במבחן Trust Message Linkage Fork

יבואן: Bike Cave  מחיר: 7990 שקלים

כתב: שחר מיליס

מידי זמן מה אנו זוכים לחידוש מהפכני בתחום האופניים, זו מסורת של שנים. אני זוכר את המהפיכה הראשונה אליה התוודעתי, חומר בפנימיות (כשטיובלס עוד לא היה נפוץ, וחומר סליים החליף את פס הגומי הכבד שקוצים תמיד הצליחו לעקוף), אחר כך עברנו למוט אוכף מתכוונן כל כך נדרש ועד למערכות שליטה ובולמים מבוקרים אלקטרונית בימינו (על זה כתבה בקרוב). תחום הבולמים והמזלגות השתפר לאורך השנים אך לא עבר פריצת דרך אמיתית. הריסון והשיכוך השתפר משמעותית, המעבר לבולמי אוויר סייע להפחית משקל רב והתקדמות בתכנון וייצור אפשרו לקבל מזלגות קשיחים וקלים. הקפיצה הטכנולוגית המשמעותית בשיכוך נעשתה דווקא בתכנון המתלים. עם יכולות מחשוב חזקות ומתקדמות, חישובי קינמטיקה של מתלה הפכו טובים ומדוייקים יותר ותוצאות לא אחרו לבוא. באופן אישי אני יכול לשים את האצבע על שנת 2014 כנקודה בה רוב דגמי האופניים הצליחו לקלוע למה שייעדו עבור אותם אופניים הן מבחינת גיאומטריה והן ייעוד מתלה. תחום המזלגות הקדמיים לעומת זאת נשאר די דומה כבר עשור או למעלה מזה. האם השוק צמא לחידוש מהפכני בתחום המזלגות הקדמיים? האם התחיל עידן המתלים גם במזלגות הקדמיים? כנראה שכן, אבל ימים יגידו

message-multi-linkage-suspension-custom
trust-performance-the-message-truss-suspension-fork-4-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

אז מה קורה כשלוקחים אשף בתחום מכירות האונליין, אשף תכנון וייצור בקרבון ואשף תכנון מתלים ושלדות? אולי ניחשתם, נוצרת חברה מבטיחה בשם TRUST. האפ סליגה, מייסד החנות האינטרנטית  Competitive cyclist מנכ"ל ואחראי על השווק והמכירות, ג'ייסון שירס מייסד ENVE מביא את נסיונו העשיר בקרבון ודייב ויגל (האגדה החיה של עולם האופניים כבר שני עשורים) מייסד EVIL, 13-E וחתום על מגוון מתלים ברשיון אחראי על הצד הטכני, הקימו את החברה ב 2018 ושמו לעצמם מטרה לבצע מהפך ושינוי תפיסתי בהסתכלות שלנו הרוכבים על שיכוך קדמי ולשפר את החסרונות המובנים של המזלגות הקיימים.

מאפיינים בולטים

מזלג מרובה זרועות (לינקים) עשוי קרבון (כולל סטירר)

מהלך 130מ"מ (לא לינארי)

משקל 1980 גרם

ציר 15X110 בוסט

המוצר בעמוד היצרן

הצורך שזוהה היה לנטרל את הקטנת ה TRAIL הטבעי במזלג ככל שהמהלך יותר מכווץ, וזאת על ידי שימוש בלינקים היוצרים מהלך גלגל קשתי. עוד על המושג טרייל ניתן לקרוא כאן. ובקצרה, ככל שמזלג שוקע לתוך המהלך, זוית הראש של האופניים מתקהה, כתוצאה מכך הטרייל (המרחק האופקי בין ציר הגלגל המוטל לרצפה לבין ציר המזלג) קטן. ככל שטרייל גדול יותר, האופניים מרגישים יציבים יותר במהירות גבוהה או בירידה תלולה, ולשמירה או הגדלת הטרייל ברכיבה יש יתרון בעיקר במדרגות ובפניות במהירות גבוהה בהם נוטה המזלג לשקוע והאופניים הופכים פחות יציבים ופחות נשלטים.

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

החבר'ה מ TRUST פיתחו שני מזלגות בעלי מהלכים שונים. הMessage בעל מהלך קשת (לא מהלך אנכי) של 130 מ"מ המיועד לאול מאונטיין ושבילים אותו קיבלנו למבחן זה – מזלג זה מיועד להוות חלופה למזלגות בטווח שבין 110-140 מ"מ, וה Shout בעל מהלך קשת של 178מ"מ לאנדורו. שני המזלגות בנויים משלדת קרבון מלאה כולל הסטירר, הרגליים והלינקים. השיכוך מבוסס על בוכנות אוויר בשתי הרגליים כאשר ברגל הימנית נמצא הריסון ומגנון הכוונון קומפרשן והריבאונד.

