017 טרק חרגו ממנהגם כאמור והציגו גיאומטריה חדשנית ומודרנית הרבה מחוץ למיינסטרים שאפיין אותם עד אז, עם אוריינטציה ברורה לרוכבים שפאן וירידות הוא הפורטה שלהם. ב 2020 הגיאומטריה המודרנית מקבלת עוד חיזוק ושוב מיישרת קו עם היצרנים הפחות מיינסטרמיים. השלדות החדשות ארוכות יותר ומקבלות הארכה של 10-20 מ"מ ב Reach, זווית הכיסא הוגדלו במעלה ל 75 מעלות לטובת מיקום טוב יותר מעל הקראנק ושיפור ביכולת הטיפוס/ דיווש, וזווית ראש מתעדכנת ל 66 מעלות קיצוניות יחסית. גם השנה השלדות מגיעות עם ה Mino Link– תותב אקסצנטרי שמשנה את זווית הראש ואת גובה הציר המרכזי מ Slack ליותר Slack.

11-custom
fuelex98_20_29090_a_alt6-custom
tc-259_adx2821-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

קרבון לכולם

הסדרה החדשה מציגה 3 דגמי אלומיניום ושלושה דגמי קרבון, כשלראשונה בטרק, כל דגמי הקרבון מבוססים על שלדת קרבון מלאה, כלומר גם משולש האחורי עשוי כולו קרבון. גם השלדה החדשה מבוססת על תפיסת ה-StraightShot שהוצגה בגרסה האחרונה כאמור. מדובר למעשה על מתיחה של קו ישר בין צינור הראש לציר המרכזי וביטול הקימורים שאמורים לפנות מקום לכתר המזלג. מבנה זה מגדיל את מפתח המשולש הקדמי של השלדה ומחזק אותה כנגד פיתול. גם השלדות החדשות מגיעות עם Knock Block שתפקידו לעצור את הסיבוב (תנועת הכידון) לפני פגיעה של כתר המזלג בשלדה.

שלדות הקרבון החדשות בסדרה יגיעו לראשונה עם חלל אחסון מובנה. כלוב הבקבוק מתנתק ותחתיו תמצאו חלל אחסון רחב לטובת כלי עבודה, פנימית ואפילו לאפה שווארמה מגולגלת היטב. האופנים יגיעו מצוידים ב – Tool roll נרתיק בד ייעודי שתפקידו לקבל את כל הכלים, להיכנס ולהישלף בקלות לתוך חלל האחסון ובעיקר לא להרעיש ברכיבה מטלטלת.

fuelex98_20_29090_a_alt7-custom
fuelex98_20_29090_a_alt9-custom
italypresscamp2019_by-adl-9610-custom
fuelex98_20_29090_a_alt3-custom
italypresscamp2019_by-adl-9877-custom

טרק קדימה 540×150

Matzman 7.19 520X150
DAA 9.19 520X150

RE:aktiv Thru Shaft in- Full Floater out  

אחרי שקיבלנו רמזים למהלך בשלדות רמדי וסלאש אשתקד, החל מהשנה הבאה מתלה ה Full Floater הוותיק של טרק הוא היסטוריה. כבר לא בולם אחורי המחובר ללינקים נעים משני צדדיו אלה חיבור סטטי וסטנדרטי לשלדה. לטענת אנשי הפיתוח של טרק, בעידן של בולמים כל כך טובים ומדויקים כפי שיצרני הבולמים מציגים היום, מניפולציות במתלה לטובת ריסון הפרוגרסיביות של הבולם האחורי אינן נחוצות יותר. כל דגמי הסדרה מגיעים עם בולם אחורי מצויד בטכנולוגיית ה RE:aktiv המוצלחת של טרק, כשהדגמים הגבוהים (9.8 ו 9.9) מקבלים בולם אחורי בתצורתThru Shaft. זהו מבנה ייחודי לבולמים האחוריים של טרק בלבד, כך שציר התנועה שלו מוארך (עד כדי כך שהוא יוצא דרך הבולם כאשר הבולם מכווץ). מבנה זה יוצר בולם יציב יותר ומקטין את העומסים הציריים בתחילת המהלך. התוצאה- בולם שעובד חלק ומהר יותר עם פחות "דביקיות" בתחילת המהלך ועקיבת קרקע יעילה יותר.

