Trek Rail 9.7 2020

eMTB במבחן

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

יבואן: טרק ישראל    מחיר האופניים במבחן: 32,520 שקלים

בחן, כתב ודגמן: אריק אבגי  צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

השנה 1976, דיק ברק ושותפו יושבים בערב קריר בוויסקונסין בבית המרזח המקומי. על הפרק בחירת שם למותג האופניים שלהם. לאחר ששנים רבות שיווקו ומכרו מותגים שונים מחליטים השניים להקים חברת אופניים אמריקאית איכותית. לאחר כמה בירות ומספר שמות שנזרקים לחלל האוויר חברת Trek יוצאת לדרך והשאר היסטוריה.

מים רבים זרמו במיסיסיפי מאז אותו הערב, וטרק מיצבו עצמם במהלך השנים כתאגיד ענק אמריקאי ואחת מחברות האופניים המובילות והגדולות בעולם. עם מסורת של חדשנות, השקעה גדולה במחקר ופיתוח, כניסה מוקדמת לעולם המרוצים, ומוניטין של יצרן איכותי וחדשני.

עם זאת דווקא בתחום האופניים החשמליים טרק ישבו על הגדר תקופה ארוכה והמתינו. השוק בצפון אמריקה, בניגוד לאירופה, לא אימץ לחיקו את הטרנד החשמלי (לפחות בהתחלה), וטרק, כיצרן ששורשיו נטועים היטב בשוק האמריקאי, לא מיהרו להגיב להתלהבות האירופאית.

בשנה שעברה בחנתי מעל דפי מגזין זה את ה Trek Powerfly FS 2019 – פרי הביכורים של טרק בשוק החשמלי. למרות שאלה היו האופניים החשמליים הראשונים שלהם, טרק הציגו מכונה איכותית ומהוקצעת עם ירידה לפרטים כמו שענק עם משאבי פיתוח כשלהם יכול להציג. לכן חיכיתי בכליון עיניים לראות מה טרק יציגו לשנת המודל הנוכחית עם ה Trek Rail.

1-dh__8583-custom

HIGHLIGHTS

  • שלדת קרבון מלאה כולל תומכות שרשרת.
  • מהלך מתלה 150 מ"מ, מהלך מזלג 160 מ"מ.
  • גלגלי 29 אינץ' עם צמיגי "2.6
  • מערכת הינע מבית סראם NX/GX 12 הילוכים.
  • מערכת חשמלית Performance Line CX מבית BOSCH דור 4 המספקת 250 וואט ומומנט של עד 75 ניוטון/מטר.
  • סוללת BOSCH 625 WH אינטגרלית.
  • מעצורי Shimano MT520 4-piston
  • זווית כיסא 75 מעלות.
  • זווית ראש 64.5/ 64.9 מעלות.
  • בסיס גלגלים 122/122.1 מ"מ.
  • צ'יינסטיי באורך 447/448 מ"מ.
  • משקל: כ 22 ק"ג
  • נתונים למידה M

גיאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

על המסילה

כשבטרק ישבו לשולחן השרטוט (שזה בעצם מחשב…) הם לא התחילו עם דף חלק. לפניהם עמד המודל של הטרק SLASH דגם האנדורו הסופר מוצלח ופופולרי שלהם, כשהמטרה בניית אופניים חשמליים עם אותם גנים של מכונת אנדורו משובחת.

בדיוק כמו ה SLASH גם הרייל החדשים בנויים על בסיס גלגלי 29 בלבד עם מהלך מתלה של 150 מ"מ מאחור ומזלג עם 160 מ"מ מלפנים.

כדי להשיג את הקשיחות הנדרשת ממכונת אנדורו ובכלל טרק יישמו על הרייל את מיטב הטכנולוגיות המוכחות שקיימת בארסנל שלהם. ביניהן מבנה ה-StraightShot שהוא למעשה מתיחה של קו ישר בין צינור הראש לציר המרכזי וביטול הקימורים שאמורים לפנות מקום לכתר המזלג. מבנה זה מגדיל את מפתח המשולש הקדמי של השלדה ומחזק אותה כנגד פיתול. יחד איתו ה Knock Block שתפקידו לעצור את הסיבוב (תנועת הכידון) לפני פגיעה של כתר המזלג בשלדה. וה Mino Link תותב אקסצנטרי שמשנה את זווית הראש ואת גובה הציר המרכזי מ Slack ליותר Slack.

ה Rail מקבלים כמובן את המתלה המעולה והמלוטש של טרק, ה Active Braking Pivot) ABP). מתלה המבוסס על ציר מתלה אחורי המחבר את תומכות הכיסא ותומכות השרשרת דרך ציר הגלגל האחורי ומאפשר עבודת מתלה/ בולם אקטיבית גם תוך כדי בלימה של הגלגל האחורי. המתלה מייצר מהלך של 150 מ"מ כשבפרונט מגיע מזלג במהלך 160 מ"מ עם קראון מוגדל. מבנה צינור הכיסא של ה Rail מאפשר שימוש במוטות כיסא מתכוונים ארוכים במיוחד לטובת תמרון טוב יותר של הרוכב על השלדה. בשלדת המבחן במידה M הגיע מוט אוכף מתכוונן באורך 150 מ"מ.

