eMTB חדשים מבית Trek

רכיבה ראשונה על ה Trek Rail 2020

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתב: אריק פלדמן  צילומים: Trek

אין כל ספק שסגמנט אופני ההרים החשמליים הוא הרנסנס התורן של ענף האופניים הגלובלי. למרות שהוא כאן כבר לא מעט שנים, עדיין ניטש הוויכוח אם הוא כאן על תקן מציל הענף או מחריבו, ואנחנו בטח לא הנביאים שיכולים לחזות את העתיד ולקבוע, אך מה שבטוח שהוא כרגע הוא כאן ובגדול  ולא ניתן להתעלם ממנו. עד לפני כשנתיים נראה היה שתת הסגמנט הזה מתנהל על מי מנוחות, עיקר פעילותו והצלחתו היו בגבולות אירופה כשרוב הפיתוח התבסס על מנועים ופלטפורמות מוכרות ואחידות פחות או יותר בעיקר בקרב יצרנים אירופאים, כשלא מעט יצרנים גדולים ומובילים יושבים על הגדר וממתינים לראות לאן כל העסק מתקדם. בשנתיים האחרונות אנו רואים יותר ויותר יצרנים גדולים נכנסים לעניין החשמלי כשאיתם משאבי פיתוח האדירים שלהם שנגזלו מהדגמים המסורתיים והועברו כמעט אך ורק לסגמנט המתפתח. התוצאה, שטף של דגמים, פיתוחים מוכווני סגמנט, חלקים ייעודיים, גיאומטריות שונות, מנועים, סוללות, מערכות הפעלה ועוד. למעשה את קפיצת הפיתוח המשמעותית הראשונה בסגמנט ניתן לייחס לשנתיים האחרונות, כשברור לחלוטין שזאת רק ההתחלה. חלק גדול מהבסיס לפיתוח של חברות האופניים המסורתיות מתבסס כמובן על המנוע והסוללה, כך שבכל פעם שיוצא מנוע מעודכן לשוק מאחת מחברות המנועים המובילות, ניתן לראות בצידו שטף של פיתוחים שמקפיצים את הענף הזה בכל פעם בשתי מדרגות לפחות.

טרק היא אחת המחברות "שישבו על הגדר" ואת הדגם החשמלי הראשון שלהם ה Powerfly הם השיקו רק לפני כשנה (מבחן משמעותי על דגם ה ST יתפרסם כאן בקרוב). לפני כחודש טסנו לאיטליה להשקה כללית של דגמי 2020 של יצרן העל מוויסקונסין כשבמרכז ההשקה הדגם החשמלי השני והחדש של טרק ל 2020 ה Rail.

Rail 2020 קווים לדמותו   

הRail  הוא פלטפורמה חדשה לחלוטין של טרק המתבססת על המנוע החדש של בוש ה Performance Line CX. כפי שהקדמנו ואמרנו פעמים רבות יצרני המנועים הם אלה שמכתיבים את השינוי וההתפתחות בענף ולא רק בגלל שיפור עוצמת המנוע ויעילותו, אלא בעיקר בגלל השינויים בממדי המנוע והסוללה. המנוע החדש של בוש קטן יותר ב 40 אחוז וקל יותר בכ 500 גרם מהגרסה הקודמת שלו, מה שלמעשה הוריד מטרק ומיצרנים רבים אחרים חסמי תכנון שהוכתבו על ידי המנוע הגדול הקודם. זאת הסיבה העיקרית שדווקא בשנת הדגם הבאה אנו רואים שטף גדול במיוחד של דגמים חדשים וחדשניים עם גיאומטריות מעודכנות יותר וכיולי מתלה יעילים המזכירים את עולם האופניים חסרי המנוע.

