מצבי חירום/ פציעות בשטח

מידע וטיפים שיסייעו לכם להתכונן לגרוע מכל

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

כתב:אילון שגיא | צילומים: תומר פדר, EWS הפקה

יציאה לרכיבה היא לרוב אירוע משמח הגדוש באנרגיות טובות ובמצב רוח מרומם, אך לפעמים החיוכים יכולים להתחלף מהר מאוד באנחות כאב, במבטים מודאגים, בפינוי, בבית חולים, בשיקום ואולי אף בגרוע מזה… אף אחד מאתנו לא באמת מתכנן להיפצע וודאי לא חפץ בכך אך חשוב להכיר כמה כללים בסיסיים שיסייעו לנו לשמור על חיינו ועל חיי חברינו. מצב חירום רפואי בשטח הוא עניין מורכב ומסוכן. אנחנו נמצאים בשיאה של ה"עונה המסוכנת", עם ימים של עומס חום קיצוני ודרדרת שמתחילה להתפתח. בעקבות מקבץ גבוה לאחרונה של מקרי פציעה ואירועים לבבים, חשבנו לחדד כמה המלצות הנוגעות לפציעות ומצבי חירום בשטח וליקטנו עבורכם מעט מידע וגם כמה טיפים שיסייעו לכם להתכונן לגרוע מכל.

דיסקליימר: אין לראות בכתוב ייעוץ רפואי משום סוג או המלצה לטיפול, ובכל מקרה אין בו כדי להחליף טיפול וייעוץ רפואי של אנשי מקצוע.

34811631814_1d757cdc45_o-copy

סוף מעשה במחשבה תחילה!

זוהי ללא ספק ההמלצה הכי טובה שתשמעו מאתנו. מניעה היא הדרך הטובה ביותר לחסוך מעצמכם את הכאבים והנזקים הגופניים והכלכליים שעלולים להתלוות לפציעה. חלק גדול מהטיפים שמיד נפרט ידועים לכם ואולי אף נתפסים כמובנים מאליהם, אך עם יד על הלב, כמה מכם באמת מקפידים עליהם?

תקינות הציוד

אופניים תקינים הם תנאי בסיסי!  אל תצאו לשטח לפני חיזוק צירי הגלגלים ובדיקה של תקינות המעצורים, תקינות הגלגלים (ישרים וללא חופשים) ושלמות השלדה.

הכירו במגבלותיכם

אין ספק, כדי להשתפר כרוכבים תמיד כדאי להצטרף לכאלה שיש מה ללמוד מהם, אבל (וזה אבל גדול!) אין זה אומר שאתם צריכים לדחוק את הגבולות שלכם לקצה! הכירו ביכולותיכם הפיזיות והטכניות ואל תתפתו לנסות לרכוב מהר או חזק מכפי יכולתכם!

היו אחראיים

אחד הגורמים העיקריים להגדלת הסיכון לפציעה הוא הרצון להוכיח את עצמנו. הלחץ החברתי (גם אם אין הוא מכוון!) שנוצר כשמגיעים כקבוצה למקום שבו נדרשות יכולות רכיבה גבוהות יכול לא אחת לגרום לרוכבים לנסות לבצע מהלכים שהם אינם מוכנים אליהם פיזית, טכנית ומנטלית. היו אחראיים מספיק גם כלפי עצמכם אך גם כלפי חבריכם לקבוצה. אם יש בקבוצה חבר שרוצה לנסות משהו שאתם יודעים שאינו מתאים עבורו, מנעו ממנו לעשות זאת! זו אחריותכם!

מיגון

אינכם יודעים אף פעם מתי תאבדו שליטה על האופניים ותמצאו את עצמכם מוטחים אל הקרקע. וכן, הסטטיסטיקה מוכיחה מעל לכל ספק שכולם נופלים מתישהו… אז הכינו את עצמכם ואל תוותרו על ציוד מיגון!
קסדה – הקפידו לוודא שגודלה מתאים לראשכם ושהיא רכוסה נכון. לרכיבות באזורים עתירי סיכונים עדיפה קסדה מלאה. וחשוב לזכור – קסדה שהייתה מעורבת בנפילה מחליפים!
ביגוד – ככל שהבגדים שלכם יכסו יותר עור, כך ייטב!
מגינים– מגיני ידיים ורגליים הם תמיד תוספת מבורכת!
כפפות – תמיד. למרות שחם, למרות הזיעה, למרות חוסר הנוחות, למרות הגריפים היקרים והארגונומיים, עדיף ליפול על הכפפות ומאשר לקלף את העור מכפות הידיים.
משקפי רכיבה – אבק או בוץ שניתז לעין ברכיבה או ענף סורר בגובה הראש יכולים לגרום נזק ישיר לעין או להוציא אתכם משליטה ולגרום להתרסקות.

