Bike Yoke Divine SL 

מוט אוכף מתכוונן ליישומי XC

יבואן: Bike Cave      מחיר: 1655 שקלים   משקל המוט במבחן: 470 גרם כולל כבל וידית

424891

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

בחן וכתב: שחר מיליס

מוטות אוכף מתכווננים הם כבר מזמן מציאות הכרחית. מוטות כסא מתכווננים ניתן למצוא ברוב אופני ההרים ואפילו בקטגוריית ה XC הסגפנית ניתן לראות יותר ויותר רוכבים שמוכנים לשלם את תוספת המשקל בתמורה לטווח תנועה מלא על האופניים, במיוחד כאשר מסלולי ה XCO הופכים יותר ויותר טכניים. עבור אותם רוכבי XC ההחלטה אינה פשוטה מכיוון שהמשמעות של להתקין דרופר הינה תוספת של 300-400 גרם למשקל הכולל של האופניים בהשוואה למוט הגון באורך קבוע. על כן הולכת ומתגבשת נישה של מוטות כסא (דרופרים) יעודיים לקטגוריית ה XC. בין המוצרים ניתן למצוא את DT D232 ONE המעניין עשוי קרבון עם מהלך של 60 מ"מ, משקל מוצהר של 369 גרם ובעל המבנה/ פעולה הפוכה, את KS LEV Integra CI עם מהלך של 65 מ"מ עם משקל מוצהר של 400 גרם, ואת 9point8 Fall Line R  עם מהלך של 75 מ"מ ומשקל מוצהר של 435 גרם. וכמובן, את התוספת החדשה של Bike Yoke- Divine SL עם מהלך של 80 מ"מ ומשקל מוצהר של 385 גרם (בהשוואה למשקלים ממוצעים של 550-700 גרם למוטות כיסא אחרים) בו אנו נעסוק כעת.

img_20200609_104431-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

מאפיינים כללים

מהלך: 80 מ"מ
קוטר:  30.9, 31.6
אופן פעולה: מכאני עם קפיץ אויר
הולכת כבל: פנימית
משקל: 385 גרם (30.9), 404 גרם (31.6) באורך 400 מ"מ

img_20200609_104447-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

Bike Yoke היא חברה גרמנית קטנה שמוסדה ב 2016 במינכן ע"י שני מכונאים. בתחילת הדרך החברה התמחתה ביצור לינקים ייחודיים לשינוי יחסי מינוף ודחיסה במיתלים של חברות אחרות. כיום החברה עוסקת גם בזה, אך עיקר המיקוד שלהם הוא בעיקר בייצור מוטות אוכף שנחשבים חדשניים, קלים ומאוד אמינים.

se168h01-black

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

Divine SL

ה Divine SL הוא האח הצעיר למשפחת מוטות האוכף של בייק יוק, הוא נולד בצלמם של אחיו הגדולים ה DIVINE ו REVIVE, עם מטרה אחת – להיות מוט האוכף הקל בשוק עם מהלך של 80 מ"מ לשימושי XC תחרותיים אך לא רק.

ל Divine SL מספר מאפיינים יחודיים, בראש ובראשונה זהו מוט כיסא שניתן לקצרו באופן מסורתי, פשוט על ידי ניסור המוט. בין אם לשם גילוח משקל (המשקל יכול להיות נמוך עד כדי 345 גרמים מרשימים – הפחתה של 40 גרם), או על מנת להתאימו לשלדות קטנות המאפשרות אורך מוגבל למוט הכסא. אין צורך בהתאמת המנגנון לאורך החדש מכוון שהוא מוכל בתוך הצינור ואינו משתנה עם קיצור אורך הצינור.

בנוסף, המוט מגיע בתצורה האופטימלית לשימוש תחרותי עם צינורות בעלי עובי דופן משתנה להפחתת משקל, ברגי טיטניום, מסילות שמתאימות לאוכף קרבון והובלת כבל פנימית בלבד.

