Trek Top Fuel 9.8 2020

ניו סקול XC/Trail

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

יבואן: CTC – טרק ישראל    מחיר: 25,900 שקלים

בחן, וכתב: חן גרומן    צילום סטילס/ וידאו: דותן הלוי     דוגמן: אלון רון 

מה בעצם כולם רוצים? מהירות, איכות, פאן, ורסטיליות. 

למרות שאנחנו כבר באמצע השנה, שנת 2020 יכולה כבר להירשם כאחת השנים המכוננות של טרק, המגה יצרן מווטרלו וויסקונסין. בשנת הדגם 2020 טרק השיקו/ ארגנו מחדש את מספר הדגמים הגדול ביותר בליין שלהם בשנים האחרנות. ובתוך כך גם דגם המבחן שלנו, הטופ פיול 9.8, שאמנם שמרו על שמם, אך זכו להגדרת ייעוד מחדש לקטגוריה החשובה והפופולרית של  xc/trail. את מקומם הקודם בקטגוריית ה XC/ מרתון הנחשקת תופס השנה, הכוכב התורן של הסגמנט הסופר קליבר החדשים שנבחנו כאן לא מכבר. 

כשמנסים לערבב בין סגנונות רכיבה לוקחים סיכון, או שמתקבל דגם שהוא טוב בכל סגנון, או שמקבלים דגם שהוא לא זה ולא זה. נשאלת השאלה, האם השינוי במה שהיה עד לא מזמן ספינת הדגל של טרק ב XC, עשה טוב לדגם הותיק. לכאורה הטופ פיול בעלי המוניטין צריכים להצליח בשתי הקטגוריות בלי הנחות, בהתאם לכך הציפייה מהם גבוהה, וזאת בדיוק נקודת המבט ממנה ניגשתי לבחון אותם. האם טרק הצליחו עם הטופ פיול החדשים כפי שהם הצליחו עם הישנים? 

7-dh__8804-custom

מה חדש בטופ פיול לשנת 2020? 

דגם הטופ פיול 2020 הטרי זכה למספר שינויים במסגרת הגדרת הייעוד מחדש ל XC /Trail, השינויים כוללים מהלך מתלה שהוגדל מ 100 מ"מ ל 115 מ"מ, ומזלג שהוארך מ 100 מ"מ ל120 מ"מ. המתלה נשאר מסוג ABP הוותיק של טרק, כלומר ציר מתלה ממורכז עם ציר הגלגל האחורי. למי ששכח אזכיר כי הרעיון היסודי במתלה הוא ניטרול השפעה של כוחות בלימה על פעולת המתלה, היישום הוא בכך שאין תנועה יחסית בין הגלגל האחורי (והרוטור האחורי), ובין תומכות השרשרת במהלך שקיעת המתלה. ב 2020 המתלה הוא בתצורה של בולם אחורי המעוגן למשולש הקדמי, בשונה מה Full Floaterבולם צף כמו בדגמי עבר של טרק, מדובר בשינוי שנעשה כמעט בכל דגמי החברה, הוא מפשט את המתלה, מאפשר שימוש בצינור אוכף ישר וארוך יותר ומחזק את השלדה, אך משמר את הרעיון (active breaking point). 

השלדה הוקשחה ע"י מעבר לצינור תחתון ישר, ללא כיפוף באזור ההד טיוב. בחזית האופניים מתקבל מפגש צינורות אסתטי, בשרני ונכון יותר מבחינה מבנית, בין הצינור התחתון, הצינור העליון וצינור הראש. בשילדה עם צינור תחתון ישר כמו בטופ פיול יש צורך בפתרון למניעת התנגשות בין רגלי המזלג ובין השילדה, לכן הטופ פיול מגיעים עם גובל תנועה זוויתי להיגוי שנקרא Knock Block. בנוסף, מורכבים מגיני פלסטיק על הצינור התחתון באיזור ההתנגשות, אשר מיועדים להגן על השלדה מפגיעת המזלג במקרה שבוחרים בכל זאת שלא להרכיב את ההדסט המקורי.