Trek Media Camp, 2019

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

מנוע קטן יותר עם סוללה גדולה יותר

המנוע החדש של בוש שבנוי גוף מגנזיום הצטמצם בממדים כאמור אך מציע הספק דומה לגרסה הקודמת- 250 וואט עם מומנט של 75 ניוטון/מטר ומגבלת מהירות של 25 קמ"ש. אחד השיפורים הבולטים במנוע החדש הוא הורדה משמעותית של תופעת בלימת המנוע אחרי מעבר מגבלת המהירות. המנוע הקודם של בוש ייצר בלימה כזאת שהייתה שקולה למישהו שתופס חזק את האופניים ולא נותן להתקדם- תחשבו על משהו כמו עצירת חירום. במנוע החדש התופעה כמעט ולא קיימת. כמובן שאי אפשר לחצות את מגבלת המהירות בדיווש, אך הבלימה היא חלשה ולא מפריעה למהלך הרכיבה כמו קודם. יחד עם המנוע החדש בוש פיתחו גם סוללת ליתיום איון 36 V חדשה ומוגדלת בעלת הספק 625 וואט/ שעה לעומת 500 בדגם הקודם. הדגמים החדשים יכולים לקבל גם את סוללת ה 500 יחד עם תותב שמגשר על ההפרש בגדלים ומצורף לכל אופניים. כמובן שהסוללה היא אינטגרלית ומוטמעת בתוך הצינור התחתון, אך מאפשרת ניתוק מלא+ ידית נשיאה לטובת הטענה מחוץ לאופניים בבית/ בעבודה.

italypresscamp2019_by-adl-3541-custom
italypresscamp2019_by-adl-3522-custom
italypresscamp2019_by-adl-3579-custom
italypresscamp2019_by-adl-3563-custom
italypresscamp2019_by-adl-3548-custom

טרק קדימה 540×150

Matzman 7.19 520X150
DAA 9.19 520X150
DD19 520X150

סנסור אינטגרלי- הקץ לפריצות?

אחת הבעיות הגדלות של האופניים החשמליים הוא עניין פריצת מגבלת המהירות. בצמוד לתעשייה המתפתחת של המנועים והסוללות, קמה תעשיה קטנה של האקינג ע"י תוכנות ואמצעי פריצה מכניים שהופכת לפופולרית לא פחות מהאופניים עצמם. לראייה לא מעט מהאופניים המסתובבים בשבילי ארצנו הם פרוצי מגבלה, מה שיוצר בעיות במנוע ובסוללה שהיצרנים וכמובן המשתמשים צריכים להתמודד איתן. עד היום מגבלת המהירות של בוש הייתה מבוססת על מגנט פשוט זהה למגנטים של הספידומטרים הישנים שהוצמד לאחד החישורים, ועל סנסור קליטה שהיה מוצמד לתומכת השרשרת. מסתבר שהקומבינציה הזאת הייתה פשוטה מאוד לפריצה גם להאקרים ביתיים וכפועל יוצא, טרק יחד בוש פיתחו סנסור אינטגרלי המורכב ממגנט שיושב בתוך רוטור המעצור האחורי יחד עם סנסור שמוטמע בתוך קצה תומכת השרשרת ולא מאפשר את שינוי המיקום שלו. לכאורה נראה בלתי פריץ, אך ימים יגידו.

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

גיאומטריה מודרנית

השלדה של ה Rail מבוססת למעשה על דגם האנדורו המעולה של טרק, הסלאש. הן תפיסתית במובן שהרייל מיועדים ליישומים אגרסיביים יותר מאשר ה Powerfly שנשארים בליין בגרסה קצרת המהלך שלהם אך זוכים למנוע החדש, והן בגיאומטריה שנוטה בברור לעולם האנדורו. השלדות מגיעות עם ה Mino Link- תותב אקסצנטרי שמשנה את זווית הראש ואת גובה הציר המרכזי מ Slack ליותר Slack. בין היתר אפשר למצוא שם נתוני גאומטריה עדכניים ביותר כמו תומכות שרשרת קצרות מאוד באורך 447 ס"מ, זווית ראש של 64.5 מעלות, זווית כיסא של 75 מעלות, מרכז כובד נמוך, רי'ץ מכובד של 470 מ"מ למידה L, אופסט מזלג מקוצר של 42 מ"מ וכו'- גאומטריה מודרנית ומעודכנת לכל דבר דבר ועניין.

