האם להמשיך לרכב כשאתם חולים?

טיפ חורף

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

המדריך לקבלת החלטה מתי לצאת לרכב, מתי להתכרבל ואיך למנוע התקררות מלכתחילה.

ליקט, תרגם ותרגל: שחר מיליס   על בסיס דברים של: סלין יגר

פתח דברשחר.מ

תקופת החורף היא תקופה של החלטות קשות. רוב בני האדם השפויים מתקשים לצאת מהמיטה החמה לפנות בוקר כשהשמש אפילו עוד לא התעוררה וכשהטמפרטורה בחוץ חד ספרתית. יחד עם זאת רובנו עושים זאת. אפשר לשייך זאת לאי-שפיות אבל כנראה שיש בזה משהו נוסף. הרכיבה ממלאת אותנו באופן שקשה להסביר לסביבה (זר לא יבין זאת) והנה אנחנו מוצאים את עצמנו סובלים מקור, מגשם, בוץ, רוח ויוצאים לרכב. בין אם אנחנו יוצאים לרכב בשביל הנשמה ובין אם ישנו איזה יעד תחרותי באופק, אנו מקריבים הרבה בשביל לאפשר את אותן רכיבות. אך מה קורה לנו כשאנחנו חולים? האם כדאי לנו להמשיך בשגרה או לקחת פסק זמן.

בשביל לענות על שאלה זו אני מביא לפניכם את דברים שכתבה של סלין יגר. הדברים תורגמו בלשון זכר אך פונים לשני המינים.

סלין יגר היא כתבת בריאות וכושר מקצועית שחיה על פי מה שהיא כותבת. היא מאמנת מוסמכת, רוכבת אופני הרים מקצועית ואשת ברזל.

*אין בכתבה זו משום ייעוץ רפואי אלא כללי אצבע והעשרה בלבד. יש להפעיל שיקול דעת בכל החלטה לגבי פעילות גופנית במצב חולי ובכלל.

img_20200115_112608-custom

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

חורף היא עונת המחלות. כולנו יודעים זאת כמעט מלידה שהחורף הוא העונה לתפיסת מחלות, ובכלל, התקררות ושפעת. מחקרים מוכיחים שוירוסים עמידים יותר ומופצים יותר במזג אויר קר ויבש. אנו יודעים שאפילו חיסוני השפעת אינם יעילים ב100%.

אם אתם מתעוררים עם ליחה מוגברת, עקצוץ בקצה הגרון או איזו מחלת חורף מרושעת אתם שואלים את עצמכם: לרכב או לא לרכב? כשמדובר ברכיבה בזמן מחלה, ההנחיות הרפואיות די ברורות וליקטנו אותן כאן לרשותכם בהיגיון קליני מסויים, אך כאמור לא מדעי ורצוי להפעיל שיקול דעת.

img_20200115_123437-custom

סמפטומים מעל הצוואר? לרכב!

יש לך נזלת, סינוסים סתומים ואולי אפילו עקצוצים בגרון? יש לך אור ירוק לעלות על האוכף ולהתחיל לדווש (בלי אינטרוולים בבקשה, המערכת החיסונית שלך זקוקה להפעלה לא לסחיטה) רכיבה קלה תסייע לדחוף את כדוריות הדם הלבנות מרקמת הלימפה לתוך מחזור הדם שם הן תוכלנה לחפש ולאתר בקטריות ווירוסים פולשים. פעילות יכולה לסייע גם בפתיחת תעלות האף ולהקל בנשימה באופן זמני תודות לאפינפרין המשתחרר בגוף.

סמפטומים מתחת לצוואר? לנוח!

אם יש לך ליחה מוגברת המגיעה מהריאות מלווה בשיעול, וותר על הרכיבה ותן לגוף שלך את המנוחה שהוא כל כך זקוק לה. לצאת לרכב, גם אם אתה חושב שאתה יכול, תעכב את ההתאוששות ותגרום לתקופת החלמה ארוכה יותר.

סמפטומים בכל הגוף? בהחלט לנוח!!!!

