Rocky Mountain Altitude Powerplay C70

eMTB במבחן

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

יבואן: רוזן ומינץ   מחיר האופניים במבחן: 34,997 שקלים

בחן, כתב ודגמן: אריק אבגי  צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

חברת רוקי מאונטיין נוסדה בשנת 1981 בחבל קוויבק שבקנדה. מטה החברה ממוקם בוונקובר בלב ליבם של מסלולי הרכיבה הטובים בעולם, כשמעל כולם ה- north shore הנודע. זהו מגרש הניסויים של רוקי מאונטיין, שם נבדק כל פרי פיתוח של החברה עד לקבלת מוצר סופי לפני שיווקו לעולם. החברה מתמחה בפיתוח וייצור אופני שטח משלל דיסציפלינות בהתאמה מושלמת וייחודית למקום מושבה של החברה בלב הרי הרוקי הקנדיים. במהלך השנים רוקי סיגלו לעצמם סגנון מאוד ייחודי של אופניים בכל הסגמנטים, סגנון קצת יותר אגרסיבי/ קיצוני מהמקובל בשוק, כזה שמתכתב באופן ישיר וחד משמעי עם ה DNA של עובדיה ושל הסביבה בה הם רוכבים ופועלים. לחברה ליין גדול של אופני שטח, החל מדגמי קרוס קאנטרי, דרך דגמי טרייל ואנדורו, וכלה באופני דאון היל. לחברה שלושה דגמי אופניים חשמליים, האוחזים באותו שם דגם וגאומטריה כמו אחיהם הלא ממונעים. הדגם בו אנחנו עוסקים הפעם עונה לשם Rocky Mountain Altitude Powerplay C70 וכמו אחיו הלא ממונע פונה לשוק האנדורו.

dh__3495-custom

HIGHLIGHTS

  • שלדת שיכוך מלא עם גאומטריה משתנה עשויה קרבון עם משולש אחורי מאלומיניום
  • מהלך מתלים 150 מ"מ מאחור, 160 מ"מ מלפנים
  • גלגלי 27.5 אינץ' עם צמיגים ברוחב 2.5
  • מנוע Dyname 3.0 48V המספק 250 וואט ומומנט של 108 ניוטון/מטר
  • סוללת ליתיום איון אינטגרלית בעלת הספק 672 וואט/ שעה
  • מערכת הינע 12 הילוכים של שימנו
  • זווית ראש 65 מעלות
  • אורך תומכות השרשרת 426 מ"מ
  • בסיס גלגלים של 1180 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 23.3 ק"ג
  • נתונים למידה  M

גיאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

כשמהנדסי רוקי מאונטיין ישבו לשולחן השרטוט על תכנון דגם אופני השטח החשמלי הראשון שלהם, הם החלו עם דף חלק. בניגוד לרוב היצרנים המוכרים לנו, הם ניגשו למשימה מתוך כוונה ליצור אופניים שיהיו תואמים לחלוטין לגיאומטריה של האופניים הרגילים שלהם, בלי להיכנע לאילוצי מנוע וסוללה. הדגם החשמלי הראשון של רוקי מאונטיין הושק בשנת 2017. הדגם הנבחן פה ממודל 2020, הוא אבולוציה מתקדמת של אותו דגם.

dh__3530-custom
dh__3541-custom
dh__3512-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

אנקת גבהים- שלדה וחלקים בולטים

לרוקי שלדת קרבון עם משולש אחורי מאלומיניום. גולת הכותרת של השלדה הוא לא במה שיש בה אלא למעשה במה שאין בה. בשלדה של הגרסה החשמלית של האלטיטיוד אין מאפייני גיאומטריה ייחודיים לחשמלי ואין בה תוספת לשלדה כדי "לשכן" את תוספת המנוע והסוללה. זאת למעשה שלדה זהה בזוויות לאחות התאומה והלא מחושמל. רוקי טרחו רבות כדי להישאר נאמנים לגאומטריה של המקורית ועשו זאת על ידי מיקום המנוע במקביל לציר המרכזי ולא כחלק ממנו כמו אצל שאר היצרנים.

