Norco Fluid FS1 2020

כיף קנדי בשבילים ישראלים

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

יבואן: מצמן את מרוץ    מחיר האופניים: 9,795 שקלים

בחן וכתב: שחר מיליס  דוגמן: שחר מיליס  צילום סטילס/ וידאו: דותן הלוי

Trail Fun Bike on a Budget

קשה להסביר את ההתרגשות שהיתה לי כשאריק עורך המגזין אמר לי "לך תאסוף נורקו פלואיד ממצמן כרכור למבחן". סוף סוף אופניים אמיתיים במחיר כניסה של פחות מ 10,000 שקלים חשבתי לעצמי, אמנם כיף גדול לכתוב על דקדוק מאפיינים וחידושים באופניים שעלותם 35,000 שקלים, אבל לרבים מאיתנו זה פשוט "לעלעל במגזין על היפים והנכונים" ללא קשר למציאות ולתקציב שאנו מוכנים או יכולים להשקיע בתחביב זה. סוף סוף מבחן פרקטי לאופני שבילים עם המון כיף מבית נורקו שלמרבה ההפתעה כוללים גם חבילת אבזור לא רעה בכלל בתג מחיר שכזה!

נורקו הוא אחד ממותגי האופניים ש"סובל" מייצוג מזערי בארצנו לעומת הגודל והנוכחות המשמעותיים מאוד של המותג הוותיק הזה בצפון אמריקה בכלל ובקנדה בפרט. נורקו מייצרים אופניים לכל פלח רכיבה אפשרי, כך שאם אתם רוכבים על אופניים למטרה כלשהי, החל ברכיבה לקניית שוקו ולחמניה בצרכניה ועד רכיבת DH במסלולי WC, תמצאו דגם שמתאים לסגנון הרכיבה שלכם באתר האינטרנט של החברה. אבל יותר מהכל נורקו ידועה בעיקר כיצרנית אופני Gravity על כל נגזרותיהם- דאון היל, אול מאונטיין, אנדורו ושבילים. הרוכבים הקנדים המג'נונים ידועים בשריטה העמוקה שלהם, במסלולי האול מאונטיין\ TRAIL BIKE המדהימים שברחבי היבשת וביכולות הרכיבה הפנומנאליות שלהם. החברה, אשר יודעת מי קהל היעד הנאמן שלה, טרחה כל השנים לייצר אופניים בעלי מהלך קצר, שהתנהגו באופן מאד "שבילי" וסיפקו המון פאן וקפיציות על השביל.

dh__0754-custom

הפלואיד נולדו עם ה DNA המובנה של נורקו ונכנסים לקטגוריית השבילים הטכניים ברמת כניסה עם כרומוזום FUN ב DNA. הם מיובאים לארץ ב 3 רמות גימור החל מ 5,895 שקלים לדגם הכניסה ועד 9,785 שקלים לדגם שבמבחן. אפשר לומר שהפלואיד מכוונים להיות האופניים המקצועיים הראשונים של רוכב מתחיל שמוצא עצמו רוכב על הסלעים שליד השביל כי שביל כורכר זה סתם משעמם, או רוכב שבילים שמחפש אופניים שאפשר לקחת גם למסלולי אנדורו בלי פחד. למרות מהלך קצר של 120/130 אלו לא אופני XC או שבילים שטוחים אלא יותר אופני AM קצרי מהלך וגיאומטריה תואמת.

Highlights

  • שלדת אלומיניום עם ריתוכים מלוטשים
  • גלגלי 29
  • מתלה FSR עם מהלך של 120מ"מ
  • מזלג PIKE SELECT 130 מ"מ
  • אורך צינור עליון 623 מ"מ
  • זווית צינור ראש 66.5 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבי 76 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 429 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1204 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 15.3 ק"ג
  • נתונים למידה L
  • גאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן
dh__0793-custom
dh__0774-custom
dh__0785-custom
dh__0775-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

