Shimano RX8

נעלי גראבל במבחן 

יבואן: DAA שימנו ישראל    מחיר: 879 שקלים   משקל: 360 גרם לנעל במידה 46 כולל קליט שימנו

img_20200630_115737-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

בחן וכתב: אריק פלדמן

אחד הסימנים המובהקים לכך שטרנד שולי לכאורה הופך להיות ז'אנר משמעותי הוא העובדה שיצרנים גדולים מתחילים לייצר אביזרים ייעודיים לתחום. לרוב הבולטים שבהם הם פרטי לבוש, הנעלה ואקססוריז. כך זה היה בשנים האחרונות במקרה של האנדורו/ האופניים החשמליים ועכשיו נראה שהז'אנר החזק ביותר בפרטפוליו הטרי של יצרני האביזרים/ לבוש הוא הגראבל. גם שימנו נכנסו חזק מאוד לתחום עם מערכת ההינע הייעודית לגראבל ה GRX ולא מכבר הם השיקו את ה RX8, נעל הגראבל הייעודית הראשונה של היצרן היפני. אז מה זה בעצם נעל גראבל ייעודית ובמה היא שונה מנעל XC ייעודית? יצאנו לבדוק, הישארו עימנו

img_20200630_115854-custom
img_20200630_115810-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

מה זה בעצם נעל גראבל ולמה צריך את זה?

במקרו גראבל הוא בעצם הכלאה בין כביש לשטח, מכאן שהדרישות מהנעלים הן קשיחות גבוהה, משקל נמוך והעברת כוח טובה מהצד של הכביש, ונוחות, עמידות ופרגון להליכה מזדמנת מהצד של השטח. רוב רוכבי הגראבל מוצאים את המאפיינים הללו בנעלי XC קשיחות ואכן זוהי הנעל הפופולרית ביותר בקרב רוכבי הגראבל בעולם. ב RX8 שימנו עשו למעשה הכלאה בין נעל כביש קשיחה וקלה לנעל XC נוחה ועמידה. התוצאה נעל קשיחה, קלה, עם סוליית גומי עמידה במחיר אטרקטיבי. האם אפשר לקרוא לזה גם נעל שטח קשיחה וקלה במיוחד? התשובה, כן בהחלט!!

img_20200630_120237-custom
img_20200630_115844-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

מאפיינים

הנעל החדשה בנויה סביב סוליה פנימית (בסיס סוליה) מקרבון בדרגת קשיחות 10 מתוך 12 בסקאלה של שימנו. כמו כל דבר בעולם האופניים סטנדרט הקשיחות הוא לא אחיד ולכל יצרן סקאלה משלו. אבל אם צריך להדגים זאת ביחס לנעלים אחרות של שימנו, אז הסוליה של ה XC9, נעל הקצה ל XC היא בדרגה 12. כלומר ה RX8 היא לכאורה קצת יותר סלחנית בהליכה אבל פחות יעילה בהעברת כוח- לכאורה… בסיס סוליית הקרבון הפנימי הוא צר יחסית לנעל שטח או נעל XC, ועליו יושבת סוליית הגומי החיצונית שבאה במגע עם הקרקע בעת הליכה.

img_20200630_115940-custom
img_20200630_120619-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

הגפה עשויה מעור סינטטי מאוורר באופן מינימלי וכבישוני, בעיצוב קמופלז' (נסתר) שבגרסה השחורה נדרשת זווית מסוימת בשמש כדי להבחין בו. מבנה הגפה הוא למעשה סוג של מעטפה שעוטפת את הרגל בשני חלקים- חלק פנימי שמקובע בגומי לבסיס הנעל וחלק חיצוני שנפתח ונסגר ע"י מנגנון הרכיסה. מבנה הנעל הוא יחסית צר ומאוד מזכיר נעל כביש כאמור. הרכיסה של הנעל מבוססת על מערכת בואה IP1 עם גלגלת דו כיוונית אחת המקובעת בצד של הנעל ומושכת מיתר שמהדק ביעילות רבה את החלק החיצוני הדינמי של הגפה. בנוסף לבואה יש רצועת וולקרו אחת בחזית הנעל מעל הבהונות שפרט להתאמה הראשונית של הנעל לרגל לא עשינו בה שימוש כלל. בגלל מבנה המעטפה הפתיחה של הנעל לא מרווחת מאוד, ונדרש תמרון קטן כדי להשחיל את הרגל פנימה. לRX8 יש מינימום הגנות ופרט לחזית סוליה מעובה והגנה מינימלית על בסיס הקרסול תראו בעיקר עור סינטטי מנומר.

