Garmin Edge 830 מחשבון רכיבה במבחן

יבואן: רונלייט     מחיר לצרכן: 1879 שקלים    משקל: 82 גרם (בפועל)

6893c9e7-4d90-4765-b81a-e08fb5ea99e5

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

כתב ובחן: אסף פורת  צילום: אורי ניצן, ניב ואסף

לפני כמה שנים עזבתי את גרמין. רציתי חבר חדש וחיפשתי סיבות.

בעיות באפליקציה בסלולר ואי קלות השימוש, היו הסיבות העיקריות שדחפו אותי לעשות את הצעד שנראה לחברי כבלתי הגיוני ולנטוש את הגרמין לטובת הילד הצעיר מבית וואהו.

המכשיר היה מצויין, האפליקציה מגניבה ונוחה והייתי ממש גרופי של המוצר.

אך נראה שבזמן שהחבר׳ה בוואהו נחו על זרי הדפנה שלהם, המתחרים בגרמין חזרו לעבוד והוציאו ליין מרשים של מכשירים עדכניים במטרה לבסס את מעמדם בתחום מחשבוני האופניים.

לפני כמה חודשים התחילו לקנן בי הרצון והסקרנות לדגום את החברה מחדש ולראות את ההתקדמות שכולם מדברים עליה.

שני חברי הצטיידו בגרמינים דנדשים,ה-1030 וה-530 ככה שהשינוי ממש דפק על דלתי.

וכמובן, כדי לסגור את העסקה באופן סופי, נורו אלי משפטים כמו…

״למה אתה צריך ללחוץ על הנצנץ, תראה איך אני עושה את זה מהמסך…״

״כמה ימי התאוששות הוא נתן לך?״

״הגעתי ל-VO2Max חדש, מה אצלך?״

״בקפיצה הייתי 1.3 שניות באוויר, ואתה?״

אבל אני, אני חזק, לא מושפע בקלות ממשפטים ריקים או במילים אחרות…

וגרמין – "Here I Come".

האופציות נעו בין הדגמים הבאים: 1030, 530, או 830.

מכיוון ששני דברים עיקריים הנחו אות והם מסך מגע וגודל מכשיר בינוני, נבחר ה-Garmin Edge 830 ואותו אסקר כאן. אז… לעסק סרג׳יו.

1-copy

קיימות ברשת כתבות רבות בנושא, רובן ככולן באנגלית, חלקן חופרות יותר חלקן פחות. אלו אילצו אותי לנסות להיות ממוקד ולתת למתלבט את הנקודות העיקריות שעלו מהשימוש שלי במכשיר וכולי תקווה שיסייעו לכם/ן בבחירה.

נתחיל במתחרים העיקריים לאדג' 830: Wahoo Roam ,Lezyn ,Bryton Sports

שלושתם בדגמי הקצה מכשירים ראויים מאוד. ושלושתם יחד עם גרמין כמובן, בשימוש ע״י קבוצות פרו טור כיום.

המחיר: בואו נסלק את הפיל הזה מהחדר.

כאמור המחיר המומלץ לצרכן הוא 1879 שקלים אצל היבואן רונלייט.

 מחיר לא נמוך בכלל, אבל אישית אני מוכן לשלם מחיר גבוה עבור משהו כל כך מרכזי ומשמעותי ברכיבה. שכל אחד יעשה את השיקול שלו כמובן.

טיפ קטן בעניין הזה: אצלנו בעם כל אחד מכיר מישהו שמכיר מישהו שנמצא באיזה מועדון כזה או אחר שמעניק הנחה. חפשו אותה.

נקודה קטנה למשדרגים ביננו, הגרמינים למיניהם שומרים יפה על ערכם ונמכרים בשוק יד שנייה יחסית בקלות. לאלו החפצים במכשיר חדש, תעמידו את הקודם למכירה והופ לשדרוג הנחשק.

7-copy

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

מאפיינים כלליים

המכשיר עצמו בנוי באופן איכותי. החל מהפלסטיק, המסך ועד החיבור החלק עם התושבת. הוא נראה מצויין ומרגיש טוב ביד.

המסך בגודל 2.6 אינצ׳ מספק בהירות וחדות מצויינת. הרזולוציה שלו טובה מאוד והנתונים ברורים עם קונטרסט טוב גם בשמש חזקה.