screenshot-2019-09-12-08.30.16-custom

מתלה ABP אקטיבי 150 מ"מ מאחור 160 מ"מ מלפנים

כמו בכל דגמי השיכוך מלא של החברה, גם ב Rail טרק משתמשים במספר טכנולוגיות ויישומים שהוכיחו את עצמם בעולם ה"רגילים". ה Rail מקבלים כמובן את המתלה המעולה והמלוטש של טרק, ה (Active Braking Pivot (ABP. מהותו למי ששכח או לא נכח בשיעורים הקודמים: ציר מתלה אחורי המחבר את תומכות הכיסא ותומכות השרשרת דרך ציר הגלגל האחורי ומאפשר עבודת מתלה/ בולם אקטיבית גם תוך כדי בלימה של הגלגל האחורי. המתלה מייצר מהלך של 150 מ"מ כשבפרונט מגיע מזלג במהלך 160 מ"מ עם קראון מוגדל. מבנה צינור הכיסא של ה Rail מאפשר שימוש במוטות כיסא מתכוונים ארוכים במיוחד לטובת תמרון טוב יותר של הרוכב על השלדה. למשל שלדה M תגיע מצוידת עם מוט אוכף מתכוונן באורך 150 מ"מ.

RE:aktiv Thru Shaft

כל הדגמים מRail 9  ומעלה מגיעים עם בולם אחורי מצויד בטכנולוגיית ה RE:aktiv המוצלחת של טרק, בתצורת Thru Shaft. זהו מבנה ייחודי לבולמים האחוריים של טרק בלבד, כך שציר התנועה שלו מוארך (עד כדי כך שהוא יוצא דרך הבולם כאשר הבולם מכווץ). מבנה זה יוצר בולם יציב יותר ומקטין את העומסים הציריים בתחילת המהלך. התוצאה- בולם שעובד חלק ומהר יותר עם פחות "דביקיות" בתחילת המהלך ועקיבת קרקע יעילה יותר.

כמו בדגמי הפיול גם כאן כל הבולמים החדשים של רוקשוקס עם ה Thru Shaft מצוידים השנה בתא אוויר נוסף (פיגי באג) קטן במיוחד שפותח יחד עם אנשי טרק שתפקידו לשפר את הפעולה של ה Thru Shaft.

Trek Media Camp, 2019
italypresscamp2019_by-adl-9514-custom

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

StraightShot

עוד פיצ'ר מושאל מהדגמים האחרים של היצרן. ה-StraightShot הוא למעשה מתיחה של קו ישר בין צינור הראש לציר המרכזי וביטול הקימורים שאמורים לפנות מקום לכתר המזלג. מבנה זה מגדיל את מפתח המשולש הקדמי של השלדה ומחזק אותה כנגד פיתול. גם השלדות של הרייל מגיעות עם Knock Block שתפקידו לעצור את הסיבוב (תנועת הכידון) לפני פגיעה של כתר המזלג בשלדה.

צמיגי 27.5 פלוס Out צמיגי 29 In

אז גם טרק כמו יצרנים מובילים אחרים זנחו את גלגלי וצמיגי ה 27.5 הרחבים במיוחד (פלוס) ועברו לשימוש בגלגלים וצמיגי 29 אגרסיביים. כל הדגמים של משפחת הרייל ממש כמו כל דגמי הפיול EX החדשים יגיעו עם צמיגי Bontrager SE5 Team Issue בשרניים ברוחב 2.6.

italypresscamp2019_by-adl-9511-custom
italypresscamp2019_by-adl-9552-custom
Trek Media Camp, 2019

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

ברכיבה

אז כאמור הוטסנו לאיטליה ע"י CTC יבואני טרק לישראל ע"מ להתרשם ברכיבה מדגמי 2020 של ענק האופניים מווטרלו. כבר מערב הפרזנטציה הכללי שלפני ימי העיון והרכיבה עצמה ניתן היה להתרשם ללא עוררין מה עומד כרגע במרכז הפיתוח של טרק ולאן מוקצים המשאבים העיקריים של החברה, שערתם נכון- האופניים החשמליים. אחרי הרצאה מפורטת של צוות הפיתוח, יצאנו לבחור ולהטעים אישית את אחד מעשרות זוגות ה Rail 9.8 שטרק העמידו לטובת קבוצת העיתונאים שהגיעו מכל העולם. את רכיבת ההתרשמות הובילו קבוצה של רוכבים מקומיים שגם אחראים לבניית רוב המסלולים באזור, כשמצטרפים אלינו צוות הפיתוח של הדגם ונציג של חברת בוש שעבד איתם בצמוד על ה Rail כדי להוסיף עוד תובנות תוך כדי רכיבה.