משקל הנעל הוא 360 גרם בלבד (מידה 46 עם קליט), לעומת 418 גרם של ה XC9 באותה מידה ועם קליט- פער של 116 גרם על זוג נעליים.

img_20200630_115900-custom
img_20200630_120304-custom

בשימוש

רבים מכם ודאי אומרים לעצמם שנעל גראבל היא לא יותר מעוד המצאה של מחלקת השיווק של שימנו ומעבר לסטייל יש כאן ככה"נ עוד נעל XC. ובכן אנחנו חייבים להודות שזה גם מה שעבר לנו בראש כשקיבלנו את הנעל, אבל כבר אחרי הרכיבה הראשונה על הנעל הבנו שיש כאן משהו שהוא הרבה מעבר לגימיק שיווקי. כאמור המבנה של הנעל הוא צר יחסית, וההשחלה של הרגל פנימה הוא לא רק החלקה אלה דורש איזה תמרון קטן בעיקר בגלל שהחלק הפנימי של הגפה הייחודית מקובע בגומי לסוליה. כשהרגל כבר בפנים זה מרגיש צפוף וצמוד יותר מנעל XC, אבל סופר נוח! סוג של תחושה שהנעל והרגל הן יחידה אחת (זאת למרות שכותב שורות אלו לא ניחן בכפות רגלים צרות…) אבל ללא לחצים כלל. החלק האחורי של הנעל או בסיס הקרסול בנוי באופן ייחודי כך שהוא עוטף את הקרסול גם מלמעלה ולא מאפשר לו להישלף גם בדיווש מאוד חזק ואגרסיבי אבל עדיין שומר על נוחות מבלי לייצר לחץ על חלקו העליון של הקרסול- עבוד מעולה!

img_20200801_080149-custom
img_20200801_080113-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

למרות שמדובר כאן על מנגנון רכיסה מבוסס גלגלת בואה אחת הוא לא נופל בכלום ממנגנון הרכיסה הכפול של ה XC9 או ה XC7. להערכתנו מבנה המעטפה, יחיד עם מנגנון הבואה, ובסיס הקרסול הייחודי יוצרים הידוק/ אחיזה מאוד יעילים על הרגל מבלי לקבל נק' לחץ או נק' רפיון. מבנה המעטפה אולי הוא קצת יותר חם בגלל שתי השכבות, אבל הוא בפרוש יותר יעיל מהשיטות האחרות.

ה RX8 מגיעה עם ספידה פנימית בעלת שתי כריות הגבהה שונות לקשת כף הרגל, כך שהרוכב יכול להתאים את מבנה הספידה שתתמוך ככל הניתן במבנה הקשת שלו.

כמו ברוב הדגמים של שימנו גם כאן הקליט ממקום אופטימלית בתוך הסוליה, כך שהחיבור לפדלים (של שימנו במקרה שלנו) הוא אינטואיטיבי לחלוטין.

מאחר וגראבל מוגדר כסגנון שמשלב בתוכו אקספלורציה, הליכה לצד האופניים היא חלק מהעניין לא מעט פעמים. אז מסתבר שהגומי הקשיח של הסוליה החיצונית הוא לא כזה קשיח והנעל מצליחה לייצר אחיזה לא רעה על סלעים משופעים. הבעיה היא ביציבות הנעל לצדדים. כאמור בגלל מבנה בסיס הסוליה הצר וקוביות הגומי הגבוהות שיושבות עליו, צידי כף הרגל פחות נתמכים מאשר בנעל XC טיפוסית. זה לא שאי אפשר ללכת עם הנעל הזאת, ההפך, אפשר בהחלט, כאמור אחיזה לא רעה, אבל חייבים לקחת בחשבון  את היציבות הצידית כשיוצאים עם מנכ"ל מועדון הגראבל הישראלי לרכיבות אקספלורציה.

במהלך תקופת המבחן חרגנו מהגדרות היצרן ויצאנו עם הנעל גם לרכיבת על אופניים ללא כידון מעוקל ולאו דווקא על דרכי גראבל, גם שם ה RX8 הרגישו מעולה, נחווה כנוחות ומאוד יעילות, ואנו לא רואים כל מניעה להשתמש בהם כנעל XC.

img_20200801_080101-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

סיכום

אז האם ה RX8 שונה מנעל XC אחרת? כן בהחלט! הרעיון של הכלאה בין ביצועי נעל כביש לביצועי נעל שטח עובד כאן ואפילו עובד מעולה. אולי זה מבנה המעטפה הצמוד אולי בסיס הסוליה ואולי שניהם יחד, אבל בסוף היום ה RX8 מרגישה קשיחה קלה ויעילה כמו נעל כביש, ונוחה ומשרת ביטחון כמו נעל שטח. אם מוסיפים למשוואה את העובדה שזוג נעלי RX8 שוקל בממוצע 100 גרם פחות מזוג נעלי  XC9 ועולה 560 שקלים פחות, אז יש כאן מוצר מנצח לגראבל או אפילו לרכיבות XC (אם תרצו).

יותר: קשיחות, משקל, נוחות, מחיר     פחות: תמיכה גבולית בצידי הרגל בהליכה

img_20200801_080337-custom

כתבות נוספות