אחד המאפיינים החשובים הנוספים הינו פיצ'ר ה"טיפוס הטכני". כשקוראים על זה לראשונה חושבים "הנה לקחו עוד באג והפכו אותו לפיצ'ר"… אך מהתרשמותי, הוא דווקא מסייע. פיצ'ר הטיפוס הטכני מאפשר למוט הכסא מידה מסויימת של קפיציות כשזה אינו במצב פתוח או מכווץ באופן מלא. כשמגיעים לטיפוס טכני רווי סלעים או שורשים, הורדה קטנטנה של האוכף, לא יותר מסנטימטר או שניים, מסייעת להעברת משקל ויציבות גבוהה יותר כשצריך למשוך, להקפיץ או להתמודד עם אבדן אחיזה רגעי. ה Divine SL מאפשר לרוכב מרווח טעות קטן אשר מפחית את האימפקט של המפגש בין האוכף לרוכב בטיפוס סלעי. הקפיציות אינה רכה מאד ומשקל הרוכב אינו מזיז את המוט ממקומו בישיבה רגילה, אך אימפקט או קפיצה על הכסא תרכך את המכה בשקיעה רגעית של מוט האוכף. חשוב לציין שבמצב פתוח לחלוטין ומכווץ לחלוטין המוט קשיח ואינו זז או שוקע תחת עומס.

בייק יוק מציעים את המוטות עם ידית בשתי קונפיגורציות, טריגר (כמו ידית שיפטר) ולחצן "2 על" אנכי המתאים למי שעדיין משתמש במעביר קדמי או לחסרי המזל שיש להם נעילת בולמים על הכידון. בנוסף, אפשר להזמין את השיפטרים עם מתאם I-Spec לחיבור ישירות על חבק ידית הבלם ולצמצום כמות החבקים על הכידון.

קונפיגורציית ה"טריגר" נועדה למערכת הילוכים "אחד על" ומחליפה את השיפטר השמאלי. העיצוב אכן דומה לשיפטר ונוח לתפעול בעזרת האגודל. בידית קיים רגולז' המאפשר כוונון עדין של מתיחות הכבל וכן חיבור פתוח של הכבל כך שגם ההתקנה הראשונית והכוון הגס נעשה מצד זה של המוצר. ייתרון גדול למי שמתחזק את האופניים לבדו. החיבור צר ואינו תופס נדל"ן רב על הכידון, מה שמוסיף למראה הנקי של האופניים. ייתרון גדול הוא שניתן לפתוח את החבק ולהכניסו אל הכידון מלמעלה ללא צורך בפירוק הגריפים.

המראה הכללי של המוט מצויין. הגימורים טובים ומבנה המוט המגולח עם הכיתוב הקלאסי העדין והסמל השטני הקטן באות D עושים לי את זה.

img_20200609_104618-custom

מהירות עבודה: קשה להגדיר מהי המהירות האופטימלית של מוט הכסא, למען הדיוק, לא מדובר רק במהירות אלא גם בהתנגדות הכסא – כלומר, הכח שמפעיל הכסא על הרוכב בזמן עליתו. מוטות רבים בשוק (גם אם ניתנים לכוונון) מפספסים בנקודה כה משמעותית זו. כסא שעולה מהר מדי, חובט ברוכב באיזור שלא נעים לחבוט בו, לעולם יהיה פחות מדוייק במציאת נקודת ביניים ולרוב, אם ווסת כלשהו ישנה את המהירות, כח ההתנגדות של האוכף יפחת משמעותית עד כדי שהרוכב לא יהיה בטוח אם הכסא עלה עד למעלה או לא. מוט אוכף איטי מדי, בהעדר מילה טובה יותר, פשוט מעצבן ועלול לפגוע במהירות התגובה של הרוכב לתוואי הרכיבה. ה Divine SL נמצא בטווח העליון של המהירות וכח ההתנגדות והוא משמיע נקישה מובהקת בהגיעו למצב העליון, אם כי לא חוויתי חבטות נוקשות מידי עם עליית המוט וניתן לומר שהתנהגות המוט נשלטת וצפויה- בשורה התחתונה זה מה שחשוב באמת.

יאמר שלחץ האוויר מגיע מכויל מהחברה ועומד על PSI 300. משחק בלחץ בטווח של 250-350 אמור לווסת את המהירות ואת כמות הכח הנדרשת להפעלה. אך מכוון שלא הרגשנו צורך ומכוון שוונטיל הניפוח אינו נגיש ומצריך פירוק של האוכף מהאופניים, לא שיחקנו עם המהירות/ התנגדות בתקופת המבחן.

מנגנון הידית והמוט מדוייקים למדי ומהירות העליה של המוט מושפעת מעומק הלחיצה על הידית כך שהרוכב יכול לצפות לעליה איטית ומבוקרת למצבי ביניים, ולחיצה עמוקה תרים את המוט במהירות.

