ניסוי- 40 ימים של טבעונות

טור אישי- גיא בר

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

כתב: גיא בר   צילומים: גיא בר, אביב לרר 

הטבעונות הוא נושא חם מאוד בשנים האחרונות ובחודשים האחרונים בפרט. הסיבה העיקרית לכך היא יציאת הסרט "The Game Changers". סרט דוקומנטרי המתמקד בספורטאים טבעונים ובא להראות שדיאטה שהייתה מונעת עד כה בעיקר מטעמים אידיאולוגיים יכולה להביא לנו גם לשיפורי ביצועים וערכים בריאותיים.

גם אני כמו רבים אחרים בעולם ראיתי את הסרט וגם לי הוא גרם לחשוב שאולי באמת טבעונות יכולה להביא לי לשיפור בביצועים. קשה לומר שהסרט שכנע אותי במיוחד, שכן הוא הרגיש לי מאוד מוטה ותעמולתי, אבל אני חייב להודות שהוא בהחלט סיקרן אותי. אחרי שצפיתי בסרט התייעצתי עם חברים ספורטאים טבעונים שמרוצים מהעניין והחלטתי לעשות על עצמי ניסוי קצר ולתעד אותו.

חשוב לי לציין בברור כבר עכשיו שלא מדובר על ניסוי קליני אמיתי ורחב טווח, אלא על משהו אישי וקצר, וכל מה שנכתב כאן הוא בגדר דעתי האישית בלבד,כפי שאני חוויתי את הדברים תוך כדי ואחרי הניסוי הקצר. עוד יצויין שאין לי רקע ממשי או מקצועי בנושא ואני לא מתיימר להבין את התהליכים התזונתיים/ מדעיים לעומק. כל אחד יכול לחוות את השינויים בצורה אישית והם ישפיעו עליו בצורה שונה. עוד חשוב לי להגיד, שאם אתם בוחרים לעשות שינוי כזה משמעותי, כדאי להיות במעקב ולקבל עזרה של איש מקצוע כדי לוודא שאתם מקבלים כל מה שהגוף צריך.

fotolia_65206691_l-1

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

על עצמי ועל הניסוי


למי שלא מכיר אני בן 28, רוכב אופניים "חצי מקצועי", שזה אומר שאני מתאמן בלו"ז של ספורטאי אבל זה לא המקצוע שמכניס לי כסף (אני חנון הייטק בנוסף). ההתמחות שלי היא ברכיבת אנדורו, אבל בשנים האחרונות אני מתאמן חזק ברכיבת קרוס קאנטרי. אני עדין לא רוכב עלית, אבל אני מדורג בין הרוכבים המובילים ברמה 1 והייתי אלוף הארץ בקטגוריה זו בשנתיים האחרונות. בנוסף, בשנה האחרונה לקחתי על עצמי ענף ספורט נוסף – נינג'ה. אני מתאמן כ5 פעמים בשבוע ספציפית לנינג'ה והמטרה שלי היא להשתתף בעונה השלישית של התוכנית. זה אומר שהגוף שלי עובד הרבה עם 10-11 יחידות אימון שבועיות שכוללות גם הרבה אירובי ברכיבות וגם הרבה כוח, אם זה כל האימוני נינג'ה או אינטרוולים כואבים על האופניים.

אימונים- מתח מקסימלי

התזונה שלי לפני הניסוי הייתה הכי רחוקה שאפשר מטבעונות. ארוחת צהריים ממוצעת שלי הכילה 300 גרם בשר וכל ארוחה אחרת בערך הכילה מוצרי חלב כאלו או אחרים שהסתכמו במשהו כמו חבילת קוטג', 2-3 יוגורטים ושייק חלבון כמספר האימונים ביום. ביצים דווקא לא צרכתי הרבה, אחת ביום-יומיים.