Highlights

  • שלדת "29 קרבון מלא כולל תומכות שרשרת 
  • מתלה ABP עם מתלה שאינו צף המייצר מהלך של 115 מ"מ
  • מזלג 120 מ"מ Fox 34 grip2 SC Performance
  • נועל בולמים דו מצבי Twistloc לשני הבולמים יחד
  • גלגלי קרבון
  • מוט אוכף מתכוונן בכל המפרטים
  • אורך צינור עליון 632 מ"מ
  • זווית צינור ראש 67.5 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבית 75 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 435 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1186 מ"מ
  • משקל "רטוב" 12.8 ק"ג כולל פדלים, חומר וכלוב בקבוק
  • נתונים למידה 19.5 במצב low

מפרט מלא וגיאומטריה באתר היצרן

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

דגם ה 9.8 מגיע במפרט שכולו קרבון. השלדה (כולה) מקרבון. מזלג פוקס 34 grip2 stepcast ברמת performance, בעל מהלך של 120 מ"מ. בולם אחורי float גם הוא ברמת performance של פוקס. מנגנון twistloc דו מצבי השולט בלחיצה אחת על שני הבולמים מהכידון. גלגלי Bontrager kovee elite carbon, ברוחב 30 מ"מ, עליהם צמיגי בונטרגר xr3 ברוחב נדיב של "2.4. המעצורים ברמת slx של שימאנו, עם רוטורים בקטרים 160/180 מ"מ. כל המפרטים מגיעים עם מוט אוכף מתכוונן, במידה לארג' האופניים מגיעים עם מוט אוכף bontrager elite dropper בעל מהלך נדיב בז'אנר זה של 170 מ"מ. מערכת ההינע הינה ברמת gx של סראם. כידון קרבון  רחב של בונטרגר ברוחב 750 מ"מ ובקוטר 35 מ"מ, ניתן גם לבחור ברוחב 720 (but don't). סטם אלומיניום באורך 60 מ"מ, במפרט ניתן גם לבחור באורך 70 או 80. אוכף נוח מאוד של בונטרגר, ברוחב 138 מ"מ, עם מסילות טיטניום משלים את חבילת האבזור.

על חידוש ועל קיבעון

טרק היא חברה חלוצית בענף האופניים, וככזאת היא יכולה למכור לעולם את החידושים שלה בציפייה שיתקבלו באמון רב על ידי הצרכנים. דוגמא כזאת בדיוק היא הפתרון של טרק להיגוי משופר ע"י יצירת משולש קדמי מוקשח.

בכל השלדות בעולם תראו כיפוף בצינור התחתון שמטרתו לאפשר clearence בין השלדה לרגלי המזלג. בטרק זיהו נכון שאזור הכיפוף הינו האזור הכי גמיש במשולש הקדמי לעומסי פיתול ועומסי צד (לדוגמה כשנשענים הצידה חזק על האופניים בסיבוב פתוח). כדי להתגבר על הבעיה ולבטל את הכיפוף יש צורך בפתרון אחר למניעת ההתנגשות בין המזלג לשלדה בעת הפנייה חדה של הכידון, לשם כך פיתחו בטרק את הknockblock. מדובר במגביל היגוי אינטגרלי בשלדה, הוא כולל צ'יפ שמוכנס לשקע בשלדה (על הטופ טיוב בסמוך לצינור ההיגוי), ממשיך במכסה הד טיוב ייחודי, בספייסרים ייחודיים ובסטם ייחודי. בכל אחד מהחלקים שן בולטת מצדו העליון, ושקע תואם מצידו התחתון (במכסה ההדסט שקע רחב המאפשר את גיזרת התנועה). בטרק טוענים שמלבד הקשחת השילדה, מטרת הפיתוח היא גם מניעת היפוך כידון בהתרסקות, שעלול לסכן את הרוכב ולגרום לשליפת כבלים ונזקים אחרים באופניים. 

