Maxxis Dissector 2.4

צמיג אנדורו במבחן

יבואן: מוטו אופן     מחיר: 360 שקלים   משקל: 915 גרם רשמי (910 גרם בשקילה) לצמיג "29, WT2.4

0019254_-maxxis-dissector-tubeless-ready-29

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

כתב: שחר מיליס

מה קרה לנו? נראה שלאחרונה כל הציוד החדש והמעניין שייך לאופניים חשמליים, גראבל או XC. עולם ה DH נעלם לגמרי בזירה הישראלית ואפילו האנדורו תופס כותרות משנה בלבד בתקופת הקורונה ואף מעט קודם לכן. אנחנו במגזין Bike.co.il משתדלים לדלג בין כל הז'אנרים אך לאנדורו יש לנו פינה חמה במיוחד בלב, לכן לא ניתן לרכיבה האגרסיבית, הטכנית, המהירה ומלאת האדרנלין ליפול בין הכסאות! Power to the people (אבל לא במובן של מנוע חשמלי אה?!)

צמיגים רבותי, צמיגים

הפעם במבחן, צמיג DH/אנדורו ייעודי מבית מקסיס שנושא את שמו של טרוי ברוסנן האגדי. הצמיג בעל תכלית אחת ברורה. גלגול מהיר ויכולת פניה או במילה אחת SHRED.

מקסיס נמצאים בבעיה. בעיה טובה זאת אומרת, לא רק שהם ביססו את מעמדם כצמיגים מעולים עמידים והפופולריים בעולם, הם הצליחו לעשות זאת אפילו בארץ. ויותר מכך, בדיסיפלינות שונות!!! אסביר. ארץ ישראל היא מקום מדהים לרכב בו. מזג האויר יבש רוב השנה, אין סופות שלגים שסוגרות את השבילים לחודשים, ואפילו בשיא הקיץ ניתן לרכוב. ימי הגשם שסוגרים שבילים מועטים, וגם להם יש לרוב פתרון (הסוכר רכיב?). בנוסף, התוואי הררי ברוב המקומות ומישורי במקומות הנכונים כך שהוא מאפשר סגנונות רכיבה שונים. אבל הקרקע מאופיינת בסלעי כורכר, בזלת או צור חדים ומשוננים שבלשון המעטה, אינם ידידותיים לצמיגים. עונת הקוצים מלווה אותנו חודשים רבים ומחייבת גומי איכותי וחומרי איטום מצויינים. לכן, צמיגים בארץ עובדים קשה. אז מה הבעיה של מקסיס? למקסיס מספר מוצרי דגל שמלווים אותנו שנים. הם כל כך טובים שכל נסיון לחדש ולשנות רק מפחית את נתח השוק שלהם עקב קניבליזם* ונסיונות גוון של הלקוחות עם מותגים אחרים. קחו לדוגמא את ה IKON, צמיג XC אייקוני! MINION, צמיג מיניוני! (סתם) המיניון בשתי גרסאותיו הוא צמיג הרפרנס לכל הצמיגים האחרים ובסוף, בשורה התחתונה, הם לא מיניון. בשל כך מאד קשה למקסיס לחדש ולהתעדכן עם מוצרי בלוק באסטר.

*קניבליזם – כאשר מוצר חדש מאותה חברה נוגס במכירות המוצר הוותיק ולמעשה לא מגדיל את נתח השוק של החברה באותו יחס.

img_20200603_091804-custom
img_20200603_101743-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

על המוצר

בשנה הקודמת הופיע לנו האסגאי (Assegai) צמיג בחתימתו של גרג מינאר. צמיג בעל תבנית קוביות גבוהות אשר נועד לשמש כצמיג קדמי בעיקר ולייצר אחיזה בכל תנאי, יבש או רטוב. האסגאי מקבל ביקורות טובות בעולם אך למקסיס היה חסר צמיג אחורי תואם.

השנה מקסיס מציגים צמיג חתימה חדש עם שמו של טרוי ברוסנן כאמור- הדיסקטור. זהו צמיג בעל תבנית שאופיינית בעיקר לשימוש כצמיג אחורי אך במקסיס אומרים שניתן להרכיבו גם כזוג או אפילו כקדמי בלבד.

Dissector מגיע מלשון ניתוח/ חיתוך, ככה זה – כרייסר אתה רוצה להסתכל על השביל ובניתוח כירורגי לפלח את דרכך בו. ברוסנן בקש צמיג שיתגלגל מהר ויפחית את התנגדות הגלגול אך עדיין יהיה בעל יכולת פניה והשחזות. התוצאה היא צמיג בעל קוביות גבוהות וקוביות צד גבוהות יותר. בבחינת הצמיג בעין בלתי מזויינת, בניתוח הרווח בין הקוביות נראה שהקשר בין הצמיג הזה לגלגול מהיר הוא מקרי בהחלט אך המהנדסים של מקסיס, יחד עם מעבדות הבדיקה פשוט מוכיחים אחרת. צורתו החיצונית של הצמיג עגולה יחסית ותבנית הקוביות יוצרת שורה מרכזית של 2 ו 3 קוביות לסרוגין אשר יוצרות שדרה ברוחב כמעט אחיד ושורת קוביות בכל צד.

img_20200603_101801-custom
img_20200603_101810-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

מספרים, טכנולוגיה ונתונים יבשים (שתו מים)

הצמיגים הינם TR (טיובלס רדי) ומגיעים בקוטר "27.5 ו "29 בלבד. בחירת הרוחב מצומצמת לרוחב "2.4 או "2.6. תרכובות הגומי הידועות של מקסיס וכן התאמה לחישוקים רחבים WT קיימת בשני הגדלים.

