סמרתון 2020 חוויית מדבר דו-יומית או תחרות UCI קטלנית?

חוויות מסיור עיתונאים מקדים

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

כתב: שחר מיליס  ן  צילומים: אורי ניצן, תום יצחקי

 

סמרתון 2020 חוויית מדבר דו-יומית או תחרות UCI קטלנית?

התשובה למרבה ההפתעה היא גם וגם. המושג או שמא לומר המותג סמרתון מתקשר לנו באופן אסוציאטיבי לרכיבה מדברית, תחרות מרתון קשוחה, ים סינגלים והפנינג שמח מסביב לרכיבה. את כל זה אני יודע מבלי שהשתתפתי בסמרתון מעולם, אבל הסיפורים והחוויות של משתתפי העבר עוברים מפה לאוזן. זאת בדיוק החוויה שמפיקי הסמרתון מנסים לייצר, ולא בכדי סיסמת הסמרתון היא Ride Hard, Live Harder. לרכוב חזק ולחיות יותר חזק – משמעותו ליהנות מהסיטואציה ולא רק מהרכיבה שבאירוע.

זוהי השנה השישית של הסמרתון – רכיבת מרתון עמוקה בערבה הדרומית, בחבל ארץ מהמם ביופיו שלא מספיק מוכר למרות איכות הרכיבה שבו. ה-DNA וחוויית המשתמש שמנסים אדריכלי האירוע לגבש וליצור הינו חוויית רכיבה אמיתית, של סינגלים זורמים ומעניינים בנקודות שונות וראויות לציון של חבל ארץ זה. ההשראה לכך, מספר לנו נימי כהן מנהל האירוע, הוא מרוץ ה-BC Bike Race בבריטיש קולומביה שבקנדה, מירוץ מרתוני במהותו שרובו מתגלגל בסינגלים טכניים. שם, מארגני המירוץ מעוניינים שהמשתתפים יחוו את החוויה המקומית עד תום ומכאן נגזרים לוחות הזמנים הנוקשים, המעבורות שמעבירות את הרוכבים על ציודם ממקום למקום וכמובן איכות הרכיבה. את חווית החיבור למקום והנאה צרופה מהרכיבה העבירו אדריכלי הסמרתון לארץ ישראל ואני חייב להודות שאין מקום מתאים מהערבה לצורך כך. בעבר התחרות התבססה על סינגלים פיראטיים ודרכי ג'יפים, אך היום היא מבוססת ברובה על סינגלים מדבריים החוצים את כל המרחב אותם בנו חבורת הבנאים המוכשרים של קיבוץ סמר בהובלתו הגאונית של ירון דרעי. הסינגלים של דרום הערבה ושל שביל ישראל לאופניים הם לא פחות ממלאכת מחשבת ויצירות אומנות צרות ומפותלות שמשתלבות בגאוניות בטבע הפרוש לפנינו. פארק תמנע עליו ארחיב בהמשך, הינו פנינה גיאולוגית ואתר בילוי חובה! מעבר להיותו מקום בילוי משפחתי, פארק תמנע מרושת סינגלים הלוקחים את המבקרים בו דרך האטרקציות המרכזיות באופן שמתאים גם לרוכבים פחות מיומנים.

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

רוב הרוכבים (במיוחד אלו שקוראים שורות אלה) מבלים מידי פעם בחופשות אופניים בחו"ל. הרי מה טוב מלשלב את תחביב הרכיבה עם חברים טובים, אוכל טוב ובעיקר אווירת החופש ופסק הזמן מתלאות היום יום. נכון?
השנה בפעם הראשונה, לב ליבו של האירוע – הסמרתון הדו-יומי – תוכנן עם הרוכבים האלו בראש. המסלולים תוכננו במיוחד עבור רוכבים אשר נהנים מאתגרים ברכיבה אך לא בהכרח מתחברים לקונספט של מירוץ מרתוני מתיש עתיר דרכי כורכר וקילומטראז׳ ששואף למאה ק״מ יומיים. הפעם הסמרתון הוא גם חופשת האופניים החורפית שלך ושל החבורה שלך.

