נעלי כביש במבחן – Shimano RC5

יבואן: DAA   מחיר לצרכן: 599 שקלים

rc5_0-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

בחן וכתב: אורי ניצן    צילום: אורי ניצן, וניב כאל.

שימאנו, חברת חלקי האופניים מיפן, מוכרת לרובנו בעיקר בזכות מערכות ההילוכים האמינות שלה והבלמים המעולים. אולם היא כבר מזמן לא רק חברה של חלקי הינע ובלימה. שימנו מייצרת (תחת המותג PRO) חלקים רבים לאופניים כולל כידונים, סטמים, אוכפים, גלגלים ואפילו כלי עבודה איכותיים, ותחת המותג SHIMANO גם אביזרי רכיבה רבים כגון תיקי רכיבה, מצלמות אקשן, ביגוד, הנעלה ואפילו משקפי שמש.

לאחרונה שימנו החלה למתג את רמת הקצה של האביזרים תחת המותג S-PHYRE שמרכז תחתיו את כל אביזרי האופניים ברמה הגבוהה ביותר שמיועדים לרוכבים תחרותיים בכביש ובשטח. סדרת ה- S-PHYRE ידועה באיכות המוצרים הבלתי מתפשרת, אולם מחירם לא תמיד שווה לכל נפש.

עם נעלי ה- RC5 שימאנו מביאה גישה מרעננת לתחום הציוד והאביזרים. הם שואבים השראה עיצובית ואף פיצ'רים רבים מהאחות הגדולה והיקרה, ה- RC9 אולם מנגישים אותן לקהל הרוכבים במחיר הגיוני ונמוך הרבה יותר. למעשה אפשר לומר שהן האולטגרה של נעלי הכביש של שימאנו.

rc5_1-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

מאפיינים כלליים

נעל כביש לרוכבים תחרותיים מסדרת ה- Road Competition של שימאנו

גפה עליונה מאווררת וקלה עשויה עור סינטטי משולב בד רשת מחורר

סוליית פלסטיק מחוזקת בקרבון (רמת קשיחות 8 מתוך 12)

רכיסה מבוססת חוגת BOA L6 יחידה ורצועת סקוץ' בודדת

משקל 250 גרם למידה 42 (שזה רק 7 גרם יותר מה- RC9 )

פרטים מלאים באתר היצרן.

rc5_2-custom
rc5_3-custom
rc5_4-custom

מראה חיצוני ונוחות

כפי שציינתי, ה- RC5 שואבות השראה מה- RC9 התחרותיות. כלומר, העיצוב שלהן מינימליסטי וקרבי, הפרופיל שלהן צר ונמוך והגפה מתחברת לסוליה באופן חלק וכמעט בלתי נראה. לעומתן דגם ה- RC7 היקר יותר נראה מגושם וכבד (רק במראה). הסגירה של הנעל על הרגל מתבצעת עם חוגת BOA אחת בלבד, אולם הולכת הכבל יעילה מאוד, והלשונית הפנימית עוטפת את קדמת הרגל בצורה טובה כך שהסגירה (לפחות בחלק העליון של הרגל) טובה והדוקה ולא יוצרת אזורי לחץ כואבים.

rc5_5-custom
rc5_6-custom
rc5_7-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

בעיה ידועה בנעלי רכיבה עם סוגר BOA בודד היא שקשה להכניס את הרגל לנעל מכיוון שהפתיחה של הנעל כשהסוגר משוחרר לא מספיק רחבה. במקרה של ה- RC5 יש מספיק כבל בסוגר ה- BOA על מנת לאפשר פתיחה מלאה של הנעל ולאפשר הכנסה קלה של הרגל. לעומת זאת, כמו ברוב הנעליים שניסיתי שלהן חוגת BOA בודדת, החלק הקדמי של הנעל מרגיש קצת רפוי ולא מספיק מהודק לטעמי. אמנם רצועת הסקוץ' בחלק הקדמי של הנעל מסייעת קצת לסגירה, אך לא מאפשרת הידוק חזק מספיק ואצבעות הרגליים מרגישות קצת חופשיות מדי לטעמי. כמו-כן, חוגת ה- BOA היא מהסוג שמאפשר הידוק מדויק ע"י קליקים קטנים אך הפתיחה היא רק ע"י משיכה החוצה שמשחררת את הכבל כולו. אין אפשרות לשחרר באופן מדויק עם קליקים קטנים. כלומר אם הידקתם קצת יותר מדי, חייבים לשחרר לגמרי ולהדק מחדש.

