גלגלי קצה ליישומי AM במבחן ארוך טווח

DT Swiss XMC 1200 SPLINE 30

יבואן: בייקטק  DT ישראל   מחיר: 12,000 שקלים   משקל ברוטו: 1550 גרם

238284_00_d

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתבאריק פלדמן

מאז שהתוודעתי לראשונה לפן החפרני/ טכני של האופניים לפני אי אלו שנים, שמעתי תמיד אנשים (שמבינים דבר או שניים) אומרים שהשדרוג הכי טוב שאתה יכול לבצע לאופניים שלך הוא הגלגלים. מין הסתם לסוג האופניים וסגנון הרכיבה יש השפעה ניכרת על כך, אבל אני לא יכול לחשוב על מקרים רבים שבהם זה לא נכון, במיוחד כאשר הדרישות מהאופניים שלנו ממשיכות לצמוח ככל שהתעשייה הזאת מתקדמת, ומדהים לראות כמה היא התקדמה בעשר שנים האחרונות. (וזה מבלי להתייחס לסגמנט החשמלי).

חברת DT נוסדה בשנת 1994 בעיר BIEL בשוויץ ע"י Frank Böckmann, Maurizio D'Alberto ו-  Marco Zingg כחברה לייצור חישורים (שפיצים) לגלגלי אופניים. 25 שנה אחרי, DT היא אחת מיצרניות הגלגלים הגדולות והמובילות בעולם, עם ליין גדול של שפיצים, נאבות, חישוקים וניפלים. היא גם יצרנית של סטים מוכנים לשלל דיסציפלינות וכן יצרנית של מזלגות ובולמים אחוריים, הכל מאופיין בפרפקציוניזם השוויצרי הידוע ובעיצוב ייחודי. בעולם בו הסטנדרטים משתנים במהירות בו מתפתחת כאן הדרדרת, יצרניות הגלגלים והצמיגים הן אלו אשר נושאות יותר מכל בנטל הכבד של התאמת פסי הייצור לאופנות המוכתבות ע"י אנשי שיווק ו/ או פיתוח (כל פעם בסדר אחר).

cof
cof
cof

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

גלגלים כמו ה- XMC 1200 Spline 30 אותם קיבלנו למבחן ארוך טווח מייצגים באופן מושלם את היכולת של יצרן העל השוויצרי לתכנן ולייצר גלגל AM/ אנדורו לייט לאופני הרים מודרניים העומדים בכל תכתיבי האופנה העכשווית.

מה זה גלגל AM מודרני אתם שואלים? ובכן יש להניח שלרוכבים בסגנונות רכיבה שונים בתוך הסגמנט יהיו תובנות שונות, אבל אנו נוטים להניח שרובם יסכימו אתנו שהמשמעות היא גלגלים שיהיו קשיחים אך קלים מספיק כדי לפרגן ליכולת הטיפוס שלנו. עם חישוקים חזקים שיהיו סלחניים לבחירת קווים פחות מדויקת, עדיף שהרוחב הפנימי יהיה סביב ה-30 מ"מ. כדאי שיהיו להם חלקי חילוף פשוטים וזמינים, שיתאימו לכל הסטנדרטים החדשים ברוחב הציר וכמובן יתנו מענה בדרייברים לכל הסטנדרטים של הקסטות.

cof
sdr
cof

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

נתונים כללים

קוטר גלגל 29 אינץ'

חישוקים קרבון Tubeless ready

רוחב חישוק פנימי 30 מ"מ

רוחב חישוק חיצוני 36 מ"מ

גובה חישוק 30 מ"מ

נאבה אחורית  Spline Centrelock DT 240S  בוסט 148 מ"מ

נאבה קדמית Spline Centrelock DT 240S   בוסט 110 מ"מ

שפיצים  28 שפיץ, DT AEROLITE and DT AERO COMP

ניפלים  אלומיניום Pro Lock Squorx

משקל 1550 גרם כולל פס אטימה, מתאם דיסקים, וונטילים

sdr
cof
cof

הסטים של DT מגיעים מהמפעל מוכנים להרכבה. הסט במבחן הגיע בשני תיקים מהודרים עם פס איטום מודבק לחישוקים, וונטיל טיובלס, מתאם דיסק 6 חורים ובמקרה שלנו דרייבר בסטנדרט מיקרו ספליין לקסטות שימנו החדשות. DT היא החברה הראשונה חוץ משימנו לייצר את הדרייבר למערכות 12 החדשות של היצרן היפני, למעשה, הם לקחו חלק בפיתוח ומכאן כנראה זכות הראשונים.