לצד האירוע הדו-יומי, שמיועד בעיקר לישראלים, יש את התחרות המקצועית סמרתון UCI עם 4 סטייג׳ים (רביעי עד שבת), ופסטיבל אופניים גדול בשבת, בו ניתן לרכוב אינדיבידואלית (ללא פרטנר) במסלול משפחתי, 35 ק״מ או 51 ק״מ מלא.
חבילות ההרשמה כוללות אירוח מלא בכפר הרוכבים שבפארק תמנע או בישובים הסמוכים, ארוחת בוקר, צהריים חמה בסוף כל רכיבה וארוחת ערב בשרית בסוף כל יום. בכפר הרוכבים יועבר בכל ערב תדריך רוכבים יומי, יש בירות בסיום, נשנושים סביב המדורה, מתחמי יוגה, עיסוי והופעה חיה. חופשה כבר אמרתי?

רק 999 שקלים לדו-יומי באוהל מהבית (עם ההנחה לחברי איגוד האופניים, חברי קבוצות רכיבה רשמיות ומועדונים, כמו חברי קומונת 4epic/ חברי בייקרז וכו'), או לחילופין 1,249 שקלים ליומיים וחצי, כולל לינה וארוחת ערב בתמנע כבר בחמישי וארוחת בוקר מוקדמת בשישי.

רק 71 ק״מ ביום הראשון, ו-51 ק״מ ביום השני, עם מסלולים מותאמים לרוכבי מרתון חובבנים, ומסלול שונה וקצר ביחס למסלול ה-uci. זה אומר שכמעט כל רוכב יכול לסיים את הסמרתון הדו-יומי בכושרו הנוכחי, ומי שרוצה להעלות כושר לא יצטרך להקדיש עצמו לאימונים לתקופה ארוכה מדי.

חוץ מזה תקבלו גם טי שירט, חולצת רכיבה מקצועית ורודה ויפהפיה של jinga בתוך ערכת המשתתף וחולצות מוביל לכל קטגוריה וטקסי סיום יומיים לרוכבי הדו-יומי (ולא רק לרוכבי ה-uci). בנוסף תקבלו שי חורפי שישמש אתכם שנים… (הפתעה), ארוחת צהריים חמה בסוף הרכיבה, הופעה חיה בשבת, 2 תחנות האכלה עשירות בכל יום ועוד תחנות מים (הביאו רק בקבוקים) ועוד…

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

אז איך ה DNA של הסמרתון בא לידי ביטוי?

הרבה מה"וייב" של האירוע הוא אתם – הרוכבים! רוכבי הסמרתון לאורך השנים ספגו את רוח המדבר ואווירת החופש שהוא משרה ואפילו בסביבת מירוץ שמלווה במתח והתרגשות, המדבר איכשהו מפורר זאת לאווירה נינוחה יותר המורגשת מיד כשהשמש זורחת מעל הרי אדום ונשארת הרבה אחרי שהשמש שוקעת. הרוכבים נושאים את הזכרון הקולקטיבי הזה משנה לשנה.

הסטייג׳ים מראש הם באורך בינוני עד בינוני פלוס, ומצומצמי garbage miles, כדי לפנות יותר זמן להתאוששות, לכפר הרוכבים ולזמן איכות עם החבר׳ה.

חבורות רוכבים יכולות לבוא ולקבל מראש תיחום למאהל פרטי – תגידו למארגנים כמה אוהלים תהיו, ותקבלו שטח למעגל אוהלים עם מחצלת וזולה פרטית באמצע. תביאו כמה דברים שעושים לכם נעים והנה יש לכם "מחנה"…. אגב, מזרנים עבים לכל אוהל יסופקו על ידי המארגנים ולא צריך להביא מזרנים.

בכל מקרה זולות ופינות ישיבה ״כלליות״ מאורגנות מראש – עם הצללה, פינות ישיבה וכולי, לאחרי הרכיבה או לאחה״צ/ ערב.

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

כדי לשמור את הרכיבה מעניינת משובצים המון סינגלים במסלולים היומיים. היום הראשון מתחיל בקיבוץ קטורה ומסתיים בתמנע – לאחר71 ק"מ עם 1,150 מטר טיפוס מצטבר. כל זאת כדי לחסוך מהרוכבים רכיבה ארוכה ומתישה בדרכים רחבות שהייתה מתחייבת לו המסלול היה מעגלי, אך כאמור אינה תואמת ל DNA של הסמרתון. זה לא ש-100% מהרכיבה הינה בסינגלים, חלק ממקטעי ה 4X4 מיועדים להיות קטעי התשה לרוכבים החזקים וכלי סודי של מתכנני המירוץ לפתוח את הדבוקות לפני כניסה לסינגלים בהם קשה לבצע עקיפות. הנקודות הבולטות של היום הוא טיפוס מעלה שחרות, מקטע שביל ישראל באופניים והירידה מהר ברך – שאפו על התפירה.

