Orbea Wild FS M20

ספרדי פרוע- אופני שטח חשמליים במבחן

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

יבואן: רסייקלס      מחיר לאופנים שנבחנו: 29,990 שקלים


בחן, כתב ודגמן: בנג'י גרנות   צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

בראשית דרכה חברת Orbea הספרדית באסקית עסקה בייצור נשק, ב 1930 הם החליטו להתפרק מנשקם והחלו לייצר אופניים. אורבאה היא חברה קואופרטיבית בבעלות עובדיה עם היסטוריה ותרבות עשירה של אופני כביש ושטח כאשר רוכבים באסקים מקומיים מספקים גאווה לאומית לחבל הבדלני. חברת אורבאה הספרדית משווקת בישראל כבר לא מעט זמן, והחליפה מספר יבואנים בשנים האחרונות- רשת ריסייקלס שהיו הנציג הראשון של המותג הספרדי לישראל, החזירו לעצמם את הזיכיון וכבר קרוב לשלוש שנים הם היבואן הרשמי של המגה מותג הבאסקי. בשנים האחרונות Orbea משקיעה משאבים רבים יותר ויותר בעולם אופני ההרים כשבשנתיים האחרונות נראה שהדגש העיקרי הוא על התחום המתפתח בעולם- האופניים החשמליים. שנת הדגם 2020 נראית כמו השנה המשמעותית ביותר בישראל בתחום אופני השטח החשמליים, הן בגלל הפופולריות הגדלה של התחום החדש, הן בגלל הביקוש הגדול של רוכבים חדשים המצטרפים לסגמנט, והן בגלל מגוון היצרנים והדגמים שמיובאים לארץ וזמינים לרכישה.

dh__8980-custom
dh__8982-custom

אחד הדגמים המסקרנים ביותר ששיווקם החל לא מכבר בארץ הוא האורבאה WILD FS. לקח קצת זמן עד שהצלחנו לשים עליהם יד למבחן ארוך ומשמעותי, אבל זה קרה בסוף והתוצאות לפניכם, הישארו עימנו…

Highlights

  • שלדת קרבון עם משולש אחורי מאלומיניום.
  • מתלה Advanced Dynamics המייצר מהלך של 160 מ"מ.
  • מזלג קדמי FOX FLOAT PERFORMANCE עם מהלך של 160מ"מ.
  • מערכת הינע שימנו 12 הילוכים SLX/XT.
  • מעצורים שימנו MT-501 בעלי 4 בוכנות.
  • גלגלי "29 DT SWISS H-1900 בתקן בוסט.
  • מערכת חשמלית BOSCH דור 4 הכוללת סוללת 625 וואט/שעה אינטגרלית ושלט בורר מצבים עם תצוגה דיגיטלית.
  • מפתח לפירוק הסוללה מוברג בתוך צינור המזלג הקדמי.
  • זווית ראש 65.5 מעלות.
  • זווית כיסא 76 מעלות.
  • ריץ' 430 מ"מ למידה S/M.
  • אורך תומכות שרשרת 455 מ"מ.
  • אחריות לכל החיים על השלדה.
  • אפשרות לקסטומיזציה בבחירת צבעים ללא תוספת מחיר (דורש המתנה של מספר חודשים).
  • משקל כ 22 ק"ג
  • נתונים למידה S/M
  • מפרט מלא וגיאומטריה באתר היבואן
dh__8991-custom
dh__8993-custom
dh__8996-custom
dh__8988-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

קשה להישאר אדיש לעיצוב של ה WILD FS, זהו ללא ספק אחד מזוגות האופניים היפים בסגמט היום. קורות חיזוק בחיבור בין הצינור התחתון לבין צינור הכיסא לוכדות את הבולם האחורי ביניהן ומקנות להם מראה ייחודי ומעניין.

אופני המבחן הגיעו במידה S/M, לפי טבלת המידות של היצרן הם מותאמים לרוכבים שגובהם בין 160 ל 175 ס"מ. גובהי 174 ס"מ (בקיץ 😊), ואפשר לומר שאני בקצה המידה. על כל זוגות האופנים שרכבתי עד כה אני מדיום מובהק ויושב במרכז המידה, כאן תנוחת הישיבה הרגישה מעט צפופה אך לא בצורה מוגזמת.