אין צורך להסביר, אבל אני מכיר אותך וכמה אתה לא יכול לוותר על הרכיבה… אם יש לך חום, כאבי שרירים, סחרחורות או עייפות כללית (תשישות), עשה טוב עם עצמך והשאר במיטה. כך תוכל להתאושש מהר יותר ולחזור לרכב מוקדם יותר.

img_20200115_180101-custom

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

איך למנוע התקררות מראש? רשמו לפניכם…

מניעה אחת יכולה לחסוך עשרות טיפולים. הנה כמה טיפים בדוקים למניעת התקררות, שפעת ומחלות חורף אחרות הגורמות לנזלת, שיעול והרגשת מסכנות כללית שמונעות ממך לרכב.

המשיכו להתאמן

לרוכבים בעלי כושר גבוה יש הגנה נוספת מפני חיידקים פולשים הגורמים לקשיים במערכת הנשימה העליונה (התקררות). מחקר שפורסם ב European Journal of Applied Physiology ב 2015 הראה שלאחר רכיבה של 30 דקות, קבוצה של רוכבים בעלי כושר גבוהה הראתה רמה גבוהה יותר של חלבונים אנטימיקרוביאלים (sAMPs) אשר משחקים תפקיד בניטור מחלות, מאשר חבריהם בעלי הכושר הממוצע באותה רכיבה. הקאץ' הוא שיש להתמיד ברכיבות כדי להעלות את רמת אותם חלבונים. עוד סיבה להמשיך לרכב גם בחורף! (קדימה צאו לרכב)

קחו חם-צוואר

ישנו משפט ברפואה הסינית העתיקה שאומר "הרוח היא הגורם המוביל ל100 המחלות" וכמו שכבר ניחשתם, גם להתקררות. לפי הרפואה הסינית, הצוואר שלנו פגיע במיוחד למחלות הרוח וכשאנחנו מאפשרים לו להתקרר, החוסן שלנו יורד והמחלות יכולות להכנס. סבתא שלך בטח אמרה לך את אותו דבר. אמצו חוכמה עתיקה וכסו את הצוואר בצעיף, באף או חם-צוואר אשר ישאיר אתכם חמים בזמן הרכיבה.

img_20200115_144002-custom

כבדו את השינה שלכם

הגוף שלכם זקוק לשינה כדי לשמור את המערכת החיסונית שלכם ערנית וחזקה. מחקרים מראים שלאלו אשר ישנים פחות משש שעות בלילה יש מערכת חיסונית חלשה יותר למתקפות וירוסים מאשר אלו הישנים בין שבע לתשע שעות. במיוחד כאשר אתם מתחילים להרגיש בסממני מחלה או התקררות, עזרו לגוף שלכם להלחם בפולשים על ידי שינה טובה.

לא לשכוח לשתות

אויר חורף קר ויבש או חדר ממוזג (ויבש) גורם לנו לאבד נוזלים מבלי שנרגיש, ובכל זאת אנו שותים פחות בחודשי החורף. אז: אל! הגוף שלכם צריך הרבה מים כדי לסייע לכדוריות הדם הלבנות לנוע ביעילות בגוף. מחקרים מראים כי מים מסייעים לשמור את רמת החלבונים האנטימיקרוביאלים (sAMPs) גבוהה. עצה: שימו לידכם כוס תה עשבים מהביל, כך גם תתחממו וגם תשמרו על איזון רמת הנוזלים לאורך היום.

שטפו ידיים חברים, שטפו ידיים

עשו טוב שטפו ידיים! שלטי ה"שטוף ידיים" שנמצאים בערימות בכל מרפאה/ בי"ח נמצאים שם מסיבה טובה- שטיפת ידיים עוזרת במניעת הפצת מחלות- עובדה! חיידקים משגשגים על משטחים כמו ידיות דלתות, טלפונים, מקלדות ובכל מקום. וכמו שכבר אמרנו הם עמידים יותר במזג אויר קר. נגעתם במשטח מזוהם ואחר כך נגעתם באוכל או בפנים – יש סיכוי שתדבקו. בקיצור לכו לשטוף ידיים ועכשיו וצאו לרכב.

img_20200115_145255-custom

CTC 3.20  1070×200
Matzman 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200

כתבות נוספות