Garmin Varia RTL510 רדאר לאופני כביש במבחן

יבואן: רונלייט  מחיר: 899 שקלים

varia-1-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתב ובחן: אסף פורת  צילום: אורי ניצן, ניב ואסף

סְקֶפְּטִי – זכר

קטן אמונה; ספקן; פקפקן

עוד הגדרה: המחשבה הראשונה במוחי כששמעתי על המוצר הזה מבית גרמין.

אוי כמה לא הייתי בכיוון…

על מה בעצם מדובר?

למי שלא שמע, כבר בשנת 2015 חברת גרמין, הוציאה מוצר שנקרא Garmin Varia. מטרת המוצר הייתה לשמש לרוכבים סוג של עיניים בגב ע"י גלאי משולב פנס המותקן על מוט האוכף.

כבר אז היו ביקורות טובות על היכולת של המוצר אבל התאורה היחסית חלשה ועיצובו הרתיעו רבים ונראה שהצלחתו הייתה מוגבלת – לפחות בחצר הקטנה שלנו.

Fast Forward לשנת 2018, גרמין מוציאה את ה- Garmin Varia RTL510. המכשיר שעבר עיצוב מחדש, קיבל גם ריענון בעוצמת התאורה וכבר שם נותן פייט למנצנצים ה"בכירים" בעולם אופני הכביש. על כן נראה כי הבשילה העת לתת את הדעת לגביו.

varia-7-custom

אזהרת גיקיות

אז ככה, אני לא יכול בלי קצת טכניות…צ'טערת.

כשם ששמו מרמז, מדובר ברדאר. למי שלא יודע, המילה Radar היא בעצם ראשי תיבות של:

Radio Detection and Ranging

או בשמו העברי – מכ"מ: מגלה כיוון ומרחק.

וזה בדיוק המוצר, מדובר על רכיב ששולח אותות רדיו בתדר של 24GHz לאחור ובזווית של 40 מעלות* ומודד את הפרשי הזמן של האות שנשלח לאחור לאות החוזר (חוזר כי הוא פוגע בעצם כלשהו) וכך בעצם מחשב את המרחק מאיתנו אליו. ע״י ביצוע של הפעולה הזו מספר רב של פעמים בשנייה, הוא מסוגל להבין אם גוף מסוים מתרחק או מתקרב ומהי המהירות בה אותו עצם מתקרב אלינו.

* באדיבות יועץ ה- RF ש.ו.

למה זה טוב?

המוצר הינו מוצר בטיחות לכל דבר ועניין.

אין הוא מסוגל לבדו לשנות את המציאות בה נמצא הרוכב. הוא לא מסמן דבר לרכב המתקרב מאחור ולמעט הנצנץ המרשים שלו, אין לו שום אינטראקציה עם הנהג.

יתרה מכך, לאחר החיבור הראשוני למחשב הדרך, מופיעה תצוגה על המסך שמציינת שהמכשיר הינו אביזר בטיחות מסייע ואין לראות בו יותר מזה.

varia-2-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

אז מה כן אתם שואלים…

המכשיר הזה נותן אינדיקציות לרוכב. הוא מוסיף אינפורמציה באופן שמאפשר לרוכב להיות מודע יותר לסביבתו ולחבר אותו למציאות בה הוא אינו לבדו על הכביש. והוא עושה את זה מצוין.

varia-8-custom

עד כמה מצויין?

רכבתי עם המכשיר במגוון מתארים, כביש עירוני, כבישים מהירים, הרריים, קריטריומים ופלוטונים ועד לכתיבת שורות אלו, המכשיר לא פספס רכב.

הכוונה שלי ב״לא פספס רכב״ זה שהוא נתן התראה הרבה לפני שאנחנו הרוכבים שמענו את הרכב. המקום היחיד שבו לעיתים שמעתי את הרכב לפני ההתראה היה באזור של הרי ירושלים, בזמן הטיפוס. פשוט כל כך שקט שם בבוקר שמצליחים לשמוע רכבים גם ממרחק גדול. אבל ברגע שהמהירות קצת עולה והרוח מתחילה לנשב, הרחש שלה באוזניים מעקר את היכולת לשמוע כלי רכב המגיעים מאחור.

ברכיבת כביש אני מהמודאגים, אני ללא הרף מחפש את הרכבים מאחור כאילו יושב לי גמד קטן שמזהיר אותי מאותו נהג שהחליט שהסלולרי שלו חשוב יותר ממני או שהתינוק מאחור בדיוק בוכה, והאבא מושיט יד ומבט קצר להשיב את המוצץ לפיו.

אני בוחן בשבע עיניים כל מעבר נתיב ומנסה לרוב להתמקם בעומק השוליים ככל שניתן. מה לעשות, המציאות מכתיבה.

אחרי כמה שבועות של שימוש, אפשר להגדיר את היחסים ביני לבין הרדאר כיחסי אמון עמוק. אותו אמון גורם לי להביט פחות לאחור ומרכיבה לרכיבה לתת במכשיר יותר ויותר אמון.