אורבאה מציעה 3 מידות בלבד, בשונה מחברות אחרות שמציעות 4 מידות ואף יותר לעיתים, לכן הייתי מציע לבדוק היטב את התאמת המידה הנכונה טרם רכישה.

כיוון בולמים ולחץ אוויר בצמיגים כמו שאני אוהב וקדימה לשטח לרכיבת בכורה…

dh__9006-2-custom
dh__8987-custom
dh__9004-2-custom
dh__9005-2-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

מערכת חשמלית

האורבאה מבוססים על המערכת החשמלית החדשה של בוש ה Performance CX. המערכת הזאת כבר לא חדשה עבורי, בחנתי אותה לא מכבר על הקנונדייל האביט החדשים. המערכת של בוש הגרמנית עברה עדכון ב 2020, המנוע הוקטן ומשקלו ירד משמעותית, הסוללה הפכה אינטגרלית וכאן היא מוטמעת בצינור התחתון. הספק הסוללה גדל והיא מאפשרת שליפה ברוב הדגמים. בעבר המערכות של היצרן הגרמני הגיעו עם סוללת 500 וואט/ שעה בלבד, היום במערכת החדשה שמורכבת על דגם ה Wild FS הסוללה מתחילה מ- 500 וואט/שעה בדגמים הזולים ומזנקת ל- 625 וואט/שעה בדגמי האמצע וצפונה. קיימת גם האפשרות להוסיף סוללה נוספת חיצונית (במקום מתקן בקבוק המים ובתשלום נוסף) ולהגדיל משמעותית את טווח הסוללה עד ל 1,125 וואט, מרשים מאוד!!

המערכת של בוש הינה מערכת סגורה ולא ניתן לאפיין אותה ברמת המשתמש לפי דרישות פרטניות של הרוכב. יש חברות בשוק המציעות אפליקציות המאפשרות קיסטום של מאפייני המערכת החשמלית, הן בהספקי המנוע והן בניהול הסוללה, אך אני חייב לציין שממש לא הרגשתי צורך באף שינוי על האורבאה ובכלל במערכות בוש. המערכת של בוש מעניקה לרוכב את כל מעטפת הסיוע שהוא צריך ואף יותר מכך.

dh__9007-2-custom
dh__8984-custom
dh__9028-custom
dh__9001-custom
dh__9015-2-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

למערכת ארבעה מצבי עזרה: ECO-TOUR-EMTB-TURBO בעוד שבשאר החברות קיימים רק שלושה מצבי סיוע, מצב הייחודי הנוסף שקיים אך ורק במערכות בוש הוא מצב EMTB. זהו למעשה מצב אוטומטי שיודע לבדו לבצע מעבר בין מצבי הסיוע השונים ללא התערבות הרוכב לאורך כל הרכיבה אלא אם כן יבקש לצאת ממצב זה. המערכת מנטרת את עוצמת הדיווש שהרוכב משקיע ובהתאם לתוואי הדרך עוברת בין מצבי הסיוע השונים ומווסתת את עוצמות העזרה. למערכת יש גם מצב WALK ASSIST לפעמים בהם אנו נדרשים להעביר את מסת האופנים קדימה במצבים בהם הרוכב לא יכול לדווש יותר.

מצב אקו הרגיש לי מעט מסורס, הרגשתי התנגדות קטנה מהמערכת אפילו ברכיבה מישורית על שבילים רחבים. מצב TOUR ומצב EMTB היו הכי שמישים עבורי ברכיבת סינגלים קשוחה ומרובת עליות שאפיינה את המבחן. ככלל מצב TOUR הוא חסכוני מאוד  אך עדיין מעביר מספיק כוח מהמנוע לפיצוח מכשולים ועליות טכניות, וכשהעניינים מתחילים להיות מאתגרים יותר, מעבירים למצב EMTB שעושה קסם בין הרגליים והופך את הרכיבה לזורמת ונכונה. מצב הטורבו חזק ועוזר לעבור מכשולים משופעים או "קירות" בלתי אפשריים, אבל לרוב לא השתמשתי בו.

בורר המצבים הדיגיטלי הממוקם בצידו השמאלי של הכידון מראה בכל רגע נתון את מצבי הסיוע, את מהירות הרכיבה ואת המרחק המצטבר שהאופנים צברו במהלך הרכיבות. לחצני העברת המצבים נוחים ומספיק גדולים גם לידיים גדולות עטויות כפפות. באופן אישי אני פחות מתחבר למסכים ואביזרים על הכידון ואוהב פשטות ומראה נקי כך שהייתי מוכן לוותר על הצג הדיגיטלי לטובת כפתור בורר מצבים קטן ופשוט. אבל כאמור מדובר על טעם אישי.

