על חמש דקות וניקיונות

טור אישי, יואב מאור


יואב מאור, נציב קבילות בעלי המקצוע של הענף לשעבר, נוטש אותנו לטובת משרת חלומות עתירת מזומנים ותהילה כשליח Bike.il בסן פרנסיסקו של אמריקה- לא. כדי שהמורשת העשירה של האיש שעמד פעם מאחורי הדלפק (שרובה פורסם בפלטפורמת עבר שלנו) לא תתמוסס לה בתהומות הנשייה של הסייבר, החלטנו לשחזר למענכם את תופני חוכמת החיים של האיש שראה דבר או שניים בענף. תהינו, תלמדו ותפנימו…


20160613_174303-custom

כתב: יואב מאור ן צילום: אוסף פרטי

לכל אחד יש חבר כזה, או חברה כזאת, מהסוג המתלונן. כל נותני השירות מכירים אותם – את המתלוננים.
"הקפה חלש מדי", "הכיסא נמוך מדי", "המרק קר","נורא יקררר", וכו', וכו'.
אז הרשו לי רגע להפוך את היוצרות, להפוך את השולחן, ולהאיר את הזרקור, חזרה אליכם.

נציב קבילות הציבור

מתוקף פינתי כאן, אגיש את קבילותיו של ציבור שלם, שקולו לא נשמע – ציבור מכונאי האופניים.
אם אתם מכונאים איפשהו, ויש לכם תלונה – אתם מוזמנים לכתוב לי, ואדאג שתטופל מעל דפי המדור…
אבקש להתייחס לכתוב בקלילות הראויה, אך גם בכובד הראש הדרוש. בכל זאת, גם מכונאים הם בני אדם.
התלונה הראשונה בה אעסוק היא כנגד "טענת חמש הדקות":
אדם נכנס עם אופניו לחנות, בדרך כלל ביום שישי הקצר והעמוס, ומבקש טיפול באופניו. לרוב ידובר על משהו כללי כמו כיוון הילוכים, או משהו ספציפי כמו בלידינג (ניקוז) מערכת הבלמים.
כיוון שיום שישי, הזמן קצר וכוח האדם עמוס, לרוב יוסבר לאותו אדם שעליו להשאיר את אופניו, ולחזור מאוחר יותר או גרוע מכך – ביום ראשון. בתגובה להסבר הנ"ל יענה אותו אדם: "אבל למה? זה לוקח רק חמש דקות!"

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

חמש דקות MY ASS

תכל'ס, אין משפט יותר מקומם מהמשפט הזה. במיוחד בזמן ובמקום שהוא נאמר. ולמה?
אפשר לשבת ולנסות לחשוב, מה בחיים האלה לוקח לבצע חמש דקות באמת : קקי בוקר? עמידה ברמזור ב-8 בבוקר? קפה ומאפה בארומה? לשלוח מייל לבוס? אבל רק עצם המחשבה הזאת, לוקחת יותר מחמש דקות.
משפט כזה שולל בעצם קיום של שיקולים אחרים, כמו זה שיש כנראה תור של אנשים שהגיעו קודם, וגם העבודה אצלם לוקחת "רק חמש דקות", או כמו העובדה שהחלפת כבל הילוכים או ניקוז מערכת ברקס הידראולית הן פעולות שלעצמן – ביקום נטול הפרעות או זמן – לוקחות יותר מחמש דקות.
ויותר מכך, יש במשפט הזה סוג של זלזול – "הרי מה שאתה עושה כאן הוא כלכך פשוט, שזה לוקח חמש דקות".
מצד אחד, בסופו של דבר, לא מדובר כאן בהנדסת טילים, ויתכן שאכן אין כאן בעיה סופר-מורכבת, ומצד שני, אם זה לוקח רק חמש דקות – למה לא עשית זאת בעצמך?

clin6-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

פינת המומלצים

יודעים מה? יכול להיות שכל העניין הזה באמת לוקח רק חמש דקות. זמן הוא עניין יחסי ולפעמים גם סובייקטיבי. חמש דקות של הנאה יעברו כמו שתי שניות, וחמש דקות של סבל ירגישו כמו שעה. בשורה התחתונה מדובר פה על גישה ביחסי אנוש. כשלקוח שולף משפט כזה, הוא אוטומטית מעורר אנטגוניזם בצד השני, יחד עם חוסר מוטיבציה רצינית לעזור. המכונאי, מהצד שלו, סופג פגיעה באגו החבול גם ככה, עם קמצוץ חוסר הערכה מקצועית.
שאלתם את עצמכם פעם, למה מכונאים תמיד זועפים ונרגנים? אולי יש מצב שהם פשוט סובלים מחוסר הערכה כללי ומתמשך? אז, בחייכם עשו טובה, אל תשתמשו במשפט הנ"ל.

