גלגלי קרבון ליישומי XC/מרתון במבחן ארוך טווח

Bontrager Kovee Pro 30

יבואן: CTC   מחיר: 5,690 שקלים   משקל ברוטו: 1640 גרם

img_20190904_173209-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

כתבאריק פלדמן

Keith Bontrager התחיל את הרומן שלו עם כלים דו גלגליים בעולם האופנועים, הוא רכב על אופנועי מוטוקרוס ונודע בכישורי המכונאות שלו וביכולת שלו לשפר את האופנועים עליהם רכב. בתחילת שנות ה-80 הוא התחיל להימשך לעולם האופניים והתחיל "לשחק" עם ציוד ולשפר אותו. לאחר תקופה של לימודי מכונאות באוניברסיטת סנטה-קרוז, קיט הפך לשם דבר בעולם האופניים. הייחודיות של החלקים שלו הייתה חדשנות בחומרים ועיצובים מכניים מהפכניים. עד 1995 כיהן קיט כמנכ"ל חברת Bontrager עד שחברת TREK זיהתה את הפוטנציאל ורכשה אותו ואת החברה שלו לטובת ייצור חלקי OEM. מאז זרמו המון חלקים גנריים על דגמי טרק השונים ו Bontrager הפך להיות הרבה מעבר למותג ה OEM של התאגיד מוויסקונסין. הוא הפך להיות מותג חלקים ענק המייצר מגוון אדיר של מוצרים מרמת בסיס ועד מוצרי קצה המתחרים בכל יצרני הקצה בעולם.

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

בעידן בו אופניים כמעט בכל הרמות מגיעים מאובזרים בחלקים מעולים שלרוב לא דורשים החלפה או שדרוג, גלגלים הפכו להיות אחד החלקים היחידים שעדיין עומדים בקריטריון של " שדרוג נחשק". בטח לא נחדש לכם כלום אם נספר לכם כי המשקל המסתובב של הגלגלים משפיע על איכות וביצועי הרכיבה שלנו יותר מכל חלק אחר על האופניים, כמובן גם הקשיחות, הספיגה והדיוק.

בשנים האחרונות הקרבון הפך לחומר נגיש מאוד, הן בגלל יכולות הייצור והעיבוד שלו ע"י יצרנים רבים במזרח ש "למדו את הפטנט" ועלו על מוריהם, וכמובן מפאת מחירו הזול יחסית. גלגלי קרבון שהיו פעם נחלתם של יצרני גלגלי עילית בלבד הפך להיות מוצר שכמעט כל חברת חלקים שמכבדת את עצמה מחזיקה במלאי, בטח ובטח חברה כמו בונטרגר. שלא כמו חברות אחרות שנכנסו לא מכבר לתחום, לטרק ולבונטרגר יש נסיון רב שנים בייצור גלגלים, ועוד יותר ניסיון בייצור מוצרים מקרבון.

השילוב של שני הדברים הללו הוליד ליין גלגלי קרבון זולים יחסית המצטרפים לליין היוקרתי והוותיק של בונטרגר ה XXX. הפעם נעסוק ב Kovee Pro 30, גלגל ה XC קרבון הפחות יקר בליין של בונטרגר.

cof
cof

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

נתונים כללים

קוטר גלגל  29 אינץ' בלבד

חישוק  hook-bead TLR עם 28 חור בנוי מקרבון OCLV של טרק

רוחב חישוק פנימי  29 מ"מ

רוחב חישוק חיצוני  36 מ"מ

גובה חישוק  24 מ"מ

נאבה אחורית  בונטרגרRapid Drive  בוסט 148 מ"מ, 108 נק' מגע

נאבה קדמית  בונטרגר בוסט 110 מ"מ

חישורים DT Swiss Aerolite 14/17, straight pull אירודינאמיים

ניפלים  Alpina אלומיניום עם נעילה

משקל סט  1640 גרם עם דרייבר  XDכולל פס אטימה מקורי וונטיל

img_20190904_173154-custom
img_20190904_173204-custom
img_20190904_173136-custom

ה Kovee Pro הוא גלגל 29 הבנוי על בסיס חישוקי קרבון ברוחב פנימי של 29 מ"מ ובמשקל של כ 1640 גרם כולל סרט אטימה וונטיל, עם ייעוד מוצהר ליישומי XC/ מרתון.

