Shimano XT M8100

סוס עבודה יפני במבחן

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

יבואן: DAA  מחיר: 2,145 שקלים (קראנק, קסטה, מעביר אחורי, שיפטר, שרשרת)  משקל: 1,831 גרם

בחן וכתב: אריק פלדמן

בהיררכיית שושלת חלקי ההינע של שימנו היפנית, משפחת Deore XT אמורה לכאורה לחיות בצילה של "מערכת האם" ה XTR היוקרתית, האצילה והמלוטשת ביותר. אולם ל XT אין כל סיבה להרגיש פחיתות כבוד מול הנוצצת שבמערכות מאחר שהיא נתפסת בציבור (ובצדק רב) כמערכת היותר יציבה ואמינה של הענק היפני. בתרבות הפיתוח של שימנו ה XTR היא המערכת הראשונה עליה מיישמים את כל הטכנולוגיות והחידושים והיא הראשונה שמושקת ומשווקת. ה XT שמגיעה בדליי מסוים ומכוון מאחותה היוקרתית זוכה לרוב לטיפול במחלות הילדות שצצות, ובשיפורים/ פיין טיונינג שמגיעים מדרישות המשתמשים. התוצאה- מערכת ה XT תתפקד טוב לפחות כמו ה XTR ולעיתים אף טוב יותר.

מערכת ה XT M8100, שהוצגה במאי 2019 היא החדשה ביותר במשפחה וכמו מערכת הXTR M9100 שנבחנה כאן בעבר גם היא מבוססת על 12 הילוכים ועל כל הטכנולוגיות שהוצגו לראשונה ב XTR M9100. כמובן שמשקלם של חלקי המערכת גבוה יותר מחלקי XTR, אך מחירם זול בהרבה.

המערכת נמצאת אצלנו במבחן כ 4 חודשים והורכבה לסירוגין על שני זוגות אופניים, אופני XC/ דאון קאנטרי Niner RKT עם מזלג 120 מ"מ ורכיבים תואמי הז'אנר החדש, ואופני אנדורו Transition Sentinel עם מהלך מתלים ארוך ופאסון אגרסיבי.

אחרי תקופת מבחן ארוכה ואינטנסיבית בעיקר בקיץ הקשוח, ופה ושם נגיעות חורף מקומי להלן המסקנות שלנו.

קראנק Hollowtech II M8100

מחיר: 619 שקלים

משקל: 620 גרם לקרנק עם גלגל'ש 32 שיניים

מי שעוקב אחרי מערכות שימנו לאורך השנים כנראה יזהה את הקראנק החדש מסדרת -XT זהו למעשה קראנק ה Hollowtech II של סדרת ה XTR מאתשקד. הקראנק החדש/ ישן עשוי יציקת אלומיניום עם גלג"ש בודד בחיבור ישיר (direct-mount). גם הוא מבוסס על שיטת הציר המרכזי האינטגרלי הוותיקה והמוכחת של שימנו. הגלגל"ש החדש בקראנק עושי פלדה ומבוסס על שיטתDynamic Chain Engagement plus  החדשה של שימנו – דהיינו שיניים ארוכות ומחודדות במיוחד לטובת אחיזת שרשרת איתנה. למעשה התשובה של שימנו לשיטת ה narrow-wideהיעילה שהמציאו סראם ואומצה ע"י יצרנים רבים אחרים. גלגל"ש הפלדה מחובר לקראנק בספיידר אלומיניום חדש כך שתוספת המשקל לעומת ה XTR העשוי אלומיניום היא זניחה ביותר, אך העמידות לשחיקה ומכות היא גדולה וארוכה יותר. הקראנק מוצע עם גלגל"ש בודד בלבד בגרסאות 28, 30,32, 34 ו 36 שיניים. משקל 616-660 גרם בהתאם לגודל הגלגל"ש.

shifcm81001exx_3

בשימוש

ברשותכם גילוי נאות: בשנים האחרונות אני משתמש רק בקראנק סינגל ותמיד עם גלג"ש בשיטת narrow-wide. אי לכך ובהתאם לזאת הציפיה הראשונית שלי מהקראנק החדש שהורכב על אופני היה שהשרשרת תעוף מהגלג"ש בהזדמנות הראשונה. ובכן אכזבה… עד כה השרשרת לא עפה מהגלג"ש ולא משנה מה עשיתי ( כ 1000 ק"מ). נראה ששימנו מצאו סוף סוף פתרון אלגנטי לשמור על השרשרת ללא שימוש באמצעים חיצונים. למעשה הם גישרו באופן מעורר התפעלות על הפער שיצרה שיטת ה narrow-wide המעולה של סראם. גלג"ש הפלדה עובד די בשקט ונראה שהשחיקה שלו אחרי 4 חודשי שימוש היא סבירה ביותר, כמו שזה נראה זה יחזיק לפחות שנתיים של שימוש אינטנסיבי. מבחינת הקשיחות, לא מדדנו את הקשיחות באמצעים מעבדתיים, אך בתחושה ברכיבה לפחות בשבילנו, הקראנק החדש ממש כמו זה הישן, מעביר את הוואטים מהרגלים לשרשרת באופן אבסולוטי.