היום השני (לרוכבי הדו-יומי) הינו מעגלי באורך כולל של 51 ק"מ עם 850 מטר טיפוס מצטבר וכולל שתי לולאות, האחת מחוץ לפארק באורך 17 ק"מ, או 21 ק״מ למתחרי סמרתון UCI. כן, קראתם נכון, מתחרי ה-UCI יזנקו שעה מוקדם יותר, ולפני שייכנסו ללופ שבתוך פארק תמנע שכולל את רוב סינגל המכרות האדיר, יטפסו טיפוס מהמפרכים בארץ לפסגת הר חכליל. זה יוסיף להם ״רק״ 5 ק״מ, אך עוד כ-260 מטרים של טיפוס אנכי… הטיפוס האכזרי הנ״ל נועד לשבור את דבוקת רוכבי הקצה לטור רוכבים ארוך ומפוזר טרום הכניסה לסינגלים על מנת לשמר את התחרותיות בסטייג׳ עתיר סינגלים (קרוב ל-70%).
לאחר מעבר מהיר בכפר הרוכבים, יוצאים למסלול מעגלי מטריף חושים בתוך פארק תמנע. למוטרדים אוכל לספר שישנם שני מקטעי חיבור חדשים שלא הופיעו בסמרתון בשנה שעברה כך שהיום השני הוא יום עמוס בסינגלים זורמים במקום הכי פראי ויפה בארץ. על סינגלי פארק תמנע אפשר לספר עד אינסוף אך את החוויה האמיתית ניתן לחוות רק בעיניים וברגלים. הרכיבה בפארק תמנע בקצב תחרות היא רכיבה תובענית אך אינה בעלת אלמנטים טכניים או מסוכנים מדי ולכן מהווה גולת הכותרת של האירוע כולו. מוזמנים לקרוא את סיכום סמרתון 2019 כאן

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

חוויית טרום סמרתון של שמנמן אנדורו מצוי- הזווית האישית של שחר מיליס

כמי שרכיבות ממוקדות גרביטציה בראש מעייניו, מרתונים אינם בדיוק הקאפ אוף טי שלי ואולי זו בדיוק הסיבה שבגינה "לוהקתי" לסיור העיתונאי שנערך השבוע לקראת הסמרתון הקרוב – כדי שאחווה על בשרי את החוויה. הרקע הרלוונטי הוא, שבשלושת החודשים האחרונים אני חוטא ברכיבות שבילים לייט או אפילו XC (ששש, שלא ישמעו), בצורה רצינית למדי, ואף התחדשתי ביצירת קרבון תחרותית וקלה (ORBEA OIZ) עם שני כלובי בקבוק בשלדה ומהלך מתלים ומשקל צנועים מאוד, אך מעולם לא רכבתי רכיבות ארוכות ברציפות יום לאחר יום.
כאמור, אלה שהיו, הסתיימו עם מקסימום 40 ק"מ ליום ומעט מאוד טיפוס ברכיבה על האופניים – כאלו אנחנו רוכבי הגרביטי… ובכן, אני שמח לבשר שהסמרתון במתכונתו הנוכחית יספק חוויה בלתי נשכחת לכל רוכב. עבורי, לרכוב את המסלולים, להתפעל מהנוף, ליהנות ממלאכת המחשבת שהושקעה בתכנון ובניית הסינגלים ותכנון המסלול היתה חוויה שאזכור לאורך זמן, לפחות עד המירוץ עצמו בפברואר הקרוב. עבור רוכבי העילית, סמרתון 2020 מציע 4 ימי רכיבה מאתגרים המתאימים לצבירת נקודות UCI לאולימפיאדת טוקיו. עבור הרוכבים החזקים המתחרים בליגות השונות שני ימי התחרות יספקו אתגר לא פשוט הן בהתמודדות עם השטח במהירות גבוהה והן בניתוח ומציאת האסטרטגיה לתחרות (מתי לשמור כח ואיפה ללחוץ כדי להתמקם נכון בסינגל). עבור חובבי האתגרים, סביבה תחרותית הינה מדרבנת מאד וחווית המדבר יחד עם הרמה הטכנית המתאימה לרוב הרוכבים של המסלולים, היא נקודת פתיחה מצוינת לחוויית מרוץ מרתוני שכזה.
לבסוף, הסמרתון הוא הזדמנות נהדרת לחוות את המדבר גם לא במוד של תחרות. מעטות ההזדמנויות לרכוב בעומק הערבה הדרומית עם מעטפת תמיכה כל כך ענפה של סימון שבילים מדויק, רכבי חילוץ וצוותי רפואה, צלמי וידאו וסטילס, עמדות הזנה ומוזיקה טובה. בכל ימי התחרות יפוזרו לאורך הדרך מספר נקודות למילוי מים ובנוסף יהיו שתי עמדות הזנה בהן יוכלו הרוכבים לעצור, למלא מים, לקחת ג'ל ובננות, אולי איזה דרינק קטן למי שלא בא ב-mode תחרותי, ולהמשיך בדרך. סדר הזינוק יהיה כזה שקטגוריית ה UCI תוזנק קודם כך שרוכב תחרותי לא ימצא עצמו מאחורי רוכב חובבן בסינגל קשה לעקיפה. מנגד, מי שיבחר לרכוב בקצב נוח, לעצור ולהצטלם עם הנוף המרהיב לא יזכה לקריאות גנאי.

