Trek Powerfly FS 7 2019

eMTB במבחן

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

יבואן: CTC     מחיר האופניים במבחן: 25,500 שקלים

בחן, כתב ודגמן: אריק אבגי  צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

Trek נכנסו לשוק אופני ההרים החשמליים הישראלי באיחור פחות אופנתי באופן יחסי, זאת ממגוון סיבות טכניות שלא ניכנס אליהן בסקירה זאת. בכל מקרה בזמן שיצרנים אחרים כמו Specialized ו-Merida הצליחו ליצור אחיזה טובה בשוק, ל Trek לא היה מוצר על המדף. אך כשהענק האמריקאי משיק מוצר ולא משנה באיזה סגמנט, מצופה שהוא יתברג מיד לשורה הראשונה של מובילי הקטגוריה.

לשנת הדגם הנוכחית (2019) טרק הציעו שתי משפחות של דגמי אופני שיכוך מלא חשמליים, ה Powerfly LT עם מהלך מתלים של 150 מ"מ מאחור ו 160 מ"מ מלפנים וה Powerfly FS עם מהלך מתלים של 130 מ"מ. שני הדגמים הגיעו לארץ כשהראשון נחטף מיד מהחנויות ובצר לנו לא נשארו אופני מבחן…

dh__0584-custom

על אף ההעדפה הברורה שלנו למתלה הארוך (כך חשבנו) לקחנו למבחן את ה Powerfly FS, לא שהייתה לנו ברירה כאמור… האופניים שנעסוק בהם כאן הגיעו ברמת FS 7 חמושים בנתונים צנועים יחסית לנתונים המקובלים והמבוקשים יותר בשוק החשמלי הישראלי, שדוגל (לא תמיד בצדק) בתפיסה שאם כבר חשמלי, אז עדיף גדול יותר. כאמור כאן המתלים הם באורך 130 מ"מ והאבזור הוא ברמת ביניים- אך אל תתנו לרושם הראשוני לתעתע בכם, במהלך המבחן הם התגלו כמכונת סינגלים מהירה ומשובחת- על כך בהמשך, הישארו עמנו.

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

HIGHLIGHTS

  • שיכוך מלא 130 מ"מ מלפנים ומאחור
  • גלגלי 27.5 אינץ' עם צמיגים בתקן פלוס ברוחב 2.8
  • מנוע Bosch Performance CX  המספק 250 וואט ומומנט של 75 ניוטון/מטר
  • סוללת ליתיום איון 36 V אינטגרלית בעלת הספק 504 וואט/ שעה
  • זווית ראש 66.9 מעלות
  • אורך צינור עליון 600 מ"מ
  • אורך תומכות השרשרת 474 מ"מ
  • בסיס גלגלים של 1207 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 24 ק"ג
  • נתונים למידה  M

גיאומטריה מלאה ניתן למצוא כאן, ומפרט מלא באתר היבואן

dh__0613-custom
dh__0633-custom
dh__0623-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

שלדה וחלקים בולטים

לא ניתן לטעות במוצאם של ה  Powerfly FS. השלדה צועקת Trek עוד כשרואים אותה מרחוק, והקווים דומים מאוד לליין הלא מחושמל של החברה.

כשמתקרבים מגלים שלדה מאוד מרשימה, שמשדרת עמידות וחוסן – והיא אכן כזו. Trek שפכו את כל הפיתוחים הטכנולוגיים שלהם וניסיונם בבניית אופניים רגילים אל תוך העולם החשמלי. זה בא לידי ביטוי בשלדה מרשימה עם חיווט פנימי מלא וגיאומטריית G2 הוותיקה המאפיינת את שלדות Trek. הרעיון הוא שילוב מזלג בהיסט (אופסט) של 51 מ"מ ליצירת שיפור בזריזות ובהיגוי. Trek הוסיפו מגן גחון מאסיבי ועמיד שעושה עבודה מצוינת בהגנה על חלקה התחתון של השלדה והמנוע, ואת פיצ'ר ה Knock Block שמגביל את סיבוב המזלג ומונע פגיעה של כתר המזלג בגוף השלדה.

