האתיקה של רוכבי האופניים

פרק 1, חוקי השביל- כללי התנהגות לרוכב בשטח

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

כתב: שחר מיליס   צילום: אילן שחם באדיבות קק"ל

למרות העבודה הקדושה והמבורכת של קק"ל ברישות מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה בסינגלי אופניים יעודיים, מרבית הסינגלים עדיין חופפים לשבילי הליכה, שבילי 4X4 לרכב או פשוט עוברים בשטח בו מסתובב בקר במרעה, רוכבי סוסים, אופנועים או מטיילים. מירב המפגשים עוברים בשלום תוך כדי חיוך וברכות לחולקי הדרך, אך כולנו נתקלנו במפגשים הפחות נעימים. מאחר ואווירה טובה ודרך ארץ הם נר לרגלנו, בחרנו להביא לכם את האתיקה של הרוכבים בשבילים– כללי ההתנהגות, הנימוס וזכות הקדימה המקובלים בארץ ובעולם בקרב רוכבים ומטיילים. כללים וחוקים שאם תבחרו לקיימם, יהפכו אתכם לא רק לרוכבים טובים יותר, אלא גם לאנשים טובים ונעימים יותר.

כבר ב 1988 ארגון אופני ההרים העולמי – אימבה (International Mountain Biking Association – IMBA) כתב את קוד ההתנהגות לאופני הרים כדי לקדם התנהגות אחראית ומתחשבת כאשר אתם יוצאים לרכיבה בשטח. התנהגות על פי קוד זה תשפר את הבטיחות שלכם ושל הסובבים אתכם, תשמור את הטבע, השבילים והסביבה נקיה ובעיקר תשאיר לכולם חוויה נעימה.

עיקרי חוקי השביל

  • יש לרכב רק במסלולים פתוחים
  • אל תשאיר עקבות (כבד את בוני השביל ואת הטבע)
  • שליטה באופניים
  • תן זכות קדימה
  • תכנן קדימה
  • בעלי חיים בשטח
  • חוקים נוספים

יש לרכב רק במסלולים פתוחים

הנחיה זו מתייחסת הן לפתיחת מסלולים וקווים חדשים והן לרכיבה במסלול שהכניסה אליו אסורה.

  • כבד חסימות בשטח – בשטחים רבים רועה בקר באופן חופשי. הבוקרים/ רועים לעיתים סוגרים דרכים בשערי תיל. בהגיעך לשער בקר, אנא הקפד לסגור אותו אחריך גם אם נראה לך שיש מישהו אחריך או שתעבור שם בראן הבא בעוד 5 דקות. אל תמעך, תחתוך או תעקור גדרות תיל, הם שם לא כדי להכשיל אותך אלא כדי לשמור עליך ועל הבקר.
  • השתדל לא לרכב בשמורות טבע- אסור לרכב בשמורות טבע בהן אין אישור לרכיבה על אופניים – הדבר עלול לפגוע בחי והצומח, להשאיר סימני צמיגים וחריצים לא טבעיים, עלול להיות מסוכן ובעיקר לא חוקי (מעבר לכך, מפגש עם פקח עלול להיות יקר).
  • יש לעקוב אחר תחזוקת השבילים באתר קק"ל  – קק"ל מתחזקים את הסינגלים שבאחריותם באופן שוטף. עבודות גיזום, חישוף, תיקון נזקי שטפונות, סימון, ריסוס ופינוי עצים שנפלו הם רק חלק מהפעולות שנעשות, אז עשו לעצמכם ולצוותים בשטח טובה והמנעו מלהכנס למסלול שמוגדר סגור. במקרה שזיהיתם מפגע, אנא צלמו את המפגע, סמנו את המיקום בנייד ודווחו לקק"ל באפליקציה של אתר המסלולים של קק"ל
hanita_matzuva_dsc_3129-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

אל תשאיר עקבות (כבד את בוני השביל ואת הטבע)