הבולמים החדשים של פוקס עם ה Thru Shaft מצוידים השנה בתא אוויר נוסף (פיגי באג) קטן במיוחד שפותח יחד עם אנשי טרק שתפקידו לשפר את הפעולה של ה Thru Shaft. בנוסף לכך הבולמים יגיעו לראשונה מצוידים בכפתור ריבאונד עם שנתות- כמה פשוט ככה נחוץ! לא עוד ספירה בלב של מספר קליקים אלא מספרים אמיתיים…

הוויתור על ה Full Floater אפשר למתכננים לחזק את השלדה בצומת הצינורות, ובעיקר אפשר להם שימוש בצינור כיסא ישר יחסית המאפשר שימוש בדרופרים עם מהלך ארוך מאוד. למשל שלדה L החדשה תגיע מצוידת עם מוט אוכף מתכוונן באורך 170 מ"מ. ה (Active Braking Pivot (ABP, ציר המחבר את תומכות הכיסא ותומכות השרשרת דרך ציר הגלגל האחורי נשאר גם בדגמים החדשים וטוב שכך.

fuelex98_20_29090_a_alt5-custom
italypresscamp2019_by-adl-9706-custom
fuelex98_20_29090_a_alt4-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

יותר ארוך, יותר רחב, יותר אגרסיבי

בגזרת מהלך המתלה סדרת הפיול החדשה מקבלת חיזוק בפרונט בלבד. מהלך המתלה נשאר 130 מ"מ מאחור אך מהלך המזלג הוגדל 140 מ"מ. שני דגמי הקרבון ה 9.8 וה 9.9 מקבלים תוספת אגרסיביות וקשיחות נוספת בדמות מזלג פוקס 36 עב הרגלים והמצוין.

הצמיגים מקבלים גם הם תוספת אגרסיביות ואחיזה, כשכל הדגמים מגיעים מראש עם צמיגי Bontrager XR4 Team Issue ברוחב 2.6.

fuelex98_20_29090_a_alt10-custom
tc-284_bdx7611-custom

אחריות לכל החיים על כל חלקי השלדה

במסגרת מדיניות האחריות החדשה והמורחבת של טרק, החל משנת 2020 על כל שלדות טרק תחול אחריות לכל החיים (לקונה המקורי) ועל כל חלקי השלדה כולל תומכות שרשרת וכיסא. מהלך חשוב ומתחשב ביותר- שאפו לטרק.

tc-242_adx2718-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

ברכיבה

מעבר לכל טכנולוגיה מודרנית ומצב תאימות כזה או אחר, הפיול EX החדשים נראים טוב, ממש טוב! כל חלק בשלדה מצביע על חשיבה מעמיקה ואיכות גימור גבוהה ביותר.

טרק העמידו לרשות עשרות העיתונאים שהגיעו מכל קצוות אירופה, אסיה ואוסטרליה/ ניוזילנד צי אדיר של  EX-ים ברמת 9.9 בשני הגוונים הסדרתיים המגניבים השנה. (את הפיול EX אפשר גם לרכוש במסגרת Project One במגוון צביעות ומפרטים) אחרי כיוונונים בסיסים ביחד עם אנשי הפיתוח של הדגם, יצאנו לרכיבה ארוכה יחסית במתאר מושלם להתרשמות ראשונית. בתפריט מגוון עליות בסינגלים ובדרכי עפר נוחות (אך ארוכות ולעיתים תלולות…), ביניהם סינגלים מעולים בירידה ובמישור, חלקם טבעיים משובצים שורשים, אבנים וגינות סלעים, וחלקם בנויים כבייק פארק קטן, עם קפיצות, גאפים, ברמים מעולים ושאר אלמנטים מורחי חיוך.

למרות הנתונים המספריים שמראים הגדלה של הריץ' בשלדה החדשה, התחושה הראשונית היא בפרוש לא של אופניים "גדולים". גם ה EX החדשים הם אופניים "מקבלי פנים" בדיוק כמו הדגם האחרון וכמו רוב דגמי טרק שאנחנו מכירים. למרות הקיצוניות היחסית בגיאומטריה, הצמיגים הרחבים והפרונט האגרסיבי עם ה 36 מלפנים, גם ה EX החדשים משדרים תחושה של נוח ומוכר, ללא הצורך בתקופת הסתגלות/ התרגלות ארוכה.

tc-241_adx2712-custom
tc-248_adx2739-custom
tc-249_adx2743-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

בשביל לרדת צריך לעלות

זווית הראש הוקצנה כאמור ל 65 מעלות, הפרונט הוגדל ל 140 מ"מ, אך במקביל זווית הכיסא הוגדלה ל 75 מעלות. למרות תוספת האגרסיביות לכאורה בדגם החדש, התחושה בטיפוס היא מעולה. הגרסה הקודמת של הפיול EX הייתה אחד מהדגמים היותר מטפסים בז'אנר. התחושה בדגם החדש היא שהטיפוס המנהלתי טוב באותה מידה, ובטיפוסים טכניים אפילו טוב ויעיל יותר. בעליות מנהלתיות ובדיווש במישור, מקומם של צמיגי ה 2.6 לא נפקד. כן, למרות משקלם הקל יחסית של צמיגי ה Bontrager XR4 Team Issue, בהחלט מרגישים את ההתנגדות לגלגול וזה פחות כיף. לעומת זאת בטיפוסים טכניים ותלולים שהיו חלק מסיבוב ההתרשמות שהכינו לנו, הפיול החדשים הפגינו ביצועים מעולים. הגלגל האחורי עם הצמיגים הרחבים, זווית הכיסא התלולה והמתלה המעולה של טרק ייצר אחיזה מצוינת גם בתנאים חצי לחים של יום הרכיבה. האופנים מרגישים מאוד מאוזנים כשהפרונט הגבוה מצליח לייצר אחיזה גם מבלי להקצין את שפת הגוף. קשה לשפוט אחרי רכיבה אחת האם זהו הצמיגי הנכון לרוכב הישראלי במתארי הרכיבה הרגילים שלנו, אך שם באיטליה, בתמהיל שבין עליות ארוכות מנהלתיות, טיפוסים טכניים וירידות טכניות וארוכות, הוא הרגיש מעולה.