האופניים מצוידים בסוללה אינטגרלית מוטמעת בצינור התחתון של השלדה שנפתח הצידה, ומאפשר לפרק בקלות את הסוללה בלי צורך להפוך את האופניים. זה חשוב לנשיאה של הסוללה לטעינה בנפרד וכן להעמסה קלה של האופניים על הרכב למי שמעוניין לנייד את האופניים ללא סוללה. Trek שילבו בשלדה את ה- MINO LINK, התותב האקסצנטרי הייחודי להם המאפשר לערוך שינויים קלים בגאומטריה. במהלך המבחן רכבתי במצב הנמוך (מרכז כובד נמוך), דבר שאפשר יציבות משופרת במהירות גבוהה, וכן BB נמוך עבור פניות מהירות. לראייתי מצב זה הוא אידאלי לכל כלי מחושמל, שכן המהירות באופן טבעי גבוהה יותר מאחינו המכניים, והדגש מבחינת הרוכב צריך להיות על יציבות כיוונית טובה. למרות שבמצב זה הגחון כאמור יורד, לא נתקלתי בבעיות של פגיעת פדלים ברצפה שאופיינית לעיתים לשינוי כזה בגאומטריה.

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

השלדה בתקן BOOST, הווה אומר צירי 148מ"מ מאחור ו 110 מ"מ מלפנים. Trek ציידו את האופניים בצמיגי 27.5 פלוס, עם חישוק ברוחב פנימי מרשים של 40 מ"מ. הגלגלים מבית בונטרגר הפגינו עמידות מצוינת, ללא דנטים ומכות לאורך כל המבחן.

השוק החשמלי מחפש דרכו בגודל הגלגל. היצרנים נודדים בן שימוש בגלגי 29 ל 27.5 וכן לשילוב בין שניהם: 29 מלפנים ו- plus27.5 מאחור. הגישות נעות בן העמידות של גלגלי 27.5 (ככל שהגלגל קטן קוטר, כך הוא עמיד יותר) והאחיזה של צמיגים רחבים במיוחד במידת פלוס, לבין גלגול טוב יותר ב 29. לצמיגי ה 27.5 פלוס נפח אוויר (ווליום) גבוה יותר שתורם לשיכוך. לדעתי הבחירה בגלגלים ב Powerfly FS מצוינת. האופניים התגלו ביכולת דריסה מעולה וכן תוספת שיכוך שהעניקו הגלגלים (במיוחד לאור העובדה שהאופניים עם מהלך 130 מ"מ בלבד).

האופניים הגיעו נעולים בצמיגי בונטרגר XR4 ברוחב 2.8 אינצ'. כקדמי הצמיג תפקד מצוין, אחז מעולה בקרקע מדורדרת וסלעית האופיינית לארץ ברוב חודשי השנה, ובנוסף לכך הפגין עמידות באופן יחסי. אולם מאחור הוא פשוט לא מספיק עמיד לתקרים ולסנייק-בייט. והייתי ממליץ להחליף אותו לצמיג עמיד יותר, ובנוסף לכך הייתי מסתפק מאחור ברוחב 2.6 על מנת לאפשר גלגול טוב יותר.

מכלולי ההינע מבית Shimano הפגינו לאורך המבחן עמידות ואמינות. לאחרונה משולבות בחשמלי מערכות 12 הילוכים, אותם אני מוצא מיותרות באופן אישי. בגלל תוספת הכח של המנוע לא נדרשים יחסי העברה קיצוניים בטיפוס ולאור זאת שהמעבר בין הילוך להילוך קטן, הן רגישות למכות במעביר ולעומסים שיוצר המנוע החשמלי. מערכת ההינע של 11 הילוכים שהורכבה על האופנים מתמהיל SLX/XT נתנה מענה מצוין בטווח ההילוכים וכאמור בעמידותה ואמינותה. הופתעתי לגלות שהמעצורים שהגיעו על האופניים הם ברמת DEORE של שימנו, שכן רוב הכלים היום מגיעים עם מעצורי 4 בוכנות. אך במפתיע הם הפגינו יכולת עצירה מצוינת לאורך כל המבחן.

ה Powerfly FS7 הגיעו עם מזלג Rockshox מסדרת Revolution RL שהיה לטעמי מעט נוקשה והתקשה להתמודד עם ירידות טכניות. אך בזכות הצמיג הקדמי, שכאמור סיפק שיכוך נוסף, הצלחתי בקלות יחסית לשמור קו בירידות. לעומתו, הבולם האחורי (RockShox Deluxe RL) הייחודי ל Trek עשה עבודה מצויינת, הן בעקיבה ובטיפוס והן בספיגת מהמורות.