חופשים: למוט האוכף אין חופשים צידיים ומעבר לכך מבנהו יציב, אינו רועד, שוקע או מתקתק. בנוסף, בייק יוק מצהירים שאפשר להרים את האופניים או לתלות אותם ממוט הכסא מבלי לפגוע בתפקודו. לגבי פיצ'ר הטיפוס הטכני, הכסא אכן נעול במצבי הקיצון ומאפשר קפיציות מסויימת באימפקט במצבי האמצע – קפיציות זו לא מרגישה כחופש ולא גורמת לנדנוד או כווץ של המוט בפידול בישיבה.

img_20200609_104522-custom

בשימוש

מוט כסא הוא מוצר שקשה להתרשם ממנו ב"מדידה" בחנות, הוא מוצר שצריך להתרגל אליו, בדומה לבלמים שלך באופניים, שאתה יודע בדיוק מתי יינעל הגלגל, כמה חזק צריך לסחוט את ידית הבלם ואיך האצבע שלך הולכת ישר למקום הנכון גם אם לפתת את הגריפ בחוזקה ללא אצבע על הברקס. כך גם מול מוט האוכף, עם הזמן נרקמת בינכם מערכת יחסים, מערכת ציפיות ודרישות. הוא מצפה שתשלוט בו באסרטיביות ודיוק, ואתה מצפה ללא פחות מצייתנות מוחלטת בתמורה. כשאתה מסיים קטע רכיבה טכני במצב כסא נמוך ומגיע לקטע דווש בו תרצה להרים את הכסא למצב ביניים, אסור לך לחשוב על הפעולה שכן דעתך תהיה מוסחת. אתה לוחץ על הידית בדיוק לעומק הנכון, הכסא מסמן לך בירך הפנימית שהוא הגיע לנקודה ואתה עוזב. הרגע הזה שללא מחשבה, ללא מבט, ללא חישוב משך הלחיצה או הנחת הישבן על הכסא אתה יודע (ואתה יודע!) איפה הכסא, זה החיבור. להבשלת התנאים המבצעיים הללו, דרוש מוצר אמין, מדוייק ושאינו רגיש למזג אוויר, לחות או מצבי רוח. מוכרח להודות שה Divine SL הצטיין בכל אלו גם לאורך זמן.

00100dportrait_00100_burst20200702113213069_cover-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

תפעול, הרכבה ותחזוקה: ככלל אחת הבעיות הכאובות, אבל ממש כאובות בנוגע למוטות אוכף מתכוונים היא אמינותם לאורך זמן. עם הזמן מתפתחים חופשים, המהלך אינו חלק כביום רכישתם, הם לעיתים נתקעים או שוקעים או מתרוממים ועוד המון תחלואות. מוט המבחן הורכב במשך כ 4 חודשים על האופניים ועבר מספר רכיבות לא מועט וקילומטרים רבים, כל זאת מבלי לגלות שבב של שחיקה, תקיעה או הדרדרות בעבודתו.

פרט אחד היה פחות ממושלם, באופני ה XC שלי יש נעילת בולמים מהכידון, מה שלא אפשר לשים את ידית הטריגר, שלצערי היא הידית היחידה שזמינה במלאי בישראל כרגע. איתמר מבייק קייב הזמין ידיות אנכיות למוצר זה והן עושות דרכן בימים אלו לישראל. אז נכון שלרוב האופניים יש מערכת הנעה עם פלטה אחת, ושידית טריגר נוחה יותר באופן כללי, אבל בקהילת ה XC אליה מכוון ה Divine SL יש נעילות בולמים, ואלו לרוב חייבים ידית אנכית. התוצאה אם כך היא שהשארתי את הידית ממוט האוכף הקודם שלי על האופניים, אך עקב יחס מינוף שונה של הידית, הפעלת המוט היתה קשה יותר במידה ניכרת, דבר אשר פגע ברגישות ההפעלה.

דבר נוסף אשר לא יפריע לרוב הרוכשים הפוטנציאלים הוא הצורך בשימוש בכלי ייעודי לחיבור וניתוק מנגנון הכבל מהמוט. כאשר אתה בסדנא, שימוש בכלי נוסף אינו מהווה בעיה, אך במידה ואתה נמצא בחנות, בשטח או בטיול מחוץ לבית ואתה רוצה לטפל במוט או באופניים ויש צורך בכלי, חסרונו יהיה מאד מורגש. הכלי מאפשר גישה למנגנון אשר נמצא עמוק בתוך המוט (מה שמאפשר לחתוך ולקצר את המוט מבלי להתאים את המנגנון). עניין הכלי- לא מבריק, אבל גם לא נורא…

