Orbea Occam M30 2020

אופני שבילים במבחן

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

יבואן: Recycles  מחיר האופניים במבחן:  18,999 שקלים

בחן וכתב: שחר מיליס  דוגמן: אור בלדב צילום: אלון רון

מהלך בולמים והגדרות – אליה וקוץ בה

קטגוריות אופני השטח הפכו לא ברורות בשנים האחרונות. עד לפני מספר שנים ידענו שיש אופני XC או שבילים. אחר כך השתדרגנו לקטגורית האול מאונטיין שלוותה מיד בקטגוריית האנדורו החביבה עלינו. נוסיף לתערובת את הדאון היל והפרירייד, ההבדל בין XC ל XC/מרתון ועוד מיני תת קטגוריות כשהאחרון מבינהם הדאון קאנטרי השובב, והרי לנו סלט ישראלי קצוץ עם הרבה טחינה. עד לפני שנתיים לערך, יכולנו לבחור אופניים לפי המהלך המתלים ולדעת לאיזו קטגוריה הם שייכים: עד 100מ"מ =XC; 100-125מ"מ=שבילים; 125-140מ"מ=אולמאונטיין; 140-170מ"מ=אנדורו; 170-180מ"מ=פרירייד (זן הולך ונכחד); 200מ"מ=דאון היל. פשוט וקל לקונה המבולבל. אבל! מזה מספר שנים, מתכנני האופניים נעזרים בכלים חזקים בתכנון וחישוב הקינמטיקה של המתלים ומתכננים אופניים לפי ייעוד, ולא לפי מהלך – כתוצאה אנו רואים היום אופניים בעלי מתלים של 150 מ"מ שמטפסים מצויין בעלי יכולות DH בינוניות או אופני 130 מ"מ בעלי יכולות ירידה מפתיעים וגיאומטריה שובבה. הדבר מייטיב איתנו הרוכבים, אך מקשה עלינו לקבל "עצות מומחים" שפעם רכבו על אופניים "קיצוניות" עם 140 מ"מ מהלך ולא הצליחו לזוז, או כאלו שעדיין סבורים שצריך לפחות 160מ"מ בשביל לרדת את השחור בקנדה.

הפעם על המוקד, אורבאה OCCAM 2020, אופני שבילים בעלי גלגלי 29 שנועדו בדיוק לרוכב המחפש זוג אופניים אחד לכל מטרה.

ron_2586-custom

Highlights

  • שלדת קרבון מלאה על גלגלי "29
  • מתלה סינגל פיבוט עם ציר אחורי בציר הגלגל המייצר מהלך של 140מ"מ
  • מהלך מזלג 140 מ"מ
  • ציר אחורי בתקן בוסט – 148מ"מ
  • אורך צינור עליון 628 מ"מ
  • זווית צינור ראש 66 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבי 77 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 440 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1224 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 13.9 ק"ג
  • נתונים למידה L

מפרטים מלאים וגיאומטריה באתר היצרן

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

חברת Orbea הספרדית באסקית החלה את דרכה כיצרנית נשק אך ב 1930, ייעוד המפעל השתנה והיא התחילה לייצר אופניים. לאורבאה היסטוריה ותרבות עשירה של אופני כביש, כולל ניצחונות אין ספור של רוכביה. זכורים במיוחד ניצחונות רבים בקטעים ההרריים של הפירנאים בגראנד טורים השונים, כאשר רוכבים באסקים מקומיים מספקים גאווה לאומית לחבל הבדלני. בשנים האחרונות Orbea משקיעה משאבים רבים יותר ויותר בעולם אופני ההרים וכבר שנים ארוכות שאלופי עולם, אלופים אולימפיים וקבוצות מקצועניות באופני הרים בקטגוריית ה XC והאנדורו רוכבים על דגמי החברה כדי להגיע לפודיומים בדיסציפלינות תובענית אלו. חברת אורבאה הספרדית משווקת בישראל כבר זמן לא קצר, והחליפה מספר יבואנים בשנים האחרונות- רשת ריסייקלס שהיו הנציג הראשון של המותג הספרדי לישראל, החזירו לעצמם את הזיכיון וכבר קרוב לשנתיים הם היבואן הרשמי של המגה מותג הבאסקי. לפני כשנתיים וחצי בחנו את ה-OCCAM בפלטפורמה אחרת והתרשמנו מאוד. האופניים הציעו חבילה שלמה ומאוזנת, וחוויית רכיבה מוצלחת, במיוחד לרוכבים שחיפשו משהו "באמצע" בין אופני XC לאופני שבילים קלאסיים.