tc-287_bdx7628-custom
tc-280_bdx7579-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

נולדו לרדת

אם בעליות התחושה הייתה מעורבת ולא חד משמעית ביחס לדגם הקודם, אזי בירידות הכל היה מאוד חד משמעי- הדגם החדש של ה EX הוא מכונת פאן מלוטשת ומשופרת!!

יתכן שהשקת דגם ה Top Fuel החדש עם פרונט של 120 מ"מ ואפיונים קצת יותר אגרסיביים, נתן את הדרור למפתחי ה EX ללכת יותר לאקסטרים ופחות למיינסטרים. ה Trek Fuel EX החדשים מרגישים יותר מתמיד כמכונה שנתפרה במיוחד לשוש אלי קרב- הזויות מדויקות מאוד, האבזור ללא דופי, הקוקפיט מושלם לז'אנר, מוט הכיסא ארוך מאוד ונותן הרבה מקום לתזוזה על האופניים, הצמיגים רחבים ובשרניים והתחושה שהם משדרים היא ברורה ומידית- לתקוף בירידה. אם זה מה שמצפים מאתנו, זה בדיוק מה שנעשה, ועשינו.

את המתלה עתיר התשבחות של טרק אנו מכירים שנים רבות כשהפעם הוא הרגיש אפילו טוב ומלוטש יותר. במצב פתוח, הוא הרגיש עמוק ופרוגרסיבי דיו כך שכמעט לא הורגש סוף המהלך גם בקפיצות גבוהות עם נחיתות לא מושלמות שהתנסינו בהם… לא ברור אם ה Thru Shaft אחראי לזה או לא, לכך דרוש מבחן ארוך ומעמיק הרבה יותר, מה שבטוח מצב האמצע בבולם האחורי עליו מיושם ה RE:aktiv מורגש ומורגש היטב. זאת לא הפעם הראשונה שלנו על הטכנולוגיה הזאת והיא מרשימה כל פעם מחדש. הבולם מרגיש נעול ברכיבה על כביש, ובמגע ראשון עם שטח, "נפתח" וכמעט ואינו מורגש. אפילו בירידות טכניות מאד, לא הורגש חסרונו של בולם שאינו במצב פתוח לגמרי.

בהיבט של היגוי והתנהגות כללית, הפיול החדשים עם ה 36 מלפנים מרגישים מאד צייתנים וצפויים גם במתארים אגרסיביים מאוד- בהחלט שיפור/ שוני ניכר ביחס לדגם הקודם. שלדת הקרבון הקשיחה, תומכות השרשרת הקצרות יחסית ומרכז הכובד הנמוך יחסית כנראה מאוד מסייעים לכך. השילוב של הבולמים המצוינים, הגיאומטריה המפרגנת והצמיגים הבשרניים מייצרים תחושת ביטחון ששמורה לאופניים מעולמות אגרסיביים הרבה יותר ו"מושכים" לרכיבה מהירה ללא חשש. תענוג אמיתי.

tc-252_bdx7505-custom
tc-286_adx3051-custom
tc-279_bdx7574-custom

טרק קדימה 540×150

Matzman 7.19 520X150
DAA 9.19 520X150

סיכום

זה אומנם לא מבחן ארוך טווח ואפילו לא מבחן קצר טווח, זאת רכיבת התרשמות. למרות זאת, נראה שטרק הצליחו גם הפעם לקחת משהו טוב ולהפוך אותו לעוד יותר טוב. ב Trek Fuel EX של 2020 אין טכנולוגיה חדשה או תפיסה פורצת דרך כמו בדגמים אחרים שראינו בהשקה ויחשפו מאוחר יותר השנה, אבל יש כאן אופניים מצוינים, מלוטשים ומאוד מדויקים. אומנם על הנייר קורצים יותר לחובבי הירידות והפאן, אך בהחלט יתאימו גם לפחות קיצוניים שביננו. אנו ממתנים בקוצר רוח למבחן ארוך הטווח בשביל לתהות על התאמתם האמיתית לשבילים המאובקים הפרטיים שלנו.

tc-265_adx2904-custom
tc-268_adx2956-custom

כתבות נוספות