GFNY Jerusalem 2020

לקראת אירוע הגראן פונדו בירושלים- חוויה אישית

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

כתבו: אורי ניצן, אריק פלדמן    צילומים: דותן הלוי, גלעד קוולרצ'יק

אורי ניצן, חווית משתמש של אחד שיודע…

יש לי וידוי… אני סאקר של אירועי רכיבת כביש המוניים.

תנו לי מסלול כביש יפיפה וסגור לתנועת רכבים, תדאגו שיהיה ארוך ומאתגר יותר מרכיבת סוף שבוע סטנדרטית, והכי חשוב, כמה מאות רוכבים משולהבים על קו הזינוק עם כרוז אנרגטי ומוזיקה מרימה, ותהיו בטוחים שאני אהיה שם על קו הזינוק כולי מחויך ומתרגש כאילו זו הפעם הראשונה.

הכל החל אי שם ב- 2012 עם גראן פונדו גלבוע חרמון. עבורי זה היה אירוע מכונן שהוציא אותי לחלוטין מאזור הנוחות, אבל גם גרם לי להתמכר לוייב המרגש של הזינוק ולתחושת הסיפוק העילאית בסיום.

מאז זרמו הרבה מים בירקון, ואירועי אופניים המוניים שכאלה באו, אבל בעיקר הלכו.

מפיקי האירועים למדו שבכלל לא פשוט להרים אירוע שכזה. המורכבות הלוגיסטית אדירה – במיוחד במסלולי point-to-point – העלויות כבדות, ומזג האוויר הפכפך בעונת האירועים. קרה שאירוע בוטל בגלל רוחות, מסלול שקוצר בגלל שלג, ומקטע תחרותי שבוטל בגלל חמסין.

גם לרוכבים העסק לא פשוט. מחיר ההרשמה גבוה יחסית, וישנה מורכבות לוגיסטית. את ערכות ההרשמה צריך לאסוף מראש ולא תמיד קרוב לבית. הזינוק לרוב מוקדם בבוקר ומחייב השקמה בשעה לא הגיונית ונסיעה ארוכה לנקודת הזינוק. במקרים מסוימים הסיום אינו באותו מקום של הזינוק וצריך לדלג חזרה לרכבים בסוף היום. בסה"כ מדובר על מבצע לוגיסטי לא פשוט ועל יום לימודים ארוך.

מארגני האירועים לומדים ומשפרים עם השנים ומנסים להקל על הרוכבים, הן בעלות ההרשמה והן בפן הלוגיסטי.

אבל העסק נשאר לא פשוט. אולם לדעתי זה שווה את ההשקעה, מכיוון שבסופו של יום מקבלים רכיבה שונה ומאתגרת יותר מהסטנדרט והאווירה לא דומה לשום דבר אחר.

בעולם, אירועים כאלה נפוצים מאוד, ולפופולאריים ביניהם נרשמים אלפי רוכבים מכל העולם.

כיאה לחברה אמריקאית, ההפקה ברמה גבוהה מאוד, והדרישות, הן מצוות ההפקה המקומי והן מהרוכבים, גבוהות ובלתי מתפשרות.

למשל, את ערכות התחרות ניתן לאסוף רק ממתחם האקספו בירושלים ורק יום לפני האירוע. רוצים לשלוח חבר שיאסוף לכם את הערכות? אין בעיה, רק תשלחו איתו טופס חתום ותעודת זהות שלכם אחרת לא ישחררו לו את הערכה. על הצד החיובי יש לומר שהערכות מפנקות למדי, ומכילות הרבה גודי'ס כמו שאנחנו אוהבים כולל חולצת רכיבה איכותית אותה תחויבו ללבוש ביום האירוע (על העיצוב של חולצת GFNY אפשר להתווכח).

עוד סממן להקפדה הבלתי מתפשרת של חברת GFNY האמריקאית הוא סגירת הכבישים ההרמטית. בכל חצייה של כביש, בכל צומת ובכל שביל עומד מרשל ומוודא שלא תתאפשר כניסת רכבים למסלול הרכיבה לכל אורך האירוע. סגירת הכבישים היא ברמה גבוהה מאוד ומחייבת תאום מלא עם משטרת ישראל, מה שמגביל את בחירת המסלול ומאלץ את המארגנים לעבור רק בכבישים שהמשטרה מאשרת לסגור לכל אורך האירוע.

