אופני גראבל במבחן

Trek Checkpoint SL 6

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

יבואן: CTC טרק ישראל     מחיר לאופניים במבחן: 18,500 שקלים


בחן וכתב: צחי אוחובסקי      צילום סטילס ווידאו: דותן הלוי    דוגמן:  נימי כהן 

כמו בהרבה מקרים של חדשנות, ענף הגראבל התחיל מיצרנים קטנים יחסית שזיהו את המגמה והחלו להשיק אופני גראבל יעודיים. רוב חברות האופניים המובילות בענף חיכו שרכבת הגראבל תתקדם ותתפוס תאוצה לפני שהן קפצו עליה, ורק בשנתיים-שלוש האחרונות, כשהגראבל הפך לפלח השוק הצומח ביותר (חוץ מאופניים חשמליים כמובן), ניתן באמת לראות דגמי גראבל יעודיים מחברות כמו טרק, ג'יאנט, קנונדייל, וספשלייזד. בין דגמים אילו בולט דגם הצ'קפוינט של טרק שהושק לפני כשנתיים, מיובא לארץ ע"י היבואן המקומי, ומתחיל להראות על שבילי ארצנו. נימי שלנו כבר רוכב על דגם כזה כבר קרוב לשנה ונראה שהוא נהנה, אז החלטנו לבדוק בעצמנו על מה מדובר.

dh__9515-custom

Highlights

  • שלדת קרבון OCLV עם מערכת Isospeed- שיכוך בצינור המושב .
  • מערכת הינע Shimano Ultegra 2×11.
  • מעביר אחורי Ultegra RX עם קלאץ׳ למניעת הצלפת או נפילת שרשרת.
  • בלמי דיסק Shimano Ultegra Direct Mount
  • מזלג קרבון אינטגרלי.
  • סט גלגלי אלומיניום 700c Bontrager Paradigm Comp.
  • משקל רטוב באבזור המבחן (מידה 54), כולל טיובלס ופדלים – 8.9 ק"ג

מפרטים מלאים וגיאומטריה באתר היצרן

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

שלדה וחלקים בולטים 

סדרת הצ'קפוינט של טרק הינה סדרת הגראבל הייעודית של החברה, שעד השקתה נאלצו רוכבי המותג להסתפק בסדרות הסייקלוקרוס הותיקות של החברה – ה-Boone, וה-Crockett. דגם ה-SL6 אותו קיבלנו למבחן הוא דגם הקרבון עם רמת מכלולים גבוהה, רמה אחת מתחת הדגם המוביל בסדרה, הSL7 שכרגע אינו מיובא לארץ, ורמה אחת מעל ה-SL5, המגיע עם גלגלים פשוטים יותר ומערכות 105.  במבט ראשון, אופני הקרבון היפים נראים דומים מאד לדגמים אחרים של טרק כמו ה-Boone, ולדגם הכביש של טרק המיועד לקלאסיקות מרוצפות אבני פאבה, ה-Domane. מדובר על שלדה מודרנית, עם צינור ראש משופע בעדינות, מערכת Isospeed בחיבור צינור הכסא והצינור העליון, וצינור תחתון עבה עם מערכת חיווט פנימית בעלת כניסה אחת לכל הכבלים בחלקו הקדמי העליון של הצינור. מבט צידי על האופניים חושף אופניים יחסית נמוכים וארוכים עם מראה "קרבי" (באופני המבחן הוחלף הסטם לסטם ארוך יחסית של 110מ"מ), עם ציר מרכזי נמוך יחסית ובסיס גלגלים ארוך. מוט הכסא האינטגרלי הייחודי מהווה חלק מהשלדה, כאשר חלקו התחתון הוא סטטי וחלקו העליון הוא עבה יותר והוא זה שנע מבחוץ ומשנה את את הגובה של האוכף. המזלג מעוקל מעט קדימה וציר הגלגל הקדמי מוטה מעט אחורה לשיפור השיכוך.  

מעבר על הגאומטריה יראה נתונים יבשים דומים לדגם ה-Boone, כאשר ההבדלים העיקריים הם כמובן גובה הציר המרכזי הנמוך להגברת היציבות, וזוויות ראש וצינור כסא מעט מתונות יותר. בכל מקרה, מדובר על אופניים עם התנהגות ויעוד שונים לחלוטין מדגם הסייקלוקרוס.