השלדה היא בעלת מהלך מתלה של 150 מ"מ מאחור עם מזלג של 160 מ"מ מלפנים, נעולה בגלגלי 27.5 עם צמיגים רגילים, (כן חברים רגילים ולא פלוס) ומוגדרת ע"י רוקי לשימושי אנדורו. הבחירה בגלגלי 27.5 עם צמגים שלא בתקן פלוס מעניינת. עד עתה פגשנו בארץ בעיקר כלים שהגיעו עם גלגלי 27.5 פלוס, או 29, או שילוב בינהם. ואילו כאן, רוקי הפתיעו עם בחירה מעניינת ונדירה יחסית בעולם החשמלי. החישוקים מבית RACE FACE   הם ברוחב פנימי של 35 מ"מ (הפגינו עמידות גבוהה). והצמיגים הם Maxxis Aggressor מאחור ו- וMaxxis Minion מלפנים. שניהם ברוחב 2.5 אינץ, ושניהם הפגינו עמידות ואחיזה מעולה.

הבולמים הם על טהרת תאגיד סראם עם מזלג RockShox Lyrik Select+ RC שמתגלה כמזלג מעולה, ובולם מסדרת RockShox Deluxe Select+ RT .

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

מערכת ההינע מבית שימנו ברמתXT  עם 12 הילוכים הציגה, כרגיל אצל הענק היפני, אמינות מוחלטת. זו לי התנסות ראשונה עם מעצורי שימנו XT  בעלי 4 בוכנות שהסתייעו ברוטורים בקוטר 203 מ"מ, וכמו שציפיתי הם עצרו מעולה.

את חבילת האבזור הנאה סגר מוט אוכף מתכוונן בעל מהלך של 150מ"מ מבית RACE FACE. למרות שהאופניים היו במידה מדיום והתאימו לי היטב, מצאתי שמוט האוכף עולה גבוהה מדי גם כאשר הוא מוכנס כולו לתוך השלדה. כדאי לשים לזה לב במעמד הקנייה ולהקטין את מהלך המוט במידת הצורך.

המשקל נעצר על 23.3 ק"ג ,משקל נאה, אם כי חלק מהמתחרים מציגים משקלים נמוכים יותר.

התוספת המחושמלת באה לידי ביטוי בתיבת המנוע, ומערכת העברת הכח הנקראת ברוקי DYNAME3 , וכן בצינור תחתון מעובה המכיל בתוכו את הסוללה האינטגרלית.

השלדה מתהדרת בתומכות שרשרת סופר קצרות (426 מ"מ), ובסיס גלגלים קצר (1180 מ"מ במידה מדיום) לטובת זריזות ושליטה. השלדה מאובזרת במערכת ה-9 RIDE של רוקי, תותב אקסצנטרי המאפשר שינויים קלים בגיאומטריה לפי העדפות הרוכב. אני העדפתי להיות במצב 9, המשפר את יכולת הטיפוס על חשבון יציבות במהירות גבוהה.

dh__3536-custom
dh__3540-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

חשמל העברת כח וחיישנים

רוקי טרחו רבות סביב המערכת החשמלית שלהם, והוציאו, בשיתוף עם יצרן המנועים PROPULSION POWERCYCLE, מערכת יחודית משלהם. המערכת, העונה לשם Dyname 3.0, כוללת בתוכה מנוע 48 וולט עם מומנט שיא של 108 ניוטון מטר (כרגע החזק בארץ), ומערכת העברת כח, שכן כאמור המנוע אינו בציר המרכזי אלא במקביל אליו. לטענת רוקי באופן זה הם השיגו מבנה שלדה זהה לאופניים רגילים, ובנוסף אפשרו שימוש בקראנק רגיל שכל חנות תוכל להעניק לו שרות.