בונטרגר משתמשים בקרבון OCLV הנודע והוותיק שלהם, אולי המותג המוכר ביותר בעולם האופניים בכל הקשור לקרבון. זוהי תרכובת קרבון ייחודית לטרק שעברה שיפורים לאורך השנים ומציעה חומר חזק ועמיד במשקל קל יחסית. לתרכובת של טרק יש כמה רמות הנבדלות בעיקר באופי, בסוג וביישום האריג וכמובן במקשה, בגלגלי המבחן הם משתמשים בתרכובת ברמת פרו, ככה"נ תרכובת קצת כבדה יותר מהתרכובות הגבוהות.

אופנת החישוקים הרחבים כמובן לא פוסחת על טרק (ובצדק) והם משתמשים בחישוק ברוחב 29 מ"מ פנימי גם ליישומי XC כאמור. יש לא מעט דיונים על נחיצותם של חישוקים כה רחבים ליישומים פחות אגרסיביים, כולל בפלטפורמה מכובדת זאת. אנחנו בדעה חד משמעית שזה עושה רק טוב, גם כאשר עושים שימוש בצמיגים צרים שלכאורה פחות מתאמים לחישוקים כה רחבים. תוכלו לקרוא על עניין רוחב החישוקים המודרני בהקשר הכבישוני בכתבה המעולה של תמיר אשל שהתפרסה כאן לא מכבר.

ה Kovee Pro מסתובבים על נאבות 108  Rapid Driveשל בונטרגר בתקן בוסט בלבד (148/110) ומגיעות במקור עם דרייבר לשימנו 10/11 אך ניתן להחליף במעמד הקניה גם לדרייבר XD. זאת אמנם נאבה גנרית של היצרן האמריקאי, אך היא נראית סופר איכותית, עם חיבור straight pull של השפיצים (שפיצים ישרים) וזמזום סקסי של קליקים צפופים. את המנגינה הממכרת של הנאבה מייצרות 108 נקודות מגע שנוצרת על ידי מנגנון של 6 שיניים קפיציות (pawls) על ראצ'ט של 54 שיניים בגוף הנאבה.

הגלגלים מגיעים מצויידים בוונטיל טיובלס ובפס האטימה הייחודי של טרק. אמנם מעט כבד ביחס לסרטי האטימה האחרים בשוק, אך פריק לחלוטין, ללא שאריות דבק וסיבים גם אחרי התבוססות ארוכה בחומרי טיובלס חריפים. החישוק יכול לקבל גם את הסרטים הדביקים הנפוצים בשוק למי שגרמים בודדים חשובים לו בתחשיב הכללי של הוואטים.

cof
cof

בשימוש

סט הגלגלים נבחן אצלנו לאורך תקופה ארוכה ואינטנסיבית של כחמישה חודשים על מספר זוגות אופנים במתארי רכיבה רבים. חלקם יתאימו לייעוד הגלגלים המקורי קרי XC/ מרתון, וחלקם הלא מבוטל במתארים ובסגנון שפחות יתאימו לסגנון המוגדר בהוראות היצרן. שלא כמו חברות רבות חישוקי הקרבון של בונטרגר הם hook-bead, כלומר, פרופיל החישוק מכיל שן ייעודית לקבלת הביד של הצמיג. לטענת היצרנים שוויתרו על כך, העדר השן מחזק את החישוק, בפועל כנראה מדובר על הליך יצור מורכב/ יקר יותר ומשקל סופי גבוה יותר. אחד היתרונות הגדולים של hook-bead הוא החיבור האבסולוטי בין הצמיג לחישוק, ואכן במקרה של ה Kovee Pro, הצמיגים עלו בקלות בעזרת משאבת רגל ונשארו על החישוק באותו מצב, ללא כל בריחת אוויר או ניתוק עד שפרקנו אותם לטובת החלפת צמיגים.

img_20190904_174349-custom
img_20190904_174110-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

