KTM Scarp MT Prestige 2020

XC/ מרתון מודרני במבחן

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

יבואן: ד.ל.ב מוטוספורט- KTM  ישראל   מחיר האופניים: 35,000 שקלים

בחן וכתב: שחר מיליס  דוגמן: שחר מיליס  צילום סטילס/ וידאו: דותן הלוי

זן חדש של אופניים נולד

בתעשיה שממציאה את עצמה כל הזמן מחדש, בשוק משוכלל שמצדיק את הפיתוחים החדשים ואת העצמת הניואנסים, בשקט בשקט התפתחה לה קטגוריה חדשה. עוד לא בדיוק יודעים איך לקרוא לה, היא עוד לא סגורה על עצמה ומפחד שמא תעלב מתייחסים אליה מאד בעדינות. יש שקוראים לה "מרתון", יש שקוראים לה xc/trail, ואפילו "דאון קאונטרי". אספר לכם שמדובר באופנים קלילי דווש בעלי מהלך מתלה של 100-120 מאחור, מזלג 120 מלפנים, כידון רחב, מוט כסא מתכוונן וזוויות מתונות יותר מאחיהם הXC התחרותיים.

הפעם על המוקד, KTM Scarp MT בגרסת הקצה Prestige. ה Scarp מוכרים לנו כאופני XC מוצלחים מאד. שלדת הקרבון האיכותית ותשומת הלב לפרטים מצדיקים את הפופולריות שלהם. מספיק היה לראות את הנוכחות המכובדת שלהם בתחרות אפיק ישראל כדי להבין שקהל הרוכבים מצביע ברגלים (ובארנק). KTM מוכרת בראש ובראשונה כחברת אופנועים, אופנועי שטח בעיקר, אבל המותג השולט בתחום המוטורי משותף גם לחברה נפרדת המייצרת כלים דו-גלגליים המונעים בכוח האדם מאז 1964, כך שלמעשה למעלה מ50 שנה מיוצרים אופניים המעוטרים בשילוש האותיות הכתום.
ל KTM מגוון רחב מאוד של אופניים, החל מכביש דרך אופני עיר, ועד אופני שטח בכל טווח הדיספלינות שבין מרוצי קרוס קאנטרי לבין מרוצי אנדורו, וכמובן גם מגוון אופנים חשמליים.

Highlights

  • שיכוך מלא 115/120 מ"מ
  • זוית ראש 67.5 מעלות
  • זוית כסא 74 מעלות
  • אורך צינור עליון 623 מ"מ
  • אורך תומכות השרשרת 435 מ"מ
  • בסיס גלגלים של 1174 מ"מ
  • מערכת אלחוטית SRAM XX1 ASX
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 11.7 ק"ג
  • נתונים למידה M (מקביל ל L ברוב חברות האופניים)

גיאומטריה ומפרט מלא ניתן למצוא כאן

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

היכרות עם הז'אנר

ניצני שנת הדגם 2020 מלבלבים כבר מספר חודשים בארץ הקודש. השנה אנו רואים יותר יצרנים המציעים ללקוחותיהם בנוסף לאופני ה XC התחרותיים, גרסא עם טוויסט – מהלך ארוך יותר, מוט כיסא מתכוונן, כידון רחב וגיאומטריה תואמת. גרסאות אלה מיועדות באופן פוטנציאלי למגוון רחב יותר של רוכבים. המהלך המעט נדיב יותר אינו שובר חוליות גב וידיים בשטח טרשי, הזויות המתונות מעדנות את ההיגוי העצבני והופכות את האופניים ליציבים ונשלטים יותר וה DNA הבסיסי של האופניים הוא עדיין XC (או מרתון כפי שחלקם קוראים לו) כך שמדובר באופניים יעילי דווש וזריזים. בין הזוגות בקטגוריה החדשה הזו בארץ נמצאים בין השאר: Specialized Epic EVO  ,Trek Top Fuel ,Orbea Oiz TR ו-KTM Scarp MT.