רוקי פיתחו מערכת המבוססת על חיישן שרשרת אשר דוגם את מתח השרשרת 1000 פעם בשנייה ועל ידי כך יצרו מערכת חשמלית שמספקת כח לינארי, נשלט ורציף, המחקה לטענתם שימוש באופניים רגילים, רק עם תוספת כח. בנוסף, בזכות אותו חיישן, טוענים ברוקי להעברת כח זמינה מייד עם תחילת הדיווש, והפסקת פעולת המנוע מייד עם הפסקת הדיווש. הכל לטובת דיווש טבעי וצריכת חשמל נמוכה.

לרוקי שלט על הכידון המאפשר נדידה בין שלושה מצבי סיוע,  וכן מצב WALK ASSIT להליכה לצד האופניים. השלט נוח מאוד לשימוש, והוא כולל בתוכו חיווי לד למצב הסוללה ולמצב הסיוע. בנוסף הוא מגיב ברעד (ויברציה) לשינוי מצב סיוע, וכך חוסך הורדת ראש למבט בקטעים צפופים. השלט מציג את מצב הסוללה על ידי שינוי צבעי הלד, אני מצאתי שהשיטה הזו לא נוחה עבורי והייתי מעדיף חיווי נוח בדמות 10 פסים.

dh__3550-custom
dh__3520-custom
dh__3538-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

רוקי משתמשים באפליקצית ניהול העונה לשם EBIKEMOTION היא מאפשרת להגדיר מחדש את מצבי הסיוע השונים, וכן לקבל נתונים נוספים על האופניים, כולל מצב הסוללה באחוזים. כבר פגשתי אפליקציות שנתנו מגוון רחב יותר של אפשריות כיוונון, אך לדעתי האפשרות הבסיסית כאן מצויינת, וחיווי הסוללה המדוייק מבורך, בפרט ברכיבה ארוכה, כאשר רוצים לדעת את המצב המדוייק של הסוללה.

לרוקי סוללה בנפח מכובד של 672WH, וזה שיפור נאה וחשוב ביחס לסוללה הקודמת שעמדה על 632WH. הסוללה אינה נשלפת כך שנדרשת נקודת חשמל בסמוך לאופניים לטעינה וכאמור מוטמעת לחלוטין בצינור התחתון.

בעניין רעש המנוע מהדגם הקודם, רוקי ערכו מספר שיפורים והם טוענים לירידה ברמת הרעש בשמונים אחוזים. ואכן, המערכת הייתה שקטה לחלוטין לאורך כל המבחן, כולל קטעים מאומצים, ואף בשימוש במצב הסיוע המקסימלי – מצויין.

לרוקי כאמור מנוע 48 וולט המאפשר טעינה מהירה מהמתחרים (80 אחוזי טעינה לאחר קצת יותר משעתיים). דבר נוסף וחשוב מאוד הוא מדניות האחריות של האופניים. רוקי נותנים אחריות של 3 שנים למנוע ולמערכת החשמלית ושנתיים לסוללה. מדניות אחריות מהארוכות בענף – מעולה.

dh__3504-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

על השביל

כבר בהעמסה של הרוקי על הרכב הרגשתי שיש כאן חיה אחרת. האופניים, אולי בזכות המידות הקטנות, מרגישים קלילים וקומפקטים.

ברכיבה טכנית האופניים מרגישים מצויין. ניכר שמהנדסי רוקי עשו עבודה לא פחות ממדהימה בכיול הבולם האחורי, ויחד עם הרוק שוק Lyrik Select+ בחזית, האופניים פשוט הצטיינו בשיכוך הקרקע. נחיתה מקפיצות, גינות סלעים, עליית מדרגה, ודרופים – את הכל תיקלו הרוקי בקלות מרשימה שגרמה לי להתחיל לרכב בסינגלים מוכרים בקווים שונים לחלוטין, להתרומם לאוויר בכל הזדמנות ולחפש קווים מאתגרים יותר – פשוט תענוג. בזכות הגיאומטריה הכללית, תומכות השרשרת הקצרות, וגלגלי 27.5 קטני הקוטר, ציפיתי למכונה זריזה – והרוקי אכן כאלה. בקטעים צפופים האופניים מצטיינים, ובפקודת היגוי קלה הם משנים כיוון במהירות וביציבות. קל להיכנס איתם לפנייה והם שומרים קו מצויין בתוכה.