הרכיבה מתחילה בסיבוב מקסים ולא ארוך ברחובות ירושלים תוך ביקור חפוז בכל נקודות הציון החשובות בעיר. כעבור כ- 20 ק"מ יוצאים מהעיר להרים דרך עין כרם ונחל שורק. משם רוכבים לאורך נחל שורק, מטפסים לבר בהר, יורדים למחסייה, עולים חזרה לבר בהר, יורדים לנחל שורק ורוכבים חזרה לעין כרם. רוכבי המסלול הקצר של 75 ק"מ יסיימו את הרכיבה בחצייה של המנהרה לגן החיות התנכי, בעוד שרוכבי המסלול הארוך יבצעו שוב את אותו מקטע למחסייה וחזרה ויכנסו למנהרה לאחר 125 ק"מ וכ- 2,700 מטר של טיפוס מצטבר.

כאמור, רכיבה הלוך וחזור פעמיים על אותו מקטע כביש אינה אידיאלית, אולם אילוץ זה נובע מדרישות המשטרה ולמארגנים לא נותרה ברירה אלא להתגמש.

GFNY 05/03/2019
GFNY 05/03/2019
GFNY 05/03/2019
dh__1392-pano-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

לאורך המסלול תפגשו את צלמי האירוע פרוסים בנקודות אסטרטגיות. הם יצלמו אתכם תמונות מקצועיות שתראו בהן כמו רוכבי פרו טור חטובים. אולם, בהתאם לנוהל המקובל באירועים כאלה בעולם, את התמונות תוכלו להוריד באיכות גבוהה מאתר האירוע תמורת אי אילו שקלים וטובין.

נראה שצוות ההפקה המקומי קשוב לתלונות וצרכי הרוכבים ועושה מאמצים רבים על מנת לשפר ולייעל את תהליך ההרשמה, איסוף הערכות וכמובן את החוויה ביום הרכיבה עצמו. למשל, עמדות ההזנה שהיו די דלות בשנה הראשונה של האירוע שופרו משמעותית בשנה השנייה וסיפקו מלאי מכובד ומפנק של פחמימות ריקות במגוון צבעים וטעמים. גם מתחם הסיום שודרג משמעותית בשנה השנייה והיה נעים, מוצל וכלל שפע של מזון ומשקאות התאוששות והזדמנות להשוות סגמנטים בסטראבה תוך רביצה במתחמי צ'יל אאוט מוצלים.

אין לי ספק שגם השנה תמצאו אותי עומד בהתרגשות על קו הזינוק יחד עם עוד כ- 1800 רוכבים כשאני מוכן לאתגר את עצמי שוב ולבחון את יכולות הטיפוס שלי ושל האופניים החדשים.

dh__1423-custom
GFNY 05/03/2019
GFNY 05/03/2019

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

אז ככה זה מרגיש להיות כבישון- חבל שלא אמרתם קודם…

חווית גראן פונדו ראשונה של שטיחון- אריק פלדמן

אני רוכב 21 שנה ברציפות ועוסק בעיתונות אופניים כ 15 שנה. בכל התקופה הארוכה הזאת התנסיתי כמעט בכל הסגמנטים של רכיבת שטח. ראיתי איך התחום הזה מתפתח, נגעתי כמעט בכל הנגזרות שלו, ואת כל האופנות דאגתי לבדוק מקרוב. בכביש כמעט ולא נגעתי. אמנם עקבתי אחרי המרוצים הגדולים, ערכתי כתבות על אירועים ואפילו רכבתי כמה רכיבות התנסות קצרות במסגרת השקות גדולות שנכחתי בהן בחו"ל. (עבודה אתם יודעים….) אבל תכלס מעולם לא רכבתי רכיבת כביש משמעותית והגונה.

בשנתיים האחרונות נחשפתי לסגמנט חדש ומתפתח מאוד בעולם, הלא הוא הגראבל. כן, גם אני הייתי מאוד סקפטי על סף הצני בכל הקשור לסגמנט המוזר הזה, אבל אני מודה, התאהבתי. הסיבות לכך הן מגוונות וזה לא המקום להרחיב על כך, אבל אחד הדברים שהפתיעו אותי יותר מכל בהכלה של הגראבל כרוכב שטח עם DNA אגרסיבי יחסית, הוא התנוחה הכבישונית והצמיגים הדקים- ואללה זה מהיר הדבר הזה…

השלב הבא באבולוציה שלי כרוכב מזדקן הייתה להתנסות גם ברכיבת כביש ידידותית. אחד הדוחפים לכך היה נימי כהן, מי שחשף בפני את תחום הגראבל והלביש אותי בפועל על כידון מעוקל. מה זה ידידותית אתם שואלים? ובכן, זה אומר רכיבה עם נימי בסביבה ניטרלית יחסית, נטולת קזאחים, עם אופציה לנטישה מבלי שהוא יכחיד אותי למוות. GFNY ירושלים מיד הועלה כאופציה נוחה וזמינה, והחלטתי שאני נרשם. לא לפני שווידאתי שטלשה (טל שביט) חבר להרפתקאות האנדורו והגראבל שלי, נכנס איתי שותף גם להרפתקה הזאת.

