שביל ישראל לאופניים מתרחב (או בעצם מתארך..)

חדש דנדש ישר מהתנור- מקטע מצדה נווה זוהר!!! (אוטוטו נפתח)

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתב: אדוארדו אוקסמן  ן  צילום: אדוארדו אוקסמן, צביקה אירום, רן אורן

 שביל ישראל לאופניים פרויקט הנגשה חוצה ארץ

שביל ישראל הוא פרויקט לאומי אותו מובילה רשות הטבע והגנים (מתכננת ומבצעת), במימון משרד התיירות ושותפות נוספות כמו החברה הממשלתית לתיירות . הניהול הישיר של בניית השבילים הינו בידי רשות הטבע והגנים והביצוע הוא ע"י קבלנים מומחים לבניית סינגלים כמו ירון דרעי ,חובב לנדאו, דורון אמיץ וכמובן מתנדבים רבים שסייעו עד היום בבניית חלקים גדולים של השביל.

שביל ישראל לאופניים היא דרך פנטסטית להנגיש את יופיו של המדבר לציבור רוכבי השטח במסלולי רכיבה מותאמים גם לרוכבים ברמת רכיבה בסיסית שיכולים לעבור במקומות מרשימים ביותר בנגב מבלי להיות בעלי כישורים של רוכבי על.

בעתיד הרחוק, שביל ישראל לאופניים (בדומה לאחיו: שביל ישראל להולכי רגל), יחבר את המדינה מצפונה לדרומה על פני כ 1200 ק"מ.  כיום, קיים רצף שבילים ממצפה רמון ועד לאילת (8 מקטעים עם כ-300 ק"מ). רוכבי אופניים רבים רוכבים אותו בסגנון הבייק פאקינג (כל הציוד עליהם) או בקבוצות מאורגנות הנותנות את כל הלוגיסטיקה הנדרשת. השביל בנוי כך שבכל סוף יום רכיבה יש מקום לינה/ אוכל מסודר.

באופן אישי יצא לי לרכוב את הקטעים הקיימים בצורה של מסלולים יומיים/ דו-יומיים. פעם אחת אפילו ארגנתי את קבוצת הרכיבה שלי ל-6 ימי רכיבה רצופים לכל אורך השביל. מי שמתעניין בסיפורי הדרך של רכיבה זו, יוכל למצוא אותם כאן.

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

ארמון החורף של המלך הורדוס במצדה

כבר לפני קרוב ל-2000 שנה, בתקופת ממלכת יהודה, הבין המלך הורדוס כי האזור של דרום מדבר יהודה הוא יפה ונעים לשהות בו בתקופת החורף. הורדוס אהב את האזור הזה כל כך, שבנה מספר ארמונות, המפורסם בהם- מצדה.

מתכנני תוואי שביל ישראל לא התווכחו עם הורדוס, ותכננו את השביל בתוואי מקביל לים המלח, מצפון לדרום. ועל כן, בגדול הרכיבה מתרחשת מעל מצוק העתקים כאשר ים המלח כ-400 מטר מתחתינו, ואנחנו נהנים מנוף פנורמי לאורך מרבית הרכיבה.

לרכוב את התוואי התלול מערד למצדה, ואח"כ להמשיך ממצדה ברכיבה לים המלח, היה שמור עד לא מכבר לרוכבי קצה. אלה רכבו בשבילים סודיים אסורים לרכיבה שכללו מצוקים קשים לגישור, ירידות תלולות וחציית נחלים עמוקים.

מתכנני השביל, לקחו על עצמם את האתגר הנ"ל והצליחו לחבר את ערד לים המלח ע"י מסלול בעל שיפוע שפוי, גם לרוכב הממוצע.

img-20191222-wa0041

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

"לפנק, לפנק, לפנק…" ככה בונים שביל

הניסיון הנצבר לאחר שנים של בניית סינגלים בארץ בכלל, ובמדבר בפרט, בא לידי ביטוי כאן בשביל. כרוכב שיודע להעריך עבודת בניית סינגל, נפעמתי למראה סוללות העפר שנבנו כדי לייצר רדיוס סיבוב נכון ונוח, טיפוסים בשיפועים נוחים להפליא ובניית הסינגל צמוד צמוד למצוק כדי ליהנות מצבע הטורקיז של ים המלח.

לא פעם במשך הרכיבה שאלתי את עצמי: "למה? למה מגיע לנו כל הטוב הזה?"