סיכום אופטימי

היי, יודעים מה כן לוקח חמש דקות?
חמש דקות יקח לכם לשטוף את אופניכם המאובקים אחרי רכיבה, לנגב את בולמי הזעזועים מהאבק שהצטבר עליהם, ולהעביר פס שמן דקיק על השרשרת. ממש בקטנה. עשו לכם מנהג קבוע – שטיפה זריזה פעם בשבוע (טוב נו, אז פעם בשבועיים). לא צריך לעשות "פרויקט" עם התזת דיגריזר, קרצוף יסודי עם סבון בדלי ומברשת, וליטוף ארוך עם מטלית מיקרו-פייבר. סך הכל שטיפה קצרה, ובבואכם לרכוב עליהם בפעם הבאה, תודו לעצמכם על משהו פשוט שלוקח רק חמש דקות…

20160801_145405-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

הזדמנות פז לדבר על ניקיונות

בסוף הרכיבה, או אולי אפילו באמצע, גיליתם שנשבר לכם שפיץ בגלגל האחורי (או סילק, אם אתם ירושלמים). חיש קל, מהר-מהר, וללא שהיות, אתם מעמיסים את אופניכם היקירים על המתקן, והיידה לחנות!
מיותר לציין שכבר אמצע הקיץ, או אמצע החורף, ואופניכם מלאים בבוץ, אבק, זיעה, שאריות איזוטון, חומר טיובלס שהושפרץ על המזלג, ועודף שמן שרשרת שהפך לעיסה דביקה. בקיצור, עם כל הטינופת הזאת שתחתיה מסתתרים אופניים, אתם פוסעים בבטחה אל תוך החנות. יכול להיות שאף אחד מהנוכחים לא שם לב, אולי חוץ ממיצי – כלב החנות, שנס על נפשו באותו רגע ממש, אך בעודכם מתקרבים בצעד בוטח אל עבר הסדנא – מכונאי אחד עומד, נזעק כולו, ופולט יבבה – "תשאירו את ה[email protected]#*&X% הזה בחוץ!"

מה הבעיה – קחו סנו

זה המקום אולי להבהיר, שיחסו של מכונאי לרצפת הסדנא, זהה ליחסה של האישה בחייכם לרצפת הסלון, רגע אחרי הספונג'ה. ובכלל, יש מצב שלא בכל החנויות יש עמדת שטיפה, וגם יש מצב שרוב הלקוחות בכלל לא מבינים על מה המהומה בטענת – "הלא אופני הרים נועדו להתלכלך…", ובטח שלא יסכימו חלילה לשלם על שטיפת אופניהם, כחלק מההכנה לטיפול בהם. האם גם אתם לא מבינים מה ה-ISSUE כאן? אם כך, מצבכם חמור. תקראו, תקראו.

20160707_160201-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

למה לי לשטוף את האופניים בכלל?

מכונאי ותיק ואהוב אמר פעם: "לפני שאתה הולך לרופא שיניים, נכון שאתה מצחצח שיניים?"
הגרסא שלו הייתה כמובן גסה יותר, וכללה גניקולוג ואת אשתך, אבל המסר ברור לדעתי.
אז קודם כל, תשטפו אותם כדי שלמכונאי יהיה בכלל חשק להסתכל על האופניים שלכם. ושנית, כדי שהוא לא יצטרך ללבוש כפפות, חלוק ומשקפי מגן על מנת לטפל בהם. אבל בלי קשר למכונאי הבכיין הזה, גם אתם ואופניכם יכולים "להרוויח" מניקיונם:
– אופניים נקיים לא משמיעים רעשים מעצבנים, מאבק וחול שהתיישב בצירי המתלה או על השרשרת וגלגלי השיניים, ניקיון אבק מרגלי בולמי הזעזועים יאריך את חיי האטמים, ועוד ועוד.
– בזמן הניקיון ניתן לבחון חלקים שונים של האופניים ולגלות דברים הדורשים תחזוקה, כמו שפיצים משוחררים, חופש במתלה, או סדק בשלדה – לא עלינו.

– בוץ שהושאר בחורף להתייבש על האופניים במחסן – תוקע מעבירים, שרשראות וכבלים.
– זיעה או איזוטון שטפטפו באזור מתקני הבקבוק, מוט הכיסא וההדסט, מאכלים מיסבים וגם יוצרים קורוזיה עם השלדה.
– ולקינוח, כמו שהרבה יותר כיף להתחיל רכיבה עם בגדים ריחניים ונקיים – אותו הדבר עם האופניים, הכלי הכי חשוב בספורט הזה, מיד אחרי הגוף שלכם.
היי, לא ביקשנו שתשטפו אותם אחרי כל רכיבה – שטיפה מוגזמת או עם גרניק, עשויה גם היא לגרום נזק למיסבים ואמאייאת – אבל רגע לפני שמגיעים לסדנא, עשו טובה, שטפו את אופניכם.

סיכום אופטימי


כאמור, לא חייבים לשטוף את האופניים אחרי כל רכיבה, אבל כן אפשר וכדאי לשמן שרשרת!
מומלץ לשמן אותה מיד בתום הרכיבה, ולא רגע לפני היציאה אליה – כדי שהשמן יוכל לחלחל לחוליות ולהיות יעיל יותר, וגם כדי שתבואו לרכוב בפעם הבאה – השרשרת לא תהיה רטובה ותספח אליה את כל האבק, שיחד עם השמן הטרי הופכים לגוש בוץ משומן שתקוע בגלגלי השיניים ובמעבירים. ושוב, לא חייבים את כל הטקס עם הדיגריזר, השטיפות והעניינים – פשוט לשמן ולשכוח, ולהתחיל את הרכיבה הבאה FRESH.

44396168_315559745926238_1448739709286088704_o

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתבות נוספות