מבט ראשון

מבט חטוף על האופניים יכול להטעות ולגרום לך לחשוב שמדובר בשלדת קרבון המשודכת לאופניים יקרים בהרבה. הקימורים, הריתוכים המלוטשים ורמת הגימור בהחלט מיישרת קו עם אופניים ברמת מחיר אחרת. וזה לא נגמר כאן, הולכת כבלים פנימית מהוקצעת, גריפים ננעלים, מערכת הינע 12 הילוכים של שימנו, מזלג רוקשוקס PIKE, מוט אוכף מתכוונן באורך 170מ"מ, בלמים הידראוליים עם 4 בוכנות וצמיגי מקסיס מיניון/ פורקסטר ההונאה כמעט מושלמת…

סקירה מעמיקה יותר של הרכיבים בולטת לטובה. על דרך השלילה אומר: בפלואיד אין רכיבים שאמרתי לעצמי "את הרכיב הזה בטוח הייתי מחליף". עם כידון בקוטר 35 ברוחב 780 על סטם 50 מ"מ יחידת ההיגוי טובה מאד. מערכת הילוכים מבית שימאנו המבוססת על SLX/XT 12 הילוכים עם פלטה אחת מלפנים, יחידת הנעה מרשימה. מוט כסא מתכוונן X FUSION באורך 170 מ"מ למידה L הוא ברכה שלא מספיק יצרנים משכילים לתת. הגלגלים בנויים עם חישוקי STANS FLOW רחבים על נאבות שימאנו בתקן בוסט, צמיגי מקסיס מיניון ופורקסטר ברוחב "2.6 אמונים על האחיזה. מעצורי שימאנו עם 4 בוכנות מספקים כושר עצירה טוב ומודולרי. מה עוד אפשר לבקש?

אז התחלנו בכוון ראשוני של הקוקפיט התאמת לחצים בבולמים ובצמיגים ויצאנו לשטח.

dh__0780-custom
dh__0773-custom
dh__0771-custom
dh__0788-custom
dh__0782-custom

על השביל

אתחיל דווקא מהסוף ואסכם את החוויה של הרכיבה על הפלואיד ככזו שמאד מתאימה לשבילים טכניים עתירי סיבובים, סלעים ושורשים ופחות לרכיבה בשבילים פתוחים ומישוריים, וזאת בשביל שתוכלו לקרוא את הביקורת הזו בפרספקטיבה זו ולהתרשם מהתמורה הגבוהה שהאופניים נותנים בתנאי שלקחתם אותם לשטח המרעה האהוב עליהם.

לרכיבה ראשונה, בסוף שבוע חורפי, לקחנו את האופניים למדבר יהודה. סינגל שביל ישראל לאופניים ממצדה לים המלח הדגים בדיוק את נקודות החוזק והחולשה של אופניים עם גיאומטריה קרבית וצמיגים שמנמנים. שביל ישראל לאופניים בנוי כך שיתאים לרוכבים מכל הרמות וככזה הוא חסר אתגרים טכניים. הסיבובים הצפופים (במהירות גבוהה) התיישבו יפה עם מרכז הכובד הנמוך של האופניים וצמיגי המקסיס הפגינו אחיזה נפלאה ומקנת בטחון גם על החצץ העדין המפוזר שם בשפע על גבי סינגל מהודק. בפידולים במישור ניתן להבחין בגרר שגלגלים כבדים וצמיגים רחבים מייצרים וללא ספק עבדתי קשה יותר מחברי לקבוצה. לאורך כ 30 ק"מ, פרט זה נתן את אותותיו בצורת תשישות כללית ועייפות מוגברת. לעומת זאת, כשהגענו למעלה זרון (בירידה) האופניים כאילו אמרו לי "עכשיו תראה" ושעטו קדימה בשניה שנגמר החלק ה"סטרילי" של השביל. הכסא ירד נמוך כך שלא הפריע לשינוי תנוחת הרכיבה שהותאמה לירידה טכנית, הכידון הרחב סיפק היגוי יציב ומדוייק בבחירת הקו בין ועל הסלעים, צמד הבולמים התמודדו יפה עם המשטחים הסלעיים ומדרגות הסלע, והצמיגים השמנמנים סיפקו אחיזה בשטח ההו כה מאתגר שכזה.