  • לרכב בבוץ זה כיף, אבל היי, זה הורס את התשתיות… יש כאלה שימצאו כיף גדול ברכיבה בבוץ, אבל כדאי שתדעו שרכיבה בבוץ הישראלי גורמת נזק גדול, יוצרת חריצים עמוקים שמשנים את תוואי הניקוז של השביל, פוגעת בתשתית השביל וחושפת את השביל לסחף מואץ. אם רכבתם ואתם נכנסים לחלק בוצי בשביל, אנא הסתובבו וחפשו אלטרנטיבות. ככלל, הבוץ הישראלי הוא חרסיתי ודביק ולא מפרגן לרכיבה, אם גם הציוד שלכם חשוב לכם, כדאי להימנע לחלוטין מרכיבה בשביל בוצי.
  • החלקות ונעילת גלגלים נראות מגניב לאללה בסרטים, אבל הן מאיצות את שחיקת השביל ומרימות אבק שחונק את הצומח בסביבת השביל וגם את מי שרוכב אחריכם…  רסנו את המהירות שלכם ובלמו באופן מבוקר. אל תהיו אתם אלה שמקדמים את הדרדרת עוד לפני שהיא מגיעה באופן טבעי במילא.
  • השארו על שבילים כפי שהם תוכננו – למתכנן השביל הייתה כוונה ברורה כיצד להוביל אתכם בשביל כאשר תכנן את מתווה השביל. חיתוכים, קיצורים ושבירת אלמנטים אולי יקצרו לכם את הזמן ואולי יקלו/ יקשו עליכם, אבל זאת לא הדרך – כבדו את מתכנני ובוני השביל ונסו לחפש את האתגר על המתווה המקורי של השביל.
  • זבל מי שמלכלך – אומר הסלוגן העתיק. זבל בריבוע אם מדובר על רוכב אופניים, אחד משלנו!!! וודאו שאתם חוזרים עם כל מה שיצאתם איתו לרכיבה. את העטיפות של הג'לים/ חטיפים/ ג'חנון דחפו היטב לכיס שלא יתפזרו עם הוצאת החטיף הבא. הייתה לכם תקלה והוצאתם כלי תיקון/ פנימית? מקווים שהסתדרתם, עכשיו בבקשה אספו אתכם את כל השאריות, אבל ממש הכל- פנימיות, קצוות של תולעים, פקקים, גומיות וכיוצא בזה.
iln_5508-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

שליטה באופניים

ברשותכם נתחיל בעצה ידידותית – שלטו בעצמכם. עם ראש צלול ככל הניתן נסו לרסן את כמות האדרנלין. זה כיף גדול לרכב, במיוחד מהר, במיוחד אחרי הפסקה ארוכה, בשביל חדש, אופניים חדשים או כשמצטרפים אליך רוכבים טובים ומהירים. קל להיסחף בדמיון לתדמית של סרטוני הרכיבה מאתגרי הגראביטציה, אבל איך לומר זאת בעדינות, סמניוק אתה כנראה לא. אז בוא… קח מכל אלו השראה אך זכור להתאימה לרמת הרכיבה שלך מחוץ לגבולות הדמיון… כך תחסוך לעצמך פציעות מיותרות. חוץ מזה:

  • צייתו להנחיות בדרך- (האטו בחציית כבישים, תנו זכות קדימה) ורסנו את המהירות שלכם בהגיעכם למקום הומה אדם/ הומה רוכבים, כניסה לאזור מגורים או במפגש עם משתמשי דרך אחרים
  • הישארו דרוכים ומרוכזים– צפו להפתעות, מישהו שמגיח בכוון הנגדי, חיה על השביל או סלע שהוזז ממקומו ושלטו באופניים בהתאם.
  • רכבו במגבלות– תמיד תרכבו במגבלות שלכם בהתאם למסלול, לתנאי השטח ולאופניים.
hamore_dsc_6378-edit-custom

תן זכות קדימה

כללי מתן זכות הקדימה בשטח דומים לכללי הכביש אך עלולים להשתנות בהתאם לכוון המסלול, ייעודו וכוונו. משולש זכות הקדימה אומץ בכל העולם ובזכותו קיבלו אופני ההרים זכות להשתמש גם בשבילי הליכה. אנא פעלו בשיקול דעת ואדיבות כדי שכל מפגש על השביל יהיה מהנה.