dh__9523-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

המשולש האחורי ייחודי לדגם זה וכולל צינורות תומכי שרשרת עבים ומעוקלים מעט ע"מ לאפשר מרווח גלגלים גדול יותר. הצ׳קפוינט נבנו כאופניים מאוד ורסטיליים ומאוד מונחי בייקפאקינג, לכן יש להם כל תבריג אפשרי (4 כלובי בקבוק על השלדה, תבריגי עליון צינור עליון, שלושה תבריגים בצידי כל רגל מזלג…). לבייקפאקינג או טורינג או מסעות עם משקל על האופניים. הדרופאאוטים מדגם Stranglehold של טרק מאפשרים את הגדלת בסיס הגלגלים לטובת נוחות ויציבות ברכיבת בייקפאקינג או קיצור בסיס הגלגלים לשימוש יום יומי כאופני גראבל מהירים. כמובן שהם גם מאפשרים מתיחת שרשרת במקרה של שימוש באופניים כסינגלספיד. 

dh__9527-custom
dh__9529-custom
dh__9528-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

האופניים מגיעים במפרט המקורי עם גלגלי 700c של בונטרגר עם צמיגי ברוחב 40 מ"מ, ועל הנייר מאפשרים התקנת צמיגי 700 עד לרוחב 45 מ"מ. (בפועל גלי רונן מ״טרק משמר העמק" הרכיב צמיגי 50 מ״מ על גלגלי 700) השלדה מקבלת גם גלגלי 650b ברוחב של עד "2.0 אולם נכון לעכשיו האופניים אינם נמכרים בתצורה זו. דגם המבחן משנתון 2019 הגיע עם מערכות שימנו אולטגרה מלאות, אך החל משנת הדגם 2020 האופניים מגיעים עם מערכות ה-GRX הייעודיות לגראבל של שימנו, כולל  בלמי דיסק הידראוליים כמובן. את חבילת האביזרים בדגם זה משלימים מוט כסא, אוכף וסטם של בונטרגר, וכידון בונטרגר מאלומיניום עם שיכוך זעזועים מובנה ורפידות אלסטומר פנימיות מתחת לסרט הכידון. באופני המבחן הוחלף הכידון המקורי ל-Spank Vibrocore שנבחן אצלנו, והאוכף הוחלף באוכף Brooks C13 Carbon איכותי שנמצא גם הוא במבחן ארוך טווח. 

dh__9536-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

על השביל

כצפוי מאופניים המיועדים בעיקר לקהל צפון אמריקאי שוחר תחרויות גראבל ארוכות ומהירות, כבר מהעלייה הראשונה על האוכף מרגישים שמדובר פה במכונת מירוצים. האופניים הקלים (משקל רטוב של מתחת ל 9 ק"ג) והקשיחים, בשילוב עם סט הגלגלים הקל והקשיח מעבירים את הכוח ישירות לקרקע בצורה חדה וברורה. 

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

הגיאומטריה הארוכה והנמוכה, המודגשת בתצורת המבחן עם סטם ארוך ונמוך יחסית, תורמת ליציבות גבוהה, מבלי לפגוע ביכולת התמרון – שילוב מצויין של יציבות ותגובתיות. החשש העיקרי שלי לאחר סקירת השלדה היה נוחות הרכיבה בשטח משובש. שלדות קרבון עבות וקשיחות הן בדר"כ לא מתכון לנוחות רכיבה, אבל במקרה של הצ'קפוינט, מחבר ה-Isospeed עושה עבודה מצוינת. המתאם מאפשר למעשה תנועה וגמישות של כל צינור הכיסא, מהחיבור לציר המרכזי ועד לאוכף עצמו. הגמישות הזו מוגבלת ל-11 מ״מ משוככי אלסטומר בתוך מחבר האיזוספיד, ושני מסבים קטנים פנימיים דואגים שהתנועה הזו תוגבל למישור קדימה/אחורה בלבד, ללא שמץ גמישות צידית. מנגנון האיזוספיד נמצא בשימוש בלא מעט מדגמי החברה דוגמת הפרוקליבר (זנב קשיח), ה-Boone (סייקלוקרוס), הדומאנה והמאדון (דגמי כביש), אך בצ׳קפוינט פגשנו את יישומו האפקטיבי ביותר. ה-Isospeed מאפשר רכיבה רצופה וחזקה בישיבה תוך נטרול מורגש וברור של מהמורות ובורות קטנים. זה מוסיף לנוחות, כמו גם ליכולת לרכוב מהר יותר לאורך זמן מבלי להזדקק להרמת הישבן מהאוכף, כפי שקורה הרבה ברכיבת גראבל בשטח משובש. ברכיבה בכביש קשיחות השלדה באה לידי ביטוי והאופניים מתנהגים בדומה לאופני כביש ומספקים חוויית רכיבה קשיחה ותגובתית.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