המסך יושב קרוב מאוד לחלקו העליון של המכשיר ואף נראה שאין בכלל הפרש גבהים. הדבר מייצר נראות טובה בכל שעות היממה.

למכשיר שלושה לחצנים המשמשים בין השאר להדלקה, התחלת רכיבה ו-Lap (ללחצנים עוד מטרות משניות).

שקע ה-Micro USB בעל כיסוי הרמטי. תקן האטימות שלו הוא IPX7 מה שאומר טבילה במים עד עומק של מטר למשך 30 דק.

למסך יש בחירת בהירות אוטומטית – עובדת נהדר. או אפשרות לבחור את הבהירות באופן עצמאי (כמובן על חשבון הסוללה – וזה מורגש).

בתחתית הגרמין מוטבעים בתוך התושבת מגעים חשמליים שמטרתם חיבור של סוללה ייעודית להגדלת משך הפעולה בעוד 24 שעות נוספות.

הסוללה הפנימית אם שאלתם, אמורה להספיק לכ-20 שעות רכיבה. כמובן שהמשך תלוי במשתנים כגון בהירות המסך, רשת ה-GPS הנבחרת, מספר החיישנים המחובר וסוגם.

כמו בדגמים קודמים גם כאן יש לולאה קטנה בה ניתן לחבר את רצועת האבטחה הכלולה לאופניים.

מה בקופסה

כאן דבר לא השתנה עדיין, מי שרכש בעבר מחשבון רכיבה של גרמין ימצא שהתכולה נותרה דומה – התקן זרוע יחד עם מתאמים לעובי שונה של כידון, התקני סטם, כבל USB, רצועת אבטחה ומלאי מספק של גומיות התקנה.

2-copy

תהליך ה-Pairing והגרמין קונקט

כאחד עם עבר ארוך בגרמין לא הייתי צריך לייצר חשבון בגרמין קונקט. כמובן שאם זו הפעם הראשונה שלכם עם החברה תצטרכו להוריד את האפליקציה לטלפון ולהירשם לגרמין קונקט. התהליך מהיר ויעיל.

מהרגע שנרשמתם לשירות של ה-Garmin Connect יהיה עליכם לבצע את החיבור (Pairing) בין הנייד לגרמין. אני לא אגע בתהליך עצמו, הוא אינטואיטיבי ומתועד בשפע ברשת. אציין שהתהליך היה מהיר וחלק וניכר שיפור משמעותי משנים עברו.

אחרי שהמכשיר ביצע את הזיווג (לא מצאתי מילה מתאימה יותר ל-Pairing) עם הנייד הוא בעצם מחובר לעולם החיצון. הגרמין תומך כמובן גם ב-WiFi ויודע להתחבר באופן אוטונומי לרשתות שמורות אצלו. בחירת רשת חדשה ניתנת לביצוע מהמכשיר ללא מעורבות של הנייד באופן פשוט למדי.

החיבור לאפליקציה מאפשר קבלת התראות, הודעות (גם בעברית), שיחות, הורדת מסלולים, אימונים והעברת נתונים לנייד לדוגמא הורדת הרכיבה בזמן סיום רכיבה או הזעקת עזרה במידה והמכשיר זיהה נפילה (אם הגדרתם את האופציה).

באופן אישי תהליך האתחול בוואהו היה קל יותר במידה מסוימת אם כי ההישענות שם על הנייד מוגזמת בעיני.

חיבור ההתקנים קל מאוד. נכנסים לפרופיל, בוחרים הוספת התקן, את סוגו, והופ הוא שם.

האפליקציה

המכשיר מאוד Self-Sustained, כלומר ניתן לבצע את מרבית הפעולות מהמכשיר עצמו ללא האפליקציה ולכן אצלי השימוש בה אחרי החיבור הראשוני הוא בעיקר על מנת לצפות בנתוני הרכיבה לאחר ההורדה. האפליקציה, ברקע, שומרת על ״צינור״ פתוח ומאפשרת את סנכרון הנתונים בין הנייד לגרמין.