  • תמיד הודיעו למשתמשי הדרך שאתם מגיעים. ברכות שלום/ בוקר טוב/ ערב טוב/ מה נשמע? הן דרך מצוינת לעשות זאת אך אפילו פעמון עדין (לא צופר אוויר, ובבקשה לא רמקולים עם מיטב הלהיטים) יעשה את העבודה.
  • צפו להפתעות בשביל, בעיקר בסיבובים. אם יש לך תקלה, קודם כל פנה את השביל ואז התפנה לתיקון מחוץ לשביל, באיזור רחב בעל שדה ראיה מקסימלי ככל שניתן.
  • האטו ותנו זכות קדימה לכל מי שאינו רוכב אופניים (הולכי רגל או סוסים) במידה והם נמצאים בשביל אופניים יעודי, אל תכנסו בהם מיד, יידעו אותם על כך באופן מכובד, מנומס ומנומק.
  • זכות הקדימה ניתנת למי שרוכב בעליה למעט ברכיבה בשביל בעל כוון רכיבה מוגדר, ושבילי גרביטציה (אנדורו ודאונהיל)
  • היו מנומסים– גם כשאתה עוקפים, עשו זאת בנחמדות ואדיבות.
  • פנו מקום– במידה ורוכב מהיר ממך מתקרב, הודע לו שאתה מבחין בו וחפש מקום בו ניתן לפנות את הדרך בבטחה. זכרו, ערנות, נחמדות ובעיקר אדיבות פועלת בשני הכוונים.

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

תכנן קדימה

מה ההבדל בין פיכח לחכם? שחכם לא ייכנס למלכודת שפיקח יצליח לצאת ממנה. תמיד כדאי להכיר ולפעול על פי חוקי השבילים, אך בשביל היה חכם! תכנון המסלול, התאמת רמת הקושי שלו ליכולות הרכיבה שלך או של הקבוצה, תכנון המרחק, הזמן, כמות המים והמזון, צפי של התקלות הצפויות ופתרונן בשטח הן מבוא לא רק לבטיחות בשביל, אלא גם מתכון מובטח להנאה. חבל לרדת את מעלה זרון ברגל בגלל אוזן ספייר שנשארה בבית, או לסיים רכיבה באפיסת כוחות ללא מים כי לקחת רק בקבוק אחד לרכיבה של 45 ק"מ.

בעלי חיים בשטח

בין אם מדובר בנחש, עקרב או חזיר בר, בצבי או שפן סלע, חיה מפוחדת היא פגיעה יותר ועלולה להיות תוקפנית. בכל מפגש כזה, להתנהגותכם יש השפעה מכרעת על תוצאותיו.

  • היו ערניים ודרוכים – חיות לרוב נבהלות מהגעה מהירה של רוכב, תנועה פתאומית או רעש חזק. צפו לתגובות פתאומיות של חיות בר בסביבתכם.
  • במידה וזיהיתם חיית בר– עצרו, אל תתקרבו ותנו לה את הזמן והמרחב להתרגל לנוכחות שלכם
  • סוסים מפחדים מרוכבי אופניים– בכל מפגש עם סוסים, נהגו בזהירות יתר ואפילו עצרו בצד עד שיעברו רוכבי הסוסים.
  • אל תפריעו לבקר, צאן או גמלים הרועים בשטח
  • אל תפגעו בחי ובצומח, נחשים הם חיה מוגנת ואסור לפגוע בהם. הנחש מפחד ממך יותר מאשר אתה ממנו. בשטח – חיה ותן לחיות!
  • כלבים– אם אתם רוכבים עם כלב, מלבד לדאגה לשלומו, וודאו שאתם נמצאים באיזור שמותרת בו שהיית כלבים (כלבים אסורים בחלק משמורות הטבע), שהכלב צייתן מספיק כדי לא להפריע לרוכבים אחרים או לחיות הבר, ושיש לכם דרך לרסן אותו (רצועה) במידת הצורך.
iln_3923-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

חוקים נוספים

אלו למעשה אינם ממש חוקים אך תמיד טוב לדאוג ש:

  • הציוד שלך תקין ומותאם לסביבת הרכיבה אליה אתה יוצא ולתנאי מזג האויר
  • אתה יודע לתפעל תקלות קטנות, מכיר את המסלול ונק' היציאה במקרה הצורך
  • תמיד חבוש קסדה, משקפים וכפפות וקח אתך מספיק מים לרכיבה קצרה או ארוכה.
  • אדיבות לא נגמרת רק בשביל, אנא כבדו את המקום בו אתם נמצאים, שמרו על שקט בסמוך לשכונות מגורים ואל תשאירו פסולת בחניונים.
naftali_dsc_9174-custom

בפרק הבא:

אילן כרמל עם טיפים חשובים לאיך לא להפוך לדושבאג שבילים, המשיכו לעקוב. 


dsc_3711-custom

הסקוורנה 6.20  1070×200
KTM  1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200

כתבות נוספות