EXO Protection – שכבת בד דקה גמישה וחזקה שנמצאת בין שכבות הגומי ומפחיתה את הסיכוי לחתכי צד. לארץ מיובאים כמעט רק צמיגי EXO בגלל אופי הקרקע ותוספת המשקל זניחה ביותר מול ההגנה העדיפה.

3C Maxx Terra – תרכובת הגומי בצמיגים מורכבת משלוש תרכובות. קשה ביותר בבסיס הנותן יציבות לצמיג ולקוביות, תרכובת בקושי בינוני לגלגול מהיר בקוביות המרכז ותרכובת רכה לאחיזה מקסימלית בקוביות הצד.

exo
c-maxx-terra3

על השביל

הצמיג נמצא אצלנו במבחן ארוך טווח והחל את מסעו עוד בימים גשומים וחורפיים. את הגלגול העדיף ניתן היה להרגיש כבר מההתחלה וגם את יכולת הבלימה המשופרת ביחס לאגרסור שהיה מותקן אצלי טרם המבחן. בתקופה הגשומה שעברה עלינו, כאשר הסלעים והשורשים חלקים, נראה היה שהדיסקטור הוא צמיג של On/Off . משמע, יש אחיזה, אך חווים איבוד מאד מהיר שלה בפניות עדינות או שיפוע צד. הסיבה לדעתי נעוצה בכך ששדרת הקוביות המרכזית רחוקה מקוביות הצד (יש חריץ רחב ועמוק בינהם כשהצמיג מתגלגל) ולכן בשיפועי צד או פניות עדינות, הצמיג מוטה עם החריץ אל הקרקע ולא אוחז מספיק טוב. עם השתנות מזג האוויר והתייבשות הקרקע, ועם הופעת סימני דרדרת, הצמיג לבלב כפריחת השקדיה וההרגשה הזו התחלפה בצמיג שמאיץ ובולם מצויין ומפיל את האופניים להשכבות קיצוניות תוך אחיזה אינסופית. כאשר הקרקע רכה קוביות הצד נכנסות לפעולה מוקדם יותר, ובהעדר כאלו באיזור השליש של חתך הצמיג, הרוכב נוטה להשכיב את האופניים יותר. הדבר מסייע לייצר אחיזה בפניות ומסייע להדק את הקוים בפניה. למעשה, האחיזה כל כך טובה בתנאי היובש הנוכחיים שגם החלקות יזומות קשות מאד לביצוע (אל תעשו כאלו, זה הורס את השביל) ובבלימה מאוחרת לפני פניה, הצמיג שומר על שליטה מלאה בקרקע ובהיגוי.

img_20200603_101947-custom
img_20200603_102240-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

בתקופת המבחן לא הצלחתי להשמיד את הצמיג, להכניס בו תולעים ולא חוויתי אבדן אוויר. שחיקת הקוביות אופיינית לאופי השימוש ומוכרת מצמיגי מקסיס אחרים. כך שבסופו של יום הדיסקטור הוא צמיג מצויין שמתאים לתקופת הקיץ. הייתי רוצה לראות גם גרסאת 2.3 שלו עבור אופני AM/TRAIL לו היתה קיימת.

img_20200603_101957-custom

סיכום

בעולם תחרותי קשה של צמיגי אנדורו ו DH, בו קיימים מתחרים רבים וטכנולוגיות חדשות כמו שימוש בגראפן ובדיקות במעבדות מתקדמות, מקסיס חייבים לחדש ולהראות שהם עדיין בחוד החנית ושאם יש דבר אחד שהם טובים בו זה צמיגים. צמיג טוב נמדד קודם כל באמינות. אחידות בייצור, ביקורת איכות טובה, ואחר כך בביצועים. אלו חייבים להיות תואמים לדרישות הרוכב. צמיג שנועד לאחיזה מוגברת יישחק מהר יותר וזה צפוי ומקובל אך לו היה צמיג שאמור להתגלגל מהר להרגיש איטי או שפוגע באופן משמעותי באחיזה, הקהל פשוט יצביע ברגליים ויתרחק ממנו. בשוק תחרותי, פגיעה במוניטין חמורה מפגיעה במכירות ברבעון כזה או אחר. לכן השקת צמיג חדש מלווה בסיכון גדול. טרוי ברוסנן ומקסיס שמו את המוניטין שלהם על הכף והשיקו מוצר שהם מאמינים בו. אני מודה שהדרישות המנוגדות לאחיזה וגלגול מהיר נראו לי בלתי אפשריות והכנתי את עצמי לאכזבה, אך זו לא באה. להיפך. הדיסקטור מתגלגל מהר יותר מהמצופה ויודע לייצר אחיזה בבלימה ובפניות כמו שלא ראיתי זמן רב. ולכן, זהו שילוב מנצח ליישומי DH ואנדורו.

טוב אני חייב לסיים, יוצא לתלולים של חורשן.

יותר: גלגול מהיר ואחיזה מצוינת בתנאים יבשים  פחות: מתאים יותר לגלגל אחורי, אחיזה פחותה בתנאים רטובים/ לחים, מחיר

img_20200603_101838-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

כתבות נוספות