הניסוי התחיל בשבועיים של טבעונות שבסיומם אמרתי שאמשיך לעוד שבועיים אם ארגיש בסדר, בפועל הניסוי ארך 5 וחצי שבועות של תזונה טבעונית (99% טבעונית לפחות, פירוט בהמשך). החלטתי לעשות שינוי לדיאטה טבעונית לגמרי ולא לעשות את זה הדרגתי כי בסרט מראים דוגמאות של כאלו שעשו זאת וזה עזר להם מיד, והניסוי כאמור מתבסס על זה שהסרט אמיתי. בנוסף הגעתי למסקנה שאם אעשה את זה הדרגתי, יהיה לי ממש קשה לשים את האצבע ולדעת אם זה גרם לשינוי או לא.
ברור שהאידיאולוגיה היא מרכיב חשוב בטבעונות ורוב האנשים לא שמחים על מה שקורה בתעשיית האוכל, אבל כאן באתי לבדוק ביצועים ובריאות נטו (בשונה מהסרט שחרג לאידיאולוגיה). מה שרציתי לבדוק בסוף הניסוי הוא קודם כל ההתקדמות וההרגשה שלי באימונים, ובצד היותר מדיד לעשות בדיקות דם (אחרי שעשיתי בהתחלה) ולבדוק שינויים פיזיולוגייםפזיולוגיים קליניים במבנה הגוף שלי, כלומר שאני מצליח לבנות שריר ולאבד שומן.

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

אז מה הכנסתי לגוף בשבועות האחרונים?

כמו שאמרתי בהתחלה, מומלץ לעשות שינויים כאלו בעזרת איש מקצוע, וכך עשיתי בעזרת חן שרייבר התזונאי שבנה לי תפריט טבעוני בהתאם לצרכים שלי. התפריט שלי התבסס ברובו על קטניות, דגנים, ירקות, פירות ואגוזים. ניסיתי להימנע ככל הניתן מתחליפים שהם בגדר זבל מעובד, למשל לא טעמתי סייטן בחיים ותחליף הגבינה היחיד שאכלתי היה בחתונה. גם בטופו ניסיתי לא להגזים ולאכול עד 2-3 פעמים בשבוע. כדי לשמור על אותנטיות של התפריט הקודם שלי כן נשנשתי ג'אנק טבעוני מדי פעם כשהייתה לי האפשרות – אם זה במבה וקבוקים במשרד או קינוחים טבעוניים כשיש, שכן גם לפני הניסוי לא שמרתי על תזונה 100% בריאה. רבים טוענים שאנשים מרגישים טוב יותר ומשפרים מדדים במעבר לטבעונות כי פשוט במעבר כזה הופכים להרבה יותר מודעים למה מכניסים לגוף ומה בריא ומה לא, ואני מסכים עם הטענה הזו לגמרי. אני ספציפית עבדתי עם חן על תפריט עוד לפני הטבעונות, כך שאכלתי די בריא כבר לפני.

בצד התוספים לא שיניתי הרבה ממה שלקחתי לפני. את אבקת חלבון הWHEY שלי שהייתי לוקח אחרי אימונים החלפתי באבקת חלבון טבעונית והוספתי B12 שזה בערך התוסף היחיד עם קונצנזוס שבאמת חסר בתזונה הטבעונית. חוץ מזה המשכתי לקחת מגנזיום, ספירולינה ואומגה 3 (שעשוי משמן דגים ולא טבעוני).

ב 40 הימים של הניסוי לא היו הרבה חריגות מהטבעונות. מלבד האומגה 3 שלקחתי כל יום, יצא לי לאכול פעם אחת חלה מתוקה בטעות כי לא ידעתי שהיא מכילה ביצה. בנוסף הכנתי בשבוע שעבר רביולי לתחרות בישול שהייתה לי בעבודה שהייתי חייב לטעום והבצק הכיל ביצים, והמילוי והרוטב הכילו מוצרי חלב.

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

מהלך הניסוי

השבועיים הראשונים בניסוי היו מלאים בהרבה "נראה לי". נראה לי שאני מרגיש את הקלילות שמדברים עליה בטבעונות. נראה לי שאני מתאושש יותר טוב אחרי אימונים. נראה לי שהשריר פחות מתעייף בסוף האינטרוול וכו'. בשינוי כלכך חד הייתי נורא חשדן וציפיתי כל הזמן לראות שינויים. מבחינת האוכל והעמידה בפיתויים לא הייתה לי בעיה כלל, שירי אשתי המדהימה תמכה והכינה לי אוכל ליום יום, היה לי תפריט שידעתי שאני צריך לעקוב אחריו כך שהייתי מסודר. באירועים מיוחדים היה קצת יותר קשה, אבל עוד הייתי מפוצץ במוטיבציה ומשמעת עצמית שאפילו שמחתי לעשות את הוויתורים. הרבה הפחידו אותי על גזים ובעיות עיכול בגלל כל הקטניות ובתכלס היו לי אולי יומיים שהורגש טיפה שינוי וזהו (אשתי לא התלוננה לפחות 😉 ).