אחד השינויים הבולטים והחשובים לשנת 2020 הוא השימוש במנוע החדש של בוש ה Performance Line CX. המנוע החדש קל, ובעיקר קטן מקודמו, ואפשר למהנדסי טרק גמישות תכנונית ובניית אופניים עם תומכות שרשרת קצרות משמעותית מהאופניים הקודמים (448 מ"מ במדיום). בכך יצרו בטרק מכונה זריזה וקלה לשליטה שדומה בתכונותיה למקבליה ללא הסיוע החשמלי.

6-dh__8595-custom
3-dh__8592-custom
18-dh__8618-custom
9-dh__8598-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

מערכת חשמלית

בוש הציגו ל 2020 את הPerformance Line CX , מערכת חשמלית חדשה במרכזה כאמור מנוע עשוי מגנזיום קל מקודמו וקטן ממנו באופן משמעותי. המנוע נעזר בסוללה חדשה בקיבולת 625 וואט שעה המוטמעת גם היא בצינור התחתון ומאפשרת שליפה פשוטה לטובת הטענה חיצונית. יחידת השליטה והתצוגה באופניים עונה לשם Purion והיא מספקת את כל המידע החשוב: מהירות, מרחק, מצב הסיוע, וכן את מצב הסוללה בצורה גרפית. בסעיף הביקורת: הייתי שמח לתצוגה שתספק את מצב הסוללה באחוזים כמו בסלולרי. בצד החיובי אציין שהחיווי היה לינארי לחלוטין – ולא נרשמו מקרים בהם הסוללה הסתיימה במפתיע. למערכת 4 מצבי סיוע: אקו – 60% סיוע. טרייל – 140% סיוע. EMTB – מצב אוטומטי שמשנה את אחוזי הסיוע בהתאמה בין 140-340% אחוזי סיוע, מצב בוסט – 340% אחוזי סיוע. וכמובן מצב walk assistance לטובת הליכה לצד האופניים בתנאים שאינם מאפשרים רכיבה.

15-dh__8612-custom
italypresscamp2019_by-adl-3522-custom
7-dh__8596-custom
11-dh__8603-custom
italypresscamp2019_by-adl-3579-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

על השביל

את ה MINO Link – התותב של טרק שמשנה את זווית הראש, השארתי במצבו המקורי- על גבוה. לחץ אויר בצמיגים קובע על 28 מאחור ו 26 בחזית.

מכיוון שרכבתי את עיקר תקופת המבחן בשטחים טכניים ומרובי אבנים כיוונתי את השקיעה הראשונית  ב RockShox Yari מלפנים על 30 אחוז ואת RockShox Deluxe מאחור הצבתי על 40 אחוז שקיעה. אציין שכיונים האלה ליוו אותי לאורך כל המבחן ולא נרשמו טריקות בולם או צביטות (סנייק בייט) לאורכו.

זאת התנסות ראשונה שלי עם המנוע החדש של בוש. לחצתי על כפתור ההפעלה, החיווי בצג ברור בדיווש ראשוני, המנוע מעט רועש – משהו שמתרגלים אליו ונשכח מאוזן במהלך הרכיבה.

יצא לי לבחון את המנוע הקודם, וכבר בתחילת הרכיבה על הדגם החדש אי אפשר שלא להבחין מיד שהמנוע הנוכחי הוא שיפור דרמטי. הוא מרגיש נמרץ וחזק יותר ולשמחתי בוש טיפלו בשני החסרונות העיקריים שלהם שהפריעו לי. המנוע אינו "דורש" קדנס גבוה, ועתה הכח זמין בטווח קדנס רחב יותר. ואילו הבוסט, שהיה פראי משהו בדור הקודם, הפך נשלט ונוח לשימוש – מצויין!

גולת הכותרת של המערכת של בוש היתה ונשארה מצב ה- eMTB. זהו מצב ה"טייס  האוטומטי" של היצרן הגרמני, שמהותו היא שינוי תפוקת הכח של המנוע לאורך סקלה רחבה על פי מצב הקרקע וההתנגדות הכללית. מצאתי את המצב הזה כאידאלי במהלך המבחן, הכח היה זמין עבורי כמעט בכל מתארי הקרקע ונדדתי לבוסט רק לעיתים רחוקות.

צריכת החשמל במצב זה ובכלל התגלתה כמצוינת והרייל הם אופניים שבהחלט מגרדים את הטווח העליון של הכלים הנמכרים בארץ גם אלו עם הספקי סוללה גבוהים יותר לכאורה.