כבוחן אני מסכים לחלוטין עם הצורך בהקשחת צומת ההיגוי כפי שזיהו בטרק, השאלה המתבקשת היא – האם השיפור בקשיחות מצדיק את הצורך בהגבלת ההיגוי ואת החיבור המחייב לפריטים המקוריים של בונטרגר? אז ככה, מבחינת מגבלת התנועה, אני יכול להעיד שלא הרגשתי אותה תוך כדי פניות בשביל או בסינגל, לא בירידה צפופה ולא בעליה צפופה. הפעמים היחידות שנתקלתי במגבלת התנועה ושמתי לב לקיומה, היו במהלך פניית פרסה איטית בחניה או בשביל רחב, ולדעתי פרסה מנהלתית כזו היא האפשרות היחידה להגיע למגבלה. בזכות הידיעה שהגובל לעולם לא יפריע לי ברכיבה "אמיתית", כל העניין פחות מפריע לי. בעניין השימוש המחייב בחלקים המקוריים של בונטרגר, בדקתי, וברשת ctc קיימים סטמים תואמי נוק-בלוק בכל האורכים המקובלים החל מ30 מ"מ, אשר בגרסתם הבסיסית עולים 180 ש"ח. חנויות הרשת פרוסות בכל הארץ, ויחד עם העובדה שניתן בהן שירות החלפה ללא שאלות בתוך 30 ימי שימוש על כל מוצרי בונטרגר, הייתי אומר שזה non-issue.

אז לסיכום בנושא הknock-block של טרק, דעתי היא שזה רעיון בעל ערך רב, שמביא איתו שיפור בקשיחות ובחדות ההיגוי, תכונות המורגשות היטב בטופ פיול. וכמו בכל שינוי בחיים יש חסרונות, שכפי שהסברתי הם לדעתי זניחים.

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

על השביל

התחלנו ברכיבת היכרות במסלול ק"קלי חביב ואופייני, והרגשתי שהחיבור לאופניים כמעט מיידי. הכידון רחב, הריצ' ארוך יחסית ולא הרגשתי צורך לשנות כלום מלבד מיקום השיפטרים. רציתי לבחון את האופניים בתצורה קרבית לxc ולכן התחלתי בסאג נמוך של בין 20% ל25%. צמיגים בלוניים מעט ברוחב של "2.4 מדגם XR3 של בונטרגר מחפים מעט בשיכוך על לחץ האוויר הגבוה שכיוונתי בבולמים. אבל עדיין, האופניים קשים תחתיי ומשהו מרגיש לא מדויק. כמי שרגיל לנעילת בולמים בעלת 3 מצבים ורגיל להשתמש בה בכל שינוי שטח קטן, ניסיתי ליישם את הגישה שלי גם על הטרק. אבל לא, לא ציפיתי לנעילה כל כך אפקטיבית, ובאופניים יעילים כאלה פשוט אין צורך בלחץ יתר בבולם, והשימוש בנעילת הבולמים נעשה פחות תכוף. במצב זה הנעילה הייתה מיותרת אפילו בשבילי עפר מהודקים. המסקנות עד כה: 

  1. הנעילה יעילה ביותר, ולכן אכוון את שקיעת הבולם באופן האינטואיטיבי לאזור הנוחות שלי ברכיבה טכנית, כדי לקבל מתלה רך ופעיל.
  2. האופניים האלה מהירים!

אני חוזר ליער כשאני כבר בוטח באופניים. הבנתי כבר שמדובר באופניים שנותנים לי ביטחון, עכשיו הזמן לבחון עד כמה. 

הורדתי psi 15 בבולם האחורי ואני מנסה להיות מודע לנדנוד המתלה במהלך דיווש במצב פתוח. אין כלום. במשך כמה רכיבות מצאתי את עצמי מוריד לחץ בבולם האחורי בהדרגה, עד שבמצטבר הורדתי 40 PSI והגעתי לשקיעה ראשונית של קצת מעל 30%. קרה שהבולם הגיע לסוף המהלך אבל נהניתי מטווח העבודה שלו, הרגשתי יעיל מאוד ושברתי עם הטרק שיאים במקטעי פידול מוכרים. האופניים הללו פשוט מהירים.