img_20190904_171633-custom
img_20191230_073131-custom
img_20191230_073043-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

KTM 520X150

קסטה 10-51

מחיר: 639 שקלים

משקל: 470 גרם

לב ליבה של המערכת החדשה היא כמובן הקסטה. כמו ה XTR הנוצצת גם הקסטה החדשה למשפחת הXT מתבססת על 12 גלגש'ים ביחס של 51X10 או 10X45 שיניים. גם כאן נדרש דרייבר Micro Spline כדי לחבר את הקסטה לגלגל. למי שפספס נזכיר שמדובר על שיטת חיבור חדשה של הקסטה לגוף הנאבה. שלא כמו הדרייבר הקודם של שימנו וה XD של סראם, המיקרוספליין הוא פטנט סגור של שימנו, כך שנדרש רשיון מהענק היפני ע"מ לייצרו. מאז שהושק ועד היום, יותר ויותר יצרנים קיבלו את הרישיון לייצרו, כך שמגוון הנאבות התואמות את השיטה הייחודית הולך וגדל עם הזמן. הקסטה החדשה חמושה גם היא ב Hyperglide+, שהיא סדרת מגרעות על הקסטה שמאפשרת העברה חלקה ביותר בשני הכיוונים ( הורדה והעלאה). אין יותר מכות בהורדת הילוכים לכיוון הירידה אלה תחושה חלקה בדיוק כמו בהעלאת הילוכים גם תוך כדי הפעלת עומס גדול של דיווש. למעשה ההבדל היחיד בין קסטת XT לקסטת ה XTR הוא העדר קוגים (גלגלי שיניים) מטיטניום מה שהופך את השנייה לקלה יותר ב 100 גרם מקסטת XT.

shicsm8100051-custom

בשימוש

במשך לא מעט שנים שימנו השתרכו אחרי סראם בכל הנוגע לחדשנות במערכות הינע. אבל גם בימים הקשים של מרוץ החימוש, הפורטה היחיד של שימנו (שנותר) היה ההעברה החלקה. מאוד שמחנו לראות שב XTR החדשה הם שמרו על העניין ואפילו לקחו אותו כמה צעדים קדימה, ועוד יותר שמחנו לראות שזה חלחל באופן מושלם גם למערכת ה XT העממית.

גם כאן ההעברה היא מהירה, חלקה וסופר מדויקת בכל כיוון, כשהכל מלווה בפס קול חרישי- תענוג!! תשכחו מרעשי המכות החזקים בהורדת הילוכים או רעשי הטחינה הצורמים של העלאת ההילוכים – שקט וחלק. הקפיצות בין ההילוכים מאוד הגיוניות בעיקר בקצוות (רוב הקפיצות הגדולות הן במרכז הקסטה) כשהמעבר בין גלג"ש 45 לגלג"ש 51 שנמצאים בקצה הקסטה מרגיש חלק וטבעי כמו כל ההילוכים האחרים.

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

img_20190904_171717-custom
img_20191230_072427-custom
img_20191230_072519-custom

שיפטר Rapidfire Plus

מחיר: 259 שקלים

משקל: 120 גרם

אחרי לא מעט סבבים של שיפורי קצב, ליטוש תחושת לחיצה וארגונומיה כללית שימנו יכולים לרשום לעצמם מוצר מנצח. בעבר הרוכבים "המבינים" היו עושים שעטנז בין מערכת XT העממית לבין שיפטר XTR היוקרתי, בטוענה (הגיונית) שהתחושה של שיפטר ה XTR היא טובה הרבה יותר מזאת של ה XT. ובכן לא עוד… אמנם יש פער מסוים בתחושה בין שני השיפטרים גם היום, אבל ה XT הוא שיפטר מדהים, לטעמי האישי הוא אפילו מרגיש טוב יותר מה XTR. לטובת ה"שימנולוגים" הכבדים והעקשנים, הענק היפני השאיר גם בשיפטר החדש את האפשרות לשחרור הילוכים שלא מהאגודל…

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

shislm8100irap-1

בשימוש

הלחיצה על השיפטר היא קלה וברורה מאי פעם, למעשה דומה מאוד לתחושה של שיפטר סראם מהסדרות הגבוהות. ידית השיפטר ארגונומית ונוחה מאוד ומצויידת בכרית גומי רך שטובה לכל מצב צבירה (עייפות ידיים, קור קיצוני וכן הלאה), הידית ניתנת לכוונון להתאמה אופטימאלית של הקוקפיט. יחסית לשיפטר XTR החדש הלחיצה היא פחות קשה, אך עדיין יציבה ומאוד ברורה עם פידבק שלא ניתן לטעות בו. ניתן להוריד 2 הילוכים בלחיצה אחת כמו במערכות הקודמות, אך עם תחושה שונה בין הלחיצה הראשונה לשנייה.