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200



חוויית הרכיבה של אפיקיסט תחרותי – הזווית האישית של אורי ניצן

ב- 2019 השתתפתי בסמרתון המלא שכלל פרולוג קצר ועוד שלושה סטייג'ים מלאים וארוכים. כרוכב מרתון תחרותי זו היתה חוויה מופלאה להתנתק מהעולם לארבעה ימי תחרות רצופים ולהשקיע את כל כולי ברכיבה. אך זו היתה משימה מאתגרת, גם מבחינת הניתוק מהעבודה והמשפחה וגם מבחינת הכושר. תחרות שכזאת דרשה ממני הכנה רצינית, תוכנית אימונים קפדנית ופס ארוך מהבית.

השנה, לעומת זאת, האופציה לרכוב את הסמרתון הדו-יומי קורצת לי יותר. 4 ימי התחרות מיועדים בעיקר לרוכבי UCI, ולרוכבים חובבנים כמוני הדו-יומי יושב בול. מבחינה לוגיסטית העסק די פשוט, יוצאים מהמרכז בחמישי אחר הצהריים, אוכלים ארוחת ערב בתמנע ולנים בסביבה. בשישי בבוקר מוקפצים עם אוטובוסים לנקודת הזינוק בקטורה, ומסיימים את הסטייג' הראשון חזרה בתמנע. בשבת המסלול מעגלי שמתחיל ומסתיים באגם של פארק תמנע. בשבת בצהריים, אחרי שאוכלים משהו ומתאוששים מהבירות של אחרי, יוצאים חזרה צפונה ומספיקים לארוחת ערב בבית עם הילדים. קלאסה במיטבה.

גם מבחינת קושי הסמרתון הדו-יומי של 2020 עבר עידון קל. הסטייג' של יום שישי קוצר ומסתכם ב- 71 ק"מ עם 1,150 מטרים של טיפוס מצטבר, הנצברים הדרגתית ויפה יחסית לאורך המסלול. מזנקים מקטורה לכיוון מעלה שחרות, המעלה מהווה את עיקר הטיפוס של היום, וגם ממוקם בחלק הראשון של היום על מנת לפורר את הרוכבים לטור ארוך לפני שנכנסים למקטע הסינגלים המרהיב של שביל ישראל לאופניים. אחריו מקטע התשה לא-ארוך בנחל מלחן ונחל מתק האדום והמהמם שמביא אותנו להר ברך. לאחר טיפוס קצר להר ברך נכנסים לעוד מקטע סינגלים זורמים שבעיני הוא ההיילייט של היום. רצף ארוך של סינגל מדברי זורם ומענג, חלקו הגדול  במגמת ירידה אשר יגרום לכם לשיר. לקינוח טסים במהירות אך בזהירות רבה את הירידה של מעלה סיירים ומסיימים בקטע מישורי אך מהיר לדיווש בנחל רחם שיביא אותנו לכניסה הדרומית של פארק תמנע (שער הנמרה) ולסיום הסטייג'. רוכבים תחרותיים ילחצו מהמטר הראשון ויבחנו את היכולות האירוביות והטכניות שלהם ואת היכולת להחזיק קצב תחרות מהיר בתוואי משתנה ובתנאי מדבר למשך 3 שעות פלוס.