אורך המהלך: כמי שרגיל למוטות כסא של 150-180 מ"מ באופני אנדורו ולמוט כסא של 125מ"מ באופני ה XC אני חייב להודות שחששתי ממהלך כה קצר. מצד אחד, אפשר לרכב הכל גם עם מוט קבוע בגובה הגרון, אבל מצד שני, במסלולים הטכניים שאני כל כך אוהב, יש למוט האוכף משמעות אמיתית לבטחון, לזריזות והעברות המשקל. הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא שבמצב עמידה, אני לא מגיע עם הרגליים לרצפה ונאלץ לרדת מהכסא. זוהי תחושה מוזרה של כסא גבוה מידי למי שרגיל למוטות אוכף אך שקופה לחלוטין לרוכבים עם כסא קבוע. ברכיבת XC רגילה הכוללת סינגלים עליות וירידות טכניות, לא היה לי חסר אורך מהלך אמיתי, הרגשתי שאני מספיק זריז גם עם המהלך הקטנטן של 80 מ"מ. יחד עם זאת, אני חייב להודות שזו אמרה גבולית, ואם הייתי צריך לבחור, כנראה שהייתי חוזר לאיזור ה 100מ"מ בשמחה אבל אך ורק עבור אותם רגעים של סוויצ'בקים תלולים בירידה או מסלעות צפופות עם דרופים אשר לא אופייניים לרוב רוכבי ה XC שאני מכיר לפחות… (אשמח להכיר אתכם, כל אותם רוכבי XC שנהנים לרכב בסינגלים התלולים של חורשן יעד או משמר העמק עם אופניים של 11 קילו, צמיגי 2.2 קסדה ללא מצחיה וביב). בכל שאר מצבי הרכיבה מצאתי דווקא שמהלך מוט קצר מצמצם את הזמן (ותשומת הלב) של תפעול הכסא. ברכיבה תחרותית אין זמן לדיוק של מציאת נק' הביניים המדוייקת ולכן בסיטואציית מירוץ יש 3 מצבים דה פקטו: למטה, למעלה ובאמצע. ככל שמהלך מוט האוכף קצר יותר, יש פחות סיבה לדייק על מיקום מצב האמצע וזה חוסך זמן וקשב, תוסיפו את פונקציית ה"טיפוס הטכני" המאפשרת קפיציות ויש לכם להיט.

00100dportrait_00100_burst20200609112139905_cover-custom

סיכום

ה Divine SL הייעודי ליישומי XC הוא מוצר חשוב. למוטות כסא מתכווננים ברכיבה טכנית יתרונות אובייקטיבים, וכולנו מרגישים איך מסלולי ה XC הופכים יותר ויותר טכנים ע"ע: XCO יער משגב, XCC בית היערן, XCC ראש העין. בסביבה הלא תחרותית אנו נהנים מאד ממסלולי קק"ל המודרנים כגון סינגל להב ורימון, סינגל השלוחה החדש במיר"ב, סינגל קריית אתא, סינגל חניתה והרשימה עוד ארוכה – באלו אגב, מידת הטכניות משתנה מאד כתלות בקצב הרכיבה.

חשיבותו של המוצר באספקט המסחרי הוא שיפור מתמיד במוצרים המותאמים לצרכים ספציפיים. להמחשה, ה Divine SL גילח לא פחות מ 130 גרם מהאופניים שלי. אז יש שיגידו שזה שווה ערך משקלי לשלוק רציני של מים מהבקבוק, אבל במונחי ציוד תחרותי, זהו משקל לא מבוטל אשר בא רק על חשבון כ 4 ס"מ מהלך עבודה. חשוב לי לציין כי זו הסיבה העיקרית ששמחתי מאד לבחון את המוצר הזה, כדי לשפוט בעצמי. האם 80מ"מ הם מספקים? האם יש הצדקה למוצר כזה בשוק בכלל או שהוא פספוס רציני? התשובה שלי אם כן היא שמוט כסא בעל משקל של 400 גרם בלבד (בקוטר 31.6מ"מ, ואפשר לגלח עוד כ 30-40 גרם אם ממש רוצים) ובעל מהלך של 80מ"מ הוא פתרון טוב לרוכב ה XC המתלבט. שימוש נכון במוט כסא הוא משהו שלוקח קצת זמן להתרגל אליו אך שווה ומחזיר את עצמו בפעם הראשונה שאתה מבין שלוליא מוט הכסא הנמוך, היית עף מעל הכידון…

יותר: משקל, מראה, דיוק, אמינות   פחות: מחיר, שימוש בכלי ייעודי להתקנה

bikeyoke-seatpost-divine-sl-80-mm_2

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי bike.co.il צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]


כתבות נוספות