התחושה הראשונית שמשדרים הגלגלים מיד עם הנחיתה בשטח היא מיקס בין קשיחות לבין תגובתיות מאוד גבוהה. מעבר לזמזום הנעים והיוקרתי שמנגנת הנאבה, העברת הכוח מהרגלים לגלגלים היא כמעט אבסולוטית. 108 נק' המגע מתרגמות כל תנועה של הקראנק לתזוזה מיידית של הגלגל האחורי, דבר השמור לרוב לגלגלים יקרים הרבה יותר. בתחושת הגלגול ה Kovee Pro הרגישו לנו קלים ומהירים, הרבה יותר קלים מהמשקל המוצהר שלהם שהוא לא בקצה הקל של סקאלת גלגלי הקרבון ליישומי XC. לגלגי XC יש נטייה להיות לעיתים קשיחים מידי, כלומר יעילות ומהירות על חשבון נוחות המשתמש, במקרה זה יש כאן שילוב נכון מאוד לטעמנו בין קשיחות מספקת לבין נוחות. בסיבובים ושינויי כיוון הגלגלים מרגישים קשיחים ומדויקים מאוד, אך ברכיבה בדרכים משובשות וסינגלים טכניים יחסית עדיין מקבלים תחושת שיכוך מסוימת שמגיעה הן מהבניה והן מהפתיחה של הצמיגים על החישוק הרחב.

חישוקי ה 29 מ"מ פותחים את הצמיגים מאוד, וצמיגי 2.1 ו 2.2 שאיתם רכבנו מרבית תקופת המבחן הרגישו מושלם על החישוקים. ה "פתיחה" של הצמיגים מייצרת אחיזה מעולה ונחוצה מאוד ברוב ימות השנה במקום בו אנו חיים, אך גם מייצרת נוחות וסלחנות רבה שמתחברת באופן מושלם לקשיחות של הגלגלים כאמור.

img_20190904_174438-custom
img_20190904_173204-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

מבחן הזמן- עמידות

זאת תמיד הסוגיה המטרידה ביותר כאשר עוסקים בגלגלי קרבון. ובכן אמרנו זאת בעבר ונאמר זאת שוב: כל עוד מקפידים על לחץ אוויר נכון, גלגל קרבון טוב יהיה לא פחות עמיד מגלגל אלומיניום. כמובן שבמקרה של תקלה נסיבתית של לחץ לא מתאים או בריחת אוויר עמידותם תהיה פחותה משמעותית מגלגל אלומיניום. במקרה של ה Kovee Pro, ההתעללות הממושכת לאורך המבחן הממושך לא ממש הרשימה את הגלגלים. הם נראים ומרגישים כמו ביום הראשון של המבחן- אין שברים/ עיוותים, אין צורך בחיזוק השפיצים או כל תקלה אחרת. האוויר לא בורח והנאבה מנגנת ומתגלגלת כמו בסדנא של קיט.

אחריות

עוד סוגיה קריטית בגלגלי קרבון. לאחרונה בונטרגר שינו את מדיניות האחריות שלהם בנושא גלגלי קרבון ומציעים שנתיים אחריות מלאה על החישוקים (בלבד) no questions asked- שברתם חישוק ולא משנה מאיזה סיבה, קיבלתם חדש בתמורה. בכל מקרה גם הגלגלים של בונטרגר כפופים למדניות ההחזרה בטווח 30 יום הכללית של טרק. קניתם, לא אהבתם, החזירו לחנות וקבלו את כספכם חזרה.

img_20190904_173306-custom
img_20190904_173355-custom

סיכום

קלים, חזקים, קשיחים ונגישים. אלו הם הקריטריונים לבחירת גלגלים בכלל וגלגלי קרבון ליישומיי XC בפרט. ה Kovee Pro של בונטרגר עומדים בקלות בכל הקריטריונים. אלו אמנם לא הגלגלים הקלים ביותר שתמצאו בז'אנר, אך יחסית לרוחבם ועמידותם הם עדיין ייחשבו קלים, ועדיין קלים דיו בשביל לשדרג כל אופני XC/ מרתון. לטעמנו הם יהפכו כל רכיבה בסגמנט לחלקה יותר, מהירה יותר ומהנה יותר.

יותר: קשיחות, עמידות, רוחב חישוק, תגובתיות מהירה  פחות: משקל

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

כתבות נוספות