סט הדגל של DT סובב על נאבות 240S כמובן. עד לא מכבר סט נאבות ההרים הקלות, היקרות והיוקרתיות ביותר בליין של השוויצרים- סוג של סטנדרט בפני עצמו גם בעולם המאוד מפותח ונרחב של נאבות הרים (לאחרונה הם השיקו את ה 180S עוד יותר קלה, יוקרתית ויקרה…). מעבר ליחס משקל/ עמידות מהגבוהים ביותר בז'אנר, ה 240S מבוססת על שיטת ה Star Ratchets הייחודית של DT אשר עושה שימוש במנגנון ראצ'ט כפול במקום שיטת ה PAWL וגלגלי השיניים המסורתית. טכנולוגיה זאת מציעה גילגול מהיר/ חלק מאוד ותגובתית מהירה וצפופה ביותר לדיווש (10 מעלות של תנועה בין השיניים). בנוסף לזאת נאבות DT מבוססות השיטה ובייחוד ה 240S, ידועות כ "נאבות שגר ושכח", נאבות עמידות במיוחד עם ממשק תחזוקה פשוט- ללא שמנים אקזוטיים, ללא כלים מיוחדים וללא השתעבדות מיותרת.

סט ה XMC 1200 מבוסס על חישוקים "מודרניים" כאמור ברוחב חיצוני 36 מ"מ, וברוחב פנימי של 30 מ"מ. הם מגיעים עם חישורי AeroLite בתקן Straight Pull המאפשרים בניה חזקה יותר וניפלים מסוג Pro Lock Squorx. אם לא הבנתם אז לפניכם אוסף החלקים מהטובים ביותר שכסף יכול לקנות (וצריך דיי הרבה ממנו), ואם לא די בכך אזי כל הסטים של DT מיוצרים בעבודת יד ע"י בוני גלגלים שוויצרים. (שזה כמו שענים, אבל יותר טוב…)

p6pb17564527-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

על השביל

כמו כל חברה בסדר גודל של DT, השוויצרים מפתחים את המוצרים שלהם יחד עם ספורטאי החסות שלהם, במקרה הזה דנן על אוסף של אתלטי-על מקומיים כמו אלוף העולם ב XC נינו שורטר, יולנדה נף וכו'. כפועל יוצא מכך, בכל הקשור לרוחב החישוק בגלגלי הקרבון שלהם הם מציעים שתי מידות רוחב, ה- XRC 1200 ברוחב פנימי של 25 מ"מ, לצד ה- XMC 1200 עם רוחב פנימי של 30 מ"מ כאמור. שורטר ונף אגב משתמשים ב 25 מ"מ הפנימי לעומת רוכבים בקבוצת פוקוס XC שבחרו ברוחב הפנימי של 30 מ"מ. המשמעות לגבינו היא שלגלגלי XMC 1200 יש טווח ביצועים רחב מאוד, העובר מ- XC עד ל AM ואפילו AM אגרסיבי. במקרה שלנו הגלגלים נבחנו לאורך תקופה של כשישה חודשים על שתי פלטפורמת מבחן שונות מאוד בייעודן ובסגנון הרכיבה עליהן. הראשונה אופני XC/ מרתון מדגם Niner RKT עם מהלך מתלה של 90 מ"מ ומזלג 120 מ"מ, ושניה Transition Sentinel אופני אנדורו אגרסיביים עם מהלך מתלה של 140 מ"מ מאחור ו 160 מ"מ מלפנים. על אף ההגדרות השוויצריות הרשינו לעצמנו (באישור היבואן) להרכיב את הגלגלים גם על אופני אנדורו כאמור, עם מהלך מתלים נדיב וייעוד אגרסיבי קצת יותר מהייעוד המוצהר שלהם.

dav
dav

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

 XMC 1200 מוגדרים כסט טיובלס ומגיעים אטומים בפס אטימה ייעודי וונטיל טיובלס ישר מהקופסא. התקנת הצמיגים על החישוקים הייתה מהקלות בהם התנסינו, ובכל הצמיגים שהתקנו על הגלגלים לא נדרשה יותר ממשאבת רצפה רגילה על מנת להרים את הצמיגים על החישוקים. לאורך המבחן לא חווינו כל ירידת אוויר מהחישוק/ וונטיל.

עד לפני כשנתיים/ שלוש חישוק ברוחב פנימי של 30 מ"מ נתפס ככזה המיועד לשימושים קיצוניים ביותר, אבל באינפלציית האקסטרה רוחב הכה אופנתית היום, הם נחשבים כסטנדרטיים ולא יותר. אבל בוא לא נתבלבל, רוחבם של חישוקים לא מעיד דבר על עמידותם או איכותם, הוא בעיקר מעיד על משקלם בסופו של יום. לשימושי XC, ה 30 מ"מ של החישוק פתחו את צמיגי ה 2.2 הצרים יחסית שהורכבו עליהם לממדים מושלמים ובהחלט מספקים. תוכלו לקרוא את זה כאן במבחן צמיגי ה  Continental Race King שערכנו לא מכבר. אך גם בשימושים אגרסיביים יותר עם צמיגים רחבים ברוחב 2.4 ו 2.5 שהורכבו עליהם, הם הרגישו מעולה ושידרו התאמה מושלמת לסגנון.