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

היו קשובים לגופכם!

כמה פעמים יצאתם לרכיבה אחרי מחלה או סתם ב"יום לא משהו"? אם היינו מקשיבים לקול הפנימי שלנו, היינו מזהים מתי כדאי להימנע מרכיבה. אל תתגרו בגורל ואל תתעלמו מהאותות שגופכם שולח אליכם. הקפידו להיבדק מעת לעת בהתאם לצורך, לגיל ולתחושה הכללית כדי לוודא שאין שום תהליך נסתר או חוסר כלשהו. הקפידו על תזונה מאוזנת, על שתייה מספקת, על תרגילי גמישות, על חימום  ועל כל השאר. תחזקו את המכונה הזו שהרי בסופו של דבר היא שתאפשר לכם לתפקד כראוי.

בדיקת לב במאמץ

לא לחינם אנו מקדישים סעיף נפרד לבדיקה הזו. ספורטאים מקצועיים ואפילו כאלו שאינם מקצוענים אך משתתפים בתחרויות נדרשים לבצע בדיקה כזו כדי לאתר אנומליות שעלולות לרמז על אירוע לבבי בעתיד. "לוחמי סוף השבוע", שהם רוב הרוכבים, אינם עוסקים בפעילות גופנית כל השבוע ובסופי השבוע מעמיסים על הגוף מאמצים לא פשוטים המעלים את הסיכון לאירועים לבביים. בדיקת לב במאמץ יכולה לשמש כתמרור אזהרה או לאתר בעיות שלא הייתם מודעים אליהן, כאלו שחשוב שתביאו בחשבון בפעם הבאה שתנסו לטפס את הזונחת בחורשים…

סוגי הפציעות בשטח – מה חשוב לדעת

לרכיבת אופניים, כמו לכל ענפי הספורט האחרים, יש הפציעות האופייניות לה. לא נוכל כמובן לכסות את כל טווח הסיכונים והפציעות. כפי שציינו בתחילה, המאמר הזה אינו מיועד לאנשי מקצוע בתחום הרפואה לכן ניגע רק בנושאים החשובים ועל קצה המזלג. חשוב לנו להדגיש כבר בשלב זה – בכל הקשור להזעקת גורמי רפואה נהגו תמיד לפי הכלל "אם יש ספק – אין ספק". עדיף להרגיש קצת טמבל מול נהג האמבולנס מאשר להתמודד עם פציעה מורכבת ונזקים בלתי הפיכים.
להלן פירוט סוגי הפציעות השכיחים והטיפים הנוגעים לכל אחד ואחד מהם (לא לפי סדר החשיבות או השכיחות):

פגיעה באיברים פנימיים

נפילה שבה מעורבת מכה חזקה בטורסו (חזה, בטן, גב). התנגשות בעץ או בסלע או אפילו קצה כידון שהכה בבטן יכולים לפגוע באיברים פנימיים כמו כבד, טחול, כליות וכיו"ב ולגרום לקרע ולדימום. שימו לב, זהו מצב מסכן חיים ולכן יש לפעול במהירות!
הסימנים שיכולים להעיד על פגיעה באיבר פנימי הם:
כאבים עזים
חיוורון
זיעה קרה
צימאון
דופק מהיר וחלש (למי שיודע כיצד לחוש דופק) ונשימות מהירות
שינויים במצב ההכרה
בטן קשה למגע – בחלל הבטן יש קרום בשם צפק (פריטונאום) המקיף את האיברים הפנימיים. אחת התכונות שלו היא התקשות כשהוא בא במגע עם נוזל כמו במקרה של דימום.
הטיפול: לא לטלטל את הפצוע ולהזעיק מיד עזרה רפואית!