אז מה הייתרונות של המתלה הקדמי של TRUST?

הייתרון הראשון אותו קל מאד להסביר הוא קשיחות. מבנה הקרבון קשוח ויציב מאד, מבנה הלינקים בעלי המיסבים הסגורים לא פוגע בקשיחות והתוצאה היא מזלג קשיח בעל היגוי מדוייק. את הייתרון האמיתי מאד קשה לתאר במילים אך אנסה לעשות זאת בפסקה הבאה.

מכוון שהמהלך הינו קשתי, תחילת המהלך מציירת קו שהולך אחורה ולאחר מכן עולה למעלה, ב TRUST מגדירים אותו "צורת J". הדבר הראשון שמורגש ברכיבה הינו גלגול מאד חלק מעל מכשולים, כאשר הקרקע הופכת סלעית, או אם יש בור או שורש גדול במישור או סיבוב, במקום שהמזלג יתכנס לתוך המהלך והאופניים יבלמו, ציר הגלגל נע מעט לאחור ומדלג מעל למכשול כשהוא שומר על מגע עם הקרקע ומייצר אחיזה בצמיגים. מכוון שתחילת המהלך הינה אופקית, ה TRUST לא צולל כמו מזלגות אחרים אלא נשאר גבוה בתוך המהלך וההיגוי נשאר יציב ומדוייק. דבר דומה מורגש בבלימה, הבולם אינו צולל כמזלגות אחרים וגם כאן מאפשר שליטה טובה יותר תחת בלימה. הסיבה לכך נעוצה בכך שהטרייל גדל – ההיגוי נשאר יציב, והגלגל הקדמי נעוץ לקרקע ומייצר אחיזה. את ההרגשה הזו קשה לתאר במילים והיא אינה דומה לאף מזלג אחר. למעשה על תכונה זו מושתתת כל הטכנולוגיה והיא מהווה יתרון גדול במקומות הנכונים.

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

כוון כוונון והתאמה

את הסטאפ הראשוני ביצעתי יחד עם היבואן איתמר מבייק קייב על האורבאה אוקאם שהיו אצלנו למבחן. האורבאה הם אופני AM עם מהלך מתלים של 140מ"מ והתאימו מאד למזלג זה. למרות המהלך הקשתי של 130 מ"מ, גובה המזלג בין הציר לסטירר הוא 535 מ"מ שמקבילים למזלגות 140מ"מ. המזלג בעל הצורה המשונה נאה יותר במציאות מאשר בתמונות ומשרה מראה קרבי לאופניים מכוון שחלקו הקבוע מושט לפנים ויוצר את האשליה האופטית של זוית ראש מאד קיצונית. את לחץ האויר יש להתאים (בנפרד) בכל אחת מהרגליים, ועל פי המלצות היצרן יש לשמור על לחץ אחיד בשתי הרגליים. TRUST הוסיפו טבלאות עם סטאפ מומלץ, אך גילינו פערים די גדולים בין נתוני הבסיס לנתונים הנדרשים בפועל. לשם מדידת רמת השקיעה (סאג) יצרו חוגה קטנה ברגל שמאל המצביעה על אחוז השקיעה, פיצ'ר קטן וחשוב. מעבר לכוון ריבאונד ישנם כוונים לקומפרשן במהירות גבוהה ונמוכה, וכמובן מתג קל לתפעול למעבר בין שלושה מצבים: פתוח, שבילים ונעול. כפתור הריבאונד ניתן לכוון ידני אך גם במצב הפתוח ביותר הרגיש מעט איטי מידי. כוונון הקומפרשן נעשה על ידי פתיחת לשונית סיליקון קטנה הממוקמת על המזלג ושימוש בעזרת מפתח אלן לכוון. במהלך המבחן שיחקתי עם הקומפרשן למציאת המצב האופטימלי. פעולה לא מורכבת מידי אך גם לא פשוטה כמו סתם לסובב חוגה. למזלג קיימים גם ספייסרים/ טוקונים להתאמה אופטימלית של פרוגרסיביות המהלך.

img_20191001_080730-custom
img_20191001_080823-custom
img_20191001_080749_1-custom

על השביל

כמו ברוב המבחנים שלי, אני מעדיף לדעת כמה שפחות על המוצר לפני תחילת המבחן כדי לנסות ולהמעיט בהטיה מובנית ודעות מוקדמות, אז למעט עניין המהלך הקשתי והשם דייב ויגל, הגעתי למבחן טאבולה ראסה – יעני דף חלק.