dh__3662-custom
dh__3756-custom

KTM  1070×200
Matzman 1.20  1070×200
GFNY 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
ישראוולו 2 1070×200
Matzman 1.20  1070×200
אפיק 20  1070×200
ישראוולו 1 1070×200
DAA 9.19 1070×200

ירידות

בירידות האופניים הפגינו יציבות כיוונית טובה מאוד. בירידות טכניות הם הרגישו בטוחים ונשלטים. מצאתי עצמי מחפש קטעים טכניים קשים במורד. משחקי טרייל ומעברים סופר טכניים אלו הם המקומות שבהם האופניים יקחו את הרוכב צעד אחד ואפילו שניים קדימה – תענוג אמיתי. ככל שהמהירות במורד עולה, בסיס גלגלים קצר אמור להיות בעוכרי האופניים, אבל התיאוריה הזו נשארה על הנייר על האלטיטיוד, וגם במהירות גבוהה האופניים נשארו יציבים מאוד. כיול המתלים המעולה מאפשר לתקוף ירידות טכניות במהירות גבוהה ביותר. בנוסף, אמליץ למי שרוכב בשטחים מהירים כדוגמת המדבר ואחרים,  לשנות במערכת ה-9 RIDE את הזוויות למצב 1 על מנת לשפר את היציבות עוד יותר.

dh__3646-custom

טיפוסים

למי שעדיין לא נכנס לתחום החשמלי, או רק החל צעדיו שם, נספר שאחד התופינים של אופניים חשמליים היא יכולת הטיפוס של הכלים החשמליים. ולא – לא מדובר בלהגיע למעלה כמה שיותר מהר כדי לרדת בסינגל, אלא ליהנות מהטיפוס עצמו, ורצוי שהוא יהיה בסינגל טכני ומאתגר ככל האפשר. פה הרוקי דורשים זמן התאקלמות ארוך יותר מהכלים החשמליים האחרים. כנראה בגלל הבחירה של רוקי לשמר גיאומטריה של אופניים רגילים, לאופניים קשה יותר לשמור קו בטיפוס. השלדה הקצרה דורשת רכינה חזקה והחלטית קדימה, כדי למנוע הזדקרות של הכידון. בנוסף כדי לשמור קו, נדרש הרוכב לשפת גוף מדויקת ופעילה. כשמבינים זאת הדברים מתחילים להתחבר והרוקי מטפסים ביעילות ושוב זורחים ככל שהקרקע נעשית תובענית יותר.

בטיפוסים, למנוע יש שני פנים. בצד היתרון רוקי הבטיחו לינאריות, והמנוע אכן מקיים זאת. המנוע נשלט מאוד ללא פרצי כח. הנקודה הזו חשובה מאוד, בפרט בארצינו בה הקרקע מדורדרת בחלק גדול מהשנה. רוקי אכן הצליחו לייצר מנוע שמוריד את הכח בצורה הדרגתית ונשלטת גם במצבי הכח החזקים -שאפו.

בצד החיסרון נמנה את הכניסה האיטית של המנוע לפעולה. רוקי טוענים אמנם לכניסה מהירה, אך דווקא כאן חשתי בעיכוב ברור. לוקח למנוע עוד פרק זמן קצר מרגע שמתחילים לדווש עד שהוא מפיק כח יעיל. לכאורה זניח, ואכן כל עוד אנו משמרים דיווש קבוע (קדנס) אין בעיה. אך ברגע שיש מדרגה או סלע שמפתיע אותנו ברכיבה ואנו נאלצים להפסיק לדווש, לוקח למנוע זמן לחזור לפעולה יעילה. בסינגלים ארוכים בעלייה מצאתי שבאותם רגעים קצרים שאני מדווש ללא כח המנוע במלואו, הרגשתי שהאופניים מאיטים אותי, ואף מתישים במידה מסויימת. במקומות צפופים שבהם נחשפתי בפתאומיות למדרגת סלע, כח המנוע לא היה זמין עבורי באופן מלא ומהיר כדי לצלוח את המכשול.