31264485

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

פגיעות שלד ועמוד שדרה

כשאנו מדברים על פגיעות בשלד אנו מתייחסים לטראומות בהן מעורבות העצמות השונות בגופנו. שברים נחלקים לשני סוגים עיקריים: שברים סגורים ושברים פתוחים. באופן כללי הטיפול בשברים מצריך קיבוע ופינוי. בשברים פתוחים (שבהם חלקים מהעצם בולטים החוצה מהעור) יש סכנה שהעצם קרעה בדרכה החוצה כלי דם מרכזי, דבר שיכול לגרום לאיבוד דם, להלם ואף למוות. במקרה של שטף דם יש לעצור אותו על ידי הפעלת לחץ על כלי הדם המוביל למקום הפציעה או הנחת חסם עורקים. פציעה מוכרת בקרב רוכבי אופניים היא שברים בצלעות. במקרים כאלה הצלע השבורה עלולה לנקב את הריאות או איברים אחרים ולכן אם הפצוע מתקשה לנשום או שבית החזה שלו אינו מתרומם בצורה אחידה, ייתכן מאוד שמדובר בפגיעת חזה ויש לפנות אותו מהשטח במהירות האפשרית!

פגיעות עמוד שדרה הן מסוג הפציעות המורכבות והמסוכנות שיש, שכן חוט השדרה המוקף על ידי חוליות עמוד השדרה פגיע מאוד, ותזוזה של חוליה עלולה לנתק אותו. ניתוק של חוט השדרה כמוהו כניתוק מקור החשמל לעיר. כל מה שנמצא הלאה מנקודת החיתוך פשוט הופך חשוך, ובמילים אחרות, אם חלילה התנתק חוט השדרה באזור הצוואר, יהיה האדם משותק לחלוטין מנקודה זו ומטה.

פגיעות עמוד שדרה, כל שכן עמוד שדרה צווארי, יכולות להתרחש כתוצאה מנפילה או מחבטה של הראש בקרקע או בעץ למשל. שימו לב! לא תמיד יהיו סימנים ברורים לפגיעה בעמוד השדרה ולכן יש לנקוט משנה זהירות!

סימנים מחשידים לפגיעה בעמוד השדרה:
כאבים עזים בנקודה ספציפית או כאבים המוקרנים לנקודות שונות בגוף
נמלול או חוסר תחושה באצבעות ובגפיים
הטיפול: הדברים החשובים ביותר שיש להקפיד עליהם הם הזעקת פינוי רפואי ומניעת תזוזה, ולו הקטנה ביותר עד להגעתו! אין להזיז את הנפגע ולשנות את התנוחה שבה הוא נמצא, ובשום אופן אין לנסות להוריד ממנו את הקסדה!

פגיעות ראש

פגיעת ראש היא מצב מסכן חיים שכן בתוך קופסת הגולגולת שלנו נמצא המוח – מרכז העצבים השולט בכל אספקט של גופנו. פגיעה בו משמעה צרות. נפילה על הראש או חבטה חזקה יכולות לגרום לזעזוע מוח, ובמקרים חמורים לדימום פנימי.
הסימנים החשובים המעידים על פגיעת ראש:
שינויים במצב ההכרה, ערפול או חוסר הכרה מלא
אי שקט ואפילו תוקפנות
הקאות
כיווץ כפות ידיים ורגליים פנימה או החוצה (דקורטיקציה/ דצרברציה) וקשיון מעידים על פגיעה מוחית חמורה
הטיפול :אין להזיז את הפצוע ויש להזעיק פינוי רפואי במהירות האפשרית!

פגעי מזג אוויר

מכת חום – מכת חום היא אירוע בו טמפרטורת הגוף (בעיקר זו של הליבה) מטפסת לערכים גבוהים. חשוב להבין כי מכת חום אינה התייבשות! כעקרון אדם יכול לסבול ממכת חום גם אם אינו סובל מחוסר נוזלים, מכת חום היא מצב מסכן חיים ולכן יש לטפל בו ולפנותו לבית החולים בהקדם האפשרי. סימני מכת חום הם: עור חם, יבש וסמוק, תשישות ושינויים במצב ההכרה והיכולת הקוגניטיבית. הטיפול בשטח: השכיבו את הנפגע במקום מוצל ככל האפשר, ונסו לקרר את גופו (בדגש על אזור החזה) ככל האפשר באמצעות הפשטה, רוח ויציקת מים (לא קרח!) על גופו מן הצוואר ומטה (אין לשפוך מים על פני הנפגע מחשש לחנק!).
התייבשות – לא נרחיב כאן, הנושא מוכר וידוע ויחד עם זאת חלק גדול מן הרוכבים נמצאים בשלבים כאלו ואחרים של התייבשות… אז, שתו מים! וזכרו שגם בחורף אפשר להתייבש יופי!
היפותרמיה – בימים קרים מאד ובהיעדר ציוד מתאים יכולה טמפרטורת הגוף לצנוח וליצור מצב של תת-חום שיכול להתדרדר למצב מסכן חיים ובאין טיפול אף למוות. הטיפול במי שנמצא במצב תת חום הוא כמובן חימום. יש לשים דגש על החלפת ביגוד רטוב בביגוד יבש ובחימום הדרגתי ובשום אופן לא באמצעים שהטמפרטורה שלהם יכולה לגרום לכוויה.