בסוף היום, סיימתי את הרכיבה עם חיוך על הפנים ו KOM בסטראבה בירידת הזרון…

dh__0823-custom
dh__0832-custom

נורקו מדירים פלטפורמות חכמות מהבולמים שלהם ובהתאמה, גם בפלואיד (בולם רוקשוקס דלוקס) אין בורר מצבים. יחד עם זאת למרות שהמתלה יעיל למדי, לא הייתי מתנגד לפלטפורמה יציבה בקטעי דווש מנהלתיים.

למי שתהה, ברכיבה בשטחים חוליים צמיגי ה " 2.6 מקנים יותר שליטה מצמיגים צרים אך אינם מתקרבים לתחושת הציפה על גבי החול שנותנים צמיגי בלון. וברכיבה בחול ניכר שההיגוי נשלט יותר אך עדיין מתחפרים.

"יער/ בוץ/ תלול", השילוב הזה או השילוב המקביל לו לחודשי הקיץ "יער/ דרדרת/ תלול" הם המקום בו הפלואיד זורחים. המהלך הקצר מאפשר לאופניים להיות זריזים ויעילים יותר, הגיאומטריה המודרנית והאבזור המתאים מקטינים את ההבדלים בינם לבין אופניים שעולים כפול ואף יותר. נורקו כוונו וקלעו למצב ה"פאן" של האופניים.

dh__0923-custom
dh__0831-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

"פאן פקטור – קווים לדמותו"

מקדם ההנאה, ה"פאן פקטור" הוא אותה תחושה בלתי מוסברת שהופכת אופניים טובים לאופניים שהיית שולף בשבילם את כרטיס האשראי. לאופניים שהופכים להיות נקודת ההתייחסות שלך לאופניים טובים ברכיבות הבאות. מנסיוני לאורך השנים, מספר תכונות שונות ואף סותרות יכולות לתרום לפאן פקטור וקשה לי לשים את האצבע עליהן בדיוק. הפלואיד עושים בדיוק את זה. משהו במתלה המספק שיכוך צמוד קרקע גם במכשולים קטנים וצפופים וגם בגדולים, היכולת לשמור קו, והצייתנות מקנת הבטחון ויכולת הדריסה הם כנראה הגורמים ל"פאן" המתפרץ. למרות המתלה בעל המהלך הקצר, הפלואיד מרגישים נוח במהירות גבוהה ומאד צייתניים לשינויי כוון ופניות למרות משקל המסה המתגלגלת הגבוהה (מה לעשות הגלגלים כבדים). מרכז הכובד הנמוך ואחיזת הצמיגים הרחבים מקנים את הבטחון הדרוש כדי "להעניש" את האופניים ולקבל מהם דרישת "עוד". ומנגד, מי שיחפש אופניים בעיקר לשם גמיעת מרחקים ייאלץ לחפש זאת במקום אחר.

dh__0912-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

סיכום

עכשיו, עם חזרת האופניים ליבואן להמשך הדגמות, אני מנסה לזקק את רשמי למילים שירכיבו מבחן, אני מריץ לאחור את חווית הרכיבה על הפלואיד, וכאן נדדו מחשבותי הרחק ליערות הירוקים והלחים של קנדה. הבית, השורש וה DNA האמיתי של האופניים. מדמיין רכיבה בשטח טרשי עמוס בשורשים וענפי שרכים, רוכב על גשר עץ צר לדרופ עם סלופ מדוגם שמיד אחריו קיקר עם שינוי כוון ימינה. איך המתלה עוקב אחרי הקרקע בתנאי שטח מגוונים, על הזרימה המאוזנת, דרופ, תאוצה טובה ביציאה מסיבוב, צמיג מתעוות ונמרח בשיא הסיבוב ומייצר אחיזה טובה תוך העפת זרדים ועלים לחים… ואז זה הכה בי: לזה תוכננו הפלואיד!

כי מה שחשוב באמת ברכיבה זה להנות. אופניים שיאפשרו לרכב בטיפוס ארוך המוביל לתחילת השביל היורד, ליהנות בסינגלים מפותלים, בסלעים, בירידות מהירות ובעיקר, לחזור הביתה עם חיוך.

אז הפלואיד אולי לא יבלטו בסעיף יעילות הדיווש מול דגמים אחרים בז'אנר, אך ללא ספק יספקו הנאה צרופה לרוכב הטכני וכל זאת בפחות מ 10,000 שקלים.

dh__0941-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

כתבות נוספות