כמו בכל זוג אופניים חשמלי שתניפו מעליו רגליכם יש פה תהליך אקלום והכרת המנוע. כדי להתגבר על השיהוי בכניסת המנוע לפעולה צריך לשמור על קדנס קבוע לאורך כל הרכיבה, גם במצבים שלא מחייבים דיווש באופניים אחרים. בנוסף אמליץ להשתמש בטכניקת "דיווש תחת בלימה".

dh__3623-custom

דיווש תחת בלימה– דרך פשוטה לשמר את המנוע באזור היעיל שלו היא להמשיך לדווש תחת בלימה. הטכניקה פשוטה אך דורשת הסתגלות. דמו שאתם מתקרבים לסיבוב שמחייב אתכם לבלום: הורידו הילוך לפי הצורך, המשיכו לדווש, וליחצו על המעצור במקביל. ביציאה מהפנייה עיזבו את המעצור. מאחר שדיוושנו לאורך כל הפנייה, המנוע ישאר בתחום היעיל שלו ללא שיהוי. חשוב לציין שלא תמיד ניתן להשתמש בטכניקה – למשל בעמידה, או במקטע טכני – אך אימוץ הטכניקה יאפשר לנו רכיבה זורמת, חלקה ומהירה יותר. כאמור, דורש הסתגלות – אך די מהירה, ושכרה בצידה.


dh__3742-custom

כמה מהר רחוק וחזק הסוללה והמנוע ייקחו אתכם

רוקי טוענים כאמור לאחד המנועים החזקים בשוק (108 ניוטון מטר). במבחן הרגליים, לא מצאתי את המנוע חזק במיוחד – אולי בגלל מערכת ההינע הייחודית, או אולי בגלל אופי העברת הכח. המנוע מרגיש חזק דיו אך לא בולט בהכרח בסעיף זה.

טווח הנסיעה שהאופניים הציגו היה נמוך במעט ממה שציפיתי. למרות שלאופניים סוללה בגודל 672 וואט-שעה, התרשמתי שהאופניים צורכים יותר חשמל מעמיתיהם בעלי מנוע 36 וולט. נכון, הגיוני שמנוע חזק יותר יצרוך יותר חשמל, אך כאמור לא מרגישים זאת במבחן הרגלים. יתכן שהאשם במנוע עצמו או במערכת העברת הכח, אך אין ספק שהטווח שהושג היה נמוך יותר מאשר במנועי 36 וולט.

dh__3694-custom

סיכום

ברוקי מבטיחים גיאומטריה מעולה ואכן מקיימים. צפו לקבל מכונה זריזה ונשלטת היטב עם מתלים סופר מאוזנים. הרוקי מרגישים בבית בשטח צפוף, וככל שהוא טכני יותר, כך ייטב. הרוקי יידעו לתקל גם קפיצות, יאפשרו לכם לבחור קווים חדשים ומעל הכל ישפרו אתכם כרוכבים.

עם היתרון שבשלדה קצרה מגיע גם החסרון היחסי בטיפוס – אך עם שמירה על תנוחה קדמית ועבודת גוף ניתן בהחלט לפצות על כך.

המנוע כאמור לינארי כמובטח, אך הפגין כניסה איטית יחסית לתחום היעיל, וכן טווח נסיעה נמוך במעט מהצפוי.

אבל יש נתון אחד שלא ניתן למצוא במספרים, וזה כמות הפאן–פקטור שהאופניים האלה מייצרים. כנראה בזכות הגאומטריה המעולה שנשמרה מהדגם המכני, הרוקי הם אופניים שפשוט תענוג לרכב עליהם. אם לדייק את מה שהופך אותם לכה מהנים אומר: אלה פשוט אופניים שיקחו אותך כרוכב ויאפשרו לך לעלות ביכולת הטכנית שלך. עם הרוקי תגלו שאתם מתקדמים כל רכיבה ביכולות שלכם, וזה רבותיי – פשוט כיף גדול.

נתראה בשבילים.

dh__3651-custom

כתבות נוספות