האם זה טוב? לא יודע, אבל זה המצב. הוא פשוט לא מפספס.

מצד שני, בתור איש טכנולוגיה, בגלל שתמיד מקנן בי החשש שאחד המתכנתים בחברה טעה באלגוריתם ההתראה ופספס משהו, אמון מלא לא יהיה לי אף פעם – לפחות זו תקוותי. אז אני עדיין מביט לאחור, קצת פחות, אבל אחרי כל מבט אני מחייך, כי לא נשבר האמון והרדאר שלי כאילו אומר לי, ״אני איתך, סמוך עלי״.

varia-12-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

בשימוש- רכיבה אמיתית

הפרטים היבשים מדברים על מרחק זיהוי של כ- 150 מטר. וזה די נכון. תזכרו שהמכשיר יזהה את הרכב ברגע שיהיה ביניהם קשר עין, כזה שיאפשר לגלי הרדיו לפגוע ברכב ולהיות מוחזרים אליו ולכן אם כרגע יצאתם מאיזו סרפנטינה, תזכרו שהרדאר יאתר רק רכבים שכבר יצאו ממנה כמוכם ואת אלו שמבעד לסיבוב הוא לא יאתר.

בעיני זה פחות מטריד, ראשית כי בכבישים הררים הנהגים הרבה יותר זהירים, לא כי אנחנו מעניינים אותם אלא כי הסטייה אל המדרון מכתיבה את התנהגותם, שנית כפי שציינתי, השקט היחסי מאפשר לחוש השמע לתפקד ולתת לכם התראה מוקדמת על הסכנות.

ברכיבת פלוטון צפופה, מתקיימת לרוב הבעיה שצוינה לעיל, הרוכבים שמאחור ״מסתירים״ את גלי הרדיו של הרדאר ובעצם אינם מאפשרים להם להתפשט ולהגיע אל הרכבים שמגיעים מאחור. אם יש לכם רוכב שמחבב את ירכתי הפלוטון, מקמו את הרדאר עליו. לעומת זאת בדבוקות קטנות, הוא עדיין יעיל.

varia-13-custom

הרדאר מזהה לעיתים רוכבים כרכבים בעיקר אם הם שניים ומעלה, בעיני, זה בסדר והגיוני. כל עוד מהירות ההגעה של העצם מאחור גבוהה, זה לא כל כך משנה אם העצם הזה הוא רוכב או מכונית, אנחנו צריכים להיזהר ולהיות מודעים למתרחש.

ברכיבה בראש ציפור עם הרדאר דלוק, זוהו רק רוכבים מהירים ממני כאשר אני רכבתי לאט, ברגע שעלתה המהירות פסקו ההתראות.

varia-10-custom

חיבור לטלפון והתראות הרדאר

הערה: אני רוכב עם מחשב של וואהו, ועל כן זו נקודת הייחוס שלי בכתבה. במהלך המבחן רכבתי עם חברים שמשתמשים במחשב של גרמין והחוויה דומה. בשני המחשבים הללו אופן ההצגה דומה והניואנסים ביניהם אינם בעלי חשיבות. הרדאר נוסה על שניהם והביצועים זהים לחלוטים.

ובכן, החיבור של הרדאר למחשב הרכיבה (גם הוואהו וגם הגרמין) קליל ונוח. פשוט מחפשים סנסור חדש, בוחרים את הרדאר והופה, הוא שלכם, ולא רק שלכם (על זה בהמשך). אציין שמספר חברים שביקשו לנסות ביצעו את החיבור תוך כדי רכיבה תוך שניות, ככה שהעסק באמת פשוט.

מהרגע שהרדאר ביצע Pairing, והחיבור הושלם, התצוגה של מחשב הרכיבה משתנה ובצד המסך מופיע סטריפ לכל אורכו. הסטריפ גוזל מעט משטח המסך ודוחף את הנתונים לצד. לא מורגש בעיני.

varia-3-custom
varia-4-custom
varia-6-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

ברגע שיופיע רכב מאחור, ישמע צפצוף ייחודי שימשוך את תשומת ליבנו למחשב. ברגע זה נתחיל לראות דמות קטנה של רכב מופיעה בתחילת הסטריפ שבצד המסך. ככל שהרכב יתקרב כך דמותו תתקדם במעלה הסטריפ עד שיעקוף אותנו. בנקודה זו ישמע חיווי אחר שמיידע את הרוכב שהרכב חלף ואין אחר מאחור. במידה ויש רכב נוסף, לא נשמע את צפירת ההרגעה ונראה צלמית חדשה של רכב עושה את דרכו במעלה הסטריפ.

ברגע שהרדאר מזהה עצם המתקרב אלינו במהירות גבוהה מ90 קמ"ש, הוא ייתן התראה קולית ייחודית נוספת ובמקביל, משתנה סוג ההבהוב ועוצמתו כדי למשוך את עיני הנהג.

varia-9-custom

Sharing is Caring

כפי שציינתי באופן מעומעם, המכשיר לא רק שלך… מה הכוונה?