המערכת החדשה של בוש עבדה בצורה מושלמת והצליחה להעביר כוח בצורה מיטבית בכל שטח שרכבתי בו במהלך המבחן, ללא כל איבוד אחיזה, ללא בעיות וללא השהיה מכל סוג. הדבר היחיד שמעט הפריע הוא רעש מתכתי מהמנוע שדומה מאוד לרעש הצלפת שרשרת. התברר שמקור הרעש הוא מהקלאץ' והוא לא גורם לבעיות או עיכוב ברכיבה מלבד הרעש כאמור. חפירה קטנה במרשתת מעלה שהתופעה קיימת בעולם אך בוש טוענת שאין שום חשש ואין כאן בעיה מלבד הרעש שמתרגלים אליו.

חיישן המערכת ממוקם על תומכות השרשרת והמגנט מותקן על אחד החישורים של הגלגל בהברגה- פתרון לא אלגנטי בעליל. יש כבר לא מעט דגמים של חברות אופניים אחרות המבוססות על אותה המערכת עם חיישן מוטמע באופן בלתי מורגש בשלדה ובגלגל. הייתי מצפה מיצרן כמו אורבאה להשקיע עוד טיפה ולהעלים את המגנט והחיישן לטובת מראה נקי וחלק וכמובן הגנה על שני הפריטים הסופר חשובים הללו.

שקע הטעינה מוגן באמצעות מכסה גומי גמיש שאמור למנוע כניסת נוזלים ואבק, לא יודע עם מדובר על מקרה יחידני, אבל מצאתי את המכסה מאוד לא נוח לשימוש. ברוב הפעמים לא הצלחתי לסגור אותו והשארתי תלוי על צירו.

dh__9346-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

על השביל

החיבור לאורבאה היה מיידי. למרות השלדה הצפופה יחסית, הרגשתי כי יש כאן יתרון רב ברכיבת סינגלים צפופים. השליטה על האופניים הרגישה מצוינת, הרגשתי שאני ממוקם בדיוק במרכז האופנים מה שנתן לי מצד אחד יכולת תמרון גבוהה ומצד שני סוג של מעטפת בטחון רחבה. גלגלי ה 29 אינץ' דרסו בקלות כל מכשול אבל זה הרגיש לי כאילו אני רוכב על גלגלים קטנים יותר עם יכולות של אופני שבילים מהירים וצייתנים.

זווית הכיסא תרמה רבות לחוויה הכללית הן בזמן דיווש מנהלתי, והן בטיפוסים מאתגרים ומסולעים. בעליות טכניות משופעות מיקום הרוכב על האופניים הוא אופטימלי, יש חלוקת משקל נכונה על שני הצמיגים ללא איבוד היגוי או אחיזה וללא צורך בהעברת משקל באופן קיצוני קדימה או אחורה.

ההיגוי הזריז של האופניים תרם רבות גם לשליטה בתוך הסינגלים הצפופים ובבחירת קווים טובים יותר, וזווית הראש ההתקפית מאוד פירגנה לירידות ובליעת השטח. מצוין!!

dh__9056-custom
dh__9466-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

מתלה ה Advanced Dynamics העמוק של ה-WILD FS, שהוא למעשה מתלה סינגל פיבוט עם ציר אחורי סביב ציר הגלגל (בדומה לספליט פיבוט של וויגל או ABP של טרק), הרגיש מעולה!! בלע כל מכשול ושמר קווים כשהמהירות עלתה בסינגלים. המזלג הקדמי מבית פוקס תרם גם הוא לענין הן בקשיחותו והן בצורת עבודתו החלקה ויכולת הבליעה שלו בירידות המשובשות של חורשן ושל יעד.

מערכת ההינע מבית שימנו עבדה מצוין לאורך כל המבחן ודייקה בכל העברה ללא כל בעיה.

מעצורי ה XT מרובעי הפיסטונים גם הם מבית הענק היפני שהגיעו על אופני המבחן (במפרט המקורי מגיעים מעצורי Shimano MT501 עם 4 פיסטונים), עשו מלאכתם נאמנה ויצרו עוצמת בלימה מצוינת יחד עם מודולציה מאוד מדויקת.