img_20190907_081255-custom
img_20190904_172010-custom

כל סדרת הגלגלים הגבוהה של DT בנויה כאמור על נאבת ה 240S של DT, מבלי לפגוע ביצרני נאבות אחרים, ה 240S היא רמה בפני עצמה! הדבר הבולט ביותר בסט הגלגלים שנבחן הוא יכולת הגלגול הגבוהה שלהם ובמשקלם הקל- התחושה שהם משדרים יותר מהכל היא מהירות. הבנייה של DT נחשבת מעולה, הגלגלים מרגישים מאוד קשיחים וסופר יעילים ברכיבות XC עתירות דיווש ופרצי כוח גם בייחס לגלגלי קרבון שרכבנו עליהם לאחרונה. ביישומים אגרסיביים יותר, הם הרגישו לעיתים קשיחים מדי. במקרה זה היינו מצפים ליכולת ספיגה מסוימת, כן גם בגלגלי קרבון יש לחומר/ סוג הבניה יכולת ספיגה שמורגשת מאוד בעיקר במעבר מזוג גלגלים אחד לזוג אחר על אותם הצמיגים ואותם לחצי אוויר. התגובתיות להאצות ודיווש באחריות נאבת ה 240S, היא כאמור מעולה בכל פרמטר. אומנם למנגנון ה Star Ratchets יש סה"כ 36 שיניים בכל אחד מגלגלי השיניים, אך יכולת השילוב של הנאבה הזאת היא לא ברת השוואה לנאבה עם מספר שיניים זהה על מנגנון PAWL.

cof
img_20190904_175138-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

עמידות ואחריות

ככלל אחד היתרונות המובהקים של חישוקי אלומיניום מתוצרת DT הוא עמידותם בייחס ישיר למשקלם הנמוך. זוכרים את הראן המלא של גווני בלאוגנג 2014 על גלגל ללא צמיג? זה היה חישוק של DT… אבל אנחנו מדברים על חישוקי קרבון ולא אלומיניום וכאן היו דיווחים על עמידות המפוקפקת של חישוקי הקרבון הראשונים של החברה ליישומים אגרסיביים. לטענת DT הם שיפרו את הרכב היריעות/ מקשה בחישוקים החדשים והם חזקים ועמידים הרבה יותר. אומנם לא עשינו מבחן ריסוק במעבדה מאושרת אבל בתקופת המבחן הארוכה מאוד העמדנו את הגלגלים באין ספור אתגרים ולא נראה כל סימן לסדק שבר או כל שינוי צורה בחישוקים- מי צריך מעבדת ריסוק כשיש את הדרדרת הישראלית מחוץ לדלת… השימוש בשפיצים ישרים (Straight Pull) ובנאבות תואמות מאפשר בניה חזקה ועמידות גבוהה של הגלגל ולאורך כל חודשי המבחן בהם כאמור לא חסכנו דבר מהגלגלים, לא הורגש שינוי כלשהו במתח השפיצים או באיזון של הגלגלים, והנאבה, אויי הנאבה…

שלא כמו חברות גלגלים אחרות היום שמציעות אחריות ארוכת טווח לשבר בחישוקי הקרבון שלהם, ל DT אין מדניות אחריות מיוחדת ומתירנית במיוחד. שברת בגלל אחריות אישית- שילמת (מחיר מוזל במסגרת תוכנית Crash Policy. אבל בהתחשב בעובדה שהגלגלים של DT דורשים תחזוקה מינימלית והיצרן מבטיחים שכל החלקים שלהם זמינים כחלפים, לא מדובר כאן בסט לשנה שנתיים אלא סט לחיים…ובמידה וסטנדרט הגלגלים לא ישתנה שוב בקרוב, כנראה שתוכלו להעביר אותם גם לאופניים הבאים שלכם.

img_20190907_081237-custom
img_20190904_175159-custom

סיכום

ה XMC 1200 SPLINE 30 של DT Swiss הוא ככל הנראה מהסטים היקרים ביותר שתוכלו לקנות, וכיאה לאחד כזה הוא בנוי מהחלקים הטובים, המוכחים והיוקרתיים ביותר בשוק הגלגלים. מעבר לתואר האצולה הזה ומעבר לעובדה שככל הנראה זה שדרוג החלק היקר ביותר לאופניים שלכם, מדובר על סט גלגלים מעולה, כנראה מהטובים הקיימים בעולם היום, גם בעולמות שנהוג לכנות אותם עולמות קצה. ביחס לייעודו הוא מציע משקל יפה (למרות שיש קלים ממנו), יכולת גלגול גבוהה וחלקה במיוחד, עמידות גובהה ואמינות אין קץ. האם הוא שווה את המזומנים הרבים? יש שיגידו שבשביל איכות כה גבוהה צריך לשלם ואנחנו לא מתווכחים על כך (עובדה שקונים). בסופו של יום תקציב הוא עניין אישי אבל המחיר של ה DT Swiss XMC 1200 SPLINE 30 הוא גבוהה בכל פרמטר במיוחד כשיש מתחרים ראויים בשוק שיעלו קצת יותר מחצי.

יותר: יחס משקל/ עמידות, נאבה, גלגול, קשיחות  פחות: מחיר מחיר מחיר, לוק שמרני יחסית לגלגל קצה

img_20190904_175204-custom
img_20190904_171959-custom

כתבות נוספות