רוכבים שפחות מנוסים ברכיבות אפיק ומרתון יוכלו לרכוב רגוע ולהתנסות בפעם הראשונה בסטייג' תחרותי מלא אמיתי. המרחק אינו מאיים במיוחד, והטיפוס עובר די מהר ובתחילת הסטייג' כשהגוף עדיין רענן. הנוף המדהים של הערבה, השבלים המגוונים והסינגלים הזורמים גורמים לכל חובב רכיבה להתפעל ולהתענג מאושר ולשכוח לרגע שהוא בתחרות אופניים.

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

בשבת רוכבים את סינגל תמנע המלא, שהוא אחד הסינגלים היפים בארץ שכל רוכב שטח חובב סינגלים חייב לבקר בו. הסטייג' מתחיל בדרכי 4X4 לאורך כ-17 ק"מ שנועדו גם הם לדלל את מסת הרוכבים לפני הכניסה לסינגל. שוב, הרוכבים התחרותיים יתנו הכל מהמטר הראשון על מנת להיכנס לסינגל מוקדם ומקדימה ויצטרכו להילחם על מיקומם בטור הרוכבים. שאר הרוכבים יוכלו לנצל את הקילומטרים הראשונים לחימום טוב לפני הכניסה לסינגל הארוך. הסינגל עצמו עובר בכל המקומות המפורסמים של בקעת תמנע, הוא מגוון מאוד בתוואי השטח ומספק חוויה רב חושית מתמשכת. הסינגל אמנם ארוך למדי, אך הוא כל כך מגוון ומעניין שלפני שתרגישו כבר תמצאו את עצמכם חזרה בכפר הרוכבים ליד האגם חוצים את קו הזינוק עם בירה קרה ביד להתאוששות.

סמרתון 2020 שם לו למטרה להביא רוכבים מכל הרמות למדבר הקסום על מנת לחוות את חוויית הסמרתון במלוא עוצמתה אך מבלי להקריב את היחסים עם האישה או הבוס. הלוגיסטיקה פשוטה וקלה, והמסלולים מאתגרים במידה ומענגים בטירוף.



הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

אז על מה רוכבים בסמרתון אתם שואלים?

הייתי אומר שהאופניים המתאימים לסמרתון הינם כל זוג אופניים תקין שאתם מרגישים עליו נוח. באופן מדויק יותר הייתי אומר שיש עדיפות לאופני שיכוך מלא מקטגוריית XC/ שבילים או לספק לכם את התירוץ שזו בדיוק ההזדמנות להתחדש באופני דאון קאנטרי חדשים (אופני XC עם מהלך מוגדל מלפנים וזווית תואמות). על כל רוכב להצטייד במספיק מים ותזונה שיעזרו לו לגשר על המרחק בין נקודות המים/ תזונה המוצהרות, שיהיו פזורות בערך כל 30 ק״מ, בציוד טכני מינימאלי לתפעול תקלות מזדמנות והרבה מצב רוח טוב. יש להתעדכן באתר הסמרתון.

מעבר לכך שאירוע דו-יומי מקל על קבלת ההחלטה שכן היעדרות מהבית ליומיים אינה שקולה להיעדרות של 4 ימים, ובהתאמה, עלויות ההרשמה בהתאם. עלות ההרשמה ליומיים של תחרות במתכונת אירוח מלא ולינה באוהל מהבית (BYO) נמוכה מ-1,000 שקלים. כמובן שאפשרויות שדרוג הלינה קיימות והן חלק מהיופי של אירוע שכזה – כל אחד יכול למצוא את סוג החבילה שמתאים לו.

ההרשמה נפתחה בשבוע שעבר ובהפקה מספרים לנו על מספר שיא של נרשמים ביומיים הראשונים.

img_4150-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

סיכום

לראייתי, זהו אירוע מושלם לחוויית מדבר חורפית בו האתגר הפיזי של תחרות מרתון בר השגה גם לרוכבים שעד כה נמנעו מאירועים שכאלה, וגם אירוע מושלם לרוכבים תחרותיים המשלב אתגרים של אסטרטגיה טקטיקה וטכניקה במהירות גבוהה. מגוון האפשרויות להתאמת החבילה רב ומאפשר קסטומיזציה כמו מתחם אוהלים מסומן לקבוצת אוהלים בהזמנה מראש, או לינה בחדרים ממוזגים בישובים הסמוכים.

בסיום הרכיבה במסווה עיתונאי שלי במסלול התחרות, כבר שריינתי את ה 21-22 לפברואר 2020. ומה אתכם?

img_4229-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

כתבות נוספות