איתמר הזהיר אותי ואמר "זה לא כמו שום דבר שאתה מכיר". אמרה שכבר שמעתי בעבר מיבואנים ובדרך כלל לא נפלתי מהכיסא. עם המזלג הזה הרגשתי משהו שונה כבר במגע הראשון. כווץ בולם במצב עמידה ליד האופניים בחניה מרגיש כמו בולם עם מהלך מאד קצר ונוקשה, אבל השען את הגלגל הקדמי מול קיר ופתאום עולם חדש נגלה. הגלגל זז לאחור בתנועה חלקה וקלילה ואיכות השיכוך צפה אל פני השטח. כבר אז הבנתי שיהיה קשה מאד להסביר את תחושות המזלג הזה. לקחתי על עצמי את האתגר – מזלג קשוח שאמור לשפר את ההיגוי והאחיזה במהירות גבוהה בשטח סלעי צריך לבחון בשטח מתאים, אז נסעתי לחורשן לסחוט ממנו קצת תובנות. והנה הן לפניכם: בפידול רגיל במישור או טיפוס מנהלתי המזלג לא מתנדנד או שוקע, באופן די דומה למזלגות אחרים. יציאה לספרינט בפרץ כח משאירה את המזלג גבוה במתלה בעיקר מכוון שתחילת המהלך ונקודת הסאג נמצאות במהלך האופקי של ציר הגלגל ולא האנכי, התחושה טובה ויעילה גם בספרינט. ברכיבה מהירה בסינגל מפותל המזלג מרגיש יציב מאד ומדוייק ואני מגלה שתנועות הגוף שלי צריכות התאמה למזלג החדש (כאמור – לא כמו שום דבר שאני מכיר) גיליתי שהרמת הגלגל הקדמי לפני מכשול דווקא מאיטה אותי ואילו כאשר נשארים במרכז הכובד של עמידת המוצא (או קרוב לזה) המזלג "בולע" את המכשול, שומר על מהירות וחשוב מזה שומר על אחיזה בגלגל הקדמי. אנסה לתאר לכם סיטואציה – אתם רוכבים בסינגל בירידה, נאמר מילוואקי בהר חורשן, מגיעים במהירות לפניה חדה שמאלה שמיד אחריה חוצים באלכסון שורשים המגיעים עד מדף סלע שצריך לקפוץ (בערך מטר גובה) ומיד לאחר הקפיצה פניה נוספת שמאלה. מי שמכיר את הסינגל המדובר מכיר את הקו הנכון על השורשים וזוית השחרור ממדף הסלע ומבצע את העברות המשקל באופן אוטומטי. חציית שורשים (במיוחד רטובים) דורשת הרבה איזון ותכנון של הקו לאחר מעבר השורשים וכמובן ללא שימוש בבלמים. באופן טבעי לפני מכשול אנו מושכים את הגלגל הקדמי כדי לסייע לו לדלג מעל המכשול. במקרה של שורשים, הפחתת משקל מהגלגל הקדמי עלולה ליצור בעיה הפוכה, "שטיפה" של הגלגל הקדמי על גבי השורש והשתטחות נאה עם הפנים לאדמה. ה MESSAGE ממש צועק לך "אין צורך למשוך במעבר מעל מכשול" ומעבר השורשים הרטובים עובר בבטחון רב. לאחר הקפיצה, פניה נוספת ואני מגלה שקל לי מאד להכנס לפניה הזו (לשמחתי היתה לי נקודת השוואה על אותם אופניים ומזלג רגיל רק מספר ימים קודם לכן) ואני מצליח לשבת בדיוק על הקו שרציתי. מעניין?

img_20191001_080722-custom
img_20191001_080741-custom
img_20191001_080735-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

בואו איתי ואקח אתכם לקטע סינגל נוסף. דמיינו אתכם רוכבים במשמר העמק, סינגל דן7. אתם כבר שם? יופי, אתם רוכבים בקטע מהיר של הסינגל, מיד לאחר חציית סינגל נוסף מימין ומגיעים למסלעה גדולה. יש קו עוקף מימין אך הוא דורש האטה משמעותית מכוון שאחרי המעקף ישנו עץ. הקו המהיר אם כן הינו רכיבה על המסלעה וקפיצה קטנה 60-70 ס"מ ממנו לתוך השביל שלאחריו פניה שמאלה. המסלעה אינה משטח סלע אחד חלק אלא מקבץ של מספר סלעים בגבהים שונים ויש לדייק בגישה כדי להמנע מנפילה בין הסלעים. הרוכבים המיומנים יותר מתכננים לא רק את קו הגישה אלא גם את נקודות המגע עם הסלע כדי למנוע בלימת מהירות בהתנגשות עם הסלע וקופצים לאותן נקודות. רוב הרוכבים יבחרו קו ויג'דעג'עו על הסלע כאשר הפניה שמאלה לאחר מכן מעסיקה אותם. הם לא ישימו לב שהסלע גבה מהם מהירות רבה. מזלג ה MESSAGE למעשה "משטח" את המסלעה הזו והופך את בחירת הקו לקלה ושימור המהירות מפתיע לטובה.