20191130_142352-custom

בשבועיים שלאחר מכן כבר התחלתי להתייצב ולהבין שאני מרגיש די אותו דבר, ללא שינוי לרעה וללא שינוי לטובה. אז החלטתי לשבת לחכות ולתת לתוצאות לדבר. בנוסף החלטתי להאריך את הניסוי ל6 שבועות מעבר ל4 שבועות המקוריים כדי לקבל שינויים יותר משמעותיים עבור קבלת ההחלטה שלי.

את השבוע הרביעי סיימתי בתחרות אנדורו גדולה וחשובה לי מאוד, שזה אומר שהורדתי מאימוני הנינג'ה לקראת הסופ"ש הזה וציפיתי לחזור חדש וחזק לשבוע החמישי אחרי מנוחה טובה. בפועל התאכזבתי בשבוע הזה, גם אחרי מנוחה טובה הביצועים שלי ירדו והרגשתי חלש. אפילו שירדתי יותר מקילו במשקל, הייתה לי ירידה ביכולת למשוך את עצמי במתח מתפרץ בעליות כוח ובעבודה על מתח עם יד אחת. כל אחד שראה אותי אמר לי שהצטמקתי וזה גם בא לידי ביטוי בבדיקה מספרית של אחוזי שומן. אחרי סוף השבוע החמישי, כבר התחלתי לספור את הימים עד בדיקות הדם ורק החזקתי את עצמי לא לשבור את הדיאטה רק בשביל אמינות הבדיקות. קיוויתי שהבדיקות יהיו גרועות כי לא ידעתי מה לעשות אם הן יהיו טובות ואצטרך להמשיך בדיאטה.

תוצאות ומסקנות


כמו שאמרתי, בסוף השבוע החמישי מדדתי אחוזי שומן ושריר בגוף. התחלתי את הניסוי במשקל 77.2 ק"ג שמתוכם 9.1% שומן (וזה אחרי שחזרתי מ3 שבועות בארה"ב שבהם העלתי שומן והורדתי שריר). בסוף השבוע החמישי שקלתי 76.0 ק"ג שמתוכם 8.5% שומן. אמנם הורדתי חצי קילו שומן, אבל גם הורדתי 700 גרם שריר שזו תוצאה גרועה מאוד עבורי. ואם להוסיף על התוצאה הגרועה, אומנם הורדתי שומן בגוף, אבל דווקא בבטן העליתי שומן. אומנם מינורי אבל זו נורת אזהרה כבדה מאוד שמצביעה ככל הנראה על איכות השומנים שצרכתי. אין לי בטן, אבל מאזן השומן בגוף שלי השתנה וכידוע שומן בטני מצביע על סיכון למחלות לב וכלי דם, ועם הגנטיקה המשפחתית שלי זה הדבר האחרון שרציתי לקבל.

בבדיקות הדם לא ראיתי שום שינוי משמעותי לכאן או לכאן שזו התוצאה שהכי קיוויתי לה בסוף אם להיות כנה. כי זה אומר שלא היה שיפור מצד אחד אז אין לי צורך להגביל את עצמי, ומצד שני זה אומר שלא פגעתי בעצמי בשינוי הזה.

במהלך הניסוי חשבתי הרבה על היום שאחרי, מההתחלה ידעתי שגם בתסריטים הכי טובים של הטבעונות, לא הייתי נשאר טבעוני שלם, אלא הייתי נשאר בתפריט הבסיסי של הטבעונות עם חטאים פה ושם. עכשיו כשראיתי שאין לי סיבה להישאר בטבעונות, אני חוזר לתפריט הקודם שהיה לי. כנראה שאוסיף קצת יותר ירקות ואולי אחליף יותר בשר בדגים, אבל לא משהו שמתקרב לתפריט טבעוני ואפילו לא צמחוני.

בכל מקרה אני מזכיר שמדובר על על ניסוי אישי וקצר ולא על מחקר מדעי, ואני מודע היטב לעובדה שכדי לבצע ניסוי מחקרי אמיתי, טווחי הזמן ונקודות הביקורת צריכים להיות ארוכים בהרבה.

20191203_122328-custom

כתבות נוספות