36-dh__8946-custom
35-dh__8930-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

רמת האמון שלי בטופ פיול כבר גבוהה והגיע הזמן להדק את היחסים במסלול ארוך. שבת לפנות בוקר, לאור פנס יצאתי לדרך. התחלתי בעליה להר עצמון, והלאה בדרך המג'עג'עת של נחל יודפת למטה אל בקעת נטופה. האופניים שקטים וקשיחים בפני עומסי צד ומיני התעללויות, השיכוך אפקטיבי ומאפשר לשחרר ברקסים בירידה. גיאומטריית הטרייל שטרק בחרו יוצרת אופניים צפויים ונוחים לשליטה וניהוג. חציית הבקעה בדרכים חקלאיות ומישוריות מה שאומר שעליי לשבת ולעבוד, עדיין מול רוח פנים. גם כאן הבולמים פתוחים רוב הזמן, פשוט כדי לשמור על הגב והישבן וכדי שהגוף יוכל להמשיך לעבוד לאורך זמן. מדי פעם אני עושה מעבר לעמידה כדי להחליף שרירים, ופה כבר מורגש נדנוד של שני הבולמים, הגיוני בסך הכל, וזה כנראה המחיר של נועל ללא מצב ביניים לפידול. מצד שני, כאשר מעבירים את נועל ה twistloc למצב הנעול, האופניים מרגישים כמעט כמו זנב קשיח. לאחר כמה רכיבות התרגלתי לחלוטין לנועל בן 2 מצבים בלבד, ובזכות ביצועי מתלה מצוינים גם בשיכוך וגם בפידול, לא הרגשתי במחסור כלשהו. 

בקעת נטופה מאחוריי ואני נכנס לג'ונגל של סינגלים בריש לקיש ושמשית, ועכשיו זה רק כיף כיף כיף. האופניים האלה רוצים שארכב מהר. יש קלים מהם, וגם זריזים מהם בקטגוריית הxc, אבל הטרק מהירים מאוד בזמן הכולל במתווה כזה של סינגל מגוון, ועם זה קשה להתווכח. האופניים זורחים פה, וגורמים לי לרצות להכניס יותר כוח בפדל. שינויי כיוון, האצות, בלימות, קטעי סינגל פתוחים עם מדרגות ומכשולים בגודל קטן/בינוני, וגם מעט קטעי קישור על שבילי דאבל. הרגשתי שאני רוכב על אופניים מושלמים בשבילי. מצאתי את עצמי רוכב מהר וגם נהנה מאוד, אלה הם 2 סימני ההצלחה החשובים ביותר ברכיבת מבחן.

32-dh__8873-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
פאנקייר1 1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200

ביצועים והתנהגות

ברכיבה על הטופ פיול בולטת התחושה של מיקום רוכב מדויק לרכיבת טרייל, בשילוב עם יעילות פידול אדירה שעושה חשק להיכנס לקצב תחרות, כל הזמן. תנוחת הישיבה זקופה יחסית, ומאפשרת הישענות יעילה לפנים בזמן טיפוס תלול. גם ישיבה ממושכת בפידול במישור מרגישה טבעית ויעילה בזכות מיקום מאוזן של הרוכב. אלה בהחלט אופניים שהייתי בוחר בהם לרכיבת אפיק משולבת סינגלים. הדבר הכמעט יחיד שיש בו פשרה ודורש הסתגלות הוא הנועל הדו מצבי, ועל החסרון הזה במצב ביניים, מפצה מתלה יציב שמאפשר פידול יעיל גם במצב הפתוח. זה לא מושלם, אבל זה שווה את הנוחות שמתקבלת מנועל בגריפ ולא בשלט עליון. בשורה התחתונה, ספציפית על הטופ פיול, לא הייתי מחליף את הtwistloc באף שלט אחר. אגב, מצב ברירת המחדל במזלג היא פתוח- כך שאם מישהו ממש לא מסתדר עם נעילה של המזלג בעת נעילה של  הבולם האחורי,  אפשר תיאורטית לנתק את הכבל מהמזלג ולקבל מתלה דינאמי מלפנים גם כאשר המתלה האחורי נעול. עוד בונוס שכל רוכב מרתונים רוצה מהאופניים שלו, זו האפשרות להכניס שני בקבוקים על האופניים ולא בכיס החולצה, ואת זה הטופ פיול לא מאפשרים, גם לא במידה לארג' וחבל. מה שכן, נכנס שם בקבוק גדול של 1 ליטר בקלות. 