מבחינת הסנכרון אחד הדברים שבטוח יענינו אתכם זה האינטגרציה עם Strava. הורדת מסלולים למכשיר דורשת קינפוג של הסטראבה במסך הפרופיל תחת Account Information:

3-copy

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

ברגע שאישרתם את העברת המידע, כל מסלול שתיצרו בסטראבה ותסמנו אותו בכוכבית (חשוב!) יעבור אוטומטית לגרמין ויאפשר לכם לרכב אותו. ברגע שבחרתם לרכב מסלול מסויים יפתחו לכם מסכים ייעודיים – למשל מסך הטיפוס. במסך זה הגרמין מזהה את העליות ברכיבה, ממספר אותם ובכל תחילת עליה מציג לכם את גרף הגבהים של אותה עליה ואת מיקומכם היחסי בתוכה.

דבר נוסף שהמכשיר מראה זה השותף הווירטואלי שלכם, במקרה של סטראבה זה ה-PR שלכם. אגב, הנושא הזה אינו ספציפי ל-830 אלא למכשירי גרמין ישנים יותר (החל מה-510).

זמן סוללה

גרמין טוענים זמן סוללה של 20 שעות. בעיני זה אופטימי וכנראה ניתן ליישום אם מגדירים את הבהירות למינימום, בוחרים רשת לווינים חסכונית, מחברים מספר חיישנים מינימלי ושומרים על נגיעה מועטה במסך.

בפועל עם מצב בהירות אוטומטי חמישה חיישנים ושימוש רגיל במסך מגיעים למשהו כמו 10 שעות. רק לשם הבהרה, אם מצב הבהירות מכוון למצב הבהיר ביותר שלו, הסוללה תספיק למשהו כמו 5-6 שעות.

מכיוון שאני טוען את המכשיר בין רכיבה לרכיבה, הנתון הזה פחות מטריד אותי. מי שרוכב רכיבות ארוכות של מעל 10 שעות, יהיה עליו לקחת בחשבון את דברי כאן.

מסך ונתונים

נגענו קצת במסך בפסקה הקודמת אז בואו נמשיך. המסך בעיני טוב. הרזולוציה מאפשרת לראות את הנתונים ללא פיקסליזציה של הכתב. הזכוכית העליונה של הגרמין גורמת להשתקפות מסוימת של האור בסביבה. עם קצת משחק ניתן להגיע לתוצאה טובה. בהשוואה למתחרים העיקריים של הגרמין, יש כאן חיסרון מסוים.

המסך הינו מסך צבע (מסכי ה-EDGE הינם מסכי צבע החל מה-520).

כבכל המכשירים ברמה הזו, הכל דינמי בתצוגה וקיימות מגוון אופציות לכל מסך החל ממספר שדות בודד ועד לניצול כמעט מלא של המסך. ב-830 עקב היותו מסך מגע, גם השינויים האלה קלים ואינטואיטיביים.

4-copy
5-copy

כבעבר, המכשיר נותן להגדיר פרופילים ולכל פרופיל עמודים משל עצמו. ככה למשל תוכלו להגדיר מסך לאופני הכביש, אחד לשטח ואחר לטריינר:

9-copy

ברגע שתבחרו את הפרופיל תראו את הנתונים שהגדרתם עבור אותו פרופיל. לכל פרופיל תכונות משל עצמו. למשל, הקפצת מסכי סטראבה תוך כדי הרכיבה. זה כמובן אינו חדש ומשמר תכונות ממכשירי דור קודם.

יתרונות המגע

כאן הדעות חלוקות. היתרונות ברורים, פשטות ההפעלה, שינוי הגדרות – מרגיש טבעי ואין צורך לזכור על איזה כפתור ללחוץ כדי לבצע פעולה מסוימת. מסך המגע גם מאפשר יכולות ניווט שאינן קיימות ב-530 (ללא מסך מגע). היכולת ליצור מסלול ולדקור נקודה ספציפית על המפה מתבצעת בקלות. המסך תומך ב-Pinch to Zoom וזה הופך את החוויה עם המפה למוכרת וקלה.

שינוי של שדות נעשה בקלות אפילו תוך כדי הרכיבה (דיר באלק). לחיצה ארוכה על השדה והופ נפתח תפריט עם האפשרויות הרלוונטיות לאותו שדה – קל ומהיר. גם החלפת המיקום של השדה עם שדה אחר קלה ואינטואיטיבית.

העבודה עם כפפות מעולה בהנחה והכפפות תומכות במסכי טאצ׳.

הדאון סייד של מסך המגע קשור בעיני לשתי נקודות עיקריות.