ע"מ לאזן את השיכוך האחורי, החלק הקדמי של הצ'קפוינט כולל מזלג מעוקל מעט עם ציר גלגל מוטה אחורה כאמור, והאופניים מגיעים עם כידון בונטרגר עם פדים Isozone שאמורים לשכך מעט את הזעזועים. אופני המבחן הגיעו, כאמור, עם כידון חלופי בעל יכולת שיכוך גבוהה יותר, כך שהחלק הקדמי הרגיש נוח מאד והשיכוך היה מאוד מאוזן מלפנים ומאחור. ממה ששמענו, הכידון המקורי מעט פחות מאוזן, אך לא בדקנו תצורה זו. אגב הכידון המורכב על אופני המבחן, לטעמי האישי flare (פתיחה של הדרופים כלפי חוץ) של 25 מעלות, היוצר רוחב כידון בקצות הדרופים של 58 ס"מ (לעומת 44 ס"מ רוחב בחלק העליון), הוא גדול מידי עבורי ומייצר תנוחת ישיבה לא טבעית וקשה לתמרון. יש לציין שאני מכיר כאלו שחושבים אחרת, כולל בעל האופניים, כך שבשורה התחתונה, העדפות לגבי כידון גראבל הן עניין מאוד אינדיבידואלי, בערך כמו אוכף.

עניין שלטעמי עלול לפגוע מעט בחווייה במקרה של רכיבת בייקפקינג ארוכה הוא תנוחת הרכיבה התחרותית של האופניים, שרוכבי הרפתקאה בדר"כ פחות מורגלים אליה – רוב אופני ההרפתקה מאפשרים בדר"כ תנוחת ישיבה זקופה יותר, הדומה יותר לאופני הרים. 

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מערכת ההינע/ בלמים עשתה עבודה מצויינת כצפוי ממערכת אולטגרה. למרות שתצורת של 1X11 צוברת תאוצה בעולם הגראבל, אני אישית אוהב מאד את התצורה של 2×11 שמתאימה מאד לסוג המסלולים אליו כוונו הצ'קפוינט, ובסופו של דבר מספקת טווח הילוכים רחב מאוד עם קפיצות קטנות בין ההילוכים, בתוספת משקל של כ-400 גרמים לעומת מערכת 1×11. הקראנק 34×50 מלפנים בשילוב קסטה 11-34 מאחור מייצרים מגוון רחב של יחסי העברה, והיחס של 34/34 מאפשר לטפס בנוחות עליות תלולות. המעביר האחורי מדגם RX עם קלאץ' עובד יפה ולא חוויתי שום נפילות שרשרת, רעש או הצלפות גם במסלולים משובשים מאד. בלמי הדיסק עושים עבודה מצויינת ומשלימים את החווייה עם יכולת בלימה טובה מאד. פחות אהבתי את מערכת הולכת הכבלים עם כניסה אחת בחלק הקדמי העליון של הצינור התחתון, הגורמת לכבלים לטפס מעלה עם לולאה גדולה יחסית הפוגעת בברכיים בתנוחות רכיבה מסויימות.

סיכום

תחום הגראבל מתפתח מאד בשנים האחרונות, ויצרנים שונים מוציאים לשוק דגמים חדשים עם רעיונות וקונספטים חדשים. עם הצ'קפוינט טרק בחרו לקחת קונספטים מאופני הכביש והסייקלוקרוס המצליחים שלהם, ולהתאים אותם למה שהם רואים כשוק היעד העיקרי. התוצאה היא אופניים מהירים ונוחים, המספקים חוויית רכיבה תחרותית ומהירה לאורך זמן. האופניים וורסטיליים מבחינת יכולת האבזור כך שיתאימו גם למי שרוצה  לפוצץ ברכיבה של שעתיים עם בקבוק אחד, או לצאת לרכיבת בייקפקינג רב-יומית עמוסת ציוד. גם האפשרות להרכיב גלגלי 650b תורמת לורסטיליות. מפתיע שבשונה מחברות אחרות, טרק לא מציעה כרגע את הצ'קפוינט בתצורה 650b והילוכים 1×11 ובכך קולעת לפחות טעמים, ולא אתפלא אם ב-2021 יוצעו לקונים גם תצורות כאילו. 

הצ'קפוינט בתצורה שנבחנה אינם אופניים זולים, ובמחיר של 18,500 שקלים הם בטווח התקציב הגבוה לאופני גראבל ככלל, לא ממש מפתיע כשמדובר בסדרת הקרבון הגבוהה של טרק הכוללת את טכנולוגיית ה-Isospeed הייחודית ובמפרט הנתון. כוללת דגמי אלומיניום בשתי רמות אלומיניום עם רוב תכונות הצ׳קפוינט קרבון אך ללא מנגנון ה-Isospeed. אני מקווה שהיבואן יביא גם את דגמים אילו ויתמחר אותם בצורה שתעשה אותם תחרותיים בפלח השוק הרלוונטי, כי למעט המשקל המעט גבוה יותר והיעדר מנגנון ה-Isospeed הם נהנים מחלק נרחב מהיתרונות של הצ'קפוינט קרבון שנבחנו כאן.

כתבות נוספות