24-dh__8708-custom
30-dh__8727-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

הטרק כאמור מצויידים בגאומטריה שזועקת אנדורו מודרני, והם אכן מקיימים את הבטחה. הם מרגיש בדיוק כמו אופני אנדורו עכשוויים- לא מזכיר או דומה, אלא ממש זה. ריצ' מדויק שמתכתב באופן מעולה עם זווית הכיסא בת ה 75 מעלות ועם הכידון הרחב והסטם הקצר, פרונט עם נוכחות שלוח קדימה ומרכז כובד נמוך. התחושה הראשונית הם של אופניים שדורסים הכל. ובאמת עם צמיגי 29 בשרניים ברוחב 2.6, וזווית ראש של 64.5, האופניים מתקלים גינות סלעים בצורה החלטית וברורה.

בעליות זווית הכיסא הקיצונית שממוקמת את הרוכב ממש מעל מרכז הכובד של האופניים גורמת ל Rail להרגיש טפסני על. האופניים נוחים לשליטה, ואין כמעט הזדקרות של החלק הקדמי. המנוע, למרות נתון צנוע של 75 ניוטון מטר, הרגיש חזק מאוד. מצב הבוסט כאמור חזק אך נשלט, והורדת הכח לקרקע נעשית בצורה לינארית. מצאתי עצמי מטפס עליות שמוכרות לי היטב במאמץ מופחת ובשליטה מצוינת ללא איבוד אחיזה של הצמיג האחורי בשטח דרדרתי -תענוג. גם בטיפוסים טכניים הופתעתי לטובה, מתלה ה ABP המעולה של טרק והצמיגים הבשרניים מצליחים לשמור על עקיבה מצוינת של פני הקרקע, ובשילוב עם המנוע הנשלט צפו שתוכלו לתקל טיפוסים, שעד היום היו בלתי ניתנים להשגה.

23-dh__8697-custom
21-dh__8670-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

בירידות, האופניים מזכירים את מורשתם הגנטית ופשוט זורחים. קשיחות השלדה מאוד בולטת. הגיאומטריה, מרכז הכובד, המתלה, המזלג מלפנים והצמיגים הבשרניים גורמים לרייל להרגיש בירידות כמו אופני אנדורו "רגילים". המתלה הרגיש מכויל באופן מדויק ביותר וייצר בליעה ואחיזה מעולה בכל מצב, בגינות סלעים אלימות, קפיצות גבוהות, קטעים מהירים ומשובשים, סיבובים ובכלל. הרוכב נמצא במיקום מאוזן בדיוק במרכז האופניים, בתנוחה שמאפשרת שליטה וחוסכת עייפות. הדריסה האגרסיבית שחשתי בה בתחילת המבחן מאפשרת שמירת קו מצוינת, המבט נעשה רחוק יותר, ואיתו תעלה גם המהירות שלכם. אלה אופניים שישרו עליכם בטחון ויאפשרו לכם לבחור קווים אגרסיביים ומהירים יותר. המשקל העצמי הנמוך יחסית, בשילוב עם הגאומטריה המצוינת, מאפשרים לייצר זמן אויר ולבחור קווים חדשים מהירים ומאתגרים יותר.

29-dh__8725-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

חלקים בולטים

עדות נוספת להתבגרות ואבולוציה של השוק החשמלי היא בחירת החלקים המושכלת. בשנים קודמות היינו עדים לחלקים שפשוט לא התאימו, חישוקים שקרסו, מעצורים שלא התמודדו עם המסה הגדולה וצמיגים שחטפו סנייק בייט על כל צעד ושעל. ואילו כאן החלקים הפגינו עמידות ויכולת גבוהה והתאמה למשקל ולכוח של האופניים. אציין במיוחד את המעצורים מרובעי הבוכנות מבית שימנו –שלמרות שהם ברמת הכניסה הציגו יכולת עצירה משובחת. אהבתי את הגלגלים ממותג הבית בונטרגר ברוחב פנימי של 30 מ"מ שהראו עמידות מעולה ביחס להתעללות שעברו וכן את צמיגיBontrager XR5  שלמרות משקלם (970  גרם בלבד) הציגו אחיזה מצוינת ועמידות ראויה לציון. ולבסוף את מגן המנוע האיכותי שכל כך נדרש, ולעיתים חסר, בחלק גדול מהכלים בשוק.

14-dh__8606-custom
10-dh__8601-custom
19-dh__8622-custom
italypresscamp2019_by-adl-9552-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

סיכום

טרק עשו דרך ארוכה ובזמן קצר. לרייל יש מנוע מצוין, מצב eMTB שלדעתי לא פחות ממושלם, טווח סוללה מעולה, בחירת חלקים נכונה, ושלדה עם מאפייני אנדורו אמתיים. הכל התחבר כאן למכונה מעולה שמציבה רף גבוה לכל המתחרים ומציעה מכונת אנדורו משובחת לאלה שמחפשים כזאת. אלה אופניים שיפתיעו אתכם בכל רכיבה, ישפרו את היכולות שלכם, ויגרמו לכם לצאת ולתקוף קווים חדשים. אז אם אתם בעניין אופניים עם מהלך מתלים ארוך שפונים לרכיבה אגרסיבית יש פה זוג שבהחלט ששווה לקחת בחשבון.

26-dh__8713-custom

כתבות נוספות