img_20190904_172302-custom
img_20191230_073254-custom
img_20191230_083553-custom

KTM 520X150

מעביר אחורי Shadow Plus

מחיר: 449 שקלים

משקל: 284 גרם

אחד החלקים ה"משודרגים" ביותר בליין חלקי ההינע של שימנו הוא המעביר האחורי. זאת מתוקף היותו אחד המשפעים ביותר על איכות העברת ההילוכים מחד,  ומאידך אחד החלקים הפגיעים/ מחריבי הרכיבה ביותר…

גם המעביר החדש נכנס למקצה שדרוגים ושיפורים כשבראשם (לפחות עפ"י טענת שימנו) הגנה מקסימלית מפני פגיעה בחלקים החיוניים במעביר. בכלל זאת שונתה זווית הכללית של המעביר על מנת להקטין את החשיפה לפגיעה. הכלוב קיבל חיזוק והוא מכיל בתוכו שני גלגלי שיניים מוגדלים של 13 שיניים על מנת להתמודד עם הקסטה הגדולה. בנוסף לזאת הפולים קיבלו מייסבים סגורים שעמידים יותר לפגיעה מכנית ופגיעות לכלוך ורטיבות. גם מנגנון הקלאץ' זכה לשדרוג, הוא מאוד יציב, אך גם מוריד את עומס ההעברה מההילוכים הקטנים.

shirdm8100sgs-1

בשימוש

ככלל מעבירי שימנו כל השנים היו מסוג שגר ושכח. הרכב את המעביר, כוון את ההילוכים וסע לשלום, אך הימנע ככל הניתן מלהפגיש את המעביר עם סלע או עץ. למעשה אחד האינדיקציות למעביר יציב הוא היכולת שלו להתמודד עם טעיות רוכב… עברת ליד אבן בולטת ושיפשפת קלות את המעביר… גררת איתך ענף כי בחרת קו לא ממש חכם… וכו' וכו', אתם בטח מכירים את זה. ובכן מעביר ה XT החדש הוכיח את עצמו כמפרגן ל"טועים". אחרי שימוש אינטנסיבי כאמור עם לא מעט סימני אינטנסיביות על המעביר, נראה שכולם לא הזיז לו. הוא עדיין חד, מדוייק ונראה שעד שסלע לא יוריד אותו, הוא ימשיך כך. ההעברה היא אכן נעימה יותר ולא נדרש כוח כמו בעבר, לנו לא ברור אם לייחס את זה לשיפטר או להורדת הלחץ מהמעביר, אך שורה תחתונה זה עובד.

img_20191230_072955-custom
img_20191230_073015-custom
img_20191230_073700-custom

סיכום

איפה הייתם עד עכשיו שימנו? היכולות של שימנו לייצר מוצר מוקפד, מלוטש, טכנולוגי, מדויק ואמין היו סוג אקסיומה כל השנים. אבל נראה שמשהו לא טוב התרחש בתאגיד הזה בשנים האחרונות בכל הקשור לחזון מערכות ההינע. הספקולנטים מדברים על מגוון סיבות, אבל מאחר ומדובר על לא יותר מספקולציות, הרשו לנו לא להיכנס לזה ולא לטפול אשמה ביפני כזה או אחר. בכל מקרה אנחנו נמצאים בהווה, וכרגע יש לשימנו מערכות 12 הילוכים שהן Pure Shimano, (לפחות אלו שאנחנו בדקנו ה XTR וה XT) כאלה שכל מי שמכיר את תרבות הפיתוח והיצור של חברת העל מיפן, מצפה לקבל מהם. מערכות מדויקות, קלות, עמידות ואמינות. עם כל הכבוד ל XTR מערכת הדגל של שימנו (ויש כבוד), מערכת ה XT החדשה לא נופלת בדבר ממערכת הדגל היפנית, ובנוסף לכך לא נופלת משום מערכת קצה מכנית של הצ'ילבה האמריקאית SRAM. אם חשוב לכם גימור נוצץ ויוקרתי, פאסון של מקצוענים, ותוספת משקל של קצת יותר מ-300 גרם נראים לך משקל מטורף- אין ברירה לכו ורכשו לכם את תכשיט ה XTR. אבל אם כל מה שצוין בסעיף האחרון לא קריטי בעינכם ואתם רוצים סוס עבודה, לכו על מערכת ה XT החדשה ותקבלו מערכת מדויקת, עמידה, אמינה וזולה משמעותית מה XTR.

יותר: דיוק, אמינות, ארגונומיות, העברה חלקה, עמידות, אמינות, מחיר  פחות: חוסר שיק משווע- גימור של מעמד הפועלים…

img_20190904_171735-custom
img_20190904_172134-custom

כתבות נוספות