dh__2089-custom
GFNY 05/03/2019
GFNY 05/03/2019
dh__1911-custom

המון אדם, ארגון מופתי, ויום כיף על כבישי ירושלים

אז אחרי שהצטיידתי באופני כביש מהשורה הראשונה, אספתי את ערכת המשתתף היוקרתית ועליתי כמחויב על חולצת הרכיבה של האירוע, מצאתי את עצמי על קו הזינוק באצטדיון טדי. יחד עם עוד אלפי רוכבים מכל קצות קשת הסגנונות והרמות וחבורה מובחרת של נציגי מועדון הגראבל הישראלי כשבראשם מיודענו נימי כהן וז'אק אוחובסקי מנהלי המועדון. אחרי כמה דברי פתיחה הפלוטון העצום הזה הוזנק ישירות לרחובות המפורסמים של הבירה. לרכב ברחובות ירושלים אל מול האייקונים התרבותיים הגדולים ביותר של המדינה כשהכביש הוא רק של רוכבי האופניים היא חוויה מצמררת. מה גם שהמזג האוויר הירושלמי בתחילת האביב מגביר עוד יותר את תחושת הצמרור.

דיי מהר הפלוטון העצום הזה מתפרק לקבוצות קטנות יותר, והחשש של לרכב במהירות גבוהה על צמיגים דקים מידי עם כלכך הרבה אנשים מתפוגג. עוד כמה סיבובים ברחובות הבירה אל מול קהל ירושלמי סובלני שיוצא לעבודה ולסידורים של שישי בבוקר, ואנחנו כבר בפאתי עין כרם יוצאים לכיוון האייקונים הגדולים באמת של רכיבת הכביש בישראל- צור הדסה, בר בהר, ואזור בית שמש.

כרוכב שטח וותיק כאמור, תמיד החזקתי בדעה (מוצקה) שאין כלום מרגש ברכיבת כביש. פתאום אני מוצא את עצמי נאבק בעליה אימתנית עם יותר מידי אחוזי שיפוע ומעט מידי הילוכים בקסטה ואשכרה נהנה מזה. זה היה שוק מוחלט עבורי. אחרי שהעלייה הסתיימה התחילה הירידה, גם כאן הופתעתי מהיציבות של הדבר הדק הזה מתחת לרגליים שלי והרשתי לעצמי לשחרר את הברקסים, כאילו אני שורף את הירידות האלה כל סופ"ש. זה הכל לתחושתי כן… מהצד אני משוכנע לחלוטין שנראיתי דיי איטי, בטח ביחס לכבישונים האופנתיים, דקי הגזרה ומגולחי הרגליים. בכל אופן, נימי כמובן נטש אותנו אך למזלי היה לי טלשה לחלוק את ההתלהבות על הכבישים עם הנוף היפה בישראל.

לאורך המסלול הבינוני שעשינו (כ 75 ק"מ), היו פזורות תחנות האכלה עשירות מאוד שכללו חוץ מג'לים, כדורי מלח ומשקאות איזוטונים, גם כריכים אמיתיים, קוקה קולה, פירות ושאר דברים שעושים נעים. בכל פינה מעניינת על המסלול ניצב צלם שדאג לתעד את הרגע או פינת סיוע טכנית למקרה שמשהו באופניים משתבש.

על קו הסיום בסמוך לגן החיות התנכי, במתחם האקספו העשיר של האירוע חיכתה לכל מסיים מדליה ומנת אוכל להתאוששות. הייתי בלא מעט אירועי רכיבה בחיי, ה GFNY ירושלים הוא אחד המאורגנים והמפנקים שחוויתי.

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

עובר לכביש?

אמממ… פחות. אבל, אני רוכב הרבה הרבה יותר גראבל, וכפועל יוצא מהגראן פונדו אשתקד בניתי לעצמי גם סט גלגלי כביש של Fiber לאופני הגראבל שלי. אז מידי פעם אני מוצא את עצמי גם יוצא לרכיבות כביש על אופני הגראבל שלי באזורים דלי רכבים ונהנה לאללה… אין מקום לדאגה במקביל אני גם רוכב יותר אנדרו, ו XC, אבל מה שבטוח, גם השנה אני מתייצב יחד עם טלשה וחברים ממועדון הגראבל על קו הזינוק של GFNY ירושלים 2020.

להרשמה היכנסו לכאן

dh__6696-custom
dh__2419-custom
dh__2587-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

כתבות נוספות