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

36492613295_65abcc1bef_o-copy

מצבי חירום לבביים

מצבי חירום לבביים נחלקים בגדול לשתי קבוצות: אירועי תעוקת לב (מה שקרוי בלשון העם "התקף לב") ואירועי דום לב.

תעוקת לב
מבלי להיכנס להסברים מורכבים, תעוקת לב נגרמת כתוצאה מחסימת אחד מכלי הדם המזינים את שריר הלב. ללא אספקת דם סדירה שריר הלב לא יוכל לפעול, והנה קיבלנו מצב מסכן חיים. הסיבות היכולות לגרום לחסימת כלי דם רבות ומגוונות וקשורות בגנטיקה ובאורח החיים שלנו. תזונה לא מאוזנת, עישון, השמנה וכיו"ב יגרמו עם הזמן להיצרות כלי הדם ולהצטברות פלאק (משקעים הצמודים לדופנות כלי הדם). התנתקות חלק מהמשקע הזה יגרום לחסימת כלי הדם ולהפסקת זרימת הדם לשריר הלב. אם אתם שייכים לקבוצות הסיכון או שאתם חשים קושי הולך וגובר בזמן פעילות גופנית, עליכם להיבדק ולחדול מכל פעילות עד לבירור העניין!
ייתכן שתיתקלו באדם הלוקה בתעוקת לב במהלך רכיבה. הסימנים המחשידים הם:
חיוורון
זיעה קרה
בחילות
חולשה כללית
קוצר נשימה
כאבים במרכז החזה שאינם משתנים בנשימה עמוקה או כאבים שמוקרנים אל הגפיים או הלסתות (הכאב יכול להיות מתואר כ"שורף", "דוקר" או "לוחץ")
הטיפול: הזעקת פינוי רפואי במהירות האפשרית! זכרו כי כל שנייה קובעת וכי הנזק לשריר הלב הוא בלתי הפיך!

דום לב
דום לב הוא מצב שבו יש תקלה בפעילות החשמלית בלב או הפסקה מוחלטת שלה. המשמעות היא  עצירה מוחלטת של התכווצות הלב או התכווצות לא יעילה כתוצאה משדרים חשמליים לא מתוזמנים, דבר שיגרום למוות בתוך דקות ספורות. דום לב הוא תופעה חמקמקה שלא תמיד יש לה סימנים מקדימים והיא יכולה להופיע גם בקרב אנשים בריאים ואפילו ספורטאים.
אם תיתקלו באדם שלפתע צנח לקרקע, אינו מגיב ואי אפשר לחוש אצלו בדופק, ייתכן שמדובר בדום לב.
אחד הפרדוקסים הגדולים שעמם מתמודדים שירותי רפואת החירום בעולם הוא שמתן שוק חשמלי במהלך הדקות הראשונות לאירוע יכול להציל את האדם ולהחזירו לחיים מלאים וללא נזקים בלתי הפיכים, אלא שלצורך כך יש צורך בדפיברילטור, מכשיר יקר וכבד יחסית לנשיאה בזמן רכיבה. לכן במקרה של דום לב בשטח, הדרך היחידה לנסות להציל את האדם ממוות בטוח היא באמצעות הזרמת הדם בצורה יזומה, ובמילים אחרות – החייאה.
החייאה היא פעולה שכל אדם חייב להכיר. הפעולה הזאת אינה מסובכת מדי וביצועה בצורה נכונה ויעילה יכול להציל חיים – פשוטו כמשמעו!
וכאן אנו מגיעים להמלצה האחרונה (והחשובה) שלנו – דאגו לצאת לשטח עם אמצעי העזרה הראשונה הבסיסיים הכוללים "משולש", תחבושת אישית, פלסטר, תחבושת אלסטית, פד גזה, חומר חיטוי, חסם עורקים ומסכת הנשמה. ובעיקר השקיעו את הזמן הדרוש ללימוד הכללים הבסיסיים להצלת חיים! צאו לקורס החייאה או עזרה ראשונה או לפחות דאגו שאחד מהחבר'ה שלכם יקבל את ההכשרה הבסיסית לכל צרה שלא תהיה.

רכבו בזהירות ושתהיו לנו בריאים.

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

כתבות נוספות