חלקי הקוקפיט הם מבית בונטרגר עם כידון ברוחב של 750 מ"מ, ככלל לא הייתי משנה דבר למעט החלפת הגריפים המקוריים לננעלים. גובהי 171 ס"מ ומצאתי את הסטם באורך ובזווית מושלמים עבורי. מוט אוכף טלסקופי מתבקש סוגר את חבילת האבזור.

כפי שניתן להבין האופניים בנויים נכון עם מכלולים אמינים ועמידים, השלדה מסיבית והשילוב בן החלקים מצוין וזה בהחלט ניכר בעמידות של האופניים במהלך המבחן. תכונות שמתבקשות במיוחד בחשמלי בו העומסים גבוהים יותר.

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

מערכת חשמלית

יחידת ההנעה מבית בוש נקראת Bosch Performance CX. המערכת מורכבת מהמנוע עצמו, מהסוללה וממכלול הפיקוד והתצוגה. המנוע מספק 250 W, ומומנט מקסימלי של 75 ניוטון מטר. הסוללה כאמור משולבת ובעלת קיבולת של 504 וואט/שעה. המנוע הינו Pedal Assist כמובן עם הגבלת מהירות של 25 קמ"ש. למנוע 4 מצבי עבודה: ECO – 50% הספק. TOUR – 120% הספק. eMTB – מצב ייחודי ל Bosch – בין 120-300%הספק. TURBO – 300% הספק. וכן מצב WALK ASSIST שמאפשר הליכה לצד האופניים ב 6 קמ"ש.

הטווח שניתן "להוציא" מהסוללה מושפע ממשקל הרוכב, אופי הקרקע, טיפוס וכמובן דרגת הסיוע. במקרה שלי, במשקל 72 ק"ג, על טיפוס 1100 מ', הגעתי ל-31 ק"מ במצב EMTB בשטח מדברי. להערכתי ניתן להגיע לטווח כפול ויותר בשימוש ב ECO ובתנאי קרקע אחרים.

ברכיבה הראשונה החוויה שלי ממנוע ה-Bosch לא הייתה טובה. נדרשת רכיבה או שתיים להתרגל לאופי המנוע כדי לערוך את ההתאמות הנדרשות. המנוע "דורש" עבודה בקדנס גבוה יחסית כדי להיות בתחום היעיל שלו. זה בסדר כל עוד פני הקרקע מאפשרים זאת. אבל ברגע שיש מכשול טכני שגורם להאטה במהירות ובקדנס, המנוע לא נענה בדיוק במקום בו הוא נדרש ביותר. ברכיבות הבאות השכלתי להוריד הילוכים בזמן. הדבר פיצה במידה מסויימת, אך זה בהחלט עקב אכילס של המנוע הזה. מצב TURBO אלים במקצת- כניסת המנוע לפעולה מלווה במכות כח שגורמת להחלקות של הגלגל האחורי, בעיקר בשטח מדורדר ובעלייה. לא בלתי ניתן לשליטה, אך בהחלט חיסרון. המנוע בעל מומנט מקסימלי 75 ניוטון מטר, נתון סטנדרטי פחות או יותר בשוק החשמליים, אך הוא נשאר בגדר נתון על הנייר ולא חשתי בהיעדר כח גם ביחס למנועים בעלי מומנט גבוה יותר.

מצב eMTB התגלה כגולת הכותרת של המנוע הזה. Bosch טוענים למערכת שמתאימה עצמה לאופי הרוכב והקרקע באופן אוטומטי, כך שהרוכב יכול להתפנות לרכיבה בלי "להתעסק" במצבי הסיוע השונים. מצאתי את עצמי רוכב ב 90 אחוז מהזמן במצב הזה, והוא אכן נתן תפוקת כח אופטימלית בכל רגע נתון – מצויין. ליצרנים האחרים יש בהחלט שיעור ללמוד כאן.