במהלך אחת הרכיבות החלטנו לנסות לחבר את המכשיר גם לגרמין של חבר, המכשיר התחבר בקלות ומאותו רגע, כל ההתראות הגיעו יחד לשני הרוכבים!!

רכיבה אחר כך, הוספנו עוד רוכב! שלושה אנשים נהנים ממכשיר יחיד. הטווח בין הרדאר למחשב הרכיבה היה משהו כמו 100 מטר (!). אין לי מושג האם זו כוונת גרמין אבל אם כן, והרצון לבטיחות אמיתי שם, זה שאפו גדול והופך את זה לפיצ'ר מנצח.

varia-15-custom

התקנה

הרדאר ימוקם כמובן על מוט האוכף. הקופסה מגיעה עם שני מתאמים אחד למוט אוכף מסוג Aero ועוד מתאם עבור מוטות האוכף הרגילים. זה חיסרון מסוים, לפחות אצלי (בשטח ובכביש) יש שני מוטות אוכף רגילים ולכן אזדקק למתאם נוסף לאופני השטח במקום מתאם ה- Aero. מוט האוכף באופני הכביש שלי הוא מהסוג המרובע מאחור. השתמשתי במתאם הרגיל ולא נרשמה בעיה. שיטת החיבור נסמכת על גומיות שחורות עבות (אותן גומיות שמגיעות עם מחשבי רכיבה של החברה), באופן אישי הייתי מעדיף שהמתאם יגיע עם רצועה משלו, משהו בגומייה מרגיש פחות אמין.

varia-5-custom

זמני סוללה

לפי היצרן זמן העבודה לנצנוץ במצב יום יחד עם עבודת הרדאר עומד על 15 שעות. זה נתון מצוין שמאפשר להימנע מטעינה כל רכיבה. זמן הטעינה של המכשיר יחסית ארוך – סביב חמש שעות לטעינה מלאה.

מראה

לחלק ניכר מקהילת רוכבי הכביש יש רגישות לעסק הזה. חפץ חדש שהורכב על גבי האופניים עובר אינסוף ביקורות מחברים לרכיבה.

ה- Varia החדש, מקבל ארבעה דרקונים מתוך חמש.

מהצד הוא יחסית דקיק ומשתלב היטב עם מראה האופניים. מאחור הוא מעט רחב אבל המראה המעוגל מעדן את נראותו.

varia-14-custom

מחיר ויבואן

המכשיר כמו שאר האביזרים של גרמין מיובא ע"י רונלייט.

מחיר המומלץ לצרכן: 899 שקלים

לא זול אני יודע, אז כמה הערות:

  1. המחיר לא רחוק מאוד ממחירו בארה"ב (200$)
  2. בהנחה שנצנץ איכותי מתומחר סביב ה-250 ש"ח, תמורת עוד 650 ש״ח תקבלו מערכת בטיחות מרשימה במיוחד.
  3. בטיחות בטיחות בטיחות.

סיכום

בסוף מדובר לכאורה במוצר היי אנד שרבים כאן ירימו גבה נוכח מחירו. אבל, אחרי כמה וכמה רכיבות משותפות, הגעתי למסקנה שהרגלי הרכיבה השתנו והפכו לאחרים. אחד החברים (שמו שמור במערכת) אף טען שזה ״מכשיר מציל חיים״. הוא מחזיר אותך למציאות אינספור פעמים במהלך הרכיבה. כל אחד שראה וחווה את המכשיר התרשם עמוקות. חלק כבר בדרך לרכישה.

מבחינתי, המדד במכשירים שכאלה הוא האם ארגיש בחסרונם אם אחליט לצאת מהבית ״עירום״.

אחרי כמה שבועות של רכיבה איתו אני יכול לומר שבמקרה הזה התשובה היא כן – ובגדול. בהעדרו אני מוצא את עצמי מתבונן במחשב הרכיבה מתוך הרגל, מחפש אחר כלי הרכב שסובבים אותי ואז נזכר שאינו איתי.

מבקר גדול ממני אמר, אוכלוסיית הרוכבים מתחלקת לשניים, אלה שמאוהבים במוצר הזה ואלה שלא מכירים אותו. כל כך נכון.

ואחרון חביב, תזכרו – הרדאר הזה מוסיף לכם אינפורמציה, הוא אינו מבטיח לכם שהרכב יראה אתכם והוא גם לא מבטיח שלא יפספס רכב. הוא מזכיר לכם באופן ברור שאינכם לבד על הכביש גם אם אתם כרגע באמצע אינטרוול או בשיחה ערה עם חבר לדבוקה.

תתחדשו!

רכבו בזהירות!

יותר: בטיחות, פשטות, יעילות  פחות: מחיר

varia-11-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתבות נוספות