מוט הכיסא ה OC2 מבית אורבאה הגיע על אופני המבחן באורך 125 מ"מ בלבד. הוא עבד מעולה אך על אופניים עם מאפיינים אגרסיביים כמו ה Wild הייתי מצפה ומעדיף לקבל מוט כיסא באורך של לפחות 150 מ"מ, מה גם שב Wild הצינור העליון נמוך במיוחד ומאפשר התקנה של מוט ארוך יותר לטובת מרווח תזוזה ותמרון גדולים יותר על האופניים.

dh__9325-custom
dh__9460-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

עם הצמיג האחורי לא הצלחתי לרקום סיפור אהבה גדול למרות שניסיתי. המקסיס מיניון ברוחב 2.6 אינץ' שמקבלים עם האופניים הוא אמנם הגרסה היקרה ביותר של המיניון המעולה, אך הוא מגיע בגרסת TPI120 שאמנם מורידה ממשקל הצמיג אך הופכת אותו לפחות עמיד נגד תקרים. לרוכבים אגרסיביים ו/או מגרזנים הייתי ממליץ להחליפו בצמיג בגרסה קשוחה ועמידה יותר.

טווח הסוללה של בוש שופר משמעותית בדגם הנוכחי, ובעבודה נכונה של המערכת החשמלית ניתן להגיע לטווחים גדולים מאוד. במהלך תקופת המבחן ברכיבות משותפות עם דגמי אופניים בעלי סוללות גדולות יותר, הצלחתי לייצר טווחים הזהים כמעט לסוללות גדולות הקיימות בשוק- על כך שאפו לבוש ולאורבאה. כמובן יש לקחת בחשבון שטווחי סוללה מאוד מושפעים ממשקל הרוכב והציוד המועמס, סגנון רכיבה, תוואי, עבודה נכונה עם המערכת החשמלית, סוגי צמיגים ועוד.

סט הגלגלים ה H-1900 מבית DT SWISS הם בחירה מעולה בעיני. הם התגלו כזוג גלגלים קשיחים שמאוד מתכתבים עם הקשיחות הכללית של האופניים, הם מאוד עמידים בקפיצות וברכיבה מגרזנת ומהירה על גינות סלעים. במהלך המבחן הם עבדו קשה והחזיקו כל משימה שהעמדתי בפניהם, ולא חסכתי מהם… לא חוויתי כל בעיה איתם בכל תקופת המבחן.

dh__9167-custom
dh__9089-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

האופניים מגיעים עם הד סט ייחודי של חברת Arcos הגרמנית בתוכו מוטמע מנגנון BLOCKLOCK שמונע מכתר המזלג לבוא במגע עם השלדה ולגרום חלילה לשפשופים ונזקים אחרים. ואם בהגנה עסקינן אז האורבאה מגיעים עם מגן תחתון קשיח השומר על המנוע מפגיעות סלעים ומונע נזק רציני למעטפת המנוע, תוספת מתבקשת וחשובה מאוד לשטח הקשוח בארץ.

אורבאה מציעים מגוון רמות גימור לאופניים אלו וגם מאפשרים לבצע קסטומיזציה של מספר רכיבים בהזמנה. כמו כן, אורבאה מאפשרת (בכל הדגמים) להיכנס לתכנית MY-O ולבחור את הצביעה האישית לשלדה. ישנן אפשרויות רבות מאד וכל זאת ללא עלות נוספת (למי שמסוגל להמתין מספר שבועות). פרטים באתר היצרן.

dh__9330-custom
dh__9399-custom

סיכום

ה Orbea Wild FS M20 הם אופנים חשמליים מצוינים המייצגים היטב את הדור החדש של הסגמנט. הם מאובזרים היטב ומציגים התנהגות שטח מעולה. הם מהירים, מתמרנים, יפים (כולל אפשרות קיסטום ללא עלות), בעלי טווח רכיבה גדול ובעיקר הם מאוד מאוד מהנים לרכיבה.

שלדת הקרבון היפה והקשיחה, בשלוב המערכת החשמלית חדשה והמעולה מבית BOSCH, גאומטריה מדויקת, ובחירת חלקים טובה, מעמידים את ה Wild FS של אורבאה כתף אל כתף בקצה של פרמידת הסגמנט החשמלי יחד עם המותגים החזקים והוותיקים בשוק העולמי.

dh__9123-custom

כתבות נוספות