עוד מצאתי באופן מאד מורגש את הייתרון של גידול מרחק ה "טרייל" לעומת מזלגות אחרים בהם הטרייל קטן בפניות צפופות ותלולות (בירידה) שהביא אותי באופן טבעי להשאיר את המשקל מלפנים ולשמר את ההיגוי.

בכל זאת ישנם גם דברים שפחות אהבתי במזלג. הראשון הוא שבכל זאת מורגש שזהו מזלג עם מהלך 130מ"מ, ואפילו פחות במהלך האנכי (בערך 90-100מ"מ) חוסר ה"עומק" במהלך הורגש בקפיצות גדולות בהם ישנה טריקה מורגשת של סוף מהלך, גם לאחר תהליך אופטימיזציה שבין רגישות מתלה לפרוגרסיביות. הדבר שהפריע לי יותר מכל הוא העברת מכות קטנות לידיים ותחושה של חוסר שיכוך מספק בקטנות. רכיבה מהירה בסינגל עם אבנים קטנות או ברייקינג באמפס תורגש מאד על הידיים והגוף, הסיבה לכך היא תחילת המהלך האופקי ושימוש מאד מועט במהלך אנכי שלא באימפקט גדול המגיע מלפנים. הסיבה שזה הפריע לי במיוחד היא שזהו לא מזלג אינדורו הנועד רק לאתגרים הגדולים, המסלעות והסיבובים הצפופים אלא לרוכב השבילים שימצא את עצמו רוב הרכיבה בסינגלים זורמים או מחותחתים ולעומת היתרון הברור מאד בשיכוך ובאופן הרכיבה השונה, ברכיבה ה"רגילה" אינו משתווה לבולמי הקצה אותם הוא מיועד להחליף.

img_20191001_091151-custom
img_20191001_080730-custom

סיכום

אפשר לנסות להסביר באינסוף מילים את ההבדלים היסודיים בין מתלה קדמי למזלג קדמי, וגם התיאורים המדוייקים ביותר לא יצליחו להעביר את התחושה באמת. בתקופת המבחן מצאתי שאני מאד אוהב (עד כדי צחוקים לא נשלטים בסוף ראנים תלולים) את המזלג/מתלה הזה וסבור שאם ביקום מקביל כל המזלגות היו כאלה ופתאום היו מגישים לנו למבחן מזלג "רגיל" לא היינו מקבלים את החסרונות שהוא מציג במכשולים ובפניות למרות הערכתנו הרבה לשיכוך העדיף בקטנות. יחד עם זאת, כמי שרגיל לשיכוך מצויין בקטנות, הדבר מפריע לי וזהו משהו שצריך לקחת בחשבון כרוכש פוטנציאלי. אגב, מהלך המתלה של ה SHOUT (178מ"מ) יותר לינארי וצפוי להיות יותר רגיש ומפנק גם בקטנות.

ה MESSAGE הוא בולם חדשני, מהוקצע, נאה ושונה. הוא מתאים במיוחד למי שרוצה להראות בשטח, למי שרוצה להתנסות בדברים חדשים ומי שמעריך את יתרונותיו הבולטים והמורגשים מול מזלגות רגילים. המחיר הגבוה הופך אותו לפחות נגיש לקהל הרוכבים הרחב אך הוא נראה ומרגיש כמו מוצר פרמיום קצה למי שמוכן להשקיע את הממון. שיכוך ה"קטנות" שציינתי קודם אינו גרוע ולכן אינו "דיל ברייקר" למי שמעוניין ליהנות מיתרונותיו הברורים, אך ביצועיו בהחלט נופלים ממזלגות הקצה בתכונה זו.

יותר: קשיחות, נראות, חדשנות, ייחודיות, סגנון שיכוך  פחות: משקל ליבבנים, מחיר, התמודדות עם "קטנות"

img_20191001_091214-custom
img_20191001_080738-custom

כתבות נוספות