italypresscamp2019_by-adl-0496-custom
italypresscamp2019_by-adl-1820-custom

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

ראשית אי אפשר שלא להתרשם מהמראה החיצוני של האופניים, הצללית היא טרק טיפוסית ומזכירה יותר אופניים רגילים מאשר אופניים חשמליים. הצינור התחתון שמכיל את הסוללה בתוכו אומנם לא הצטמצם משמעותית בממדיו מדגם ה Powerfly הנוכחי, אך משהו בקומפוזיציה של המנוע הקטן ושאר חלקי השלדה יוצר אופניים עם מראה נעים ופחות חשמלי.

הסיבוב שרקחו לנו המקומיים הוא מסלול חשמלי קלאסי ע"מ להספיק ולהתרשם מהאופניים ברכיבה אחת. 38 ק"מ עם 1300 מטר טיפוס מצטבר שכולל את כל תופני הז'אנר. עליות ארוכות ותלולות, טיפוסים טכניים בקירות מסולעים, ירידות מגרזנות עתירות סלעים בכל התצורות הגיאולוגיות, סינגלים בנויים מהירים וזורמים בסגנון בייק פארק עם אלמנטים מלאכותיים והרבה הרבה סינגלים פראיים עם המון סיבובים ושינויי כיוון צפופים בתוך סבך היער- ממש תנאי מעבדה.

מיד עם ההתמקמות על האופניים הגיאומטריה החדשה והמודרנית זועקת החוצה, זה מרגיש בדיוק כמו אופני אנדורו עכשוויים. לא מזכיר או דומה, אלא ממש זה. ריצ' מדויק שמתכתב באופן מעולה עם זווית הכיסא בת ה 75 מעלות ועם הכידון הרחב והסטם הקצר, פרונט עם נוכחות שלוח קדימה ומרכז כובד נמוך.

italypresscamp2019_by-adl-1126-custom
italypresscamp2019_by-adl-1516-custom
italypresscamp2019_by-adl-1613-custom

טרק קדימה 540×150

Matzman 7.19 520X150
DAA 9.19 520X150
DD19 520X150

עבודת המנוע החדש של בוש היא שקטה מאוד גם ביחס למנוע של BROSE שהיה השקט ביותר שחווינו, ובעיקר הרבה יותר שקט מהמנוע הקודם שלהם. ההשתלבות של המנוע בפידול מרגישה חלקה, ללא מכות או פרצי כוח חזקים בעיקר במצב eMTB הייחודי של בוש.

בעליות זווית הכיסא הקיצונית שממוקמת את הרוכב ממש מעל מרכז הכובד של האופניים גורמת ל Rail להיות טפסני על. כן ברור לנו שיבואו אלה שיגידו שעם מנוע אפשר לטפס הכל, אז זהו שלא. לגיאומטריה ולמתלה יש חשיבות גבוהה מאוד בטיפוסים גם כשיש מנוע חזק בין הרגליים, והרייל עושים זאת טוב באופן בולט. בטיפוסים טכניים, המתלה המעולה של טרק והצמיגים הבשרניים הופכים את העניין לבולט עוד יותר והצלחנו לטפס איתם דברים שנראו לנו לא הגיוניים לפני שתקפנו אותם.