בסינגלים הטופ פיול מתחילים להתנהג כמו דג במים. המתלה אקטיבי וזריז ועובד מעולה מעל מדרגות, אבנים, או שורשים, ובכך מאפשר לשמר מומנטום וגם להמשיך לפדל כשהתנאים קשים. בתגובה לכוח בפדל מתקבלת תאוצה הגונה הרי בסה"כ אלה אופניים מאוד קשיחים ובמשקל סביר. באופן כללי אלה אופניים שמעודדים את הרוכב ללחוץ חזק וזאת תכונה מאוד מוערכת מבחינתי. הקשיחות מורגשת היטב גם בסיבובים- שלדת קרבון מחוזקת בזכות צינור תחתון ישר, יחד עם חישוקי קרבון רחבים וקשיחים, ומזלג 34 קשיח, מהווים כל אלה יחד מיקשה אחת קשיחה מאוד. נוסיף כידון קרבון רחב, סטם קצר, ואופסט מוקטן של 44 מ"מ במזלג, והנה קיבלנו אופניים שמצטיינים בהיגוי חד ובחירת קווים מהירים, כל זה למרות שמדובר באופניים ארוכים יחסית, וגם (כמעט שכחתי) למרות שמדובר באופני xc/trail. בחירת רכיבים כזאת משקפת הבנת הרוכב וראויה להערכה. כשמגיעים לאזורים תלולים עם אימפקטים גדולים, שם ורק שם אתה פתאום נזכר שאתה בכלל על אופני קרוס קאנטרי. למשל בנחיתה מדרופ בגובה בינוני הרגשתי שהגעתי לטריקת המתלה, וזה נותן תחושה של יציאה מאזור הנוחות של האופניים. חשוב להדגיש שגם בדרך לשם המתלה סופג מצוין, ומתקבלת נחיתה שקטה, אבל אלה הנתונים ומדובר במתלה קצר מהלך. לעומת זאת במגוון שבילי אנדורו הרגשתי מעולה על הטופ פיול, גם כשצריך היה "להיכנס" באלמנט. אני לא יכול לומר שהם הגבילו אותי, להפך, הרגשתי שהאופניים מאוד מאפשרים, ובעיקר, הרגשתי ובאמת הייתי מהיר בהשוואה לאופניים אחרים.

40-dh__8880-custom

חלקים ותפקודם

מצאתי את בחירת האבזור מאוד מוצלחת ומחמיאה לאופניים ביעודם המוגדר, והיא כוללת מספר פריטים לא צפויים, כאלה שמעידים על הבנת הרוכב וצרכיו. למשל דרופר במהלך נדיב כל כך של 170 מ"מ לא תמצאו על אופני xc אחרים, ואומר שמדובר ברכיב סופר חיוני, וכמה שיותר מהלך כך עדיף. הכידון הרחב יחסית גם הוא בחירה טובה שמגבירה את יכולת השליטה ומעודדת מהירות גבוהה בירידות ובשבילים עקלקלים. והשלישי ברשימת פריטי הבונוס הוא מוליך השרשרת של mrp שמבחינתי הוא פריט חובה על כל אופניים שאני קונה. לקבל אותו כחלק מהמפרט מבחינתי זה לקבל את הכל מהכל וזה ראוי להערכה.

צמיגי הxr3 נתנו תחושה מצוינת של ביטחון באחיזה גם בתנאים מעט לחים, בשילוב מפתיע עם יעילות גלגול מצוינת. בנוסף, בזכות הנפח הגדול של צמיג "2.4 שמורכב על חישוק רחב, הם סיפקו מידה טובה של שיכוך שתורם מאוד לתחושת הגיהוץ בדרכי חצץ ובמסלעות בסינגלים. הפגם היחיד שמצאתי בגלגלים היה חוסר עמידות של הצמיג בפני מכות וצביטות, חטפתי איתו מספר סנייקבייטס בתקופת המבחן, נראה היה לי שהדופן שלו מעט דקה לשימוש אגרסיבי. רוכבים כמוני שאוהבים רכיבה מהירה יחד עם תרומת עומס בשל משקל רוכב גבוה, ירצו להחליף לצמיג מעט יותר עמיד מזה, דוגמת בונטרגר xr4. החישוקים לעומת זאת, עמידים וקשיחים להפליא, לטעמי מדובר בחישוקים שיתאימו לגמרי גם לאנדורו אגרסיבי, עם יתרון של קשיחות ומשקל שנעים לסובב גם בשימוש xc. 