הראשונה הינו תפקוד המסך בזמן גשם. ובכן זה טריקי. כאשר המסך רטוב, בדומה לאייפון ושות׳, הוא מתפקד באופן חלקי. צריך לנגבו עד שיהיה כמעט חף מטיפות מים. אם הידיים שלכם רטובות, זה לא יעבור בקלות. ניסיתי.

ולכן המלצתי כאן היא כזו, אם אתם רודפי שטפונות ורכיבה בגשם היא הקטע שלכם – לכו על הגרמין 530. קל.

הנקודה השנייה, באה לידי ביטוי בתפעול הגרמין במהלך רכיבת שטח. נסיון לזום אין / אאוט של המפה תוך כדי תנועה דרש שניים שלושה ניסיונות עד שפגעתי בסימן של הפלוס על המסך. לפעמים תוך כדי פספוס המסך עבר לדף אחר בלי שהתכוונתי. קצת מעצבן אבל בהחלט סביר בשטח. ברכיבת כביש התפעול קל מאוד ומדויק – ממש תענוג.

cf-lg-c49da283-894e-4ed1-9b8c-fa01fcc63d06

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

ניווט ומסלולים

נתחיל במפות. נגענו קצת במפות למעלה. את המפות לכל העולם ניתן להוריד לפי ההנחיות בלינק הבא:

 https://www.dcrainmaker.com/2019/08/how-to-install-free-maps-on-your-garmin-edge.html

קיימות גם מפות של גרמין אותם ניתן לרכוש מאתרים ברשת.

בנוגע לניווט עצמו.

במידה והורדתם מסלול מסטראבה למשל הוא יוצג לכם במכשיר ויאפשר לכם לבחור אותו על מנת לרכב את המסלול.

אתם יכולים להכניס כתובת ספציפית ע״י הקלדה או להזיז את המפה ולדקור נקודה רצויה. בשתי הדרכים תקבלו ניתוב של מכשיר הניווט ליעדכם בין אם על כבישים או דרך השטח.

המכשיר גם מאפשר לכם לבחור ״תחזיר אותי הביתה״ וכך, במהירות, תקבלו את המסלול המהיר ביותר לנקודת ההתחלה שלכם (יעיל במיוחד אם במקרה חרגתם מזמן הגג שהוקצב לכם ע״י המנכ״ל/ית בבית).

בנוגע לניתוב, בואו נזכור שגרמין החלה כחברת ניווט. המכשירים שלהם, טרום עידן האפליקציות, היו מכשירי הדגל בכל הרכבים. זה ניסיון של שנים שלא יסולא בפז בו החברות החדשות בתחום קצת מתקשות.

מטריקות אימון ונתוני רכיבת שטח

אחת הסיבות המרכזיות שהחזירו אותי לגרמין היתה מדדי האימון.

ע״י שימוש במד וואטים ומד דופק, מסוגל הגרמין, לשערך לרוכב את ה- Vo2Max, FTP, זמני מנוחה רצויים בין אימונים והאם האימון היה אנאירובי או אירובי ומדרג כל אחד בסקאלה שבין אחד לחמש. כאחד שאוהב נתונים ומספרים, כל סיום רכיבה היא סיבה למסיבה מבחינתי.

6-copy

לרוכבי השטח המכשיר מציע את ה-MTB Dynamics, ובהם שני מדדים עיקריים ה-Flow וה-Grit.

ה-Flow מציין את הזרימה שלכם במסלול. במסלול מסוים ככל שה-Flow טוב יותר כך תדעו שניצלתם באופן יותר טוב את המסלול ולא איבדתם מהירות איפה שלא הייתם צריכים. תוכלו לבצע שני ראנים על אותו מסלול ולבדוק את השיפור שלכם.

ה-Grit מודד את הקושי של המסלול, קרי, Grit גבוה יראה מסלול שהיה קשה ובעייתי בשקלול השיפוע וסוג המסלול – גראבל מפנק או משטח שובר שיניים ומעיק.

8-copy

הגרמין עצמו מכיל חיישני תנועה המסוגלים לנתר ויברציות וכוחות G (תאוצה) שפועלים על המכשיר.