italypresscamp2019_by-adl-1021-custom
italypresscamp2019_by-adl-1613-custom

אבל עם כל הכבוד לעליות, ויש כבוד, בשבילנו הירידות הם החוזקה האמתית של האופנים האלה. ככלל אחד היתרונות הגדולים באופני הרים חשמליים ובייחוד אלה המוגדרים אופני אנדורו, הוא האפשרות להגיע לתחילת הירידה רעננים יחסית אחרי טיפוס ארוך ולממש את היכולות הטכניות האישיות ואת המעטפת הטכנית של האופניים. כאן הרייל העניקו לנו עונג גדול. הגיאומטריה, מרכז הכובד, המתלה, הליריק מלפנים והצמיגים הבשרניים גורמים לרייל להרגיש בירידות כמו אופני אנדורו "רגילים", וזאת רבותי היא מחמאה גדולה. המתלה הרגיש מכויל באופן מדויק ביותר וייצר בליעה ואחיזה מעולה בכל מצב, בגינות סלעים אלימות, קפיצות גבוהות, קטעים מהירים ומשובשים, סיבובים ובכלל. מחד האחיזה וההושבה על הקרקע שהאופניים מייצרים מזכירה יותר אופני DH גדולים מאשר אופניים עם מהלך מתלה של 150 מ"מ, מאידך שינויי הכיוון ויכולת התמרון על האופניים על הקרקע ובאוויר לקוחה מעולמות ה .AM הם עולים לאוויר בטבעיות יותר טוב מכל אופניים חשמליים שהתנסינו בהם, ללא השובל של המגושמות שמגיע בד"כ בגלל תוספת המשקל.

italypresscamp2019_by-adl-0511-custom
italypresscamp2019_by-adl-1151-custom
italypresscamp2019_by-adl-0517-custom

למנועי בוש אין בינתיים אפליקציה חיצונית לניהול ושינוי מצבי הרכיבה השונים, אך יש להם את מצב ה eMTB. המצב השלישי מתוך ארבע שמספק כח באופן "חכם" לפי מהירות הדיווש וזווית האופניים, כך שיספק הרבה כח בטיפוס ויבזבז מעט כח כאשר אין צורך ממשי בסיוע, כל זאת בכדי לנצל את הסוללה באופן מיטבי ולמנוע "מכות כח" מיותרות. אמנם אין כאן קסטומיזציה אישית של המצבים אך ברכיבת ההתנסות/ מבחן מצב ה eMTB היה מעולה. הוא עובד חלק כך שאי אפשר לחוש בשינוי במצבי הסיוע אך יחד עם זאת הוא התאים לנו את רמת הסיוע באופן מדויק למצב הנתון בו היינו, עליה, רכיבה במישור או ירידה. לא התעסקנו בכלל במצבי הסיוע ואת הרכיבה הלא פשוטה ולא קצרה סיימנו כשנותרה עוד סוללה לעוד סיבוב קצר.

italypresscamp2019_by-adl-0686-custom
italypresscamp2019_by-adl-1001-custom
italypresscamp2019_by-adl-1371-custom

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

סיכום

ברור שקשה לסכם מבחן על אופניים כלכך מורכבים אחרי רכיבה אחת ולא משנה כמה מגוונת היא הייתה וכמה התחברנו לאופניים. אך יש לנו ניסיון לא מבוטל על לא מעט דגמי אופניים חשמליים, ואנחנו נרשה לעצמנו לומר כאן ועכשיו שה Rail החדשים של טרק הם אחד מזוגות האופניים הטובים ביותר שרכבנו עליהם. בנוסף לכך ממבט רוחבי על דגמים נוספים של יצרנים אחרים שנחשפו לאחרונה ומתבססים על אותם העקרונות יש לנו יותר מתחושה שה Rail הם חלק מגל של דגמי אופנים חשמליים טובים שהולכים לנחות עלינו בשנה הקרובה. כפי שנאמר בתחילת הסקירה, לפני כשנתיים החלה קפיצת הפיתוח המשמעותית הראשונה בסגמנט, לטעמו הרייל של טרק והדגמים הדומים של יצרנים אחרים הם מבשרי גל הפיתוח המשמעותי השני בסגמנט כשלפנינו כנראה עוד כמה גלים כאלה…

italypresscamp2019_by-adl-0885-custom
italypresscamp2019_by-adl-1012-custom

DD19 1070×200
Matzman 8.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתבות נוספות