מנגנון twistloc לנעילת בולמים של רוקשוקס הוא למעשה שלט דו מצבי (פתוח/נעול וזהו) בצורה של grip shift, רבע סיבוב לאחור ואתם במצב נעול בשני הבולמים, לחיצה קלה באגודל על הלחצן הקטן והגריפ יקפוץ חזרה למצב של בולמים פתוחים. מדובר בפתרון נוח ומאוד אלגנטי לריבוי השלטים על הכידון, והוא חוסך את הצורך בשלט עליון לדרופר שבדרך כלל יהיה פגיע ופחות נוח לשימוש. אהבתי אותו מאוד, הוא נוח ואפקטיבי ביותר, בעניין היעדר מצב הביניים בבולמים, כאמור מדובר בפשרה מוצדקת הדורשת הסתגלות.

בולמי פוקס ברמה הזאת מצוינים, ולטעמי ביצועיהם בהחלט מספיקים לכל רוכב (למעט מי שחייב את ציוד הקצה). את מערכת ההינע gx של סראם אין צורך להציג, רק אציין שמדובר בבחירה מאוד אופיינית לאופניים ברמת ביניים, עם יתרון של תחום יחסי העברה רחב בזכות קסטה 10-50, תכונה חיונית מאוד למי שמבלה שעות ארוכות על האופניים, מצד שני המערכת יקרה יחסית ומבין המתחרים קיימות מערכות עמידות ממנה. ברקסים slx של שימנו שאהובים עליי מאוד, ולטעמי עדיפים גם על דגמים יקרים מהם בהרבה, הם מספקים עוצמת בלימה מצוינת ו feel שאני מאוד אוהב – engage מדויק וטווח פעולה קצר, ולא פחות חשובה העובדה שהם מתפקדים בעקביות בחום בקור, עם רפידות חדשות יותר או פחות וגם לאחר בלימה ממושכת. היה נחמד לגלות שגם בתצורת רוטור 160 מאחור הברקסים האלה מצליחים לעצור אותי, שזה לא טריוויאלי. 

ה9.8 נמכרים בישראל במחיר של 25,900. בהסתכלות כוללת על המפרט זה נכון שהם אופניים יקרים יחסית, אבל התמורה איכותית ויעילה ביותר, וכוללת גם את אותם רכיבי בונוס חשובים שציינתי קודם כמו למשל גלגלי קרבון מפונפנים וקשיחים עם אחריות לכל החיים לשבר בחישוק. מדובר במפרט מצוין.

31-dh__8868-custom

סיכום

הטופ פיול מתאימים לרוכב מתקדם שדורש הרבה מהאופניים שלו, כזה שרוצה זוג אחד שאותו הוא יוכל לקחת לתחרות שלבים ארוכה וקשה, או לרכיבה קצרה ועצבנית בסינגלים. הם מסמלים בעיניי קטגוריה חשובה ונחוצה ביותר, זאת שנוגעת לקהל הכי רחב בישראל ואני ביניהם, בטרק מגדירים אותם כ xc/trail, יצרנים אחרים קוראים לזה דאון קאנטרי. 

הטופ פיול 9.8 הם פשוט מעולים כאופני טרייל, וללא ספק מעולים כאופני xc. לעומת זאת כאופני xc/trail הם אופניים כמעט מושלמים, בעיניי הם מימוש מושלם של ההגדרה ומהווים הוכחה שאופני xc/trail הם הדבר החם הבא. כל אלה בזכות: מפרט מדוייק, קשיחות יוצאת דופן, גיאומטריה בול על הנקודה, ובשורה התחתונה מהירות, מהירות, מהירות.

.

5-dh__8802-custom

כתבות נוספות