ליד הטיפוסים הנוחים, ישנם קטעי זרימה משכרים בסלאלומים שמוציאה מהרוכבים קולות התלהבות שלא נגמרים. בזמן שאתה נמצא גבוה בפסגה לקראת ירידה, ניתן לראות איך הסינגל נמתח לאורך 2-3 קילומטרים והלב מתמלא רק מהידיעה שזו הדרך שמצפה לנו.

על הכל חשבו כאן: מילוי קוליסים באבנים, בניית סוללות סלעים בחריצים כדי למנוע סחף של השביל כתוצאה מגשם, כיסוי מעברים חוליים בחצץ שהובא ממקום אחר. שאפו חברים בוני השביל!!!!

מפלים רבותיי, מפלים לאורך השביל, חוצים מספר נחלים, ומגיעים למפל נחל רחף תחתון לוואוו הראשון, ובהמשך, מפל נחל בוקק מפיל שוב את הלסתות שכבר לא יכולות לשאת את כאב שרירי החיוך!!!

למפל נחל בוקק, היינו מגיעים בעבר במסלולים שירדו מערד. הפסקת הקפה כאן, כאשר ים המלח ומתחם המלונות ממש מתחתייך, היא חוויה מרוממת לב.

 

img-20191222-wa0043
img-20191222-wa0074
20191221_100800-custom
20191221_095750-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

זריקת אדרנלין ושמה מעלה זרון

מעלה זרון הינו שביל שמוריד את הרוכבים הפרש גובה אנכי של 350 מטר (מגובה פלוס 50 לגובה מינוס 300 ליד מצד זוהר). לאחר 35 ק"מ רכיבה, אנחנו מגיעים למעלה זרון המיתולוגי. מבוסס על שביל להולכי רגיל מסומן אדום, בעבר היינו ירודים אותו לאורך סימון השבילים האדום הקשוח. היום, שביל ישראל הפך את ה 2/3 הראשונים שלו לסלאלום זורם ומרשים, אל מול נוף עוצר נשימה. הרמה הטכנית כאן קלה כמו לאורך כל השביל. אך היות והעבודות על השביל טרם הסתיימו, השליש האחרון הוא על בסיס השביל הישן, והוא טכני למדי. מדובר על 500 שמטר הליכה רגלית במגמת ירידה, שחלקינו עשו ברגל. רוכב טכני יוכל לרכוב גם מקטע זה. בסוף המעלה, חובה לעצור מתחת לעץ השיטה, ולאחר ימים גשומים אף לטבול בגב זרון הסמוך.

רוכבים ומחייכים לסיום בים המלח 4-5 קילומטרים מנהלתיים יביאו אותנו לחוף ים המלח שם אפשר לטבול עד שהמקפיצן שלנו יבוא לאסוף אותנו.

img-20191221-wa0201-custom
img-20191222-wa0032
20191221_122222-custom
20191221_092439-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

למי הקרדיט?

מנהל פרוייקט שביל ישראל לאופניים והדוחף העיקרי ליישומו: הלל זוסמן

תכנון התוואי: אדריכל ארז לוטן (שידיו ברוב השבילים בדרום)

בונה השביל: חובב לנדאו.

הרבה מהפתרונות והדילמות לאורך התוואי נפתרו ע"י רמי גולד, המפקח על בניית השביל.

נכון לדצמבר 2019 השביל  עדיין לא משולט, לא עבר עדיין גימור סופי ולטענת המתכננים הוא יהיה מוכן במהלך החודש / חודשיים הקרובים .

קטע קצר לקראת הירידה למפל נחל בוקק לא גמור, על כן יש ללכת אותו ברגל (5 דקות הליכה).

טרם הסתיימה בנייתו של השליש תחתון של מעלה זרון. רוכבים טכניים ירכבו אותו, רוכבים טכניים פחות ילכו אותו ברגל (מה זה 500 מטר בהשוואה ל-39.5 ק"מ מצוינים!!!)

img-20191221-wa0042

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

נתונים טכניים והערות

השביל באורך של כ-40 ק"מ ועל כן מומלץ להקדיש לו יום שלם כדי לרכוב אותו בקצב טיול, עם הרבה צילומים והפסקות קפה.

נקודת התחלה: חניון מצדה מערב.

נקודת סיום: הישוב נווה זהר.

טיפוס מצטבר: כ-600 מטר.

ירידה מצטברת: 1050 מטר.

רצוי להיעזר במקפיצן כדי לחסוך זמני הקפצות ארוכים יחסית.

20191221_131807-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

כתבות נוספות