img_20191029_131052-custom
img_20191029_130955-custom
img_20191029_130947-custom
img_20191029_130857-custom
img_20191029_130849-custom

ל OCCAM בדגם היוצא היו שתי גרסאות AM ו TR: אחת בעלת גלגלים בקוטר 27.5 ומהלך של 150מ"מ והשנייה עם גלגלי 29 ומהלך 130. לאחר שנתיים בהן השיקו דגמים חדשים עם ה RALLON המוצלחים ב 2018 (150X160מ"מ) בקטגוריית ה AM/אנדורו, וה OIZ המעודכנים ב 2019 בקטגוריית ה XC/TRAIL (100X100 או 120X120) החליטו באורבאה להציב את ה OCCAM 2020 ביניהם ולאחד את הדגמים TR/AM משנה שעברה לזוג אופניים אחד עם קוטר גלגל 29, מהלך של 140מ"מ ואפשרות של בחירת מזלג של 140/150מ"מ בדיוק עבור הרוכבים שמחפשים אופניים יעילות דווש לטיפוס ובעלות יכולת ירידה מרשימה.

שלדת הקרבון של ה OCCAM מרשימה מאד. רמת הגימור והירידה לפרטים יוצאת דופן וגורמת לשלדות אחרות להראות מיושנות. דוגמא לכך הינה יציאת הכבלים מתוך שלדת הקרבון במגן צינור מגן אינטגרלי המוביל את הכבלים של המעביר והבלם האחורי לתוך תומכות השרשרת באופן חלק ומוגן. השלדה הא-סימטרית בעלת החיזוק באיזור הלינק נאה מאד וצבועה בצבע מט בחלקו הפנימי. חיזוק זה יוצר משולש קדמי קשיח מאד המעביר את פעולות הפידול וההיגוי באופן חד ומדוייק. השלדה מאפשרת נשיאת בקבוק אחד, כניסה מצד שמאל, בכל גודל שתחפצו בו (כן, גם בקבוק יין נכנס – נא לא לשאול למה בדקנו את זה…)

ron_2591-custom
ron_2593-custom

ברמת אבזור הביניים של OCCAM, ה m30, האבזור מאסיבי, חכם ואמין אך אינו אבזור קצה בשום אופן. מערכת ההנעה מבוססת רכיבי SLX עם קסטת 12 הילוכים החדשה של שימאנו בעלת טווח גלגלי שיניים של 10-51. בגלל ריבוי ההילוכים, כמעט תמיד בתאוצות בסינגלים נדרשתי להעביר מספר הילוכים במכה, היתה חסרה לי האפשרות של העלאת מספר הילוכים בלחיצה כפי שניתן לבצע במעביר XT. מפתיעים לטובה בלמי שימנו בעלי 4 בוכנות שמספקים בלימה טובה ומבוקרת ומוט האוכף של אורבאה שעבד חלק מאד ובדיוק משביע רצון בתקופת המבחן. עם כידון רחב, סטם קצר ומוביל שרשרת קטן ומדוייק, נראה שהOCCAM מפוקסים מאד לייעודם.

img_20191029_130935-custom
img_20191029_130940-custom
img_20191029_130924-custom
img_20191029_130811-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

על השביל

הOCCAM מרגישים קטנים וקצרים למרות שהנתונים היבשים אומרים אחרת. תנוחת הישיבה מאד עדכנית נוחה ומוכרת וכווץ הבולמים ממצב עמידה נותן את התחושה של אופניים "קטנים" – קטנים זה לא רע. אופניים "קטנים" בדרך כלל מרגישים זריזים מאד בשבילים ו"פופיים"(מלשון קופצני). לאחר כוון בולמים וסט-אפ זריז, מתחילים רכיבה ראשונה בכפר החורש, מקום מושלם לבדיקת אופני AM/שבילים. מתחילים בטיפוס מנהלתי. אני שם לב שהמתלה מרגיש יציב מאד בנקודת הסאג. למעשה כל כך יציב שפמפמתי את הבולמים לראות שהוא במצב פתוח – הוא אכן היה פתוח. הגובה שלי הוא 180 ס"מ, וברוב האופניים בסגנון AM אנדורו אני נוטה להעדיף אופניים במידה M. הקוקפיט הקצר יותר מאפשר לי להרכיב כידון רחב ומשאיר המון מרחב תמרון לתנועות הגוף. ה OCCAM במידה L הרגישו נוחים מאד ואפילו קצרים יותר ממה שציפיתי, בהחלט נקודה מעניינת בשילוב הגיאומטריה של LONG AND SLACK המודרנית וזווית מוט הכיסא האפקטיבית העומדת על 77 מעלות. גובה העמידה STAND OVER HEIGHT נמוך יחסית ומאפשר שליטה טובה באופניים במצבי הקיצון. בחירת מזלג של 150 מ"מ תפחית כחצי מעלה מזוית הראש והכסא.