הסיומת MT מתווספת מלשון-מרתון. בשנים האחרונות מסלולי הקרוס קאונטרי והמרתון הופכים לקשוחים וטכניים יותר, עובדה שגוררת שינויים גם באופני הקצה התחרותיים אך בעיקר דורשת התאמה לקהל הספורטיבי התחרותי שאינו רוכב אופניים לפרנסתו. KTM מכוונים דגם זה לרוכבים שאוהבים לבלות שעות על האוכף, לאלו שמתחרים במירוצי מרתון "אפיק" למינהם, שרוצים לשמור על הסחוס בחוליות הגב אבל גם ללחוץ ולנצח מירוצים. למעשה האופניים מבוססים על שלדת ה Scarp המוכרת כשההבדל העיקרי הוא המזלג בעל 20 המ"מ הנוספים, הלינק והבולם האחורי שהותאמו לדגם ה MT. רועי יבואן ק.ט.מ מספר לנו שבחברה מתגאים ביכולת לשנות את מהלך הבוכנה של הבולם האחורי – STROKE באופן פשוט למדי (מצריך מכונאי) ולשנות את המהלך באופניים בחזרה לאיזור ה 100 מ"מ למי שחפץ בכך.

שלדת הקרבון המהוקצעת נראית ומרגישה "תחרותית" בקווים נקיים ודקים, צביעה אופיינית בכתום ושחור וברמת גימור זו כידון קרבון רחב ונקי מכבלים מיותרים בזכות מערכת ה AXS האלחוטית מבית סראם הן להילוכים והן למוט הכסא- עוד על המערכת המפתיעה לטובה הזו בהמשך. באופניים אלו נעילת שני הבולמים מהכידון בו זמנית כמקובל בז'אנר. מעצורי המגורה 8-MT עתירי מודולציה והרגישו כבחירה מעולה בהתאמה מושלמת לאופניים, במיוחד כאשר השיפטר ולחצן מוט הכסא האלחוטי מחוברים ישירות אליהם מבלי להוסיף חבקים מיותרים על הכידון. כמו שקובעים חוקי הפורמט, במשולש הקדמי מקום לשני בקבוקים בגודל סביר ובנוסף לכך זוג ברגים נוסף כנראה לעיגון תיק כלים. הופתענו לגלות שבמפרט זה המזלג הינו רוקשוקס סיד סלקט הבסיסי ביותר בסדרת המזלגות, וסט הגלגלים בנוי חישוקי אלומיניום על נאבות DT350. צמיגי מקסיס ארדנט רייס מעטרים את החישוקים ואמונים על האחיזה והגלגול. כידון הקרבון נמדד לכדי 750מ"מ והגריפים מתרכובת הגומי דקים ורכים באופן מפתיע.