המנוע הפגין אמינות מוחלטת לאורך המבחן, ללא הודעות שגיאה או כל תקלה אחרת. המנוע כאמור מתנתק ב 25 קמ"ש – Bosch אמנם טוענים להתנגדות נמוכה של המנוע לדיווש, אך הנקודה בא המנוע ניתק מורגשת ולא הייתם רוצים לדווש מול מסה של 24 ק"ג אופניים ומנוע שמייצר התנגדות. המנוע שקט יחסית והאוושה הקלה שקיימת נשכחת אחרי מספר דקות. יחידת התצוגה איכותית ונוחה עם תצוגה ברורה גם בתנאי שמש ישירה. התצוגה מספקת את כל הנתונים הבסיסיים וכן את מצב הסיוע. כן מוצג מצב הסוללה, ואציין לחיוב שהוא מוצג בצורה לינארית ואמינה – נתקלתי בעבר במערכות שהציגו נתונים לא מדוייקים, והפתיעו את הרוכב בסיום מוקדם של הסוללה ללא התראה, אך כאמור זה לא המצב כאן.

dh__0492-custom
dh__0545-custom
dh__0275-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

על השביל

עם מהלך מתלים של 130 מ"מ, וגאומטריה נוחה, ציפיתי שהאופניים יתנו מענה מצויין בסינגלי קק"ל ודרכים כבושות והם אכן היו כאלה. במישורים תנוחת הרכיבה מצויינת, וניתן לבלות זמן רב על האוכף בצורה נוחה. בירידות ובמצב עמידה האופניים נוחים מאוד וקל למצוא את נקודת האיזון בתנוחת הגוף, כך שהעמידה אינה מעייפת באופן יחסי. בזכות אופי השלדה והגיאומטריה, מצאתי שהאופניים שומרים קו מעולה ומשרים בטחון. קשה מאוד להוציא אותם משיווי משקל, וגם בתנאים דרדרת קיצוניים עם אבנים משוחררות האופניים הפגינו יציבות. זה עלול פחות להתאים לרוכב המחפש להשתעשע עם האופניים בסינגל, אך מהווה יתרון גדול לרוכבים המחפשים מהירות ובטחון. האופניים פונים מצויין בעיקר בסיבובים רחבים וארוכים.

ההפתעה הגדולה מבחינתי החלה כשיצאתי לסינגלים אגרסביים. הגאומטריה מצוינת ויחד עם המתלים, שאמנם בעלי מהלך צנוע אך בזכות שילוב של צמיגים בעלי הנפח הגבוה קיבלתי את תוספת השיכוך הנדרשת. מצאתי עצמי רוכב בקצב גבוה משמעותית ממה שציפיתי, וברכיבות משותפות עם חברים מחושמלים אחרים האופניים עמדו  כתף אל כתף עם אופני 160 מ"מ ללא מאמץ – מרשים!!

dh__0538-custom
dh__0548-custom
dh__0270-custom
dh__0373-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

בכלל האופניים האלה קצת טרפו לי את הקלפים, כאמור נהוג לחשוב בעיקר בחשמלי שאם יש מנוע שכבר "סוחב", אז עדיף לרכב על  אופני 150-160 מ"מ .באו Trek והוכיחו שבעזרת חבילה נכונה, ושילוב נכון של מתלים וגלגלים, ניתן לבנות מכונת סינגלים משובחת עם מהלך מתלים קצר, להנות מהחדות של מהלך קצר, ולהינות בסינגלים אגרסביים ובירידות – שאפו.

dh__0490-custom
dh__0428-custom
dh__0407-custom
dh__0417-custom

DAA 9.19 1070×200
Matzman 11.19  1070×200
טרק קדימה 1070×200
DAA 8.19 1070×200
DAA 6.19 1070×200
Matzman 9.19  1070×200
Matzman 7.19  1070×200
DAA 9.19 1070×200

סיכום

מהנדסי Trek עשו עבודה מצויינת והשכילו לבנות מכונת סינגלים משובחת ומהנה. למנוע יש אמנם כמה חסרונות אך במצב eMTB  הוא מביא יתרון אמיתי שלא קיים אצל המתחרים. ה   Powerfly FS7 יכולים לתת מענה מצוין לרוכב שמחפש מכונה אמינה ואיכותית, כזאת שתאפשר לו מנעד רחב של רכיבות, החל בתנוחתXC  מצוינת לרכיבת שבילים, וכלה בסינגלים אגרסיביים יחסית.

אלה אופניים שניתן "לגדול" איתם ולהתפתח. הם יאפשרו לרוכב המתחיל את הבטחון שהוא מחפש, ויתנו לרוכב המתקדם את המהירות והיכולת הטכנית.

לדעתי, זוג אופניים טוב הוא כזה שבסיום רכיבה אתה כבר "זומם" על הרכיבה הבאה, וזה בדיוק מה שה-Trek האלה עשו לי כל רכיבה מחדש.

dh__0311-custom
dh__0285-custom
dh__0357-custom

כתבות נוספות