החיישנים הללו מסוגלים לספק בנוסף למה שתואר לעיל עוד פרמטר מפתיע והוא מרחק הקפיצה. מכיוון שהגרמין מודע למהירות הרוכב הוא מחבר את זה עם משך השהות של הרוכב בנפילה חופשית וכך מודד את מרחק הקפיצה – (קצת פיזיקה 1). נחמד. הרגשתי שבפועל המכשיר פינק אותי עם מרחקים גבוהים לעומת מה שהערכתי יחד עם שהות מרשימה באוויר. ככה שם בגרמין, תמיד מפרגנים.

ה-IQ Apps

לגרמין יש מעין חנות אפליקציות עם חבילת פיתוח (למי שמעוניין) הניתנת להורדת.

משתמשים יכולים להיכנס לחנות ולהוריד אפליקציות (מסכים שונים בעצם) שמשתמשים אחרים פיתחו בעזרת חבילת הפיתוח.

יש שם דברים מגניבים שנותנים למשתמש דרך נוספת לצפות באינפורמציה מעבר לשדות הכל כך מוכרים.

דוגמאות טובות לחובבי ההספקים שביננו: הם ה Power Gauge וה VALLES MTB Hybrid datafield for edges

חלק מהאפליקציות נתמכות רק במכשירים החדשים (530, 830, 1030) וחלקן גם בדגמים ישנים יותר.

אני למשל הורדתי אפליקציה לשליטה על הנצנץ Flare RT האחורי של בונטרגר. ברגע שאני לוחץ על השדה של הפנס במסך, הוא משנה את מצבו. קלאסי למרבים לשהות בבתי קפה.

2020-06-20-06.55.28-copy

סיכום

ניסיתי לא להכביד ולהנגיש לכם את הנקודות העיקריות שהביאו אותי לבחור בגרמין – מחדש.

כאמור, ניכר שגרמין השקיעו והביאו את ה-A Game שלהם הפעם. המכשיר מורכב ונותן אפשרויות קסטומיזציה לרוכב המיומן ורזולוציות בחירת נתונים טובה עם מסכים ייעודיים מובנים למגוון המדדים הקיימים. הגמישות של המכשיר ויכולתו להפוך את עורו מתצוגה הכוללת מבול של נתונים ועמודים לכזו המסוגלת לספק לרוכב מידע פשוט ומונגש מאפשרת לכל רוכב להנות ממנו, בין אם הוא בקצה המקצועני או בתחילת דרכו.

יותר: רזולוצית מסך ותפקוד הטאצ׳ (החלפת שדות, דפדוף בין עמודים). קלות הניווט ויכולת המכשיר לבחור מסלולים חליפיים במידה ואתם חפצים בכך. מטריקות האימון הנרחבות.

פחות: השתקפויות במסך. האפליקציה בסלולרי (שם יש לאן להתפתח באופן הצגת הנתונים). תפקוד המסך בגשם.

**תוך כדי כתיבת שורות אלו הוציאו גרמין עוד שני מכשירים חדשים (או Refresh לקיימים) – ה-1030 Plus וה-130 Plus. מכשיר הדגל של החברה ה-1030 Plus שודרג עם כמה פיצ׳רים נחמדים כמו מפות גרמין חינם לכל העולם, ויכולת מיגרציה קלה ממכשיר קודם. מבחינת חומרה המכשיר עבר שדרוג של המסך לזה הקיים ב-830 (כן ה-830 עד עכשיו היה עם מסך משופר יחסית ל-1030) ומעבד חזק יותר.

בנוסף החברה יצאה עם גרסה משודרגת לרדאר הVaria  שנסקר ע"י בעבר.

הדגם הינו RTL515 והוא מאפשר חיבור BLE מה שמאפשר לו חיבור לאפליקציה ייעודית בנייד.

**מבחינת חדשות מקומיות יותר, רונלייט (גרמין ישראל) גייסו את רועי גולדשטיין להוביל את השיווק של מוצרי הרכיבה כאן בארץ. רועי למי שלא מכיר מעבר להיותו אלוף ישראל גם רכב בקבוצת ICA שהתחרתה בג׳ירו האיטלקי בשתי עונות רצופות לפני הפיכתה לקבוצת Israel Start-Up Nation. רועי פרש אשתקד מרכיבה מקצוענית ועכשיו כאמור החל להוביל את תחום האופניים ברונלייט הישראלית.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 11 1070×200

כתבות נוספות