על השביל

לאחרונה בחנו מספר אופניים בתת קטגוריה זו כך שיש לנו לא רק דעה אובייקטיבית אלא גם נקודות להשוואה בתפקוד האופניים והחוויה הכללית. יש לציין לטובה את המראה הקרבי של האופניים. קימורי הקרבון עדינים וזורמים, הכידון הרחב והנקי, הסטם הדק והקליל ממש עושים לנו את זה. אם זה לא מספיק, חבק מוט הכסא דק הפרופיל והמשקל בטוח יעשה לכם את זה. כוון הקוקפיט נעשה בקלות, את הסאג כוונו ל 10מ"מ ניצול מהלך הבולם לפי המלצת החברה. תנוחת הרכיבה היא תנוחת תקיפה XCית טיפוסית ודווש קל מזניק את האופניים קדימה ביעילות מרשימה. בפידול רציף אני חש בנדנוד מכוון המתלה ומוסיף לחץ אויר בבולם האחורי. לאחר מספר רכיבות בלחצי אויר שונים מצאתי שנקודת האופטימום היא מעט מתחת ל 20% סאג בבולם האחורי (כ 8מ"מ על הבולם). בלחץ אויר זה עדיין מורגש נדנוד בפידול בישיבה אך הוא זניח למדי כשיוצאים מהאוכף לפידול קשוח. כמובן שפונקציית נעילת הבולמים מהכידון נמצאה שימושית מאד בטיפוסים בדרכים רחבות או סינגלים חלקים, נגישות המנגנון וקלות הפעלתו הפכה את פתיחת ונעילת הבולמים לטבע שני כעבור כמה רכיבות. המתלה רגיש במהלך הביניים מה שמהווה יתרון גדול כאשר אחוזי השיפוע בסינגל הפכו שליליים. בירידות מצאנו שהמתלה מגיב היטב למהמורות קטנות ומהירות ומצליח לשמור את הגלגל האחורי צמוד לקרקע ולייצר אחיזה לפניות ובלימה. אך יחד עם זאת, המתלה לא ניצל את כל המהלך שלו באף אחת מהרכיבות, ייתכן והוצאת ספייסרים מהבולם האחורי היתה מסייעת לניצול טוב יותר של המהלך והתמודדות טובה יותר עם מהמורות גדולות. זוית הראש החדה יחסית (67.5) נותנת הרגשה של אופני שבילים מהוקצעים, יותר מאשר מכונת XC אימתנית. הדבר מאפשר לשחרר בלמים ולזרום בירידות במהירות גבוהה ללא חשש. מהירות היא הצד החזק של האופניים הללו, זויות האופניים שיוצרות הכלאה משופרת של אופני XC עם אופני שבילים מאפשרים פידול מהיר ותאוצה מדהימה בפידול אך גם מקנים בטחון ברכיבה במהירות הגבוהה, מאפשרים לבצע פניות ולתקל מכשולים במהירות מרשימה, כך שהתוצאה הסופית היא מהירות ממוצעת גבוהה יותר, וזה הרי מה שכל רוכב מרתון מייחל לו. מבין כל האופניים שבחנו בתת קטגוריה זו, הסקארפ MT הרגישו הכי קרובים לאופני שבילים. מה שאומר שמקדם ההנאה ברכיבה (פאן פקטור) שנחשב למילה גסה במחוזות ה XC, XCO, XCM התחרותיים יבבני המשקל ועתירי הוואטים ברגליים – לא רק קיים אלא גם חי ובועט באופניים אלו.

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

מבנה השלדה ומיקום הבולם האחורי משאירים מקום מספק לבקבוק גדול על גבי הצינור התחתון אך זה קרוב למדי לבולם הממוקם מעליו. לא עד כדי מגע בין הבולם לבקבוק אבל כבל נעילת הבולם האחורי אשר יוצא בצורה קשתית מהצינור העליון עד חלקו התחתון של הבולם יוצר לולאה שעוברת קרוב מאד. בגישה עוורת אל הבקבוק תוך כדי רכיבה קרה שאחזתי בבקבוק כאשר הבוהן שלי בתוך לולאת הכבל. מה שלא אפשר את הוצאת הבקבוק והסיט את תשומת הלב שלי מהרכיבה אל הבקבוק. אז נכון שזה לא קרה כל הזמן (רק פעמיים או שלש בתקופת המבחן) אך במצב טשטוש של תחרות, לא הייתי רוצה להתקע עם היד בין הכבל לבקבוק מבלי יכולת להוציאו.