ron_2620-custom
ron_2633-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

עם סאג של 25% האופניים מרגישים כיושבים גבוה על המתלה והרכיבה אכן קלילה, זריזה וקופצנית. כשאני אומר יושבים גבוה הכוונה היא  לכך שמתלה יציב בנקודת הסאג, מאפשר תאוצות ביניים טובות, ומשדר תחושה של אופניים קלילים וזריזים. עם מזלג בעל מהלך של 140מ"מ, האף מרגיש נמוך וממקם את הרוכב בצורה טובה בין שני הגלגלים. כתוצאה מכך האופניים מאד צייתניים ופונים "על המקום" מבלי לאבד אחיזה. פניה הדוקה בסינגל, טיפוס מקומי בסינגל, עמוד על הפדלים והאופניים יזנקו לפנים. זהו בדיוק מה שציפיתי מאופניים מודרניים לבצע. יחד עם זאת, ב 25% סאג, לאופניים קשה יותר לייצר אחיזה בבלימה או בגינות סלעים. כשהורדנו את לחץ האויר בבולם האחורי לאיזור ה 30% סאג, נגלו לרגלינו אופניים שונים מעט. הקופצניות נשמרה אך הזריזות אבדה מעט. ב 30% סאג יש צורך לסגור בולמים בטיפוס כדי למנוע נדנוד (פעולה נורמלית ומתבקשת באופניים מודרניים), אך במצב פתוח, יכולת הדריסה השתפרה משמעותית. זווית הראש של 66 מעלות בשילוב גיאומטריה מודרנית מהווה זווית מתונה וורסטילית. האופניים התנהגו היטב בטיפוסים טכניים והיו מאד מסוגלים גם בירידות התלולות והאלימות, ובעיקר, הרגישו קלים יותר ממה שהם. כמובן שאופני אנדורו אמיתיים מאפשרים לתקוף אלמנטים במהירות גבוהה יותר ובבטחון רב יותר, אך מי שירכב על הOCCAM, יהנה מיכולות טובות ביותר בכל הדיסיפלינות וכאן החוזקה העיקרית והבולטת שלהם. כבר אמרתי שהאופניים מרגישים קצרים ממה שהייתי מצפה לאור המספרים היבשים, דוגמא לכך היא אורך תומכות השרשרת. אורך תומכות השרשרת הארוך אינו פוגע ביכולת האופניים האלו לפנות בדייקנות וצייתנות ומאידך, מייצר יציבות ואחיזה של הצמיג האחורי בזמן טיפוס.

ron_5397-custom
ron_2609-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

סיכום

אהבנו את האורבאה OCCAM! החל במראה המהוקצע וכלה בהתנהגות שטח צפויה, בעלי מקדם הנאה גבוה, יכולת דווש מרשימה ויכולת תאוצות ביניים מעולה. כל אלו, במעטפת של אופני 140 מ"מ יוצרים בחירה מעניינת של אופניים שאנו חותמים עליהם כ"זוג האופניים האחד" של תחילת שנת הדגם 2020. עם תג מחיר סביר, רכיבים טובים ואמינים, בולמי פוקס מסדרת פרפורמנס ומשקל רטוב מתחת ל 14 ק"ג, זוהי עסקה טובה, שלא לומר מעולה. למעוניינים לשדרג, אורבאה מציעים מגוון רמות גימור לאופניים אלו וגם מאפשרים לבצע קסטומיזציה של מספר רכיבים בהזמנה. כמו כן, אורבאה מאפשרת (בכל הדגמים) להכנס לתכנית MY-O ולבחור את הצביעה האישית לשלדה. ישנן אפשרויות רבות מאד וכל זאת ללא עלות נוספת (למי שמסוגל להמתין מספר שבועות). לפרטים נוספים על תהליך הבחירה הכנסו למבחן של אורי ניצן על דגם אופני הכביש המקוסטם שנבחן.

הOCCAM הם אופניים מודרניים על כל המשתמע מכך, גיאומטריה אופטימלית שמתאימה לאופי האופניים ומדגישה את יכולותיהם בכל העולמות, דווש בעליה, דווש במישור, זריזות בסינגלים ויכולות דריסה ושליטה טובות.  בקיצור נסו אותם כנראה שלא תצטערו.

ron_5419-custom

Matzman 10.19  1070×200
DAA 8.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
DAA 6.19 1070×200
טרק קדימה 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200
Matzman 7.19  1070×200

כתבות נוספות