rc5_8-custom
rc5_9-custom
rc5_10-custom

גם מבחינת אפשרויות כיוון והתאמה שימאנו לא חסכו ולקחו פיצ'ר חשוב מה- RC9. בדרך כלל בנעליים ברמת מחיר זו החורים לחיבור הקליטים לא ניתנים להזזה, מה שמגביל את יכולת ההתאמה של הקליט לנעל. במקרה של ה- RC5 החורים עצמם יושבים על משטח שניתן להזיזו קדימה ואחורה ומאפשר לייצר התאמה מדויקת יותר מבחינת מיקום הקליט. קפצתי עם הנעליים למאסטר האופניים, הלוא הוא עמוס וולף, על מנת שיעזור לי לכוון את הקליטים, ושמחנו לגלות שהיכולת הזאת מאפשרת להביא את הקליט למקום שהוא הרבה יותר אופטימלי עבורי.

rc5_10-custom

בשימוש בכבישי הארץ

אספתי מ- DAA נעל במידה 42. לרוב אני נועל 41 בנעלי רכיבה, אולם במקרה זה 41 הרגיש לי צפוף ו-42 התיישב לי טוב על הרגל. ברכיבה, במיוחד ברכיבה מאומצת, הרגשתי קצת חופש באצבעות בחלקה הקדמי של הנעל. יש טרנד כזה אצל יצרני נעלי רכיבה שמשאיר קצת יותר מקום בקדמת הרגל באזור האצבעות להתרחב קמעה כשמפעילים לחץ על הדוושות. יש הטוענים שזה מייצר העברת כוח טובה יותר מכף הרגל, דרך הנעל אל הפדל. יש לי נסיון רב עם נעלי כביש שנסגרות עם חוגת BOA בודדת, ובכולן ההידוק פחות ממיטבי בחלק הקדמי של כף הרגל. יכול להיות שאני פשוט קצת Old School בנושא זה ומעדיף להרגיש שהרגל תפוסה חזק בנעל. מצד שני, יש כמה יתרונות לחוגת BOA בודדת: כמובן שהמחיר יהיה זול יותר לעומת שתי חוגות BOA, לרוב המשקל גם יהיה יותר נמוך, וגם התפעול יותר פשוט.

rc5_11-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

מאוד קל לצאת ולהיכנס מהנעליים. צריך לשחרר את ה BOA ממש עד הסוף והרגל נכנסת בקלות. את רוב המבחן עשיתי בתקופת החורף כשהיה די קר והלבשתי על הנעליים מעיין כיסוי ניאופרן שמטרתו לשמור על חום האצבעות של הרגליים. הכיסוי מתלבש על החלק הקדמי של הנעל (מבחוץ כמובן) ומגיע בערך עד אמצע הנעל. הוא מכסה את הסקוץ' שמשמש להידוק החלק התחתון, אך אינו מכסה את ה- BOA. זה איפשר לי להשאיר את הכיסוי על הנעל כל החורף ולא הפריע לפתוח את הסוגר ולשחרר את הכבלים ולנעול את הנעל בקלות מבלי להוריד את הכיסוי

rc5_12-custom

הסולייה מסדרת Shimano Dynalast, אינה מהקשיחות ביותר שניסיתי, אולם שילוב של סיבי קרבון בסוליית הגומי מייצר קשיחות טובה למדי שמשאפשרת העברת כוח טובה מהרגל לפדל ועדיין לשמור על נוחות. פתחי אוורור בקדמת הנעל מייצרים זרימת אוויר טובה שבשילוב עם החורים הקטנים בגפה משאירים את הרגל יבשה ונעימה בימי הקיץ החמים (טרם יצא לי לבדוק).

rc5_13-custom

סיכום

ה- RC5 של שימנו היא נעל איכותית מיצרן איכותי שמופצת בארץ ע"י DAA שידועים באיכות השירות שלהם. אלו הן כבר כמה סיבות טובות לרכוש את הנעליים האלה. אולם זה לא הכל, הנעליים נוחות, מאווררות, קשיחות במידה וקלות למדי. זה כבר משלים את הדרישות מנעלי רכיבה תחרותיות ואיכותיות. גם העיצוב והטכנולוגיה מהשורה הראשונה של נעלי כביש תחרותיות והן לא נופלות בהרבה מדגמי הקצה. כשכל החבילה הזאת מגיעה עם תג מחיר שמשאיר עודף מ- 600 ש"ח, ההתלבטות הופכת קלה מאוד.

יותר: נוחות, משקל, מחיר   פחות: מנגנון הידוק, קשיחות

rc5_15-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

כתבות נוספות