המערכת האלחוטית של סראם AXS גילתה שני חסרונות. הראשון, שכפתורי העברת ההילוכים אינם מאד אינטואיטיביים מכוון שאינם דומים לשיפטר רגיל – הדבר דרש זמן הסתגלות של כמה רכיבות בהן העברתי, לעיתים, הילוכים בכוון הלא נכון, וכן שהכפתור כל כך רך ורגיש שבזמן רכיבה בשטח טרשי, הבוהן המוכנה להעברת הילוכים קפצה וגרמה להעלאת והורדת מספר הילוכים באופן לא רצוני, דבר שחלף כעבור מספר רכיבות הסתגלות. החסרון השני של המערכת הזו הוא שברגע שהתרגלת אליה, אי אפשר לחזור אחורה! העברת ההילוכים שקטה מאד, מהירה מאד ומדוייקת. לא עוד לחיצה מעט חזקה מידי שמקפיצה שני הילוכים ואז חוזרת. כל העברה – בול! רוצים להוריד מספר הילוכים במכה? קל. עליך ללחוץ מספר לחיצות קלות במהירות או פשוט לשנות את הגדרות המעביר באפליקציה ללחיצה מתמשכת. ניתן לשנות המון פרמטרים כגון בחירת איזה לחצן יעלה/ יוריד הילוך, מספר ההילוכים שיעלו ירדו וכיוצ"ב. מתג מוט הכסא אינו בעל מודולציה כלל ועולה במהירות עם הלחיצה על הכפתור, את מהירות העליה ניתן להתאים בעזרת האפליקציה גם כן. למרות שבדרך כלל חוסר מודולציה במוטות כיסא מפריעה לי מאד, הריוורב AXS עולה מהר אך עם מעט התנגדות יחסית כך שניתן בקלות לשלוט בגובה הכיסא בעזרת הירכיים או הישבן ועניין המודולציה לא הווה בעיה כלל.

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

סיכום

ה KTM Scarp MT מוגדרים כאופני מרתון של הקונצרן הכתום. עם מהלך אחורי של 115 מ"מ ומזלג של 120 מ"מ הם יושבים היטב בתוך הקטגוריה החדשה הזו של אופני XC בואך שבילים. ה KTM פונים יותר לצד השבילי ומספקים רכיבה רכה ונעימה בכל סוגי השטח, התנהגות ופאן פקטור בולטים מבלי להתפשר על יכולת הדווש ולוחמנות ה XC. אז הם בהחלט מתאימים לרכיבות קרוס קאונטרי ארוכות ומרתונים אבל לא רק! הרוכב הממוצע יוכל ליהנות מאופניים סלחניים ויציבים, שמחד מייצרים ומשמרים מהירות ומנגד מקנים בטחון בירידות ובשטח טכני. הרוכב התחרותי ימצא איזון נהדר בין משקל, גיאומטריה ושיכוך שיסייעו לו להשלים תחרויות ארוכות מבלי להתפרק.

מערכת ה AXS האלחוטית של סראם עובדת נפלא (ויוצרת מרמור אצלנו במערכת להחזיר את האופניים) אך יחד עם זאת, לאור עלותה הגבוהה, שאלנו את עצמנו לא פעם אם לא ייטב לו היו מנצלים את התקציב לזוג גלגלי קרבון או לפחות שדרוג המזלג לSID Ultimate .

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

אז איך הם בהשוואה רוחבית למתחרים? ה SCARP MT אינם בולטים בהעברת כח הדווש לגלגלים במצב ישיבה ולא הצלחנו להפטר מנדנוד המתלה, יחד עם זאת, בדווש חזק מחוץ לאוכף האופניים מוציאים את הטורף שבהם ויודעים לייצר מהירות. בכל מה שנוגע לאיכות שיכוך בשטח טרשי וקשה הסקארפ בולטים לטובה למרות ניצול לא מלא של המהלך האחורי. המתלה מרגיש עמוק יותר מכפי שהוא באמת, והגיאומטריה קולעת בול ויוצרת סינרגיה בין ה XC המסורתי לשבילים.

עם משקל תחרותי (מול המתחרים בקטגוריה) ותכנון נכון של פתרונות לנשיאת מים וציוד, הסקארפ נותנים מענה מצויין לצורך של רכיבות ארוכות ושמירת מאגרי האנרגיה המוגבלים של הרוכב שלהם.

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתבות נוספות